Nizozemská automobilka Spyker se nevzdává nadějí na získání švédské automobilky Saab. Snad už definitivní rozhodnutí o osudu Saabu by mělo padnout během několika dnů.
Nevim ale amici se pry nechali slyset, ze jsou ochotni prodat Saab, ale jenom pokud to pro ne bude financne vyhodnejsi nez likvidace. Tudiz se jim asi vyplati spise likvidovat nez prodat.
Ona ta likvidace stojí taky mraky peněz - musí se splatit dluhy, musí se zaplatit odstupné 2.1 tisícům zaměstnanců, musí se zajistit výroba a distribuce náhradních dílů, musí se vyrovnat nedoplatky na daních, sociálním a zdravotním zabezpečení (jsme přece ve Švédsku, ne?) a když se ukáže, že účetní hodnota firmy je minusová, tak teoreticky prodej může dokonce znamenat, že nový vlastník sice firmu převezme, ale prodávající mu bude muset zaplatit v určité formě dokonce sám, místo aby "kasíroval". Nakonec známe to i z Česka, například Die Erste "koupila" za 20 mld. CZK Českou spořitelnu, ale prodávající český stát ze spořitelny musel "vyvést" rizikové a prodělečné úvěry v hodnotě 40 mld CZK a převést je na konsolidační agenturu. Stát na prodeji sice každopádně tratil, ale - získal 20 mld hotovosti (nebo spíše disponibilních prostředků), získal možnost alepsoň část 40 mld. úvěrů prodat nebo získat zpět, ale především už nebyl finančně zodpovědný za dlaší (zcela jistě) narůstající ztrátu.
A tady je to podobné. Zbaví-li se firma prodělečné firmy, pobočky nebo aktivity třeba jen zadarmo, zbaví se narůstající ztráty a narůstajícího dluhu - a o tom to je. Totéž platí v bleděmodrém u modrého oválku o Volvu, které je taky v červených číslech a generuje stále narůstající ztrátu.
No ja jsem asi po ranu jeste mimo, ale i tak mi z toho vychazi jako logickej tah to, ze je furt lepsi Saab prodat treba i za pakatel a aspon z toho neco vytezit, nez naopak hradit likvidaci...Kazdopadne uz je to pretahovani docela unavny..."tak koncime...a nebo jeste ne, jeste pockame...Ale ted vazne uz koncime! Ok, tak jeste Spyker dostane sanci..." a furt dokola...
Rozpredáš haly, pozemky a zariadenie, a z toho vyplatíš dlhy. Alebo to predáš, a vyplatíš dlhu z peňazí za predaj. Otázka je, čo je výhodnejšie, ideál by bol ešte na tom aj zarobiť.
Možno áno, možno nie. Ide o predaj značky, alebo fyzických fabrík? Nie je predaj ako predaj a my doňho príliš nevidíme. Takže musíme počkať, ako to dopadne.
taky plně z těmito prvními příspěvky, a jak už jsem tady psal, at je to GM nebo Ford, všude píšou že od té doby co měli Saab, Volvo začali být tyto automobilky hodně ztrátové, tak buď něco špatně nastolili a pro zákazníky už to nebyly ty značky co to bývalo nebo to postě a jednoduše vytunelovali a teď ještě dělají nesmyslné tahanice
Možno sa mýlim, ale jedným z dôvodov, prečo GM toľko váha s predajom je "duševné" či patentové vlastníctvo na technológie a produkty značky Saab. Tie totiž ak zlikviduje Saab môže používať pre Opel, Buick či Chevrolet.
Nemalú hodnotu majú aj prototypy Saabu ako je napr. Aero X, nová 9-5 a iné. Toto je majetok, ktorý ešte môže pre GM do budúcnosti použitím u iných značiek ich portfólia prinášať zisky.
GM investoval do vývoja Saabov budúcnosti iste nemalé peniaze (aj keď celé prakticky desaťročie na túto svoju značku kašľal). Teraz sa môže pri rokovaniach hrať práve o tieto investície, ktorých sa GM pravdepodobne nechce vzdať.
Ale možno je to všetko úplne inak.... :-)
Ja se teda povazuju za saabistu a urcite budu radsi, pokud znacka pojede dal, ale uz bylo nekde receno, co se vlastne ma stat? jake ma spyker cile? proste tak nejak voco komu de?
Hlavne ciele Spyker-u su asi dva.
Zjednodusene:
1. zachovat a zveladit znacku Saab, pokracovat vo vyvoji novych modelov a tie prinasat na trh.
2. vyuzit siet viac ako 1100 predajnych a servisnych miest Saabu po celom svete, a ich prostrednictvom predavat aj svoju vlastnu znacku spolu so Saabom.
ad 1. na to musí mít dlohýýý ale dlouhýýý prachy což pro kusového výrobce exclusivních vozu asi není až tak pravděpodobné, přece jen když budu vyrábět máloseriové vozy exclusivním způsobem můžu si za ně učtovat vysoké částky a nakupovat jinde i velmi drahé technologie, pokud chci mít automobilku s minimem tří výrobních řad což je dnes minimum musím mít peníze na vývoj a výrobu komponent těchto vozu a když si povšimnete všechny firmy se dnes snaží vyrobit co nejvíc aut na co nejmenším počtu platforem jelikož právě toto snižuje náklady, postavit sáby na platformě spykeru dost dobře nepůjde a nemůžou do nekonečna vyrábět tytéž auta, navíc je i když to sábisti neradi slyší spousta techniky v sábu koncernu GM ať už původem z oplu či jiných, a naopak techniky saabu zase používané v jiných vozech koncernu GM, takže ani já nevěřím že v dnešní době si malá firma může dovolit vyvinout zcela samostatně auto a prodávat ho za rozumné peníze.
ad 2. na co je firmě která vyrábí ročně kolem padesáti aut 1100 dealeru?
Nu nevím nevím. Pokud tohle koupí Spyker, bude hodně zajímavé, jak to s nimi dopadne. Spyker nemá zkušenosti s vedením takového kolosu. Aby pak nedošlo k tomu, že by Saab stáhl s sebou ke dnu i Spyker...