Po premiéře v Národním technickém muzeu jsme se ještě jednou sešli s autory projektu Škoda ENVE, abychom je podrobněji vyzpovídali...Exkluzivně přinášíme také fotografie pořízené během vývoje studie.
PROBOHA! Proč zrovna o tomhle designerském počinu musí všichni už 3 týdny psát pořád dokola? Začínám věřit, že si to Škodovka zaplatila. To přece není možné! Superb je sám o sobě designově čisté auto, takže vyjít z něj by měla být výhoda. Mladý designérům se ale tuhle výhodu podařilo úplně zašlápnout. Na té jejich verzi není nic zajímavého! Netvrdím, že to nestojí za zpravodajskou noticku, ale co má být tahle masírka? Copak je to něco originálního? Kdyby se to aspoň nepodobalo deseti jiným autům! Kdyby raději konečně někdo udělal retrospektivní rozhovor s Ch. Banglem. 90 % lidí jeho design zatracovalo, a dneska se díky němu BMW dostává na naprostou špičku mezi auty a ostatní ho začínají napodobovat. Proč se nevěnujete něčemu podstatnému? Protože je snazší udělat rozhovor s někým, kdo je v dosahu a sám po tom prahne? Tihle kluci mají ještě na slávu čas. Minimálně do té doby, než si ji zaslouží!
Michale S., mate-li pro nas namety na nejake zajimave ("podstatne") clanky, radi se jimi nechame inspirovat. Vase navrhy prosim zaslete na adresu redakce@auto.cz.
P.S. Chris Bangle je (nejen pro Auto.cz) vskutku ponekud nedostupny...
Omlouvám se za poněkud ukvapený komentář, ale kolotoč okolo Škody ENVE už mi vážně přijde nepochopitelný. Taky vám těžko můžu radit, co je pro web věnovaný autům a motorismu "podstatné" (když už jsem to blbé slovo použil), protože nejsem ani tak fanda do aut, jako do designu. Jenom by mě zajímalo, proč se zrovna do tohoto tématu všichni tak opřeli.
Mozna by bylo zajimave ukazat projekty studentu kurzu designu na CVUT, ktere vede Vaclav Kral.
Medialni prezentaci projektu ENVE bych chapal v pripade, ze by to byl vitezny projekt nejake souteze vypsane Skodovkou. Tohle je ale jen reklama pro dva studenty, kteri meli kontakty a sehnali dostatek prostredku. Je to spis hodnoceni jejich marketingovych schopnosti...
Král je jedem z předních českých designerů. ČVUT do toho může "kecat", technický design (včetně automobilového) je jedním z možných oborů studia. Mimochodem to opravdu nejsou studenti ČVUT.
Projektu se podrobně věnujeme proto, že byl realizován v měřítku 1:1, což není v České republice vůbec běžné. Budete-li mít také studii ve skutečné velikosti, rádi vám uděláme podobnou reklamu.
Obecně platí, že chce-li někdo z čtenářů prezentovat své designérské práce na stránkách Auto.cz, můžeme dohodnout nějakou formu osobně. Ozvěte se na email: redakce@auto.cz.
sakra uvedom si ze CVUT je technika, nejaky pripitomely pokusy o design se snad nemohou ani brat v potaz, jedina skola v CR, ktera ma uroven co se tyce designu je VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP VSUP
Co se tu pokousis resit?se trochu vspamatuj kamo,kolik je cechu automobilovych designeru v zahranicnich automobilkach?myslim tim designery a ne nektere alias modelare,kteri ze sebe designery jen delaji...na VSUP se o automobilovym designu dozvis uplny KO:::.tak se raci uvedom.....Ja myslim ze ti hosi udelali vcelku vpohode praci,uz jen to ze to namodelovali samy v clayi...atd...
Tak nevím zda co píšete i konáte .Jsou v tom velké rozdíly vlastní identita přeci není v kopírování BMW které se mi tam furt nějak vkrádá ... .Možná by neškodilo začít nejprv něčím malým ,ale povedeným (face-liftem nebo novým produktem -obal na cokoliv jídlo ,spotřební výrobek)než být ,,první za každou cenu " .Je to jen můj názor který jsem tu napsal .Pokud by se tímto produktem prezentoval laik tak to omluvíme neznalostí ,ale studenti CVUT ............. .
Nezvládám tvůj příspěvek. To nejsou studenti CVUT! Teda jestli jsem dobře četl A podle mě to nemá s BMW nic společného. Udělali z toho kompaktnější auto. Nic víc.
Z CVUTu autori nejsou. Design vozidel jsem na CVUT studoval pod vedenim Vaclava Krale a rozhodne to nebylo o tom delat facelift na Skodovvku. Tohle mi pripada jen jako potreba zviditelnit se, kterou nekdo dokazal dostatecne medialne protlacit...
Re:KAM - Jako kantor je V.Král jistě velký odborník .Ale pokud se podívám na jeho projekty spojené s jeho jmenovkou nejsem si jist zda to vždy dotáhly vždy do zdárného konce (výroba -uvedení do praxe ) chci tím jen naznačit teorie u stolu nemusí být použitelná v reálu .To by se mělo vyučovat a upozorňovat na realitu všedního dne .Jinak ho uznávám a respektuji .
Musim souhlasit. Jmenujte mi jediny poradny projekt pana Krale? Onehdy jsem videl jakousi trikolku s popisem, ze takovy tvar auta ma mensi odpor a setri palivo. Moc hezke, ale ja bych se za to stydel. Pan Kral moc premysli, design je tu proto, aby se auta prodavala, ekonomika se tocila a penize proudily. Problem energie casem vyresi trh.
To chci vidět, jak to ten trh vyřeší... A myslím, že i designer musí mít znalosti z techniky a tudíž přemýšlet u své práce, aby nevymyslel něco, co nejde vyrobit nebo provozovat v normálních podmínkách.
Když PAN Václav Král navrhoval nádherná auta která i vyjela na silnici jako prototypy tak socialismus tlačil silou chrochtající stodvacítky lady nám násilím do garáží.Třicet let jsou auta a tuning mým největším koníčkem i napůl profesí, pana Krále osobně neznám jeho dílo ano.Až Vytvoříš desetinu toho co on pak pomlouvej. No a ENVE...zavání to tím násilným tlačením někoho někam. Kdysi nám tlačili do garáží ty stodvacítky, lady a Ovocity....teď zase.......
Nechápu, co je na studentské práci tak pobuřujícího. Budu-li chtít, vždy se najde nejaký prvek, který na kastli připomíná nějaký z jiného auta.Konečně, máme tu, zatím, svobodu, každý má možnost předvést co umí.
Že je jejich práce i marketingově zvládnutá je zřejmé. Malovat do šuplíku je k ničemu.Konečně, design je věc ryze subjektivní, neměřitelná a věcí osobního názoru a vkusu.Věřím,že kritici dokážou alespoň to, co tihle kluci. Stačí chtít...že?Vlastně, také něco málo umět, ale to už je jiná kapitola...U nás ten design totiž také učíme a je paráda, co kluci i holky ve věku 16-18 let už umí a jaké mají bezva nápady.O tom to je, aby vyrostla mladá generace lidí, kteří umí něco z techniky vč. toho subjektivního designu.Aby nás stále neobklopovala např. normalizační architektura husákovských sídlišť atd.
tahleta skodovka ta je teda docela hnusna skoda suberbu kdyby mi ho dali tak udelai lip ... tyhlety radoby dizajneri at si modelujou nekde v pocitaci at nekazi svoji "praci" skodovky .. no reknete dyt je to pro skodovku spatna reklama dyz si nechaj takkhle znicit auto od nejakej studentu co si o sobe mysli jaky sou macha
Tohle auto nikdy nebude mit na zakazniky Audi, tak proc se o to jakymkoliv zpusobem snazit. Model je evidentnim klonem designu Audi a BMW. Moc originality do nej vlozeno nebylo. U studentskych praci na CVUT jsem videl daleko lepsi a zajimavejsi pociny a vytvory. Staci se zastavit na kazdorocni vystavu designu poradanou v prostorach fakulty stavebni v Dejvicich.
Re: Aneb jak priblizit nemeckou Skodu nemecke Audi
Konceptů je všude spousta, stačí zajít na jakoukoliv školu co dělá design. Ale tohle je 1:1 a jestli jsem dobře četl, tak museli zachovat škodovácký principy... Čili se dá říct, že z toho vytřískali maximum. Z deseti bodu davám 9.
Re: Aneb jak priblizit nemeckou Skodu nemecke Audi
Když jsem tohle auto poprvé uviděl na netu, na idnes.cz, hned jsem volal do škodovky co to je a zda se to dá koupit. rekli my že rozhodně nejsem sám, kdo o to má zájem čili konkurenceschpné to asi je. Mimochodem jinak ridim A3
Re: Aneb jak priblizit nemeckou Skodu nemecke Audi
Jakozto student u pana Krale, citim povinnost se k temto "kralovinam
" co tady pisete vyjadrit. Kdo chce hodnotit jeho automobilovy design, musi brat v potaz, ze slo o projekty, ktere byly konstruovane s ohledem na maximalni realizaci...a nesmi pritom zapomenout na historickou dobu a ekonomicke podminky, ve kterych vznikaly. Chapu, ze navrhy kuchynskych spotrebicu, vytahu ve Veletrznim palaci apod, tak popularni nejsou, takze nebagatelizujte dilo pana Krale pouze podle aut. Ale jsme na serveru, ktery se aut tyka, takze ok. Jinak bych chtel klukum pogratulovat k tomu, kam to dotahli...auto jsem nevidel na vlastni oci, tak bych ho nerad hodnotil...nikdo si neumi predstavit co je to asi stalo usili. A k tomu joudovi co tady pise, ze nejlepsi design se dela na VSUP bych chtel rict, ze talentu te na skole nikdo nenauci...a jestli si to myslis, tak mi je te lito, je jedno jestli ses na strojarne nebo umprum, pilovat muzes tak maximalne kreslici techniku ap. Jina vec jsou profesori, kteri te maji za ukol smerovat...a v tomhle ohledu nemuzu rict, ze by byl pan Kral spatny pedagog.
Studentum bych vycital jedine to, ze je to osklive - ale to je muj nazor. Za ten nemistny humbuk okolo "ENVE" nemohou, a asi by byli hloupi, kdyby se mu snazili jakkoli zabranovat. Spis je smutne, ze u nas v oblasti designu asi ?neni? moc o cem psat. A k Vaclavu Kralovi bych to _ja osobne_ zrovna moc netlacil, protoze to, co jsem od nej videl (skicy, modely, Tatra Metalex V8, ?Innotech Mystero?, ?Dioss?, ?Rebel Nova?), mi prislo vetsinou docela humpolacke. (Spis bych hlasoval pro Michala Jelinka @ [odkaz] Nicmene jsem si vedom toho, ze se mnou mozna dost lidi nebude souhlasit (patriotismus + "je to nizke a dvoudverove" leckomu ke stesti staci :o) ... Nejspis by to byl hodne kratky serial, ale treba by tema "Soucasni cesti designeri" na par clanku dalo.
Jako návrh to je fajn. Moc se mi libily napady s prusvitnym logem a SPZkou pod plexisklem. Jen kdyby bylo takovych navrhu vic... To ze svetla vypadaji jak seslapnuty svetla ze sedmickovyho bavoraku je uz zase jina story.
Mě se ten "facelift" líbí. Je mi špatně když vidím superba na silnici. Je to paskvil, na kterém je vidět značné technické omezení dané použitím starých koncernových komponent. Viz také staré motory. Právě kvůli tomu koncernovému omezování (jako např. tudor, který by se líbil, mohl by se vyrábět, ale není k tomu nějak vůle) je dobré, pokud slyšíš, jak si venku pochvalujou kvalitu škodek naúkor VW. Ta nová oktávka kombi už by stála za úvahu, jen kdyby nebyla tak blbě drahá, nekradlo se to tady tolik a neměl to každej *. Dneska má smysl jen to nové 2.0 tdi a za ty prachy jde koupit třeba i céčko mercedes ikdyž méně vybavené... ale je to prostě JINÁ TŘÍDA a jinej image.
tohle se vam povedlo zvlastee zadni cast vozu
predni cast je tez pekna povedeny jsou svetla a logo, ale chybi tam skodovacka mrizka to je jedine minus co bych ktomu mel jinak good
Já bych chtěl říci, že to byl asi obtížný úkol. Mě osobně připadá Superb po stránce designu jako velice podařené auto. Ale tito studenti se nejspíše měli věnovat více přípravě projektu, tedy návrhu samotné studie.
U představené varianty jsou v přední části použity ve velké míře podobné prvky ze studie Lancia Fulvia Coupé Prototype [odkaz] přestavené v roce 2003. Z těchto důvodů bych se asi vyhnul názvu článku na [odkaz] Škoda Enve: důkladný facelift Superbu.
Studie ENVE se mi libi, autori tezko mohli pozmenit vyrazneji linie vozu. Ma mnoho zajimavych prvku - vyborne logo, svetlomety, svetla zpatecky, vyfuky - nova maska je sama o sobe hezka, ale spise by se hodila na sportovnejsi auto; superb musi pusobit vice vznesene a reprezentativne.
Urcite je potreba vice projektu 1:1, a take vice mluvit o jinych navrzich designu.
Pokud se Skoda Auto pridrzi podobnych projektu a necha se jimi inspirovat, ma urcite jeste vetsi budoucnost, ale zaroven by se nesmela tolik vazat na VW, coz asi nepujde...
Co se tyce pana Krale, urcite velmi ocenuji jeho dila, ktera me vzdy velmi zaujala, jen jsem litoval, ze se vice neprosadila (ackoli nevim presne z jakych duvodu).
Pokud vznikne podobnych projektu vice od ruznych autoru, bude to skvele...
Co se tu pokousis resit?se trochu vspamatuj kamo,kolik je cechu automobilovych designeru v zahranicnich automobilkach?myslim tim designery a ne nektere alias modelare,kteri ze sebe designery jen delaji...na VSUP se o automobilovym designu dozvis uplny KO:::.tak se raci uvedom.....Ja myslim ze ti hosi udelali vcelku vpohode praci,uz jen to ze to namodelovali samy v clayi...atd...