Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vznikala Škoda ENVE? (rozhovor s autory)

Ondřej Láník
Diskuze (69)
Po premiéře v Národním technickém muzeu jsme se ještě jednou sešli s autory projektu Škoda ENVE, abychom je podrobněji vyzpovídali...Exkluzivně přinášíme také fotografie pořízené během vývoje studie.

Auto.cz: Ondřeji, Petře, studujete design, co vás přivedlo ke společné práci?

Petr:

Už delší čas jsme s Ondrou přemýšleli, že bychom si zkusili nějaký společný projekt, máme podobné názory a design obecně je naším hlavní koníčkem, jen nám to časově nevycházelo. Já byl celý minulý rok na studijních stážích v zahraničí, takže, když jsme se pak po roce potkali, bylo jasné, že je ten pravý čas, pustit se do společného projektu, na kterém bychom si vyzkoušeli jestli jsme schopni spolupracovat a společně navrhovat.

Auto.cz: Proč design auta, považovaný za jednu z nejobtížnějších disciplín průmyslového designu?

Petr:

Oba jsme si chtěli jednou auto zkusit, obor, který studujeme se zaměřuje na design výrobků a dopravních prostředků. Takže toto zadání bylo na snadě.

Ondřej:

Chtěli jsme si vyzkoušet design přímo na reálném automobilu. Jen tak se lze vyhnout zkreslení, k němuž dochází u líbivých konceptů prezentovaných ve zmenšeném měřítku.

Auto.cz: Proč facelift?

Petr:

To, že jsme se pustili do faceliftu má hned několik důvodů: chtěli jsme reálná omezení,

smysluplný cíl – zlepšit stávající stav a navíc dva lidé nemohou stihnout vymodelovat celé auto za jeden vysokoškolský semestr.

Auto.cz: Proč jste si vybrali právě Superb?

Petr:

Chtěli jsme dělat facelift. Udělali bychom ho jakémukoliv modelu mladoboleslavské automobilky. V době, kdy projekt začínal připadal v úvahu jedině Superb.

Octavia měla už v zákulisí připraveného nástupce a na faceliftu Fabie se pracovalo. Nabídku na Superb jsme uvítali.

Auto.cz: Spolupráce se Škodou Auto pro vás asi znamenala velkou výzvu, byly na druhou stranu také nějaká omezení?

Ondřej:

Stejně jako u každého průmyslového designu zde omezení byla. Spíše však technického rázu. Ideově jsme dostali "volnou ruku", cílem naší práce bylo dostat tento vůz zase o krok dál, najít mu novou identitu.

Auto.cz: Na vernisáži v Národním technickém muzeu jste při premiéře Škody Enve zmínili, že pro realizaci projektu bylo nutno připravit speciální prostory, světelné podmínky atd.

Ondřej:

Duležitou podmínkou realizace našeho projektu, bylo vytvoření vlastního studia a zajištění vybavení, které by práci na tak náročném modelu umožňovaly. V praxi to znamenalo mít k dispozici dokonale rovnou podlahu s minimálními odchylkami - beton a na nejdůležitějších místech plovoucí podlahu. Nejrůznější šablony, které jsme si museli udělat, horkovzdušnou pec s velkým objemem..To všechno bylo součástí projektu ENVE.

Petr:

Při modelování bylo nutné mít dobré osvětlení. Udělali jsme si proto výškově nastavitelný rám, který jsme zavěsili nad auto, a který rovnoměrně osvětlovat všechny plochy a nezkresloval nám jejich vnímání.

Auto.cz: Výroba studie automobilu v měřítku 1:1 není u nás příliš častou událostí. Vy jste se do toho odvážně pustili. Povězte nám něco k tomu jak jste postupovali, jaké materiály jste používali. V čem spočívala největší úskalí této práce?

Ondřej:

Jak nám bylo řečeno, budeme asi první studenti, kteří se vůbec do takovéhoto projektu pustili. Práce odpovídala běžným designérským postupům. Průzkum trhu, skicy příprava automobilu, nahození pracovních skic v hlíně, přesné modelování vybrané varianty, povrchová úprava, barevné scelení, technické nákresy a doprovodná prezentace. Přední a zadní část vozu jsou vytvořené s modelářské hlíny „Industrialclay“, jež se používá výhradně v automobilovém designu. Celá karoserie i s hliněnými částmi je barevně scelena speciální fólií. Světlomety, které jsou na takovýchto modelech běžně imitovány reflexní fólií, jsme zpracovali detailněji z plexiskla.

Petr:

Člověk, který má možnost prohlédnout si náš model zblízka, může vidět přechodová místa mezi hlínou a plechem. Je to standardní jev, který je patrný na všech modelech, na nichž se prezentují změny jen některých vybraných částí karoserie. Takovou možnost ale běžný pozorovatel nemá, žádná automobilka tuto „hliněnou“ fázi vývoje nezveřejňuje.

Auto.cz: Zastavme se na chvíli u některých nových tvarových řešení. Škoda Enve postrádá typickou masku současných Škodovek, moderně působí zajímavě tvarované světlomety. Na fotografiích z vývojových prací, ale vidíme klasičtější tvary, co nakonec rozhodlo?

Ondřej:

Bylo nám zcela jasné, že klasické tvary zaručí jistý úspěch, lidé jsou na ně zkrátka zvyklí. Chtěli jsme jít však dále a vytvořit odlišnou alternativu, jež by vycházela z designu současné škodovky.

Konkrétně to znamená zachovat „linku s jazýčkem na přední masce, na kterém je logo, ponechat autu škodovácký výraz, vzadu zachovat proužky karoserie kolem světel…

Petr:

Jak Ondra zmínil např. jazýček, který se objevuje na přední chromové masce. Ten se však objevuje také na všech prezentačních materiálech Škodovky, jako jsou prodejní katalogy nebo webové stránky… Stal se právě oním Škoda symbolem. Tento jazýček jsme zachovali, ne jako orámování grilu, ale jako tvar otvoru pro nasávání vzduchu. Dá se říci, že jsme použili typické rysy - tradiční Škoda symboly, netradičním způsobem. Chtěli jsme vyvolat diskuzi a donutit pozorovatele k zamyšlení.

Auto.cz: Změny se dotkly také zádě. Co bylo cílem těchto úprav?

Petr:

Hlavní snahou našeho faceliftu bylo odlišit Superb od Octavie. Jejich podobnost je ještě umocněna při horších viditelnostních podmínkách, ve větších rychlostech nebo na větší vzdálenost. Chtěli jsme taky, aby došlo k tvarovému scelení přední a zadní části auta a jejich provázání se zbytkem karoserie. Použili jsme jednotné stylistické principy, kdy plocha nárazníku pokračuje uvnitř svítilen a vytváří tak dojen hlouby – prostoru. „Cosi“ se odehrává vně a zároveň uvnitř. Použili jsme také moderních technologií, na zadní části to jsou LED diodová světla. Možnost rozsvěcet jen některé diody, dala prostor pro zachování dalšího Škoda symbolu – „Cé“ svítilen.

Ondra:

Ještě bych zmínil naší snahu - podpořit dynamiku a vůz opticky "usadit". K tomu také přispívá umístění výfuků do rohů a převaha horizontálních linií.

Auto.cz: Ted jednu otázku, která se bude týkat loga. Vy jste se pustili také do redesignu Škodováckého okřídleného šípu.

Petr:

K našemu logu je třeba předeslat, že i tady stejně jako u auta jako celku, byla nosnou myšlenkou dobrá čitelnost. Rozhodli jsme se logo nejen redesignovat, ale přiřadit mu i jiné netypické funkce a vlastnosti. Je vyrobeno z průsvitného plastu, takže během dne vnímáte výrazné zjednodušené logo a v noci nebo za šera se společně s obrysovými světly rozsvítí. Enve by tak bylo dobře rozpoznatelné mezi ostatními auty i za tmy.

Ondra:

Stylizace loga je podřízena této světelné funkci, tvarově složitější logo by na větší vzdálenost neobstálo. Okřídlený šíp byl zbaven „oka“ to je patrné právě jen při rozsvícení a logo tak dostává další rozměr.

Petr:

Ještě bych rád dodal, že jsme změnili směr „letícího šípu“. Přizpůsobili jsme ho evropské logice. Vnímáte tak šíp od jeho hrotu a ne od jeho konce.

Auto.cz: Další zajímavostí je usazení poznávacích značek. Proč pod průhledný plast?

Ondra:

Označování automobilů se již řadu desetiletí prakticky nezměnilo, kus plechu s čísly je ve 21. století tématem k řešení. My jsme umístili značky pod transparentní antireflexní plast. Toto řešení je tvarově čistší a aerodynamicky příznivější.

Petr:

Naznačili jsme tak cestu, která je samozřejmě otevřená a dává prostor nejrůznějším typům označování – čárové kódy, čipy…

Auto.cz: Rád bych se vás také zeptal, jaké dojmy jste měli z osobního setkání s vedením Škoda Designu a se samotným chefdesignerem Škoda Auto – Thomasem Ingenlathem?

Ondra:

Oba jsme byli potěšeni jeho vstřícným přístupem a tím, že náš projekt podpořil, je to profesionál v každém ohledu. Několik málo setkání s nimi mělo velký význam. Všechny připomínky byly konstruktivní a velice trefné.

Auto.cz: A co bude dál? Plánujete další projekty na čtyřech kolech?

Petr:

Tohle byla první naše společná práce, na které jsme si ověřili naše týmové fungování a určitě plánujeme navrhovat jako designerské duo i nadále. Rádi bychom navrhli jakýkoliv výrobek a dostali ho do sériové výroby. Protože v Čechách je velmi těžké prosadit slušný design, výrobci ještě nejsou zvyklí platit designera a spolehnout se na jeho instinkt. A co se dopravních prostředků týká, nechceme nic konkrétního prozrazovat.

Ondra:

Další projekty se určitě rýsují, jestli budou na čtyřech kolech nebo na dvou...

Auto.cz: Otázka na závěr, kdyby jste si mohli zvolit nějakou další práci pro ŠKODA Auto, co by to bylo?

Petr:

Mě osobně by lákalo například nově zpracovat Corporate Identity, nebo nějaký menší výrobek ne celé auto.

Ondra:

Určitě budu mluvit za oba, když řeknu, že naše přednost je schopnost navrhnout v podstatě cokoliv. A jsme nakloněni všem odvážným projektům, které hledají nové cesty.

Díky za rozhovor a přejeme hodně úspěchů ve vaší další práci.

P.S.Chcete-li si prohlédnout studii Škoda ENVE na vlastní oči, máte k tomu příležitost na pražské Autoshow na výstavišti v Praze-Holešovicích (otevřeno od čtvrtka 21.10. do neděle 24.10. 2004, 9.30-18.00) - více o Autoshow Praha 2004 .





komerční sdělení:

Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech

E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní

sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové"

ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (69)