Třetí etapa se speciálkou o délce 180 km se jela z La Rioja do Fiambaly. Účastníći minulého ročníku očekávali velmi náročný den, protože si etapu zapamatovali jako úplně nejtěžší z celé rally. Tehdy se však jela v opačném směru.
1. Kabina nezodpoveda predpisom FIA - je kombinaciou kevlaru a hliniku - a podla predpisov musi byt ocelova.
2. Tedom ako vyrobca nakladnych aut neexistuje a tak nema kto poziadat o jej homologaciu. Predpisy pre T4 (variant kit) hovoria, ze auto sice moze byt skladacka, ale zo seriovych dielov...
tak tomu nerozumim, LIAZ jako vyrobce existoval, ale uz neexistuje. TEDOM jako vyrobce existoval, ale take uz neexistuje. No a p. Macik jede na Dakaru s kamionem, ktery ma homologaci z minule dekady?
Ani Liaz uz myslim nema platnu homologaciu. Lenze Macikove auto nie je Liaz ale skladacka. Ono to je trosku zlozitejsie:
Skupina sutaznych kamionov T4 je rozdelena na seriove a tzv. variant kit.
Seriove su tie, ktore podliehaju homologacii FIA. Ak by Tedom za existencie vyroby Foxu toto auto homologoval, dalo by sa s nim dodnes jazdit. (Urobit to ale nemohli, pretoze kabina nesplnala predpisy, a tazko povedat ci Tedom niekedy plnil podmienku urciteho poctu vyrobenych kusov za rok v priebehu stanoveneho obdobia.)
Potom tu je variant kit, kde mozeme skonstruovat skladacku od viacerych vyrobcov. Ide tak zobrat ram Renaultu, motor Deutz, a kabinu Liazu. (Tedom zas nie, pretoze aj variant kit musi mat kabinu ocelovu, co Tedom nemal.) Variant kit ale tym padom uz nie je seriove auo a nemusi podliehat homologacii FIA. Cenou za to je, ze na podnikoch organizovanych FIA s tymto strojom startovat nemozes. Mozes ist len tam, kde ti to nezavisli organizatori dovolia. Vpodstate teda iba na podniky organizovane ASO (+ mozno este niekym).
Ked teda stavas auto, musis sa rozhodnut (aj s ohladom na sponzorov), ci postavis seriovy stroj, s ktorym mozes vsade, alebo special, ktory je vyuzitelny vpodstate len na Dakare...
(U Tedomu je ale hlavne problem ta neocelova kabina - preto som to uviedol na prvom mieste). ;-)
To su "len" podoby aut zo sutaze, ktoru Loprais Team vypisal pre fanusikov. Myslim, ze oni uz svoju realnu podobu maju a pracuju na tom (a as to bude nieco ine). Toto malo byt iba pre inspiraciu...
To mi je jasné Marko, proto jsem psal možné podoby. Jestli to bude na základě "stadardní" soutěžní verze nebo na Jamalu bude asi záležet na financích. Ale Jamal by se mi líbil. ;-)
Aleš měl možná smůlu, na jiných závodech dojel třeba na bedně ale tady se to nepovedlo. Stát se to Čaginovi tak má přes noc káru opravenou. Soukromí team nemá šanci proti mega teamu rusů. Tak doufám že dojede alespoň Azevedo min.na pozici na které teď je
Já myslím, že Lopraisovi by především potřebovali přetáhnout přes hubu, aby jim spadnul hřebínek. Pak by se měli naučit od píky stavět spolehlivá auta a řídit. Až se naučí ujet celou soutěž, pak mohou myslet na lepší výsledky. Výborný řidič (i se sponzorským zázemím) by byl blázen, kdyby šel do takového týmu.
To sa urcite nestane. De Azevedo je sakramensky dobry pilot, ale je tu jeden zasadny problem. Jeho posadka aj team nie je oficialne ceska.
Je to brazilsky team, ktory ma od LRT len prenajate auto a jedneho cloveka (ktory je tam kvoli tomu, ze pozna Tatru, s ktorou Andre normalne nejazdi. V Brazilii cez rok totiz pouziva Mercedes Axor. Co je vcelku normalna situacia - v minulosti to bolo v pripade Tatier a Liazov normalne - ze 1-2 nasinci jazdili v prenajatych autach v cudzom teame). No a o to tu ide. Azevedo nema moc dovod jazdit za iny ako brazilsky team, obzvlast ak je teraz sam sebe panom a dlhodobo dokazuje, ze sa mu dari.
No a potom tu je este jeden problem - o ktorom je sice neprijemne hovorit, ale je to tak. V tunajsich pomeroch je strasne vela teamov na velkost sponzorskeho trhu. A to je podla mna preto, ze "kazdy" ma ambiciu byt "slavny" zavodnik z Dakaru. Okrem ineho to sposobuje aj obrovske triestenie sil.... Vysledky toho stavu bohuzial vidime cca. uz 10 rokov. (Aj ked ono to je hlbsie - ako problem).
Edit: cim chcem povedat, ze len malokto sa bude chciet vzdat istej pozicie jednicky svojho teamu. Resp. tu poziciu ohrozit... (Aj ked Tomas Tomecek podla vlastnych slov teraz vazne bude prehodnocovat svoju buducnost pilota zavodnej Tatry..)
(Ale myslim si tiez, ze z praktickych dovodov- kvoli vyhladu pred auto nie kapotova/polokapotova konstrukcia uplny ideal. U asistencneho auta, to az taky problem nebude, ale u zavodaku ...neviem, neviem. Ja by som rad z kabiny videl co najblizsie pred seba, kam ten 12-tonovy kolos vediem....) Pamatam si ten rozdiel, ako som bol vyhukany z PV3S v autoskole (kvoli tomu predku) a o co prirodzenejsie to potom bolo v T815.
No zase je to lepší z důvodu bezpečnosti, a marketingu. Bude to exot, který bude vidět. S výhledem máš pravdu, ale při těch rychlostech, a když si v hlavě promítnu možné slepé úhly tak to zas nebude tak horké jak se může jevit. A Jako asistenčku bych dal zas osmikolku >:-[]
KrAZ s na dakar len pripravoval- vydali aj kresbu [odkaz]
Lenze po tom ako prisla kriza tak to auto ani nepostavili a cely projekt ucasti na dakare zrusili. Posledny velky cumak v zavode(ak neratam male unimogy, ktore su tam dodnes) bolo v polovici 90. rokov spanielske IPV: [odkaz]
Aj ked to bolo polokaptove. Pred nim uz len Renaulty: [odkaz]
mám v hlavě zafixovanou fotku soutěžního Krazu.. myslím, že to bylo na truckforum. Možná, že to bylo z jiného maratonu.
Edit: tak to byla jen příprava na ročník 2008
[odkaz]
To nie je "gruzavik" na Dakar. To je na nejake ich miestne mensie rallye.Tusim Rallye kazaske stepi, kde trenuje / trenovala aj cela "komanda kamaz". Pod celou si predstavujem tak 8 aut aj s junorkou teamu. :-)
rozumim :-) tech nevyhod tam urcite par bude (viz. zorny uhel atp) kazdopadne v tomto pripade si troufnu rici, ze vyhody prevazuji. Predsazeny, lehce pristupny motor, nize polozena a prostornejsi kabina - nizsi teziste a to pohodli sedet za prednimi koly... to je paraaaada >:D Pravdou je, ze znacek schopnych konkurovat tehle koncepci moc neni (kdyz pominu scanii, volvo, MB a zaoceansky monstra) MAN, Ginaf ani Kamaz aktualni "cumak" nemaji.. a to je opravdu vyhoda...
No motor by bol ideálny za prednými kolesami - kvôli ťažisku. S ním sa dá asi viac hýbať pri trambusovej kabíne, takto bude za motorom kapota. Ale možno sú väčším obmedzením predpisy, takže toto nebude problém.
Výhodou by mohla byť aerodynamika a tým aj nižšia spotreba.
motor je na stejnym miste. Akorat kabina nesedi na nem, ale je posazena primo na ram - nad prevodovku za nim. Aerodynamika urcite taky hraje roli. U civilnich trambus nakladaku se udava, ze od rychlosti 70km/hod jde 3/5 vykonu motoru na prekonani odporu vzduchu... A to mas omezovac na 90km/hod. Pri rychlostech kolem 170km/hod to bude asi mazec... ;-)
To je nějaká kravina.... Si jenom představ že do stejneho auta das dva ruzně vykonne motory.... 3/5 vykonu to bude brat jen u toho prvniho u toh druheho uz jen 3/10...