Ty počty mně moc nesedí anebo měl ADAC vzít lepší auto než Golfa, protože průměrný auto zastaví ze 100km/h na 0 za 40 m. Samozřejmě člověk musí počítat s reakční dobou, ale nechce se mi věřit, že prodlouží brzdnou dráhu natolik, že narazí do zvířete ještě ve více jak 60 km/h. To by člověk musel za volantem chrápat.
Tak ono to asi sedí, sprinteři mají reakci okolo dvou desetin (lehce víc) a to na výstřel šekají. Normální reakce za volantem, kdy posloucháš rádio a uvidíš kance bude okolo sedmi desetin, což je při rychlosti 28 m/s opravdu zhruba 20 metrů.
Spíš mě zarazilo, že testovací jezdec neměl ani helmu! To když podobný test dělali na primě s Františkem, tak byl nabalenej, nákrčník, helmičku...a to jeli mnohem pomaleji.
Tak běžný Němec potká na silnici divočáka spíš v Golfu než v S-Klasse a spíš pojede bez helmy než s helmou = co největší přizpůsobení reálným podmínkám >:D
Testy například AutoBildu jsou sice hezké, je fajn, že 911ka zabrzdí na méně než 35 metrech, ale... Zkoušky brzd absolvují NOVÁ AUTA v takřka laboratorních podmínkách (nové brzdy, pneumatiky atd.) Samozřejmě, ADAC nepoužil vrak trojkového golfa a auto zřejmě bylo v perfektním technickém stavu, ale i tak dělka brzdné dráhy spíše odpovídá reálným pomínkám provozu). Reakční doba je různá... když pominu alkohol, který nemá za volantem co pohledávat, stačí jen vzít potaz delší dobu strávenou při jízdě. Co všechno je do délky brzdné dráhy započteno, bohužel ADAC v tiskových materiálech neuvádí.
Dělají se testy i v reálu,pro opakované brždění z klesání(vadnutí brzd) je testovací silnice v Alpách.Dráha 35 m nezahrnuje reakční dobu řidiče(od podnětu k dotyku pedálu) a prodlevu brzd-od šlápnutí na brzdu k okamžiku sevření kotouč. brzd. destičkami.Takže 0,5 s v souhrnu je minimální a optimistická doba, kdy auto jede a nebrzdí,zpravidle je to víc....Kdo si podělí rychlost v km/h číslem 3,6 =ujeté m/s.Z toho vemu polovinu a mám proklatě optimistickou dráhu,kdy auto ještě nebrzdí, reálně je to podle řidiče a techn stavu brzd víc.
V tom případě by měl mít ruce na volantu jako normální člověk (pravá na loketce, levá na pozici 8, opřená o dveře), popíjt kafčo z plechovky a poslouchat nějakou říznou muziku. Plato vajec za sedadly by taky nebylo od věci >:D
Nas mily ADAC prevracia auta a teraz likviduje zver...co bude nabuduce, odolnost strechy pri pade vrtulnika na auto ;-)
Ale vazne...dive svine zvycajne nestretavame na drahe letiska. Mal som cest so srnkou, ale vyskocila asi 100 m predomnou na uzkej lesnej ceste, takze nic sa nestalo. Inak by som musel auto stocit do rokliny alebo zrazit zver. Kamarat take stastie nemal, diviak mu skocil v noci priamo pred auto z krikov, vystraseny a oslepeny od reflektorov, tipujem. Toto sa neda predpokladat. A v Irsku som videl popri ceste zrazene ovce :-)
Takový zajíc ve sto kilometrové rychlosti udělá z vašich aut šrot.Nic víc a nic míň.Komentář typu: na letišti nepotkám...atd., to je pubescentní nerozum.Stačí strhnout volant a ejhle strom a potom jen vteřinová modlitba do věčnosti.Co se zde dočtu,to jsou výpotky lidí s "velkým" počtem najetých kilometrů. :-!
no ty budes mat aspon najazdenych 5 milionov a dalsi milion nacuvany, ze ? >:D ja som zlozil srnku. bolo to vecer po tme, morka cesta. prechadzal som dost tazku pravu zakrutu, takze vzhladom na mokro som siel cca 60km/h za nou je kratky rovny usek asi tak 50-70m a za nim zacinaju na pravej strane zvodidla kedze je tam k rieke strmy svah a zaroven zacina dalsia prava ale uz mierna tiahla zakruta. uz som bol na tej rovinke ked mi vyskocila ta potvora na cestu. stala mi v strede mojho pruhu a asi oslepena cumela na mna. neviem ako kto reaguje, ale mna ani nenapadlo trhat volantom a len som sa snazil znizit rychlost po zrazku na minimum. pozrazke ju hodilo o cestu a na tom mokrom useku sa na chrbte kopytami hore viezla krizom cez cestu asi tak 15-20metrov do protismeru a tam sa zviezla do priekopy. auto co slo oproti ju tesne minulo. ak by som mal reagovat ako na tom videu tak by uz mozno bolo po mne. pretoze ten smyk by som asi dotiahol na cumak tomu autu co slo oproti. ten Getz nemal ani ABS a musel som robit vsetko preto, aby mi nesli kola do smyku. a vsekto co sa mi stalo, bola prasktuta mriezka, prasktuty plastovy zaves svetla, pokrcena znacka plna chlpov a par skrabancov. Mal som stastie ze to neskoncilo horsie, ale na to aby to skoncilo horsie mi mozno stacilo zareagovat idiotskym trhnutim volantom. takze az niekoho zacnes zasa castovat tym kolko ma najazdene a aky su ti chlapci z ADAC mudri skus najprv pouvazovat kolki uz maju podobne situacie za sebou a nepotrebovali ani zistenia tych nemcurov.
Při srážce vždycky platí, že čelní kolize je nejbezpečnější - auto je na takový úhel stavěné, pohltí nejvíc energie a přitom se tolik nedeformuje (a líp opravuje :-) ) jako při nárazu na roh
Presne tak, toto je prvni vec, na kterou upozornuji treba ve skole smylu. Pravidlo jedna - za kazdou cenu se snazit zabranit srazce. Pravidlo dva - pokud srazce zabranit nejde, tak se snazit prekazku "trefit" celne.
Jo, ale to by musel byt zajac skrizeny zo slonom! Zver ktory ma vysku ~20cm nemoze auto vazne poskodit. Nevravim ze nenarobi skodu, ale urcite z auta neurobi "srot".
Osobne som chytil pri 130 na dialnici macku, vysledkom bol popraskany naraznik a daky kryt pod motorom, skoda za ~600€. Kolega chytil zajaca zhruba pri stovke, skodu mal dakych 1300€, pretoze ten usiak mu rozmlatil aj vymennik klimatizacie. To su sice neprijemne vydavky, ale urcite to nespravi z auta "srot"...
Ani ne před rokem mezi Benátkama(nad Jizerou :-) a Milovicema kontakt se zajícem,rychlost cca 100,viděl jsem ho min 30m dopředu.Ani jsem nebrzdil,noha z plynu,šlupka to byla pěkná,zajíc plachtil daleko do pole.Škoda na autě 0,žádná krev,nebejt hustě ochlupený mlhovky tak to nebylo vůbec poznat.Auto je jedničkovej F.Focus
Mezi Dobrovicema a Kosořicema v 90 kmh sem sundal zajíce. Na nárazníku Staré felicie jen krev a chlupy. Jen sem omyl nárazník a auto v pořádku.
cca 4 roky zpt. Cesta do Jičína. Přímo pod kola srnka. Boužel přímo pod kola. Auto naprosto v pořádku. Srnka ne. Myslivec jí už od bolesti pomohl. Záleží jak se jaké zvíře trefí
Minulý týden jsem v cca. 130 trefil na D1 zajíce. Krom toho že jsem ztratil pravou mřížku na nárazníku a prostřední mřížka byla zatlačená směrem k chladiči autu nic nebylo. Jednalo se o jedničkovou Octavii... Tkže bych byl celkem opatrný s tvrzením že z auta zůstane šrot. Teda pokud ho člověk nepovažuje za šrot už před srážkou :-)
Na Mladoboleslavské kousek před Benátkami nad Jizerou směrem na Prahu. Zhruba 8-10 let zpátky. Zajíce jsem viděl sice na min. 80 metrů, ale jel jsem 160km/h. Do střetu jsem to stihl ubrzdit na cca 130. Autem jsme dojeli domů, ale chladič potřeboval vyměnit. Škoda cca 20 tisíc. Minutu na to v protějším směru na naší úrovni zastavil divoce kouřící Golf, kterému po zastavení začal hořet motor. Neskutečný zážitek. Strašně záleží na rychlosti. Srnku jsem trefil kus od Mimoně levým předním nárazníkem, ale tehdy jsem to stihl dobrzdit na 30 km/h a kromě chlupů v prasklém plastu žádná škoda. A ještě mám na svědomí kočku, ale to už je řada let.
Mě se nezdají ty "figuríny" prasátek. To nemohly vzít (roz)mraženýho, regulérně střelenýho divočáka? Sice by museli uklízet bordel, ale výsledek by byl reálnější. Ta velká *** se vůbec nerozletěla, tělo zvířete je přeci jen měkkčí, tohle nemá žádnou kostru nic, sice říkají hmotnost a konzistence stejná, ale nějak tomu nevěřím. Jak se zdá, tak největší škody způsobí stejně reakce řidiče, nikoliv prase jako takový. Los, medvěd, kráva, kůň, to je něco jinýho. Měli by taky vyzkoušet, na kolik jsou účinné ty plašiče zvěře co se prodávají. Asi to nebude žádný terno, ale když už někdo má starý auto s minimálními nebo nulovými bezpečnostními prvky, tak i to by mohlo pomoci. Jiná věc bude, když to prase někdo trefí v SUV a jiná v malým sporťáku. Takže co třeba zkusit Audi TT a nebo třeba lidové "sporty" jako Opel Tigra a podobný zhůvěřilosti.
A taky bych chtěl vidět S kládu vs. jelen dvanácterák v max. rychlosti, tj. 250km/h.
V roce 1996 jsem mel bohužel osobní zkušenost se střetem s divočákem na D1, avšak v noci v rychlosti 130 km/hod :-( ;-\
Byla to skoro nová Honda Civic a chuděrka to těžce odnesla. Viděl jsem ho až na poslední chvilku před sebou, stačil jsem jen pevně chytnout volant a začít brzdit. Následoval náraz, airbagy ven. Náraz byl do levé přední části auta, takže to mělo tendenci jít do středních svodidel. Pak jsem jen vykukoval vrchem před sebe přes pomalu se vyfukující bagy a snažil se ukočírovat auto na silnici a postupně při snižující se rychlosti přesunout do odstavného pruhu. Stalo se to kousek před Brnem když jsem se vracel v noci z Prahy, domů chybělo už jen 10 km ;-\
Nebyla to moc příjemná zkušenost, dlouho jsem pak jezdil v noci hodně opatrně a pokud to šlo, raději jsem v noci nejezdil..
Nedivím se že jsi byl vyklepanej z noční jízdy. Já zažil něco podobného. Jel sem pozdě večer tak kolem půlnoci na motorce cca 90-100 km/h a z vedlejší mě tam vlítnul borec s Alteou tak 60m předemnou a jak se člověk lekne tak sem chytl po brzde a protože motorka neměla ABS tak sem to položil. Motorka letěla ještě 100m a já pod zadní nárazník Seatu. Naštěstí jen šest stehů na koleni pár odřenin a roztrhaná bota. Pak sem jezdil neuvěřitelně opatrně a s velkým respektem. S autem sem chytnul jednou zajíce na levou mlhovku. Odnesl to nárazník a levá mlhovka a zajíc to měl taky zpočítaný. Bylo to při rychlosti 80km/h a byl to takovej fofr, že jsem nesthnul dát ani nohu na brzdu. Tenhle test je pdle mě na nic protože nmá moc velkou relevanci, ale i tak díky za něj. Nechtěl bych aby pár metrů předemnou vyskočila srnka. ;-\ Ale nebezpečnej může být i bažant. Pár let zpět sem jel s bratránkem Favoritem a najednou rana jak blázen a absolutně sem netušil co to bylo. Trefil se na horní hranu střechy a čelního skla a naštěstí nepuklo. Představa že tohle nečekáš a pak ti popraska sklo je celkem hrozná a v tom leknutí dělá člověk různý blbosti. Je to všechno o osudu, ale nesmí se mu jít naproti...
Také dávám :yes::yes::yes: za udržení auta ve směru.Dcera trefila srnu na okresce v asi 110 km/h,ale měla nekonečnou kliku,že auto srnu srazilo a "jaksi přeskočilo".Upadla RZ, nárazník nepoškozen,praskl plast pod motorem a ještě jedna malá trhlinka v mřižce pod nárazníkem.Jinak absolutně nic.Dalo se to opravit za asi 6 tis.Takže je to spíš o náhodě,zpravidla je to mnohem drsnější.u 9.křížů trefila její kámoška na D1 s P307 ve 130 v levém pruhu v noci "zadnici" srny, škoda byla 100 tis, auto nepodobné autu.Kus ho chybělo...my tam pro ně jeli,takže docela děsivý pohled.Bavím se o "věci", osádka dopadla OK,vaky nestřelily(jsou tam). Bylo to v místě levého svělometu.V šoku byli ještě druhý den a docela je chápu.
Taky jsem se před pár léty potkal v noci s prasetem, rychlost odhaduju tak na 70-80. Bylo to kus za obcí a mírně z kopce a v tom místě obvykle dávám "pětku", najednou skočilo z meze přímo před auto. Dupnul jsem na brzdu(bez ABS), zapřel se do volantu(nemám airbag) a rána jako blázen... Po zastavení jsem se celkem klepal, jen mě překvapilo že auto svítí a dokonce i motor běžel :-). Nevím jak je to možný ale autu se skoro nic nestalo, jen LP světlo trochu plandalo + rozpraskala mřížka před chladičem. Prase na tom bylo hůř, ještě že mám tak velkej kufr. Z pangejtu jsme ho rvali 2 a bylo toho dost.. Jo byl to Passat Variant druhé generace, starý dobrý DAS AUTO :yes:;-)
Co takhle pendolino vs hroch >:D Viděl jsem na netu fotky BMW 5 E60 se srnkou pod kapotou,vypadalo to,jako by se tam napresovala jenom skrz tu jednu ledvinku chladiče.Těžko říct jestli to nebyl fake
No Pendolino vs hroch je vpohode, pac Pendolino se porouchá 3km před tím, takže rychlost srážky asi 0 km/h. Pětka je malá chce to něco opravdu velkýho a pořádný zvíře. Jelen a S klasse jdou pěkně dohromady, v reichu nemaj maximálku a omezovač zasahuje standardně při 250ti, proto taková situaci.
Troufám si tvrdit,že by to byl průser,kdyby nabral stojícího jelena,ideálně čelně,asi by šel přímo do čelního skla a zapresoval se do interiéru.Mimo nízkejch aut s velkým sklonem č.skla a extrému jako bylo to durango by tak asi dopadla většina aut-jinak tohle byl asi podobný případ jako u kolegy,srna mu skočila ze strany na kapotu a u oktávky šla přes střechu,poškozený a sloupek a střecha.
Byly mi na základě zkušeností divné ty brzdné dráhy, takže jsem maličko pátral:
[odkaz]
Na základě tohoto rozsáhlého testu na 300 autech i jeden z nejhorších - Hummer H2 - zastaví an 47 metrech, běžně auta zastaví do 40 m. Kde se tedy vzal údaj o 80 metrech? Je to špatný překlad nebo jedna z dalších účelových manipulací Klubu Pohádek a Bajek ADAC?
Lenze je "maly" (ale dost podstatny) rozdiel medzi pripravenym brzdenim, a nahodnym. Predpokladam, ze v tych testoch vodici vedeli, ze idu testovat brzdy, a mali zrejme na ceste oznacene aj miesto kde maju zacat brzdit. Brzdnu drahu potom merali od toho miesta. Odpada teda reakcny cas, priblizne sekunda, co je pri 100km/h asi tak 30 metrov...
Tyto testy se měří tak, že auto jede rychlostí např. 105-110 km/h, začne brzdit a v okamžiku, kdy rychlost klesne na 100 km/h začíná běžet čas/dráha. Znamená to, že měření je očištěné od vnější faktorů, jako je hlavně reakční doba řidiče, takže čísla jsou srovnatelná mezi všemi auty a různými testy. Na druhou stranu výsledek neodpovídá realitě...
A já si myslel, že "brzdná dráha" znamená vzdálenost, kdy auto skutečně "brzdí", ne že tam počítám s reakčním časem.... To je pak třeba "vzdálenost do zastavení vozu". Je to špatně napsaný, opět. 80m za "ideálních podmínek" je trochu moc. Manipulace.
U obrázku je popis že je to vzdálenost od místa kde vkročí zvíře do silnice. V tom případě bude 80m na zastavení pro běžného řídiče opravdu na hraně. A to je realita kterou málo řidičů vnímá.
To jsou podobné kecy, jako když pan "Polopravda-Omyl" "dokazuje", že když jsme za autem malou vzdálenost, tak ho při brzdění nabouráme - a vychází z toho, že auto začne brzdit a řidiči za ním teprve poté začne běžet reakční doba a kdesi cosi. To ale nevychází z reality. Za autem, před které vidím se mohu držet relativně blízko, protože přeci nereaguji až na to auto bezprostředně před sebou, ale na situaci daleko před ním. Mnohdy se mi stává, že brzdím mnohem dřív, než ten přede mnou. Řízení je poměrně komplexní analytický (byť podvědomý) proces, během kterého mozek tisíckrát za sekundu vyhodnocuje situaci kolem vozu, analyzuje míra rizik, vektory pohybujících se entit, atd... Stejně tak mozek analyzuje místa, kde je zvýšené riziko události, kterou nelze předem vidět, pouze předvídat. Typicky přechod vycházející z vysokého křoví nebo podobné místo u silnice v lese... V takovém případě jízdu automaticky přizpůsobím tomu, co se může stát, tj. najedu více na prostředek, pokud to situace umožňuje nebo snížím rychlost a připravím nohu na brzdě na okamžitou prudkou reakci.
ADAC je u mě banda diletantů sledujících zájmy firmy, které je platí...
Konečně mám možnost se zeptat co se honí hlavou řidiči když jede 2m za mnou při 130?
Ono je vidět tu hloupost tohoto činění už z tvého příspěvku. Mnohdy brzdíš mnohem dříve než ten před tebou jak sám píšeš. A co když nejsi nejlepší na světě? Co když před tebou jede řidič který dokáže odhalit nebezpečí dřív než ty za ním? Pak nemáš nejmenší šanci reagovat. A ta rychlost reakce je dost pomalá na tu rychlost ve které se pak vše odehraje.
No, taky si myslim, ze v clanku jsou nesmysly. Ja sice presne nevim, kolik je brzdna draha maleho auta pri 100 km/h, ale jestlize napisou, ze je to 80m a ze narazova rychlost po 60m je 60 km/h, tak je to skutecne zvlastni. Znamenalo by to, ze prvnich 60m zpomaluju ze 100 km/h na 60 a pak z 60tky zastavim na dvaceti metrech. I kdyby se zapocitala na pocatku brzdeni reakcni doba kolem rekneme 200ms, tak za tu dobu ujede ridic asi 6 metru, takze to tak velky rozdil neudela.
Ano je to tak. Brzdná dráha přímo souvisí s pohybovou energií která vzrůstá i klesá s druhou mocninou.
Reakční doba na nečekaný podnět 200ms je z říše snů. Zkus si jen na stopkách odkliknout co nejrychleji start stop. 1s je daleko blíže realitě a to ještě za ideálních podmínek.
U posledního testu, kdy dasauto trefí ty divočáky se od nich stejně odráží do protisměru, kde ale tentokrát chybí modré "plachtoauto"... Celý ten test mi přijde hodně divně provedený...
Tak najlepsie je vidiet realny obraz toho co zrazka dokaze vystrojit. Nasiel som vam v archive par brutus zaberov a zavesil na net, tak nech sa paci:
Pocul som hore ze chcel by niekto vidiet sportak a SUV, neznamena to vzdy vyhru, vysoka zver - zlomis nohy a letis, tu je nie velka srnka vs. Dodge Durango - kto by to bol povedal?
[odkaz]
[odkaz]
Spominali ste aj vtactvo, tak som nasiel trochu extremny priklad ale budis. Porsche Cayman a bazant v rychlosti 250 km/h (samozrejme porsche)
[odkaz]
Najvecsi brutal nakoniec...no comment:
[odkaz]
Ja som 2x len o vlas minul jelena ktory bol vyssi ako auto, proste obor ako krava! Raz som stihol pred nim zastavit (hore 18% stupanim sa dobre brzdi) a druhykrat mi len o milimetre prebehol popred naraznik - vsetko v noci. Obaja (alebo jeden?) boli na Branisku parchanti.
Najlepsia je zrazka s kunou, vygravirujes jej na chrbat "tetovanie" a vrazis druh dezenu do pamäti a s tebou len cukne, no nie kazdy ma to stastie...
Prasata jsem na silnici potkal nedávno, ale štěstí že ještě nebyla rostlá tráva a roští, všimnul jsem si jich ještě v lese.
Šlo jich deset za sebou a ani se nerozhlídly.
Jinak jsem už sejmul srnu, to odnesly obě světla, nárazník a mřížky. Třikrát zajíce, to odneslo jednou světlo, jednou mřížka a jednou se nestalo nic. To jsem ho převálcoval kolem.
Jedna věc je ale jistá - nestihnete udělat vůbec nic, je to zlomek sekundy. Maximálně se stihnete vybourat.
zajímalo by mě kolik nehod možná i mrtvých, na neoplocených dálnicích a rychlostních silnicích, má na svědomí střet auta se zvěří. Přijde mi absurdní jak se furt v televizi mele o bezpečnostni silničního provozu, ale že by někdo začal řešit to, že kolem většiny dálnic není oplocení, které by zabraňovalo vbíhání zvěře do cesty autům, toho se asi nedočkám. Věřím, že většina takových nehod se objevuje ve statistice v kolonce "nepřizpůsobil rychlost stavu a povaze vozovky"
zvíře na silnici - jak překvapující - ale ono tu vlastně bylo dřív a ty divné pruhy smrduté hmoty, co jim přervaly bejváky, tam jsou naroubovány až naší civilizací - takže je jaksi nutíme skákat nám do jízdní dráhy. Představy o tom, že zvířátka se tiše rozhlédnou a vstoupí do vozovky až poté, co přejedeme, je jaksi scestná.... Troufám si tvrdit, že komukoliv v noci jedoucímu kolem 100km/h, jemuž tam tak čtyřicet metrů před auto skočí černá či srna - zbydou akorát modlitby za co nejmenší škodu. Zkrátka to nestihne, ani kdyby byl Schumi. Představa, že to strhnu a objedu - je tak akorát z říše akční Kobry 11 a v reálu to nefunguje. Chvíli trvá, než si Váš mozek totiž vůbec připustí myšlenku, že mu tam něco vletělo a v té chvíli právě prolétáte pár důležitých metrů, které Vám v závěru chybí - pak další impuls k brždění - to jsou další důležité metry a pak jen čekání na náraz, těsně před nímž povolíte, pokud ne svěrač, tak nohu na plynu. Je prokázáno, že hodně lidí těsně před nárazem podvědomě sníží tlak na brzdový pedál - přičemž trénink a vůle by je měly nutit činit opačně - stát na té brzdě až do konce. Zpravidla toho zvířete. I když - a nebylo to tak dávno - někde na liberecku zdecimoval auto a zabil řidiče statný jelen.
Se zvířátky - tři story - v devadesátce zajíc - rána jak z děla, ale jen poškozená mlhovka - bylo to v době, kdy jedno prase tvrdilo, že si nevšimlo "naložení" opilého mladíka do kufru oktávky... Druhým případem je zhasnutí srnky na okresce - a bylo to v sedmdesáti za šera v zimě - byly tři a tu poslední jsem trefil mondeem na hranu světlometu a blatníku - holka zhasla hned(guláš byl vynikající neb v obci je dost myslivců, kteří ji "adoptovali), ale faktura pojišťovně za cca 90 kolíků - to co vypadalo jako malé prohnutí, šlo přes plasty až k chladiči.... A třetí zážitek - a tomu bych nevěřil - od Bochova na Karlovarsku směrem na Prahu - v noci - jel jsem v závěsu za Peugeotem Partner - oba jsme valili cca 130km/h - rozestup max tak 20 metrů - najednou mu šla přes cestu srna - ani nebrzdil, protože se zkrátka vynořila z mlází podél cesty - ke srážce nedošlo - zarazila se snad dvacet čísel od jeho boku - co bych ale nevěřil - vír vzduchu za dodávkou jí strhnul a hodil přede mne - už jsem jí "viděl" na haubně, jak letěla tím vzduchem, ale ta artistka se při té piruetě jen odrazila od asfaltu a minul jsem jí o pověstný chlup....
Takže při střetu se zvěří platí - když jde o plechy jde o h...o - hlavně přežít ve zdraví - tom Vašem, panstvo.......
Nahoře jsem psal o tom nejčerstvějším, ale v dobách dnes již dávno minulých se mi podařilo během půl roku vyměnit půlku Fabie za celé prase u Doks a následně jednou pravá a jednou levá přední strana po polibku se srnčím na známé silnici mezi Dubou a Mělníkem. Prostě nešťastný auto. Teprve poté jsem byl obdarován něčím větším a bezpečnějším. Prý, kdyby náhodou...
Nutno říci, že do letošního únorového faceliftu jsem odjezdil další čtyři auta bez následků ;-)
ona je i nepříjemná kočka, proti mě letěla vzduchem a narazila do zp.zrcátka, to se nárazem sklopilo ale sklíčko se roztříštilo, nové mě stálo 1200Kč :'-(
Čtu tu dohady o délce brzdné dráhy.
Délka se matematicky určí takto: s=v*v/2a
Čas t=v1-v2/a
Zpomalení a=v*v/2s
Trocha faktů. Minimální brzdné zpomalení (a) osobního auta je 5,8 m/s*s, plně naloženého dle vyhlášky. Pro představu o výkonu brzd. vozidlo s hmotností m=1 500 kg, rychlost v=80 km/h (22,2 m/s), berzdné zpomalení a=5,8 m/s*s, kinetická energie Ek=1/2*m*v*v, výkon brzd P=?
Ek = 1/2*1500*22,2*22,2 = 739 260
P = Ek/a = 739 260/5,8 = 127 459 W = cca 127 kW! Výkon brzd obyčejné Fabie aby mohla být provozována v ČR.
Doba brzdění: t = v1-v2/a = 22,2-0/5,8 = 3,8 sec
Celková brzdná dráha z rychlosti 80 km/h s jednose***vou reakční dobou a prodlevou brz:
s =v0*t+v*v/2a = 22,2*1+22,2*22,2/2*5,8 = 22,2+492,84/11,6 = 22,2 + 42,5 = 64,7 metru
Při zpomalení a=5,8m/s*s ubyde za každou jednu sekundu účinného brzdění 21 km/h z rychlosti jízdy. Účinné zpomalová tedy v rychlosti 80 km/ na nulu trvá 3,8 sekundy a počítejme prodlevu a reakci řidiče 1 sekundu. Tudíž celou jednu pětinu celkové brzdné dráhy vozidlo vůbec nezpomaluje! Toť fakta o celkové brzdné dráze. ADAC vůbec neuvažuje reakci řidiče. Bohužel.