Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co čekat od srážky auta s divočákem při 80 km/h?

Aleš Dragoun
Diskuze (65)
Německý autoklub ADAC testoval kolizi s divočákem. O nebezpečí takové srážky není pochyb, výsledky zkoušek jsou ale i tak alarmující.

Pokud jedete 80 km/h a vleze vám do cesty divočák ve vzdálenosti více než šedesáti metrů, dokážete ještě bezpečně zastavit. Ne všechny nebezpečné situace tedy musí končit smrtí, či těžkým zraněním. To prokázaly testy německého autoklubu ADAC.

Za snížených povětrnostních podmínek může být vše jinak, ale větší škody vzniknou pouze na automobilu. Daleko nebezpečnější je ovšem v této souvislosti náhlá změna jízdního pruhu. Ta není nereálná, kromě zvířete se ještě navíc může objevit nějaká jiná překážka. A v dnešní době již běžné ESP zabrání pouze smyku, nikoli střetu s protijedoucím vozidlem.

Jede-li ovšem běžný osobní automobil kompaktní třídy rychlostí 100 km/h a zvíře se opět objeví ve vzdálenosti 60 m, je situace mnohem vážnější. I když řidič zareaguje okamžitě, srážka je nevyhnutelná, protože brzdná dráha za ideálních podmínek dosahuje 80 m. Nárazová rychlost pak překračuje šedesátku a na přední část auta působí hmotnost 3,5 tuny! Pokud se objeví na silnici jelen, je výsledek ještě horší, při kolizi se tzv. nárazová hmotnost rovná pěti tunám. Tolik váží dospělý slon.

U našich západních sousedů došlo loni ke čtvrt milionu (!) nehod se zvířaty, při nichž bylo 27 osob usmrceno a na 3 tisíce zraněno. Ztráty na zvěři se počítají na statisíce kusů. Za rok 2008 jsou k dispozici podobná čísla: také 27 mrtvých a přesně 2614 zraněných. Podle statistik vběhne například laň pod kola jedoucího automobilu každé 2,5 minuty.

ADAC se ve spolupráci s Asociací myslivců a lovců (DJV) a Radou bezpečnosti silničního provozu (DVR) pracuje na záznamech o volně žijících zvířatech a jejich výskytu v různých hodinách. DVR má pak na starosti technická opatření, jakými jsou vybudování mostů pro zvěř, ale i instalace elektronických výstražných zařízení.

Nutné je také nabádat řidiče k větší opatrnosti. Zde neplatí pouze jednoduchá rada Sundej nohu z plynu, ale je rovněž doporučováno zachovávat dostatečnou vzdálenost od pravého okraje vozovky.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/btmHKXYNbPA&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Aleš Dragoun
Diskuze (65)
17. 1. 2012 20:34
Re: Zajíc
Na Mladoboleslavské kousek před Benátkami nad Jizerou směrem na Prahu. Zhruba 8-10 let zpátky. Zajíce jsem viděl sice na min. 80 metrů, ale jel jsem 160km/h. Do střetu jsem to stihl ubrzdit na cca 130. Autem jsme dojeli domů, ale chladič potřeboval vyměnit. Škoda cca 20 tisíc. Minutu na to v protějším směru na naší úrovni zastavil divoce kouřící Golf, kterému po zastavení začal hořet motor. Neskutečný zážitek. Strašně záleží na rychlosti. Srnku jsem trefil kus od Mimoně levým předním nárazníkem, ale tehdy jsem to stihl dobrzdit na 30 km/h a kromě chlupů v prasklém plastu žádná škoda. A ještě mám na svědomí kočku, ale to už je řada let.
Avatar - ghotic.ghotic(new Mazlík)
Re: Trocha teorie k brzdění
No hezky vysvětleno-jednoduše bych napsal že řidič nemá šanci to dobrzdit >:D
5. 5. 2010 18:14
Trocha teorie k brzdění
Čtu tu dohady o délce brzdné dráhy.
Délka se matematicky určí takto: s=v*v/2a
Čas t=v1-v2/a
Zpomalení a=v*v/2s
Trocha faktů. Minimální brzdné zpomalení (a) osobního auta je 5,8 m/s*s, plně naloženého dle vyhlášky. Pro představu o výkonu brzd. vozidlo s hmotností m=1 500 kg, rychlost v=80 km/h (22,2 m/s), berzdné zpomalení a=5,8 m/s*s, kinetická energie Ek=1/2*m*v*v, výkon brzd P=?
Ek = 1/2*1500*22,2*22,2 = 739 260
P = Ek/a = 739 260/5,8 = 127 459 W = cca 127 kW! Výkon brzd obyčejné Fabie aby mohla být provozována v ČR.
Doba brzdění: t = v1-v2/a = 22,2-0/5,8 = 3,8 sec
Celková brzdná dráha z rychlosti 80 km/h s jednosekundovou reakční dobou a prodlevou brz:
s =v0*t+v*v/2a = 22,2*1+22,2*22,2/2*5,8 = 22,2+492,84/11,6 = 22,2 + 42,5 = 64,7 metru
Při zpomalení a=5,8m/s*s ubyde za každou jednu sekundu účinného brzdění 21 km/h z rychlosti jízdy. Účinné zpomalová tedy v rychlosti 80 km/ na nulu trvá 3,8 sekundy a počítejme prodlevu a reakci řidiče 1 sekundu. Tudíž celou jednu pětinu celkové brzdné dráhy vozidlo vůbec nezpomaluje! Toť fakta o celkové brzdné dráze. ADAC vůbec neuvažuje reakci řidiče. Bohužel.
Avatar - saldy
4. 5. 2010 19:25
kočka
ona je i nepříjemná kočka, proti mě letěla vzduchem a narazila do zp.zrcátka, to se nárazem sklopilo ale sklíčko se roztříštilo, nové mě stálo 1200Kč :'-(
4. 5. 2010 17:41
Re: Brzdná dráha - v články absolutní nesmysly
Ano je to tak. Brzdná dráha přímo souvisí s pohybovou energií která vzrůstá i klesá s druhou mocninou.
Reakční doba na nečekaný podnět 200ms je z říše snů. Zkus si jen na stopkách odkliknout co nejrychleji start stop. 1s je daleko blíže realitě a to ještě za ideálních podmínek.