Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Mitsubishi Lancer Evo: Desetkrát a konec

49 komentářů

Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Tohle je smutná i když nevyhnutelná změna aut na spotřebiče. Evo a Impreza byly ty nejdostupnější auta pro ty co si řízení auta opravdu užívají. Žádný elektromobil se smradlavýma baterkama nedokáže nahradit tu voňavou auru kolem těchto aut. 😒
figurka
Tak jsem si v euforii z Ženevy říkal, kdy přijde zpráva, která mne trochu zchladí. No, netrvalo to tak dlouho. Tak doufejme, že to není "na tuti" a pokud ano, tak doufejme, že alespoň Subaru udrží STíhačku.
Avatar - T613
T613
Tolik slov a přitom stačilo říct: nemáme peníze na vývoj
Avatar - gld
gld
Vývoj? Zbastliť novú karosériu a jemne upraviť existujúcu techniku by v micu určite zvládli

Skôr to vidím na zelenú hru..zrušením verzie EVO sa ušetria dva kilá co dvojky, čo nám nepochybne zaručí svetlejšiu budúcnosť.
Avatar - T613
T613
kdyby to bylo tak jednoduché tak má každý své "evo"
Avatar - gld
gld
A nie? Čo tak dramatické by tam museli meniť, aby sa nenašli drobné? 😲
Fugi
R. I. P.
Avatar - euro89
euro89
To je hnus!!!! :-! Z ekologie bych udělal trestnej čin a místo šrotovnýho na levný auta bych odpouštěl silniční daň každýmu, kdo si koupí auto s výkonem přes 200CV, nebo jakýmkoliv motorem, co má aspoň 100 a víc koní na litr. Kdo mě bude volit? >😒]
figurka
S ekologií nelze jít do pr.... Záleží ale na automobilkách, jak se (v Evropě) popasují se současným, mnohdy až nesmyslným eko-šílenstvím. To, že stále lze vyrobit charakterní motor, který splňuje emisní normy nám ukazuje více automobilek. Stejně tak lze, díky elektronickému managementu motoru, snížit spotřebu a emise pro potřeby normo měření. Jde jednat s orgány o emisích a ekologičnosti výroby (viz. zekologičtění výroby u Lamborghini, které má o hodně větší efekt, než snížení emisí CO2 u všech modelů).
frk
Souhlas :yes:
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
:no:
nasua23
Z mýho pohledu: řídil jsem dost velkou řadu aut od základní fabie po DBS.
U rychlých aut mě nadchlo to, že byly rychlý a hravý. Ne že smrděly benzínem. Jestli máte potřeby benzínové "voňavé aury", můžete si koupit starší B?W bez katalizátoru a čuchat to třeba v zavřený garáži.
Je mi úplně jedno, jestli přetížení v zatáčkách a hravou rychlost generuje baterka, nebo (daleko míň efektivní) spoalovací motor.
nasua23
a za tu češtinu se omlouvám 😉
Avatar - white label
white label
Až na ten "katalizátor", to (s tou "češtinou") nebylo zase tak hrozné, na to jsou tu jiné kalibry... 😉
BRoy
No, tento "pragmatický" přístup má svá ale. Ale1) Celá prča s elektroekosuperhypersportem Vám skončí po cca 75-200km (podle toho, jak moc hypersuper zážitek si dopřejete). Ale2) Výroba a zejména likvidace baterií, bez kterých to nepůjde, je jedna z ekologicky nejvíc zatěžujících čiností (počínajíc těžbou lithia v dolech v Amazonii a končíc tím,že většina produkce baterií vzniká v Číně, kde na nějakou ekologii kašlou). Ale3) Tu elektrickou energii pro eletrovehikly je třeba vyrobit. Vodní elektrárny produkují nemalé množství methanu, tepelné (zcela lhostejno, zda na plyn, uhlí, či slámu), zase CO2, NOx. FVE mají malou účinnost a větrné fungují poněkud nespolehlivě. No, a ty jaderné, které by to jako jediné snad zvládly, pánbůhvíproč, nemají zelení pomatenci rádi. Tož tak, jak říkala teta Kateřina...
chrudoš
No a navic, i kdyz ma nejaky Aston 10krat vyssi emise, proda se ho 1000krat mene prece, tzn celkove znacka jako takova skodi svetu daleko mene nez takova Panda (Lupo, dodej si kdo co chce 😊. Tohle je proste magorina, ekoteror. Kdyby radeji dohlizeli na ekologii vyroby a do skodlivosti toho ktereho auta zapocitali celkove ekologicke naklady, to by ani prius nevyjel
Frantizsekk
Spravne. Bohuzel se to urcitym lidem nehodi do kramu.
magirus
Zajímavá diskuze.
To, že je dnešní zelená ideologie, hlavně v automobilovém průmyslu, zcela zcestná, je naprosto zřejmé. Tím nemám na mysli takové věci jako downsizing a jiné technické vymoženosti po mechanické stránce. Bylo by dobré, aby si ale všici zezelenalí milovnící elektrických aut uvědomili, kam se jejich použití hodí. Ty zelektrizované verze malých dodávek jako Fiat Qubo, představeno na posledním autosalonu, jako městské rozvážkové vozidla nebo i prostě jen městské autíčka, geniální věc. Protože tady nejde o nějaké snižování emisí, ale o to, že když mi nějaká taková elektrokára projede kolem nosu, tak nic neucítím. Proto do měst = zatím nejlepší řešení. Ale na dálkové cesty? Ani trochu!! Nejlepší elektrokáry mají dojezd něco přes 200km(nutno ověřit). Ani hybridy na tom nejsou o moc lépe. Tolik proklamovaný v USA Chevrolet Volt má dojezd pouze 270km!! Takže žádná sláva, v porovnání třeba s Octaviou 1 s motorem 1,9TDi 66kw.
magirus
Nicméně vývoj hybridů by mohl být do budoucna přínosný. Osobně fandím řešení od Audi, kde verze A1 osazena elektromotory měla generátor poháněný wankelem.
Ale dobře. Když už teda chce brát tu ekologii někdo opravdu vážně, tak se pojďme bavit o takových věcech jako Celková ekologická bilance osobního vozu. A nebo jakéhokoliv jiného, to je naprosto jedno. Jde o celkovou ekologickou zátěž vozu od jeho vyrobení, až po jeho provoz!!
To se totiž pak člověk dopracuje k takovým zajímavostem, jako například to, že nejekologičtější auta jsou ta která UŽ JSOU VYROBENÁ. Výrobou daného automobilu, při které se započítává celková ekozátěž jednotlivých částí daného auta, generuje určitý ekologický dluh vůči přírodě. Kterej se zplácí následným provozem. Průměrně je tento dluh zplacen až po 300 000km. Je to delší dobu, co jsem tuto problematiku řešil. Takže detaily už nevím. Výbornej článek na toto téma byl v časáku Youngtimer od autorů z VUT, číslo si také nepamatuju.
Jedna z nejvíce rozsáhlých prací na toto téma byla z USA, přes 400 stran. Tam se porovnával Hummer H3 s motorem V8 5,3l a Prius. Hummer to vyhrál a né proto že bych americký. Ale proto, že jeho skladba dílů nebyla, pokud jde o výrobu, vůči přírodě tak brutální jako u Priuse.
Dále mě napadá otázka. Jak se budou chovat baterky u ,dneska tak prosazovaných a havně "čistých" elektroaut, v zimě tak třeba po 4 letech?
magirus
Mělo to bejt dohromady, proto to vypadá tak divně. Ta zubožená oblast by měla být někde v Ontariu v Kanadě. Kde kvůli zpracování surového niklu vznikaly kyselé deště. Po kterých oblast kolem fabriky vypadá tak krásně, červeně jako na Marsu, že to tam má v oblibě NASA. Testuje tam prototipy lunárních vozítek.
BRoy
Kdyby jen to. Uvědomte si,že všechna tahle emisní pakárna se týká jen a pouze automobilů. Slyšel jste něco o nějakých normách pro emise v lodní dopravě? A dokážete si představit, kolik CO2, NOx a dalších dobrot vychrlí jeden supertanker, když během hodiny spálí 10-20 tun mazutu? A máte představu, kolik lodiček se to po mořích prohání?
figurka
I když nejsem ze současného (dle mne místy nesmyslně přehnaného) eko-šílenství nijak extra nadšen, tak souhlasím s tím, že pokud mi něco s volantem zařídí úsměv na tváři, případně propocené tričko, nebo zapříčiní nutnost výměnu spodního prádla, je prakticky jedno, jestli do nádrže tankuji benzín, naftu, vodu, či se připojím do zásuvky.
U tohoto článku je ale ta tragédie, že jedno z velmi řidičských aut (ano, lze diskutovat, jak "moc" X "vyměkla") by mělo skončit nadobro. Bez žádné solárněhybridněelektrické alternativy.
Fugi
Z mého pohledu (vycházejícího z toho, co jsem se dočetl) jsou elektromobily slepou uličkou, což ale v dnešní elektroeufórii chce málokdo slyšet. Domnívat se, že elektromobily jezdí čistě je naprosto mylné. Ano, nebudeme chodit po ulicích okolo kouřících aut stojících v kolonách, ale celkový objem škodlivin vypouštěných do atmosféry zůstane naprosto stejný. Protože elektřina, kterou se tahle auta nabíjí pochází z velké části z elektráren spalujích uhlí, takže v přepočtu na ujeté kilometry "vypustí" elektromobily stejně škodlivin jako benzínová auta, i když nepřímo. Navíc výroba baterií plných kyselin není také zrovna čistá, suroviny na jejich výrobu se opět získávají těžbou, někde jsem četl, ze v místě, kde se těží materiál pro výrobu těhle baterií (snad někde v jižní Americe) to vypadá jako v měsíční krajině. Takže pocit ekologičnosti těhle aut je úplně falešný, bohužel málokdo si to uvědomuje. Chtělo by to vymyslet něco úplně jiného, např. vymyslet levný způsob výroby vodíku a spalovat ho, tak jak to testuje BMW...
vecernicek2
Nezlobte se, ale váš příspěvek mi připadá zcestný. Jestli jste to ještě nečetl, tak k výrobě vodíku je jaksi zapotřebí dodání energie. Levná výroba vodíku bez potřeby dodávat energii zvenku je variace na téma perpetum mobile. Hlavně, že jste četl dost, abyste věděl, co je slepá ulička a co není.
Fugi
Ano, nejsem odborník na chemii, to přiznávám. Vím jen, že se testují dva principy pohonu automobilů na vodík. V jednom se vodík používá pro výrobu elektrické energie, načež je vozidlo následně poháněno elektromotorem. Ve druhém, který testuje právě BMW dochází přímo ke spalování vodíku v motoru. To že je výroba samotného vodíku náročná a drahá vím, vyplývá to i z mého příspěvku, ale neznamená to, že když něco neumíme teď, nemůže to jít později...
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Další, kdo o ekologii vlastně vůbec nic neví, ale plnou pusu řečí musí mít.
Tak popořadě. Účelem elektromobilů není primárně snížit celkový objem škodlivin v ovzduší, ale zlepšit kvalitu prostředí v zastavěných oblastech. Tam nemůžete říci proti ani puntík, protože to je neoddiskutovatelný fakt. Evropská ekolobby se sice zaměřila někam jinam, ale ono jim to taky dojde. A s postupným rozvojem energetické výroby ani ten váš argument o tepelných elektrárnách nebude platný. Vylezte z domovské kotliny někde u Mostu a podívejte se do světa. Měsíční krajina je v místě každé těžby, máme kvůli tomu zastavit těžbu železa, bauxitu nebo mědi?
Výroba vodíku je energeticky poměrně náročná a levně to opravdu nepůjde. Navíc - jak chcete skladovat něco, co je molekulárně menší, než póry v materiálech, které jsme schopni vyrobit a tím pádem těmito póry uniká z nádrží? S vodíkem je celkem dost problémů.
Fugi
Chvíli jsem přemýšlel, jestli na tebe mám vůbec reagovat, nebráním se diskuzi, ale nesnáším pokud se oponent chová arogantně a okamžitě přechází k impertinentním poznámkám ;-\ Takže pokud se chceš bavit, doporučuji změnu tónu.
Z mého příspěvku jasně vyplývá, že uznávám, že exhalace v obytných částech se sníží. Kdyby se jako elektomobily vyráběla převážně malá mětská auta, asi bych s tím neměl takový problém. Jenže omyl, eletrika se nám rozlézá napříč všemi třídami, i do aut používaných pro delší přesuny (což moc nechápu, když dojezd bývá okolo 160 km a to ještě za ideálních laboratorních podmínek). Všude se uvádí, že elektromobily přispívají ke snížení produkce CO2, takže nevím proč píšeš, že to jejich úkolem není. Ono samozřejmě skutečně není, ale je to tak prezentováno, a to je to co mi hodně vadí. Dokonce i mnou vyzdvihované BMW mělo u svého testovacího elektromobilu slogan "nulové emise", což jim bylo úředně zakázáno, aby to neuvádělo ovce v omyl, že jezdí bez ekologických škod.
K té těžbě, co mi vadí je to, že kdyby se alespoň po vytěžení krajina revitalizovala, možná bych to přijal snadněji, ale už vidím, jak velké nadnárodní které nezajímá nic jiného než zisk, budou investovat do životního prostředí někde v jižní Americe, která je (až na suroviny které se dají zpeněžit) vůbec nezajímá.
Ke skladování vodíku - k tomuhle se neumím vyjádřit (nemám potřebu se tvářit jako že vím všechno), ale když taková auta existují (byť na bázi prototypů) tak předpokládám, že to je nějak pořešeno.
Takže závěrem bych napsal, že ekologie mě zajímá a vím že řešit se to musí, byl jsem se podívat i v méňě rozvinutých částech světa, kde se kvůli exhalacím nedá pořádně dýchat, kde člověka pálí oči a v krku. Ale nevěřím, že řešení jsou eletromobily, alespoň ne se současným způsobem získávání el. energie. Jinými slovy - nevěřím každému marketingovému blábolu, který si kde přečtu...
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Jsi asi stosedmdesátýčtvrtý člověk na auto.cz, který píše ty samé věci o ekologii, mě to už dokáže vytočit. Mrzí mě, jak všichni tvrdí, kolik o tom četli, ale přitom pak vyplodí strašlivou kravinu. Za ten útočný tón se omlouvám.
Já o elektromobilech taky něco přečetl, ještě více sám spočítal a navrhoval a dva roky mě to zaměstnávalo ve škole a práci. Pak můj zaměstnavatel naznal, že pro náš obor zatím elektromobil není dostatečně zralou technologií a já se začal věnovat diagnostice. Ale je pravda, že my jsme dost specifická "firma". Od té doby mě ekologie taky zajímá a díky svým znalostem si umím odfiltrovat i ten marketing. Elektřina JE tou správnou cestou, problémem zatím jsou jen vhodné "nádrže" v autech.
Hendly
Právě o ty "nádrže" ale jde. Dokavaď nebudou jsou ele. auta jen nepraktický výstřelek ekologů.
To je jako napsat že spolovací motor je správná cesta, problémem je zatím dosáhnout 99% účinnost.
Fugi
Přiznám se, že jsem to co napsalo těch stosedmdesáttři přede mnou nečetl >😁 Jinak zatím tu nepadlo nic abych si řekl - OK, uznávám že jsem se mýlil, a od teď budu na elektroauta koukat jinak. Pořád je nevidím jako dobré a definitivní řešení. Už jenom ta neekologická výroba neekologických akumulátorů. V létě rád jezdím na kole a je mi smutno, když jedu krásnou krajinou, ale příkopy jsou plné hnusu a starých pneumatik - přitom je sběrné dvory i distributoři vybírají zdarma (příp. za nepatrný poplatek). Už se velice "těším" až budou vedle pneumatik ležet v příkopech ještě i staré akumulátory se skončenou životností z elektromobilů. To si příroda smlsne 😒
Johnnn
Slepou uličkou rozhodně nejsou. Slepou uličkou je právě ten nesmysl od BMW. Účinnost jejich spalovacího motoru na vodík je mnohem nižší než elektromotor živený palivovým článkem. A z čeho že se ten vodík vyrábí? Pokud se nemýlím, tak elektrolýzou z vody, tedy elektřinou původem z elektráren. Až na to, že ve srovnání s elektromobily je v procesu získání kinetické energie včleněn ještě jeden proces náročný na energii. Pravda existují i jiné možnosti jako výroba vodíku. Z metanu - vyčerpatelný, vedlejším produktem je CO2, z alkoholu - kapacity produkce jsou omezené, vedlejší produkt je opět CO2.
Výroba eletřiny také podléhá vývoji. Ne všechnu produkují tepelné elektrárny. A i tepelné elektrárny jsou modernizovány. Těžba uhlí je nepříjemná, ale nezastavitelná. Situace se vyvíjí tak, že nastupuje čas množivých reaktorů, což značně protáhne zásoby radioaktivnich paliv pro jaderné elektrárny. Pak snad konečně (snad...) přijdou i fůzní reaktory. Všechny jsou bezemisní a nijak zásadně neomezují obyvatelstvo.
Klasický spalovací motor na jakékoli palivo budoucnost má, ale asi už krátkou. Je málo účinný, obsahuje zbytečně moc pohyblivých částí, tvoří emise,...
frk
Jenže benzín /naftu musíš vyrobit za přispění elektrické energie a to od vytěžení až po rafinaci a distribuci do benzínek(celý tento proces je značně energeticky náročný)a ten v případě elektromobilů zcela odpadá,protože ten tankuje přímo ze zásuvky.
magirus
Však taky to nejde jen do vozidel!!
frk
To jsem taky nenapsal. Psal jsem že výroba phm je energeticky velmi náročná a tento meziproces u el.aut odpadá.
Avatar - Johny.Rico
Johny.Rico
Tak tak!! :yes:
Avatar - DBS
DBS
Jak už přede mnou někdo řekl...Ta nejlepší auta už byla vyrobena...
Fugi
I když nerad, ale musím souhlasit 😒
taky musím souhlasit. 😢
figurka
S tímhel tak uplně nesouhlasím. Stačí se podívat, co vzniklo od roku 2000, včetně toho co přijde tento rok. Troufnu si tvrdit, že i v dnešní době vznikají budoucí legendy.
dreede
To je už raz tak. Za 20 rokov budeme aj na súčasnosť spomínať ako na "staré, zlaté časy"... a tak ďalej 😐
Cara Binieri
Za dvacet let moc dnešních aut nezbyde, protože až začne hromadně odcházet elektronika, půjdou rovnou do šrotu.
Auto z osmdesátek a devadesátek se dá opravit víceméně kladivem a šroubovákem, spíš jsem zvědavý, jak se opraví ta tuna řídicích jednotek v dnešní prémii. Takový zblázněný adaptivní tempomat musí být náramná zábava. >😒]
figurka
To si tak uplně nemyslím. V čím dál tím více elektronické době je a bude čím dál tím menším problémem "napíchnout" a upravit, případně vyměnit jednu chytrou centrální "krabičku".
Cara Binieri
Těžko říct. Nedávno jsem mluvil s majitelem 7er předchozí generace předfacelift a to, co mi vyprávěl je těžko k uvěření. Poslední dobou hromadně odcházejí senzory zatížení sedadel, rádio, dovírání dverí atd., jakmile odejde čidlo v motoru nebo jinde (a že jich tam je prý 200), musí se na master reset, případně výměnu. Všechno odporně časově a finančně náročné, protože se tyhle díly neopravují ale vyměňují. Tomu autu je nějakých osm let, jsem zvědavý, kdo to bude ochoten dělat za deset roků.

Můj projekt restaurování Alfy 164 Q4 zkolaboval na shořelém kabelovém svazku, který s sebou vzal komplet elektroniku ve voze. To auto bylo z roku 1995 a náhradní díly obzvlášť pro elektriku-elektroniku už nejsou k sehnání. Takže Alfina šla na rozprodej dílů.
Tak uvidíme. 😄
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Málokdo si uvědomí, že legendou se auto stane až časem, nikdy ne ve své době. EVO je taky legendou až po pár generacích.
figurka
Pak je otázka, co si představíš pod pojmem "ve své době". Já to vidím tak, že auta od r.2000 jsou stále auta této doby.
BRoy
já snad půjdu vypálit pár hektarů deštného pralesa a postřílet nějaké to stádečko velryb, abych se těm ekologistickým šmejdům revanšoval za jejich dary v oblasti automobilismu. Nestojím o žádný, zkur..., hybrid. Reálné spotřeby a emise budou stejně o polovinu vyšší, než ty prospektové a neznám méně ekologický produkt, nežli jsou baterie. Lhostejno s jakou technologií. Hromadný přechod na elektromobily by byl větší ekologickou katastrofou, nežli jaderná válka. Howgh!
Marko
Mitsubishi tu povodnu spravu poopravilo v tom duchu, ze Evo X je sice poslednym autom - ale len v tej podobe aku sme poznali doteraz. S tym, ze co sa tyka noveho Evo, bude postaveny s ohladom na aktualne trendy a bude mat inu pohonnu sustavu. Cim vpodstate len potvrdilo, to, co je verejnym tajomstvom - Evo XI bude hybrid (..a este k tomu sa moze vratit na upravenu, ale mensiu platformu Coltu).
😉

Odkaz: [odkaz]
blowiik
spíš předpokládám, že projekt EVO je pro ně ztrátovej... a když se člověk koukne na portfolio značky, tak usuzuju, že kupci eva si u nich nekoupěj nic jinýho...a naopak... to jim pak začíná bejt to evo na houby.... a tady je zásadní rozdíl proti STIčku... Subaru je natolik unikátní, že když už si od nich bude někdo kupovat ten zázrak, předpokládám, že bude mít doma ještě nejmíň jedno subárko.... já znám hned dva lidi co si koupili funglovku STI, ale zároveň k tomu maj doma ještě Outback/Forester.... Naproti tomu nevybavuji si, že bych někdy mluvil s majitelem EVA, co by jinak vlastnil ještě něco od tří diamantů.... takže tak ;-\
ozawasan
evropským ovcím stačí nařídit a je to. Nevím o tom, že by někdo přestával obchodovat s Čínou kvůli tomu, co tam jezdí na silnicích... například. Nebo by mne zajímaly emisní štítky na kravínech. Nebo tankerech. Ale proč že, když lze vylámat daně z vohnoutů za to, že jejich auto spotřebovává benzín z něhož ještě platí spotřební daň jako kráááva. No nic. Za chvíli budeme platit i z objemu vypuštěných plynů na záchodě - tak si připravme místo pro emisní nálepku........