Když předloni vyhlásil VW plán, že škodovka bude vyrábět do tří let milion aut, připadalo mi to neuvěřitelné a tak trochu nesmyslné - jenže loni to už byl třičtvrtimilionu a s výrobou v Bratislavě a výrobou A-entry se ukazuje, že ten čtvrtmilion nesmyslný není. Fascinuje mně to porovnání s obdobím před rokem 1989, kdy Favorit představoval obrovskou senzaci a všichni se dohadovali, jestli se skutečně bude vyrábět i ten kombík a nebo dokonce ta 105.
Kdyby mi někdo řekl, že za dvacet let ta firma bude dělat čtyřikrát tolik aut a v pěti základních řadách s možná stovkami modifikací, desítkami motorů a bude mít fabriky i v zahraničí, pokládal bych ho za blázna. No, ukazuje se, že rozdíl mezi socialismem a kapitalismem je v tom, že oba systémy používají plánování, v kapitalismu ty plány občas nevyjdou a občas nevyjdou na sto prcent, ale v onom reálném socializmu nevyjdou nikdy. Na sto procent. Takže se těšme na novinky a popřejme naší domácí tradiční značce další rozvoj....
Ono to je o povedene nebo nepovedne privatizaci. V tomhle je treba ocenit Pithartovu vladu, ze se v pripade Skodovky nevydala "ceskou cestou" (vedouci na Bahamy).
Já tam ale snad píšu, že : , v kapitalismu ty plány občas nevyjdou a občas nevyjdou na sto procent.
Já si něco, na co reaguju přečtu vždycky radši dvakrát.
Jinak s těmi lokomotivami máš naprostou pravdu a s těmi tatrami taky, až na dva malé detaily : v socialismu se vyrábělo, ne vše se prodalo (eufemisticky se tomu říkalo nadnormativní zásoby, krátce před rokem 1989 se to jako obrovský problém označovalo už i v tehdejším tisku) a ne vše, co se dodalo, bylo zaplaceno a to třeba i ze slavného SSSR, nedobytných dluhů u našich přátel a spojenců (od Kuby přes KLDR až po Sýrii) bylo možná víc, než je náš státní dluh.
Velmi mně vždycky potěšilo, když jsem slyšel, jak ono tu o padesát tu o sto procent zdražené spotřební zboží bylo kompenzováno právě snížením cen lokomotiv a umělohmotných tkanin....nakonec tehdy (v roce 1989 byla za roční plat televize, dneska nejlevnější Fabie...).
Slušná televize stála v roce 1989 20 tisíc, videopřehrávač v únoru 1989 12.000,- a průměrná měsíční mzda podle statistiků v létě 1989 byla 2890 korun. Medián byl pod dva dva tisíce.
A ještě mi řekni, kde byla ta plná prodejna, ještě v roce 1987 (ten rok 80 tolik nepamatuju) stolní Teslu kupoval kamarád v Tuzexu a stál na ní několikahodinovou frontu. Pokud jsi nebyl v nějaké "speciální" prodejně.....a nemyslím tím Tuzex.
skoda sa dlho hriat v cesku nebude. ak ma byt produktivnejsia nemôze tak cinit v stavajucich podmienkach silnejucej koruny. rumunsko, rusko, ukrajina, atd. to su krajiny pre lacny ekvivalent vw. a tradicia?? ekonomika taky pojem nepozna..
Jasně, a ty zase rozumíš podle všeho všemu....tak si ještě jednou přečti tu větu o podílu mezd. Jinak jestli o tom nevíš, škodovka už montovny v Rusku a na Ukrajině (a taky v Číně a Indii) má. Takže zase jedno zbožné přání, které je otcem myšlenky a myšlenka je honem honem napsat něco, co ukáže, jak je škodovka mizerná a jde do háje. Takže pa pa dederone00 :-):no:
Tam se vozej auta v bednách a těch výrobních operací je 7 až 20. A jestlipak víš, kde se dělaj motoroy, převodovky a všechno to hlavní? Je vidět, že o výrobě aut toho víš zatraceně málo, nicméně je taky vidět, že opakovat pár prvoplánových frází, který mi nás krmí pokleslá média ( a často na objednávku) ti problémy nedělá....
Taky mně to napadlo, ale podle mně jsou to jenom takový hrátky....na všechny strany. Kecy o přesunech výrob (které tady ale Vahland de facto vyvrací) na východ a nebo někam daleko, kde je "levná" pracovní síla jsou u tohoto typu výrob už zcela mimo mísu. Podíl mzdových nákladů je v produktu pár procent (2 až 3), poloha automobilky hraje svoji roli jednoznačně (pročpak se sem tak hnal Hyundai/KIA) a jak vypadá infrastruktura na Ukrajině, v Rusku a třeba v "superlevné" Moldavii vím velice dobře. A kvalita pracovní síly taky. Nicméně rozumím problému s eurem, nejde o domácí trh, ale o výměnu komponent a vývozy a dovozy polotovarů pro konečné montáže.
Myslím, že podíl mzdových nákladů bude vyšší. Tarifní zaměstnanci mají v průměru 32.000 měsíčně, mzdové náklady jsou dejme tomu 45.000, je tam 24.000 kmenových zaměstnanců... to dělá nějakou miliardu měsíčně na mzdách kmenových zaměstnanců jen tady v ČR.
No a když to rozpočítáš na jedno auto? Já to jednou počítal u Kolína, kde ty mzdy jsou podobné a vyšlo mi (při ceně auta, které jde z fabriky) těch 3,5%. No, to žádná fabrika neřekne a nepřizná, ale stačí se podívat na průměrný plat u VW v Portugalsku (které je ve všech ukazatelích pod náma) a u nás a je vidět, že s těma mzdama to tady zas takový problém nebude, zejména ve vazbě na kvalitu práce. Těch 24.000 kmenových zaměstnanců není jenom ve výrobě, vezmi si, kolik lidí dělá jenom Česaně......