Po takmer troch desaťročiach a viacerých technických a dizajnových modernizáciách sa služobná kariéra vývojového radu T815 blíži ku koncu. Minimálne na trhoch Európskej únie.
Pěkné shrnutí.. jsem dosti zvědav co si Tatra a.s. vybrala za strategii. Zatím z ní vycházejí celkem zmatené neoficiální informace . Chvilku se nový motor splňující Euro 6 vyvíjí, chvilku ne, pak se to zas popře, pak mají problém to uchladit.. A s Terrno je to to samé... výroba se prý má zastavit, ale zas vrazili peníze do faceliftu jemuž není ani rok, takže to nedává smysl ... Na marketingu by Tatra měla hodně, ale hodně zabrat.
Nicméně na fotkách ta nová Tatra vypadala dobře, snad se jí bude dařit.
ne, to je obyčejná T810.. myslím tím fotky uniklé z vývojové dílny a během testování, které byly umístěny na truckforum a posléze po lehčím tlaku Tatra a.s. smazány ;-)
Přesně tak, nově vyvíjená Tatra vypadá jinak, minulý měsíc jsem viděl dvě zkušební Tatry na převozních značkách v běžném provozu v okolí Vyškova, nebyly nijak maskovány.
Přesně tak, viděl jsem dvě Tatry, jak jeli za sebou na převozních číslech v běžném provozu. Budka řidiče vypadala že je od Dafu, na bočnicích korby měla nápisy Tatra a takový model jsem ještě neviděl, z toho vyplývá, že se jedná o tento nový typ Tatry. :-)
T810 tedy to co jsi nafotil má rám (nikoliv rouru) a nápravy vyvinuté Tatrou a budka a motor je od Renaultu. Nicméně budka je ta stejná, kterou DAF montuje i na svou řadu LF.
T158 (jak se zatím přezdívá DafoTatře) má klasickou rouru s výkyvnými rameny a budkou DAF CF a motorem Paccar (pod koncern Paccar Daf patří)
Ano, to ze z Koprivnice vychadzaju protichodne signaly je pravda.. Aj to, ze sa kazdy ich novy projekt posobi dojmom "Kazdy pes, jina ves" - proste to nema nejaky zaciatok a koniec za ktory by to islo chytit a zoradit do nejakeho systemu - kazdy dalsi projekt je akoby "ad hoc"..
Nerad by som spochybnoval aj realitu, ze v marketingu mozu byt (a aj su) rezervy. A asi nemale. Lenze druha strana mince je, ze aj keby na marketingu a obchode sedeli top-hviezdy, v danej situacii by nemali o moc vacsie manevrovacie pole. S financnymi zdrojmi, ktore su momentalne k dispozicii sa neda spustit nejaka zavratna marketingovo-obchodna strategia. Naviac, ked treba vykupit firmu od bank (ktore samozrejme dalej poziciavat moc nebudu ochotne).
-----
Pre EU tak ci tak potrebujes modernejsi stroj - ked pre nic ine (akoze ine dovody aj su), tak preto, aby sa v Koprivnici vobec nieco vyrabalo. Ostat pri tom co robia teraz by znamenalo, ze tak do 10 rokov maju nehomologovatelny vyrobok a vyrabaju iba na export mimo EU. To uz potom ale nema vyznam vyrabat v CR za vysoke naklady a predavat to potom trebars v Rusku. Znamenalo by to prestahovat komplet vyrobu prec... Takze modernejsi stroj, aj ked skladacku, treba kvoli zotrvaniu vyroby, ale aj kvoli predaju na trhu EU.
Vyznam ma urcite urobit nejaky vyrobny zavod v Rusku. Ako pises nizsie - uz len kvoli tomu chystanemu clu. Ale aj kvoli trhu samotnemu. tam by kludne mohla pokracovat vyroba nejakej strasej, jednoduchsej verzie T815 a vzduchaca, ktore tamojsie podmienky vyzaduju.
India - dobry trh, dobry historicky zaklad - len pri vsetkej ucte - firma Vectra tam posobi ako "ves v kozichu". Aspon budi taky dojem.
Super trh by mohol byt Irak. Keby sa tam dalo v tejto faze chytit - asi by to islo. Lenze tam asi neprebijes americanov, ktory si to tam budu chcet obsadit ako prvi. Okrem toho by na to musela byt v CR politicka vola a sila nieco vyjednat s Americanmi ...co nevidim velmi realne.
Cina - trh snov, lenze inak velky problem. Jednak sa tam kopirovana "Tatra" vyraba (za mensiu koncovu cenu), jednak by musel vzniknut spolocny zavod. Aj keby sa nasiel partner, vacsie tandemy domacich firiem a zapadnych vyrobcov by tuto aktivitu urcite prevalcovali. Investicia do Ciny je podla mna financne dobrodruzstvo.
Australsky trh - dobre, lenze tam su uz karty davno rozdane. Vpodstate trh len na specialne aplikacie...
Juzna Amerika - dalsi super trh. Lenze ten treba prakticky nanovo otvorit a masivne do toho investovat.
Afrika - teoreticky super, ale realne nestabilne, nedoveryhodne, nebezpecne. Naviac to masivne obsadzuju cinania s jedinym parametrom = cena.
No a nakoniec si myslim, ze toto vsetko vedia aj v Koprivnici. Lenze najst extra peniaze na rozbehnutie novych (starych) trhov v podobe loklizacie vyroby, predvadzacich aut, zacviku servisnych pracovnikov, rozsirenia servisnych centier (ktore treba motivovat na spolupracu), masivneho marketingu (mozno ozivenia skutocneho tovarenskeho teamu, ktory by velmi pomohol v promo znacky v Juznej Amerike), atp..., je enormne draha vec...
Jižní Amerika a Indie, tam bych je rád viděl, možná i sever a úplný jih Afriky. O Vectra jsem neměl tušení, čtu, že je to největší podílník v Tatra a.s., tzn. že by to měl být její dobrý zájem prodávat v Indii co nejvíc. Veš v kožichu - nějak si dobře neumím to přirovnání vysvětlit.
Takže by se KONEČNĚ rýsovala rozumná aliance MB (KAMAZ) > VECTRA < TATRA?. To je jediné rozumné řešení. Tatra tak jako tak nepotřebuje ani vlastní motor, ani vlastní kabinu. To jsou vyhozené peníze a překážka k efektivnějšímu servisu. Jenže partnerství s DAFem není úplně ideální. Sice servisní síť má, také má americké majitele, ale jinak nepatří mezi špičku; je ovšem otázka, zda by špička chtěla Tatru: proto mi partnerství přes Vectru napojené na MB připadá jako skvělé řešení. Němci si ho mohou vyzkoušet na nečisto v Rusku a Indii, a potom se mohou rozhodnout, jestli unikátní koncepce má ještě v dnešní době nárok na samostatný život. Nemylte se, jsem do morku kostí příznivce Tatry, vystudoval jsem truck-průmyslovku, jíž byla Tatra partnerem. Jenže realita vyžaduje především racionální přístup. Zachránit značku na pokraji vyhynutí si žádá racionální rozhodnutí (i v konstrukci a výrobě, i v marketingu) a snahu NĚCO nabídnout silnému partnerovi. Dnes je tím NĚCO snad jen zbytek věhlasu tatrovácké koncepce v Rusku. Všechno ostatní se musí budovat odznovu společně s partnerem, především prodejní a servisní síť odpovídající požadavkům doby. Pokud toto nenastane, pak je snaha zachránit vzduchem chlazený motor pro budoucno jen dalším hřebíčkem do rakve. Sentiment pryč, v době extrémně dlouhých záruk a perfektního servisu jsou výhody vzduchem chlazeného motoru určeny jen armádě, nikoliv běžnému trhu!
A ještě jedna věc: Tatra exportuje komponenty do Indie pro VECTRU pod výrobními náklady. Už jen za toto by mělo současné vedení odstoupit. V sázce je sice kompletní přestěhování TATRY do Indie, ale nevěřím, že to je jediná alternativa k současnému stavu. Je potřeba NAJÍT TAKOVÉHO PARTNERA, který nebude tolerovat zabíjení výrobního podniku TATRY jeho hlavním vlastníkem, jímž je právě VECTRA. Mám dojem, že současné vedení TATRY na tento úkol jaksi nemá...
Tak to je mrzuté. Nedá se očekávat, že by nebyl tlak od ruských mocipánů na to, aby Kamaz měl větší prodeje než Tatra, což jistě podpoří i cenovou nabídkou.
Ale Tatra by měla kde a má/měla i kým vyrábět, ale nebylo pro koho, a na to narážím. To je možný, že Kamaz má mnohem větší kapacitu, ale o to přece vůbec nejde. Kdyby neměl pro koho vyrábět, tak by taky musel zeštíhlit, ale předpokládám že i v rámci té Vectra Group to funguje, že silnější pes m...
tak vcelku se nemáme o čem přít, lze s tebou jen souhlasit. Ten nový projekt se přímo vybízí k exportu na nové trhy, kde už působí koncern Paccar (DAF, Kenworth a Peterbilt). Takže tamní mechanici (USA, Kanada, Jižní Amerika a Austrálie) jsou na jejich motory zvyklí a navíc třeba v Mexiku se i prodává řada DAF CF pod značkou Kenworth. Tím by se měli značně snížit náklady Tatře pro vstup na trh.
U nákladního auta - a tím spíš určeného do stavebnictví, pro armádu atd. - je podle mého design spíš nepodstatný. Samozřejmě je to trochu škoda, ale na relativně malé počty vyrobených Tatrovek fakt nemá smysl draze vyvíjet vlastní kabinu.
Za větší otázku pokládám možnost a zejména smysluplnost dalšího vývoje vzduchem chlazeného motoru. Nejsem strojař, ale bojím se, že tomu už v Evropě a na jiných vyspělých trzích taky odzvonilo...
Nemyslim si, ze je realne, ze by Tatra prisla o ten podvozok, ktory ma (..ak by teda nedoslo ku katastrofickemu scenaru, ze by fabrika skrachovala a CA by zacala rozpredavat vsetko po castiach).
Za "normalnych" okolnosti sa moze maximalne stat to, ze by Tatru kupil DAF. Co sa mi ale moc nezda, pretoze ak by DAF chcel vyrabat plnepohonne auta, bolo by pre nich jednoduchsie nerusit ich vyrobu pod materskou znackou. Ak tu vyrobu zrusili, potom to urobili s vedomim, ze na trhu kde umiestnuju 90% svojej produkcie (staty EU) su plnepohonne auta v dnesnej dobe okrajovy segment..na ktorom sa naviac bje dost hracov (v com maju pravdu). Jediny vyznam by to malo ak by chceli takto preniknut na nove trhy (...teda konkretne do Ruska). Otazka ale je, ci sa im kvoli tomu oplati kupovat TATRU so vsetkymi jej problemami a potom este spustit masivny investicny program. To uz je asi v mnohych ohladoh jednoduchsie dohodnut sa s Ginafom...
Co sa tyka kabiny: je to tak ako pise Magistr - aj pri najoptimistickejsom variante, ze by Tatra predala zopar tisic vozov rocne je pre malu samostatnu firmu dlhodobo ekonomicky nerealne, aby navrhoval a vyrabal u hlavneho produktu vlastnu, konkurencieschopnu kabinu. Keby to islo, ma ju aj Ginaf, aj Sisu, aj Terberg...
Co sa tyka motorov: vsetci dobre vedia, ze ako sa budu sprisnovat normy, bude pre vzduchac stale tazsie a drahsie sa im prisposobovat. Nakoniec to aj tak dojde do stavu, ze to dalej nebude mozne. Takze skor/neskor dojde na to, ze v EU nebude tento motor dalej mozne pouzit. Cize perspektiva sama o sebe je 0.Je teraz len otazka, kedy z toho "vystupit" vcas, aby to cele nezacalo tahat firmu dole vodou (..este viac).
Ano, Tatra sa zmeni. Pretoze musi. Z narodnej hrdosti, historie, a podobnych veci sa da zit v muzeu, alebo v mytoch a legendach. V realite nie...
dost by mě zajímalo co je pravdy na informaci z dnešního rána, která se objevila na Truckforum, že vzducháč Euro6 je hotov.
Ta druhá informace, že nákupní cena kabiny a motoru je o 20% levnější než vlastní výroba je taky zajímavá. Byť rovněž neověřená.
Uvidime, Tatra stále může těžit z východních trhů, tam by se její technické kvality a plně hnaná koncepce mohly nadále osvědčovat. Je to OT, ale chtěl bych se tě zeptat, zda jsou nějaké informace o nástupci F 599 GTB?
:-) ...k tomu OT. Nastupca 599 GTB ma vyvojovy kod F152 - predstavenie bude niekedy buduci rok. Ono ale nie je iste, ci to je uplne nove auto, alebo "len" vyrazne modernizovany aktualny model... Ja by som skor povedal, ze plati druha verzia.
Ahoj Marko, jsi si jist s tím objemem motoru 12,6 litrů?
Mé záznamy ukazují 12,9 litrů.
Tento motor je v ČR hojně rozšířen, což automaticky znamená vemi dostupný servis. Zdravím Tě.
1.1 Engine Characteristics
MX
Engine layout Longitudinal
Engine capacity 12.9L
Bore and stroke 130 x 162 mm
Compression ratio 16.5/1
Number of valves per cylinder 4
Drive Gear driven camshaft - overhead valve with push-rod actuation
1.2 Power and Torque Values
The MX engine is currently available in the following specification:
Specification Power Torque
MX 410kW @ 1900 erpm 2750Nm @ 1000 to 1500 erpm