Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Video ADAC: Nejlepší brzdový asistent má Volvo

ADAC vyzkoušel šest různých systémů pro automatické nouzové brzdění. Nejlepších výsledků dosáhlo Volvo.
Zpět na článek
19. 5. 2011 12:49
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:05
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:17
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:34
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:53
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 15:06
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 15:06
Avatar - RonJeremy
17. 5. 2011 09:51
Nejlepší neznamená funkční...
Je řeč o tomhle brzdovém asistentu?

[odkaz]

[odkaz]

Hmmm, tak jestli je tenhle nejlepší, jaké jsou ty ostatní?

Volvu vůbec všechno funguje skvěle:

[odkaz]

[odkaz]
Rozbalit vlákno
24
Avatar - Frasier
17. 5. 2011 11:13
Re: Nejlepší neznamená funkční...
No zase si to vezmi tak, že táto technológia je iba na začiatku takže sa v podstate konštruktéri iba učia. Až vychytajú všetky chybičky potom bude Volvo "frajerom". :yes:
Avatar - Flash666
17. 5. 2011 14:03
Re: Nejlepší neznamená funkční...
divny vysledek. co sem videl testy s tim volvem tak to vubec nefunguje v realnym prostredi. navic i figuriny to srazi.
Avatar - eLzyx
17. 5. 2011 15:00
Re: Nejlepší neznamená funkční...
jaké testy? Ty při kterých je figurant v předklonu 20cm před autem a tak ho kamery nemají šanci zachytit, přičemž figurant zběsile mává před radarem v masce vozu v domnění, že "to je to, co za to může"?
Narozdíl od Vás "internetových vědátorů" jsem si takové auto půjčil (XC60) a v rámci možností vyzkoušel - opravdu to funguje ;-)
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 12:49
Re: Nejlepší neznamená funkční...
On je taky rozdíl v tom, jestli jedeš manuálně a hlídá tě brzdovej asistent, nebo jedeš s adaptivním tempomatem. Se zapnutým adaptivním tempomatem jsou výsledky nesrovnatelně lepší než při zde uvedeném testu, protože počítač jízdu aktivně přizpůsobí a nečeká, jestli řidič zareaguje, aby mu náhodou nekecal do úmyslů.

Další věc je, že nafukovací atrapa má trochu jinej radarovej obraz než opravdový auto / osoba. Docela rád bych viděl, jak je ta atrapa auta zkonstruovaná (jestli obsahuje radarově odrazivý materiál á la hliníková folie).
Avatar - ZoomZoom
19. 5. 2011 13:51
Re: Nejlepší neznamená funkční...
To co popisuješ, testovali loni kluci z auto.sme.sk přímo na sobě. Pojali ten test vcelku vtipně, a hlavně, vykašlali se na nějaký figuríny a krabice, ale vzali to pěkně od přemka, totiž od podlahy :yes:
Doporučuji shlédnout celé video a zaměřit se zvláště na čas 6:20 a výš.

[odkaz]

a něco od Volva k tomu testu
[odkaz]
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:05
Re: Nejlepší neznamená funkční...
To je jenom jeden aspekt, kerej popisuju (žádné atrapy), bohužel si nehráli s adaptivním tempomatem (jenom ho nechali plížit se na volnoběh). Taky mi přijde trochu sporný ten způsob, jakým si před auto stoupal (prolejzal mu těsně před předkem, to už je dost pravděpodobné, že ho systém nezachytí).

Byli dva. Nevim, proč jeden nehrál roli chodce.
Avatar - ZoomZoom
19. 5. 2011 14:12
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Čas od 03:00 ... ale tohle jako přiblížení na volnoběh nevypadá. Zvláštní, že by se po zastavení samo rozjelo "na volnoběh" ?

Dva nebyli z toho důvodu, aby to nevypadlo tak, že řidič brzdí před překážkou-chodcem sám, místo auta.
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:17
Re: Nejlepší neznamená funkční...
U automatické převodovky je to naprosto běžná věc - pustíš brzdu a jede, přenos výkonu od motoru se totiž nepřerušuje (ledaže bys zařadil N nebo P) ;-)
Avatar - ZoomZoom
19. 5. 2011 14:20
Re: Nejlepší neznamená funkční...
A jak teda vysvětlíš, kdo teda to auto zastavil a následně rozjel? Automat? O automatu mě poučovat nemusíš, s jednim jezdim.
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:34
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Nemusim tě poučovat o automatu? Tak proč ta otázka před tim? ;-) Ten počítačovej systém po nouzovém zásahu po určité době pravděpodobně odbrzdí. Počítač určitě při manévru nepřehodil volbu z D na N nebo P, takže po odbrždění se auto rozjede.

Mrkni semhle
[odkaz]
je tam víceméně i znázorněnej úhel, v kerym ta věc rozpoznává překážky. Vzhledem ke způsobu, jak mu tam lezli, se není čemu divit, že to fungovalo blbě (v momentě rozpoznání byli pravděpodobně už příliž blízko na reakci).
Avatar - ZoomZoom
19. 5. 2011 14:49
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Nejspíš si mě zle pochopil.
Mně jde o to, že tento systém funguje pouze za určitých podmínek, a to kdy je překážka přímo před autem. Zeptám se takto, dokáže zastavit i v případě, kdy mi v obytné zóně, pár metrů před auto, vběhne dítě? Moc tý reklamě nevěřim.
Takovéto věci, jsou moc krásný, ale dokážou mimo laboratorní podmínky fungovat i v běžnym životě?
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 14:53
Re: Nejlepší neznamená funkční...
A co kdybys dával za volantem pozor? Je lepší omezeně fungující systém nebo vůbec nic? ;-)
Avatar - ZoomZoom
19. 5. 2011 14:58
Re: Nejlepší neznamená funkční...
A teď si mi nahrál...
Říkám, ano. Snažim se za volantem dávat bacha, neb pomocníci jsou sice krásná věc, určitě pomohou, ale dělaj z lidí blbce, protože přemýšlí za ně. Nehledě na to, že ne vždy fungují tak jak by měli.
Když se budu chtít vozit autem v tom smyslu, kdy jediná moje povinnost je jen si sednout a nedělat nic, pořídím si řidiče.
neregistrovaný "Hooonza"
19. 5. 2011 15:06
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Lidi ze sebe dělaji blbce sami, protože jsou líný přemejšlet. V autě žádnej systém nepřemejšlí za tebe (byť je to třebas adaptivní tempomat či automatický parkpilot), akorát tě podporujou v případech, kdy tě podpořit můžou. Jistý pán od Volkswagenu to v televizním přenosu (tuším na VOX - AutoMotor&Sport) zdůrazňoval ("das sind nur Assistenzsysteme, der Fahrer muss weiterhin selbst denken!"). V případech, kdy nemůžou, tě jednoduše nepodpoří a řešení situace je na tobě.
19. 5. 2011 15:20
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Jde o to, na co byl systém navržen. Nemá bránit srážkám s nepozornými chodci na přechodu a lidmi skákajícími do silnice. Tyhle systémy slouží k zabránění nehod v provozu. Chodci na okreskách, stojící kolona atd. Situace, kde je dost času reagovat, ale člověk si jich včas nemusí všimnout, protože se nevěnuje řízení (hraje si s rádiem, kouká na spolujezdce atd). Když ti někdo skočí před auto, je tak málo času, že by muselo okamžitě brzdit. A umíš si představit, že jedeš městem a chlápek vystoupí z dodávky? Radar zachytí objekt u krajnice a nouzově zastaví z 50 na pár metrech a všichni za tebou to do tebe naperou.
Avatar - eLzyx
20. 5. 2011 09:18
Re: Nejlepší neznamená funkční...
řekl bych, že nestihneš zastavit ani ty. Spíš odhaduji, že tento automatický systém sníží rychlost daleko víc než pokud bys brzdil sám. Takže ano tento systém má smysl. I prachbídné snížení rychlosti o 5km/h zvedne šanci na přežití chodce o nezanedbatelná procenta.
Avatar - 4hill
17. 5. 2011 20:32
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Odkazy na 1 až 3 roky starý video...komiku.Nepoužil jsi hlavu a nespočítal jsi si že ADAC testoval poslední generaci ? Alespon se podívej ze kdy ty videa jsou než začneš zvracet komentáře. :no:
Avatar - T613
19. 5. 2011 10:51
Re: Nejlepší neznamená funkční...
XC60 a S60 už vyjely v nové generaci?
19. 5. 2011 13:49
Re: Nejlepší neznamená funkční...
řekl bych, že software už byl upgradován několikrát...
Avatar - ricz73
19. 5. 2011 15:52
Re: Nejlepší neznamená funkční...
pokud dobře počítám, tenhle systém má od představení u S80 před 4 lety už pátou verzi, takže změny určitě nastaly
19. 5. 2011 15:24
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Pro S60 byl vyvíjen úplně nový systém, který aktivně identifikuje objekty pomocí kamery a dokáže zabránit srážce například s cyklistou ve městě. Ale nevím, jestli ho dokončili a je v nabídce. Presafe systémy se neustále vyvíjí, a tedy zastarávají velmi rychle.
Avatar - RonJeremy
19. 5. 2011 20:05
Re: Nejlepší neznamená funkční...
Pokud technologie, kterou Volvo hodlalo prezentovat před novináři jako funkční, OPAKOVANĚ nefunguje ani po jistě mnoha předchozích zkouškách v kontrolovaném prostředí, jak tam asi funguje vývoj a testování a jak bude systém fungovat v reálném světě? Proč Volvo technologii prezentovalo, když ještě nebyla doladěná? Kdo zaručí, že není podobně nedoladěný systém/software i v prodávaných vozech, protože "markeťáci" na to tlačili, aby to tam bylo co nejdřív?
Jasné, tohle je doplňkový systém, který může v určitém případě pomoci, pokud to bude v situaci, kterou systém správně vyhodnotí, a když ne, je to na řidiči. Ale co když bude systém nesmyslně hysterčit a brzdit i v situaci, kdy to není nutné? A co když podobné mouchy bude mít i jiný systém - "autovláček", který Volvo vyvíjí? Tam už půjde hodně o hubu...
Avatar - eLzyx
20. 5. 2011 09:11
Re: Nejlepší neznamená funkční...
dejme tomu, že systém Volvo je nespolehlivý (což není, ale ...) podívejte se na zde prezentované video. BMW, AUDI, Mercedes - absolutně pohořeli. Proč se zde nerozebírá funkčnost resp. nefunčnost těchto systémů?
19. 5. 2011 11:33
Re: Nejlepší neznamená funkční...
A jiný zdroj [odkaz]
Avatar - ricz73
19. 5. 2011 15:06
Pohled majitele
On už sám adaptivní tempomat je významný příspěvek k bezpečnosti. Nehledě na to, že všichni diskutující (z nichž většina zřejmě nikdy takovou věc ani neviděla, natož aby ji vyzkoušela v praxi) zapomínají na fakt, že automatické brzdění je až poslední fází. Auto už totiž dávno předtím v několika fázích řidiče upozorní, že se něco děje - nejdřív jemně, výstražným světlem v zorném poli na čelním skle, a pokud řidič nereaguje, dokonce výstražným znamením, které by probudilo i mrtvého.
Samozřejmě, ne každý systém funguje 100%, ale tahle technologie představuje významný pokrok.
Rozbalit vlákno
10
19. 5. 2011 15:30
Re: Pohled majitele
Tak tak. Auto se snaží dát řidiči co nejvíc prostoru a zasahuje až ve chvíli, kdy je nehoda nevyhnutelná a snaží se pouze o její minimalizaci. Primární funkce je upozornění řidiče. Pokud řidič zareaguje, je možné nehodě předejít. Volvo specificky pro město nabízí systém, který v nízkých rychlostech nehodě zabrání i bez řidiče, což zde bylo vidět.
Avatar - RonJeremy
19. 5. 2011 20:18
Re: Pohled majitele
Adaptivní tempomat mám v autě, a jakkoliv je to věc velmi příjemná, nedovolil bych si jí bezhlavě věřit. Navíc občas jsou situace, kdy jsou reakce sice technicky pochopitelné, ale z kontextu situace nesmyslné - např. auto někdy (dle tvaru rozdělení jízdních pruhů) zpomalí, když vůz vpředu vjede do odbočovacího pruhu a začne zpomalovat, přestože průběžný pruh je volný, protože čistě projekcí je vůz vpředu v dráze vozu. Takže ano, je to skvělá komfortní funkce, ale je třeba počítat, že neumí to, co člověk, a někdy zbytečně "hysterčí".
Avatar - ricz73
19. 5. 2011 20:24
Re: Pohled majitele
Troufnu si tvrdit, že nemáš Volvo. To totiž na rozdíl od ostatních značek využívá kromě radaru ještě kameru, takže to, co popisuješ, se u něj nestává. Když například jedu v levém pruhu v zatáčce a přímo v ose auta je přede mnou jiné pomalé auto, tempomat podle něj nezpomalí. Naopak se drží auta v mém pruhu.

Konec konců, to, že adaptivní tempomat Volva (a s ním spojené technologie) převyšuje podobné systémy jiných značek, potvrzuje i tento článek [odkaz]

Tím rozhodně neříkám, že se téhle technice dá/má 100% věřit. Jen říkám, že funguje překvapivě dobře. Rozhodně se mi ještě nestalo, že by systém reagoval tehdy, kdy to není nutné. Ono díky němu ke krizovým situacím prakticky nedochází, protože se člověk podle kontrolky na skle hodně rychle naučí držet si bezpečný odstup. Takže to má i preventivní funkci.
Avatar - RonJeremy
19. 5. 2011 21:05
Re: Pohled majitele
Ne, skutečně (naštěstí ;-) ) nemám Volvo, a pochybuji, že Volvo situaci i za pomoci kamer vyhodnotí správně.
Představ si rovný úsek silnice, kde je vyčleněn pruh pro odbočení doleva, který je geometricky v přímém směru, a průběžný pruh, který ho zprava mírným obloučkem míjí - nic neobvyklého při "doprasování" odbočovacích pruhů na stávající komunikaci. V zatáčce tempomat ví, kterým směrem budeš pokračovat, a tak může korigovat snímaný úhel, tady to ale není zjevné, a horizontální dopravní značení na silnici bude na takového odbočce při obvyklé frekvenci obnovy (na Svatého Dyndy, pokud připadne na úterý) oježděné do neviditelna. Uvažuj nastavený max. rozestup mezi vozidly = když auto před tebou brzdí až zastavuje, ty stále jedeš v přímém směru.
19. 5. 2011 23:52
Re: Pohled majitele
Teoreticky by to měl zvládnou na základě blinkru. Jde spíš o to, jaké schopnosti má systém varování před opuštěním pruhu. Neříkám, že to prakticky zvládne, ale pro budoucí verze by to neměl být problém. Když dáš blinkr, zpomalí. Když nedáš blinkr, pojede. Když se přesto budeš cpát přes čáru, spustí varování a eventuálně nouzově zpomalí.
Avatar - RonJeremy
20. 5. 2011 09:07
Re: Pohled majitele
Proč by se mělo při blinkru zpomalit? Abych na víceproudovce více překážel těm, do jejichž pruhu se chci přeřadit? :-O
A zajímala by mě spolehlivost asistenta pro jízdu v pruzích na našich silnicích, kde nezřídka nelze rozpoznat, co je omrněná čára a co holubí trus.
Avatar - ricz73
20. 5. 2011 07:47
Re: Pohled majitele
To už si začínáš plést tempomat a autopilot >:D
Avatar - RonJeremy
20. 5. 2011 09:02
Re: Pohled majitele
Já ale vím, že to není autopilot, jenže ono to zvolna k tomu autopilotovi směřuje, a výrobci se snaží tvrdit, že řidič za chvíli téměř nebude potřeba. Když současné, řádově jednodušší systémy nefungují zcela spolehlivě (a to ani v kontrolovaném prostředí), moc nevěřím, že by v blízké době bylo možné se kompletně svěřit do... um... rukou ne... aktuátorů a servopohonů >:D systémů automatizovaného řízení.
BTW, podobná ostuda jako Volvu se přihodila i Mercedesu, nebuďte smutní. ;-)
Avatar - ricz73
20. 5. 2011 09:14
Re: Pohled majitele
Já to neřeším. Naopak, protože jsem škodolibá mrcha, dobře jsem se při pohledu na ty videa bavil. V podstatě chci říct jenom to, že jsem se u Volva zatím nesetkal s ničím, co bych mohl označit za špatné rozhodnutí nebo nesprávný zásah téhle techniky. Naopak, několikrát mě upozornila v případě, kdy to opravdu bylo zapotřebí. Samozřejmě neočekávám, že sednu do auta a složím ruce do klína. Beru to jako příjemný doplněk a z pohledu běžného uživatele jsem s tímhle systémem 100% spokojený.
Avatar - ricz73
20. 5. 2011 09:40
Re: Pohled majitele
a konec konců, nejdraši mám stejně svýho Pathfindera :-!