Technika
Přihlásit pro přidání komentáře
ricz73
On už sám adaptivní tempomat je významný příspěvek k bezpečnosti. Nehledě na to, že všichni diskutující (z nichž většina zřejmě nikdy takovou věc ani neviděla, natož aby ji vyzkoušela v praxi) zapomínají na fakt, že automatické brzdění je až poslední fází. Auto už totiž dávno předtím v několika fázích řidiče upozorní, že se něco děje - nejdřív jemně, výstražným světlem v zorném poli na čelním skle, a pokud řidič nereaguje, dokonce výstražným znamením, které by probudilo i mrtvého.
Samozřejmě, ne každý systém funguje 100%, ale tahle technologie představuje významný pokrok.
Samozřejmě, ne každý systém funguje 100%, ale tahle technologie představuje významný pokrok.
Tak tak. Auto se snaží dát řidiči co nejvíc prostoru a zasahuje až ve chvíli, kdy je nehoda nevyhnutelná a snaží se pouze o její minimalizaci. Primární funkce je upozornění řidiče. Pokud řidič zareaguje, je možné nehodě předejít. Volvo specificky pro město nabízí systém, který v nízkých rychlostech nehodě zabrání i bez řidiče, což zde bylo vidět.
Adaptivní tempomat mám v autě, a jakkoliv je to věc velmi příjemná, nedovolil bych si jí bezhlavě věřit. Navíc občas jsou situace, kdy jsou reakce sice technicky pochopitelné, ale z kontextu situace nesmyslné - např. auto někdy (dle tvaru rozdělení jízdních pruhů) zpomalí, když vůz vpředu vjede do odbočovacího pruhu a začne zpomalovat, přestože průběžný pruh je volný, protože čistě projekcí je vůz vpředu v dráze vozu. Takže ano, je to skvělá komfortní funkce, ale je třeba počítat, že neumí to, co člověk, a někdy zbytečně "hysterčí".
Troufnu si tvrdit, že nemáš Volvo. To totiž na rozdíl od ostatních značek využívá kromě radaru ještě kameru, takže to, co popisuješ, se u něj nestává. Když například jedu v levém pruhu v zatáčce a přímo v ose auta je přede mnou jiné pomalé auto, tempomat podle něj nezpomalí. Naopak se drží auta v mém pruhu.
Konec konců, to, že adaptivní tempomat Volva (a s ním spojené technologie) převyšuje podobné systémy jiných značek, potvrzuje i tento článek [odkaz]
Tím rozhodně neříkám, že se téhle technice dá/má 100% věřit. Jen říkám, že funguje překvapivě dobře. Rozhodně se mi ještě nestalo, že by systém reagoval tehdy, kdy to není nutné. Ono díky němu ke krizovým situacím prakticky nedochází, protože se člověk podle kontrolky na skle hodně rychle naučí držet si bezpečný odstup. Takže to má i preventivní funkci.
Konec konců, to, že adaptivní tempomat Volva (a s ním spojené technologie) převyšuje podobné systémy jiných značek, potvrzuje i tento článek [odkaz]
Tím rozhodně neříkám, že se téhle technice dá/má 100% věřit. Jen říkám, že funguje překvapivě dobře. Rozhodně se mi ještě nestalo, že by systém reagoval tehdy, kdy to není nutné. Ono díky němu ke krizovým situacím prakticky nedochází, protože se člověk podle kontrolky na skle hodně rychle naučí držet si bezpečný odstup. Takže to má i preventivní funkci.
Ne, skutečně (naštěstí 😉 ) nemám Volvo, a pochybuji, že Volvo situaci i za pomoci kamer vyhodnotí správně.
Představ si rovný úsek silnice, kde je vyčleněn pruh pro odbočení doleva, který je geometricky v přímém směru, a průběžný pruh, který ho zprava mírným obloučkem míjí - nic neobvyklého při "doprasování" odbočovacích pruhů na stávající komunikaci. V zatáčce tempomat ví, kterým směrem budeš pokračovat, a tak může korigovat snímaný úhel, tady to ale není zjevné, a horizontální dopravní značení na silnici bude na takového odbočce při obvyklé frekvenci obnovy (na Svatého Dyndy, pokud připadne na úterý) oježděné do neviditelna. Uvažuj nastavený max. rozestup mezi vozidly = když auto před tebou brzdí až zastavuje, ty stále jedeš v přímém směru.
Představ si rovný úsek silnice, kde je vyčleněn pruh pro odbočení doleva, který je geometricky v přímém směru, a průběžný pruh, který ho zprava mírným obloučkem míjí - nic neobvyklého při "doprasování" odbočovacích pruhů na stávající komunikaci. V zatáčce tempomat ví, kterým směrem budeš pokračovat, a tak může korigovat snímaný úhel, tady to ale není zjevné, a horizontální dopravní značení na silnici bude na takového odbočce při obvyklé frekvenci obnovy (na Svatého Dyndy, pokud připadne na úterý) oježděné do neviditelna. Uvažuj nastavený max. rozestup mezi vozidly = když auto před tebou brzdí až zastavuje, ty stále jedeš v přímém směru.
Teoreticky by to měl zvládnou na základě blinkru. Jde spíš o to, jaké schopnosti má systém varování před opuštěním pruhu. Neříkám, že to prakticky zvládne, ale pro budoucí verze by to neměl být problém. Když dáš blinkr, zpomalí. Když nedáš blinkr, pojede. Když se přesto budeš cpát přes čáru, spustí varování a eventuálně nouzově zpomalí.
Proč by se mělo při blinkru zpomalit? Abych na víceproudovce více překážel těm, do jejichž pruhu se chci přeřadit? 😲
A zajímala by mě spolehlivost asistenta pro jízdu v pruzích na našich silnicích, kde nezřídka nelze rozpoznat, co je omrněná čára a co holubí trus.
A zajímala by mě spolehlivost asistenta pro jízdu v pruzích na našich silnicích, kde nezřídka nelze rozpoznat, co je omrněná čára a co holubí trus.
To už si začínáš plést tempomat a autopilot >😁
Já ale vím, že to není autopilot, jenže ono to zvolna k tomu autopilotovi směřuje, a výrobci se snaží tvrdit, že řidič za chvíli téměř nebude potřeba. Když současné, řádově jednodušší systémy nefungují zcela spolehlivě (a to ani v kontrolovaném prostředí), moc nevěřím, že by v blízké době bylo možné se kompletně svěřit do... um... rukou ne... aktuátorů a servopohonů >😁 systémů automatizovaného řízení.
BTW, podobná ostuda jako Volvu se přihodila i Mercedesu, nebuďte smutní. 😉
BTW, podobná ostuda jako Volvu se přihodila i Mercedesu, nebuďte smutní. 😉
Já to neřeším. Naopak, protože jsem škodolibá mrcha, dobře jsem se při pohledu na ty videa bavil. V podstatě chci říct jenom to, že jsem se u Volva zatím nesetkal s ničím, co bych mohl označit za špatné rozhodnutí nebo nesprávný zásah téhle techniky. Naopak, několikrát mě upozornila v případě, kdy to opravdu bylo zapotřebí. Samozřejmě neočekávám, že sednu do auta a složím ruce do klína. Beru to jako příjemný doplněk a z pohledu běžného uživatele jsem s tímhle systémem 100% spokojený.
[odkaz]
[odkaz]
Hmmm, tak jestli je tenhle nejlepší, jaké jsou ty ostatní?
Volvu vůbec všechno funguje skvěle😒br />
[odkaz]
[odkaz]
Narozdíl od Vás "internetových vědátorů" jsem si takové auto půjčil (XC60) a v rámci možností vyzkoušel - opravdu to funguje 😉
Další věc je, že nafukovací atrapa má trochu jinej radarovej obraz než opravdový auto / osoba. Docela rád bych viděl, jak je ta atrapa auta zkonstruovaná (jestli obsahuje radarově odrazivý materiál á la hliníková folie).
Doporučuji shlédnout celé video a zaměřit se zvláště na čas 6:20 a výš.
[odkaz]
a něco od Volva k tomu testu
[odkaz]
Byli dva. Nevim, proč jeden nehrál roli chodce.
Dva nebyli z toho důvodu, aby to nevypadlo tak, že řidič brzdí před překážkou-chodcem sám, místo auta.
Mrkni semhle
[odkaz]
je tam víceméně i znázorněnej úhel, v kerym ta věc rozpoznává překážky. Vzhledem ke způsobu, jak mu tam lezli, se není čemu divit, že to fungovalo blbě (v momentě rozpoznání byli pravděpodobně už příliž blízko na reakci).
Mně jde o to, že tento systém funguje pouze za určitých podmínek, a to kdy je překážka přímo před autem. Zeptám se takto, dokáže zastavit i v případě, kdy mi v obytné zóně, pár metrů před auto, vběhne dítě? Moc tý reklamě nevěřim.
Takovéto věci, jsou moc krásný, ale dokážou mimo laboratorní podmínky fungovat i v běžnym životě?
Říkám, ano. Snažim se za volantem dávat bacha, neb pomocníci jsou sice krásná věc, určitě pomohou, ale dělaj z lidí blbce, protože přemýšlí za ně. Nehledě na to, že ne vždy fungují tak jak by měli.
Když se budu chtít vozit autem v tom smyslu, kdy jediná moje povinnost je jen si sednout a nedělat nic, pořídím si řidiče.
Jasné, tohle je doplňkový systém, který může v určitém případě pomoci, pokud to bude v situaci, kterou systém správně vyhodnotí, a když ne, je to na řidiči. Ale co když bude systém nesmyslně hysterčit a brzdit i v situaci, kdy to není nutné? A co když podobné mouchy bude mít i jiný systém - "autovláček", který Volvo vyvíjí? Tam už půjde hodně o hubu...