no vychazi to na 2-3 zavody, casto se ale zapomina na treningy a kvalifikace kde ty motory taky prohanej
navic motory v F1 tak jako v kazdejch jinejch zavodech dostavaj pekne zabrat a kdyby tak dostavali zabrat motory v nasich autech, tak taky mnoho nevydrzej :-)
Priznám sa, že sa síce mi pre Grand Scenic príde trochu malý, do Megane Grandtour ideálny motor. Ak sa teda potvrdia prvé dojmy. ktoré som čítal. Teším sa na test.
130k nie je zrovna málo. A plus si uvedom, že v súčasnosti sa do Grandu montuje 1.5 dCi, myslím, že má 110 koní. A rozhodne to nie je poddimenzovaná motorizácia.
poddimenzovana to nie je pokial mas prazdne auto. Ale ked vyuzijes priestorovy potencial Grandu tak ten motor uz nestaci velmi. Sli sme na nom do zenevy na autosalon, ten motor sa uz trapil s piatimi chlapmi a plnym kufrom.
Nie je to tak dávno, čo nám museli stačiť polovičné výkony, slabšie akcelerácie, menšia maximálka. Pokiaľ chceš aj plne naložený často jazdiť na hranici limitov a pro zrýchľovaní žiadaš patričné zatlačenie do operadla, nemusí ti stačiť ani 200 koní... ;-)
no to ano ale dnes už nie je 100 koní ako bolo predtým. Recyrkulácia výfukových plynov niečo zhltne a ani autá už nevážia to čo kedysi. Len dve porovnania:
1. vo firme máme Corollu 1.4 D-4D a Auris 1,4 D-4D. ten Auris sa v ťahu absolútne nechytá... ťažšie auto, priskrtený výkon, ale tvárime sa ekologicky..
2. Porovnaj si Passat Variant z roku 1996 a Megane GrandTour 2005 - veľkosťou takmer identické autá a hmotnostne si dovolím tvrdiť, že ten Megane je ťažší - hold výbava.
--
Je to v tom...
pokrok nezastavis, sme zhyckanejsi.. Kedysi bola octa 1,9TDi 66KW delo medzi osobakmi, teraz je to slaby sunt. Holt naroky idu dopredu, keby sme staly na jednom mieste tak jazdime na 66KW a volame z monochromatickych displejov a pozerame na CRT.. Na druhej strane pokrok prinasa zlacnenie modernych technologii a taktiez aut.
Hmm, 70tis Kč příplatek proti srovnatelné verzi s 1.4TCE je teda dost. A když příjde příští rok nová generace TCE, která snad zapracuje hlavně na tolik dnes kritizované spotřebě té aktuální, bude ještě těžší pro běžného uživatele (15-20tis. ročně) hledat argumenty pro nové dCi.
v článku jsem neviděl (nebo jsem přehlídl) - jak je chlazené turbo? Tipoval bych, že podobně jako u dvoulitru vodou.
Spotřeba 1.TCe u Grand Scenice po 20000 km je dlouhodobě 8,2 l. Po počátečních 9,5l je to celkem v pohodě. Mohlo by to být 7,5 l, ale trápit se tím nebudu. >:-[]
V Coupé 1.4 TCE po 22t dlouhodobě 8.0. Spotřeba je brutálně závislá na chování, pod nějakých 7 litrů průměr se takřka nedá dostat, při využití výkonu je to naopak skoro dvojnásobek. Motor je ale velmi zábavný ;-)
no jo, mimoměsto to taky umím až skoro k 6litrům na sto. Mimochodem -Chorvatsko, 4x dospělý, plný kufr, 90% po dálnici, průměr přes 100km/h, 5st. převodovka, 60kw, bez klimošky (takže nonstop stažené okno) a výsledek do 7l (6.7/6.8).
Ale holt město si svojí daň bere - a to já naštěstí nejezdím přes centrum. Manželka když jezdila tak málokdy měla průměr pod 8.0l....
letmy pohled na parametry neukazuje na temer zadne rozdily. Jen ta spotreba je vyrazne rozdilna.
vykon je stejny (i kdyz sem nevidel krivky prubehu vykonu a t. momentu). Točivý moment bude na kolech asi taky podobny (bez znalosti staleho prevodu a jednotlivych prevodovych pomeru tezko soudit). Vzhledem k popisu v clanku je videt ze se 1,6dci snazili charakteristikou priblizit benzinovemu motoru (tocivost, rychle klesani otacek). Takze to je jen o tom jestli rozdil ve spotrebe pokryje kupci rozdil v porizovaci cene.
Dynamika je o chloupek lepší u nafty, na maximálce i zrychlení. Pružnost bude zřejmě výrazně lepší a u spotřeby bude v praxi rozdíl nějakých 3 litrů na sto, což dělá korunu na kilometr. Prostě srovnáváme zbrusu novou naftu s končícím benzínem.
To je takové šalamounské tvrzení... konkurence má jiné motory. 1.4TSI má v základu 90kW, ale nejsilnější 1.6TDI má pokud vím 77kW a na TSI dynamicky ztrácí. Proto bych u Škodovky (nebo VW) určitě sáhl po TSI. PSA má v benzínu skvělé 1.6 THP a i když nafta je taky výborná, dal bych přednost benzínu. I u Fiatu vypadají nové turbobenzíny dobře.
Renault je tedy pro mě výjimka - má z uvedených nejhorší turbobenzín a (nejspíš) nejlepší turbonaftu, výjimečně bych dal přednost naftě - tím spíš v autě typu Scenic. Zbývá jen rozseknout těch 70.000.
Vždy jde o to s čím budeš 1.4 TCe porovnávat a co si pak doopravdy koupíš. Pokud to budeš porovnávat s nejsilnější 1.4 TSI, tak TSI vyhraje. Jde pak jen o to, zda si ho pak koupíš nebo skončíš u slabší verze nebo 1.2 TSI. 1.4 TCe má slabinu ve vyšší spotřebě oproti konkurenci (cca 0,5 l). Jako výhodu pak můžeš brát menší servisní náročnost (vodou chlazené turbo, rozvod řetězem) a slušnou dynamiku danou i kratším zpřevodováním (na úkor spotřeby).
Parametry mají stejné a rozdíl bude těžko znatelný. Těžko to budeš zkoušet v podobných, stejně těžkých autech, se stejným obutím,... Pokud však v Octavii stačí 1.2 TSI, tak v podobně velkém Scenicu s 1.4 TCe vystačíš určitě. I já osobně bych si ale koupil 1.6 dCi a pokud do něj po FL dají konečně i EDC, tak si ho i koupím.
Spočítaj si rozdiel spotreby 2-2,5 litra v prospech nafty a uvidíš, či sa Ti to vyplatí alebo nie. Alebo teda po akej dobe, po koľkých najazdených kilometroch. Akurát to nemusí byť jediný parameter, pre ktorý sa nafta kupuje.
Nebude to len rozdiel vcene a v návratnosti. Ak si porovnáme 1,4TCe a 1,6dCI, základný rozdiel je už pri krútiacom momente. 190 vs. 320 je dosť veľký rozdiel aj keď nemá význam písať o motoroch... Ale vždy ide aj o to, kto kde a akým štýlom jazdí...
To ano, ale chcel som tým povedať, že pri Grand Sceniku sa TCe dosť zadýcha, aspoň čo som čítal rôzne testy. A pri plnom zaťažení ani nehovorím. Pritom spotreba tam letí niekde úplne inde ako pri dCI. Aj keď asi ani ten nebude raketa, pri plne obsadenom aute bude určite výkonnejší a o nižšej spotrebe ani nehovoriac. Ako hovorím vyžšie - záleží to na využití auta, ale TCe je dosť žravý už v Megane...
Zadýchané auto... to znamená, že má menší výkonovou rezervu a nutí tě k častějšímu řazení a vytáčení motoru. Pokud jezdíš klidně a v rámci předpisů, pak se ti to s 1.4TCe asi nestane, přece jen se bavíme o turbu se 130 koníky. Problémy by asi nastaly, pokud bys chtěl s naloženým autem udržovat 140-150 v trošku hustším provozu nebo dynamicky předjíždět na okresce...
Doma máme 7místného Grand Scénica 1.4Tce a při plným zatížení nepozoruji,že by mu chyběli síly.A spotřeba? Po městě jezdí cca za 9l mimo město 7-7.5L. Jinak cenový rozdíl mezi 1.4Tce a 1.6dCi je 70tis,což je hodně.Minulý rok v časopisu Auto Bild porovnávali veškeré náklady na Scenica 1.4Tce a 1.9dCi a spočítali,že 1.9dCi se vyplatí až od 155tis kilometru.
Na dynamiku si nikdo z majitelů 1.4 TCe nestěžuje. Nářky jsou jen nad krátkým zpřevodováním a vyšší spotřebou při dálničních rychlostech. Pokud by dal Renault do Scenica delší šestku, tak by vyhověl stěžovatelům na spotřebu, ale Scenic by zvláš´t při vyšším zatížení ztrácel dynamiku a pak by jsi opravdu musel na dálnici při 140 řadit pětku.
Dúfam, že v teste neskôr nezabudnú porovnať dCi, TDi a HDi, prípadne ďalšie rozšírené motory, napríklad kórejskej produkcie. Také porovnanie by mohlo byť zaujímavé. Tabuľkové údaje aj reálne vlastnosti v prevádzke.
Inak, tentoraz celkom šikovný článoček. Veľmi potešili technicky zamerané maľovánky, tentoraz pre redakciu :yes:
Pánové, trochu odborněji, páč to, jestli benzín nebo naftu, to se neshodneme, každému dle jeho požadavku.
O tom, že je to perfektní motor, není pochyb. Proto mě zaujalo pár technických řešení.
Výfukové plyny se zpět do EGR ventilu budou dostávat až po průchodu filtrem pevných částic. Paráda, o to méně jeho zanášení :yes::yes:
Ale co mi nejde do hlavy, to jsou ventily.
Nová verze 1,6 HDI už není 16V, ale 8V a PSA tvrdí, že 16V není důležité pro turbomotory, neb u turba sání řeší turbo, ba naopak je to vhodnější a proto se vracejí k 8V, vysvětlení k tomu bylo ještě jedno, ale to bych musel dohledat v knihovně časopis Autodiesel...
Navý 1,6 dCi má pro změnu nyní 16Va to ze stejného důvodu jako má 8V 1,6 HDI.
Tak kde je pravda? Poradí někdo? Vysvětlí to někdo? Jsem jen laik, snad se tu nějaký odborník najde, ať jen neřešíme design. ;-)
Ale přecejen ještě pár detailů.
FAP bez aditiva, což je plus, ale zase zvětší spotřebu nafty, bylo by dobré, kdyby to někdo přepočítal, co se vyplatí více.
Uzavírající se cesty v chladící soustavě... Ví někdo kde jsou přesně a co se stane, když selžou? Je to totiž dost podobné jako odpojitelná vodní pumpa 1,6 HDI, taky to dává otázku, co se stane když? Ford do své verze 1,6 TDCi tohle nedává, instaloval ony obludné uzavíratelné sací otvory do nárazníky, které se při studeném motoru zavřou... Taky je otázka, co se stane, jak do toho někdo párkrát nacouvá... ale to jsme jinde...
Díky! Sice tam nebyly odpovědi na mé otázky, ale Rasto Chvála jako vždy perfektní :yes:
Celkově jak se na něj dívám, myslím motor, tak je to podařené dílo - řetěz, filtr pevných částic před EGR, ony ventily ve chlazení podle mě jsou nejspolehlivější řešení... no... uvidíme, zatím :yes::yes:
Ono brať aditíva ako mínus, no neviem. Ide o to, či sa to oplatí aj pri malých motoroch. Iveco s tým začalo pri prechode na EURO5 z dôvodu zníženia spotreby a zvýšenia výkonu motora. Teraz pri traktoroch prichádza (už prišla začiatkom tohoto roku) emisná norma Tier4 a takmer všetci výrobcovia prechádzajú na AdBlue. Tvrdení je niekoľko. Zvýši sa výkon motora (nie je potrebná recyrkulácia výfukových plynov), zlepšenie emisií a zníženie nákladov pri nižšej spotrebe paliva.