Design
Ano toto sem dal také ChooChoo (zřejmě specielně pro tebe,tam je odtrhová hrana nejčastěji a může plnit funkci přítlčnou),ale držím se tématu jen odtrhových hran,nebo za chvíly budeme u křídel,ale tam každý význam chápe.Mimochodem právě tvé příspěvky jsou směrovány zde pouze na přítlak,nikoliv nižší aerodynamický odpor.
Tento odkaz [odkaz] tu dal kdo, svatý Petr?
Chceš snad tvrdit, že jen Milotec dodává spoilery hlavně proto, aby majiteli upraveného vozu snížil spotřebu a aerodynamický hluk... >😒]
Chceš snad tvrdit, že jen Milotec dodává spoilery hlavně proto, aby majiteli upraveného vozu snížil spotřebu a aerodynamický hluk... >😒]
U nás se 110 ks neprodalo za 3 roky natož za měsíc 😄
Nejvíc se podle zdejších diskuzí a anket prodá Kia & Hzundai, Fiat & Alfa >😁
Jo a Polo se celkem snaží, uvidíme jak dlouho mu to vydrží >😒]
Nejvíc se podle zdejších diskuzí a anket prodá Kia & Hzundai, Fiat & Alfa >😁
Jo a Polo se celkem snaží, uvidíme jak dlouho mu to vydrží >😒]
Prvky o kterých diskutuje Choochoo ,ale nejsou zaručeně o přítlaku,nýbrž a pouze pro snížení aerodynamického odporu. 😉
Myslis na strese? Asi by to taky neco delat mohlo, ale prijde mi to hodne male. No,urcite to tam ale nebude spatne 😉
I takovéto nenápadné "lízátko" dokáže zvýšit přítlak (ve vyšších rychlostech) velmi výrazně.
[odkaz]
[odkaz]
ano také může mít funkční význam,ale to nevím určitě.Velmi podobné prvky se objevují u aut,optimalizovaných na spotřebu,oproti běžným modelům,které tuto hranu nemají.
U jednoho hybridního auta to bylo přímo zmiňované.Zase úprava oproti konvenční motorizaci.Jinak si myslím,že automobilky samy většinou nezveřejňují proč a přesně které prvky jsou aerodynamicky činné.
U jednoho hybridního auta to bylo přímo zmiňované.Zase úprava oproti konvenční motorizaci.Jinak si myslím,že automobilky samy většinou nezveřejňují proč a přesně které prvky jsou aerodynamicky činné.
Jsem si rikal, ze by to tak mohlo byt, kdyz jsem treba videl malou listu pod svetlem u noveho Civica. Omlouvam se za obrazek, ale je to tam videt 😉 a jeste poladim oko
[odkaz]
[odkaz]
Prej se u Civica na aerodynamice hodne zapracovalo, takze predpokladam, ze i ty svetla ktera jsou nekomu trnem v oku jsou vysledkem optimalizace.
Johne, mas to nejak overene?
[odkaz]
[odkaz]
Prej se u Civica na aerodynamice hodne zapracovalo, takze predpokladam, ze i ty svetla ktera jsou nekomu trnem v oku jsou vysledkem optimalizace.
Johne, mas to nejak overene?
Ano to je přesně ono,odtrhová hrana.Uvidíme to časem asi i u více výrobců.
pro někoho zbytečný designový prvek,ovšem ve skutečnosti funkční detail.
pro někoho zbytečný designový prvek,ovšem ve skutečnosti funkční detail.
Nemyslim spoiler, myslim treba hranu pro odtrh proudení na kufru nebo nad zadnim sklem. Treba favorit mel zadni sklo se sklonem 60°, coz je problem. Prechod mezi laminarnim a turbuletnim proudenim, coz je konstrukcne spatne, proto se instalovala hrana, ktera jasne urcovala turbuletni proudeni
nad sklem
[odkaz]
U kufru, ikdyz tam to dnes resi vetsina vyrobcu
[odkaz]
nad sklem
[odkaz]
U kufru, ikdyz tam to dnes resi vetsina vyrobcu
[odkaz]
Prave proto, ze se Stilo neprodava si myslim, ze by mel uz Golf byt nekde jinde a ne se porad motat 5-10letku pozadu 😉 akorat placnout na to jina svetla 😉
Nerikal jsem najdi 10 rozdilu oproti Civicu, to je mi jasne to se hleda samo >😁
Nerikal jsem najdi 10 rozdilu oproti Civicu, to je mi jasne to se hleda samo >😁
No tak uz jsem to rozchodil.
3dv Stilo a 3dv Golf.
Pokud je tve vnimani sveta tak jednoduche, ze 3dv auta jsou pro tebe uplne stejna, dokud se na nich nenadelaji siiiilene prolisy, ufo svetla, nadorovite zadni lampy a pokud mozno jeste ufo palubovka - pak teda utikej do Hondy...
Mimochodem - nevim, jestli ti to uz nekdo rekl - Stilo se uz tak nejak v EU neprodava..
3dv Stilo a 3dv Golf.
Pokud je tve vnimani sveta tak jednoduche, ze 3dv auta jsou pro tebe uplne stejna, dokud se na nich nenadelaji siiiilene prolisy, ufo svetla, nadorovite zadni lampy a pokud mozno jeste ufo palubovka - pak teda utikej do Hondy...
Mimochodem - nevim, jestli ti to uz nekdo rekl - Stilo se uz tak nejak v EU neprodava..
V jednom jsou si opravdu podobna tedy uplně stejna a to je typ karoserie. Jinak je scela jasne že jde o rozdilna auta a v realu je to ještě podstatně patrnějši.
Ale koukej teda napsat 10 rozdilu, at to sem nedavam zbytecne >😁 Jednu mouchu na skle mas povolenou, kdyby Ti dosel dech 😉
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Ne na kterou se da divat, ale na kterou se nemuzu vynadivat >😁 Asi jako ty s GTI, taky snad jediny Golf, na ktery se da divat 😉
Kdyz bude pak vypadat CTR 9G nejak takhle, to uz mi asi oci uplne vypadnou. Akorat doufam ze ten oturbenej motor bude vyrazne lepsi nez v Golfu, aby jsme mohli porovnavat 😉
[odkaz]
Kdyz bude pak vypadat CTR 9G nejak takhle, to uz mi asi oci uplne vypadnou. Akorat doufam ze ten oturbenej motor bude vyrazne lepsi nez v Golfu, aby jsme mohli porovnavat 😉
[odkaz]
Na audi me to trklo asi nejvic do oci, tedy po tuning svetlech na skodach, to uz je opravdu pastva pro oci 8-s
U audi jsem si rikal, jestli to neni zamerenim na cinsky trh 😉 Prijde mi to takove delane akorat na miru jinemu rejzakovi >😁
Pro jistotu jsem se znovu podival na nej fotku z Franfurtu a nemuzu jinak, sorry :yes: 😉
U audi jsem si rikal, jestli to neni zamerenim na cinsky trh 😉 Prijde mi to takove delane akorat na miru jinemu rejzakovi >😁
Pro jistotu jsem se znovu podival na nej fotku z Franfurtu a nemuzu jinak, sorry :yes: 😉
Tím zúžením částečně snížíš odpor vzduchu.
Funkce spoileru je zpravidla o lepším přítlaku za cenu zvýšení odporu vzduchu...
Funkce spoileru je zpravidla o lepším přítlaku za cenu zvýšení odporu vzduchu...
To je mi jasne, ale preci jen to tim zuzovanim nedostanes do spicky. Takze neni to z hlediska aerodynamiky prvek podobny spoileru na strese, kdy zde ma dojit k odtrzeni proudu?
Ty ledky schované v reflektoru jsou úplná prkotina proti té designové hrůze u Civicu 9G. A v reálu nejsou zas tak špatné, já denní "bodové" ledky nemusím obecně, ale spousta aut je má aplikovány ještě mnohem hůř, než ten Golf, např. poslední verze Toyoty FT-86 8-s , nebo Audi A6/C6 po faceliftu, ale i další...
Dnes jsou běžně dostupné i tzv. "bezbodové" leddiody, které opticky svítí souvisle "nebodově" (podobně jako neonová trubice), což vypadá podstatně méně kýčovitě/"cirkusově", doufám, že na ně postupně přejde většina výrobců aut.
Dnes jsou běžně dostupné i tzv. "bezbodové" leddiody, které opticky svítí souvisle "nebodově" (podobně jako neonová trubice), což vypadá podstatně méně kýčovitě/"cirkusově", doufám, že na ně postupně přejde většina výrobců aut.
Samozřejmě, taky VW by logicky mělo případný zájem jen o tu automobilovou část, takže to jsou úvahy čistě hypotetické, Honda není jen jednou ze značek koncernu, jako třeba Alfa u Fiatu.
No, tato otazka by byla podstatna, pokud by slo o prevzeti automobilove casti dohodou, nebo (o cemz pochybuji) byla ta automobilova cast obchodovana na burze samostatne. V opacnem pripade ta trzni hodnota znacne snizuje sance na nepratelske prevzeti. Tohle proste neni zadluzena Porsche.
Je to len designovy prvok...Z hladiska aerodynamiky je vhodny "boat tailing", teda postupne zuzovanie karoserie od zadnych dveri...
[odkaz]
[odkaz]
Je ten blatnik a jeho hrana zamerena na aerodynamiku nebo jde jen o designovy prvek, vyskytujici se cim dal casteji na japoncich.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Presne tvuj prispevek muzu napsat i ja, jen s tim rozdilem, ze mi na fotce Civica co vybral GTI nesedi taky uplne ty zadni svetla. Tady ale je to nadhera, nemuzu jinak
[odkaz]
[odkaz]
Jj, souhlasím, jednoduché a působivé. Design kol se zde potkal s designem auta. :yes:
Bílé GTI5 na tmavých Detroitech... tak to máš velmi dobrý vkus... 😉
Designová inspirace Itálií je zřejmá, ale italský design má Golf v rodokmenu, stejně jako "zkratku" GTI u hh verze. Taková Alfa má tenhle motiv kol v mnoha různých variacích, ale ani v jedné nejsou designově/tvarově tak jednoduché a přitom zároveň tak působivé, jako právě ty 18" Detroity na GTI5/6..., mimochodem třeba podle Autocaru nejhezčí HH kola vůbec...
Designová inspirace Itálií je zřejmá, ale italský design má Golf v rodokmenu, stejně jako "zkratku" GTI u hh verze. Taková Alfa má tenhle motiv kol v mnoha různých variacích, ale ani v jedné nejsou designově/tvarově tak jednoduché a přitom zároveň tak působivé, jako právě ty 18" Detroity na GTI5/6..., mimochodem třeba podle Autocaru nejhezčí HH kola vůbec...
Asi tak. Bílá pětka v GTIčku s těmito koly v tmavém provedení je jeden z vizuálně nejsilnějších Golfů. Aspoň pro mě ano. Akorát snad, že nejsou nijak 2x originální, řekl bych, že inspirace pramenila v Boloni. 😉
Chceš snad říct, že u nás se tolik WRX STI neprodá? 😲
Podle zdejších diskusí určitě ještě mnohem víc... >😒]
Podle zdejších diskusí určitě ještě mnohem víc... >😒]
5. a 6. generace jsou legendy, pak to šlo do kopru. Pamatuji si to zděšení z interiéru 7g, páka zasazená jak v dodávce, vyčpělej exteriér. ;-\ Ale zachovalé jedničce na letní víkendy bych se nebránil. 3g má zase pěkný futuristický interiér.
Psal jsem to pod prodeje malých vozů za září...ale až když článek zmizel z první stránky.
Jsem zkoukl prodeje asi 15 největších trhů v Evropě (kromě Belgie). Naposledy tady byla statistika do července, kdy o pár stovek byla na tom líp Fiesta, v srpnu se muselo Polo dostat před Fiestu, ale v září Fiesta zabrala a zase vede. Do září jsem se dostal k těmto číslům😒br />
Fiesta: 249 377
Polo: 245 331
Fiesta vítězí jenom v Anglii 77 tis. : 36 tis. (jenom v září se Fiest prodalo o 7 tis. víc než Pol) a Itálii 52 tis : 34 tis. Ještě v Irsku, ale tam je to jen o 1 tis.
Polo boduje samozřejmě v Německu 70 tis. : 40 tis ( v září Pol o 2 tis. více ), potom překvapivě v Holandsku 20 tis. : 10 tis., dále Rakousko + 5 tis., Francie + 4 tis., Švýcarsko + 2,5 tis., Španělsko + 2 tis.
Ještě perlička ze Švýcarskýho trhu. WRX STI se průměru prodá 110 ks za měsíc >😁
EDIT: Stav k 31.8. byl v celé Evropě😒br />
Polo: 241,142
Fiesta: 237,110
Moje čísla do září je přesně 13 zemí
Jsem zkoukl prodeje asi 15 největších trhů v Evropě (kromě Belgie). Naposledy tady byla statistika do července, kdy o pár stovek byla na tom líp Fiesta, v srpnu se muselo Polo dostat před Fiestu, ale v září Fiesta zabrala a zase vede. Do září jsem se dostal k těmto číslům😒br />
Fiesta: 249 377
Polo: 245 331
Fiesta vítězí jenom v Anglii 77 tis. : 36 tis. (jenom v září se Fiest prodalo o 7 tis. víc než Pol) a Itálii 52 tis : 34 tis. Ještě v Irsku, ale tam je to jen o 1 tis.
Polo boduje samozřejmě v Německu 70 tis. : 40 tis ( v září Pol o 2 tis. více ), potom překvapivě v Holandsku 20 tis. : 10 tis., dále Rakousko + 5 tis., Francie + 4 tis., Švýcarsko + 2,5 tis., Španělsko + 2 tis.
Ještě perlička ze Švýcarskýho trhu. WRX STI se průměru prodá 110 ks za měsíc >😁
EDIT: Stav k 31.8. byl v celé Evropě😒br />
Polo: 241,142
Fiesta: 237,110
Moje čísla do září je přesně 13 zemí
Ty řadím mezi ty spalovací motory, podobně jako třeba motory pro čluny, agregáty apod. 😉
P.S. Nevíš jaký je stav za 1-9? 😄
P.S. Nevíš jaký je stav za 1-9? 😄
Ty ledky moc nemusím, navíc na fotkách vypadají hůř, než v reálu, ale na mém odkazu žádné ledky nejsou...
Koukni na fotku a možna i ty najdeš vic než 10 rozdilu. Samozřejmě toho fikuse nemyslim.
[odkaz]
[odkaz]
Ano ty lacny ledky nesedi na Golfu ani mě ale to je opravdu jedna z mala věci ktere se daji na Golfu kritizovat. Na mě nova generace Civiku jako celek pusoby jako ten detail na Golfu v podobě těch ledek.Bohužel.
Za to tyhle "kytičkovské" kola jsou "úžasné", navíc hodně nepovedená "kopie" kol od Audi, aneb když dva dělají (skoro) totéž, není to totéž.
Vzhledem k tomu, co se ti líbí/nelíbí, tak tenhle názor od tebe rozhodně žádné překvápko není, naopak... 😉
[odkaz]
Nej foto z Frankfurtu :yes:, musim na nej koukat porad a porad :yes😒br /> Az prijde novy oturbeny Type-R, tak pak muzem porovnavat porovnatelne. Jinak ty laciny ledky ve svetlech :no:
Nej foto z Frankfurtu :yes:, musim na nej koukat porad a porad :yes😒br /> Az prijde novy oturbeny Type-R, tak pak muzem porovnavat porovnatelne. Jinak ty laciny ledky ve svetlech :no:
Ja byt designerem Hondy tak ze sveho kancliku navylezu ani pro kavu z automatu jak bych se styděl.
No hodit na to zlute stylo koncernovou masku, tak od prednich dveri a hlavne c-slopek je to od golfa k nepoznani 😉
než tenhe paskvil od hondy tak raději toho golfa...
kdysi byl civic krásné a designově vyvážené auto..jako v současnosti golf...i když tam se mě ta designová variace započatá mimochodem krásným golfem III a IV je už přece jen trochu mimo...snad to VII změní víc zásadně...
ovšem tenhle civic :no: :no: předek ještě okej...ale zadek odpornost...kdyby tomu alespon dali nejaky normalni svetla...a ne toto...
design v japonsku dost upadá...poslední pěkna auta: accord a mazda 6
kdysi byl civic krásné a designově vyvážené auto..jako v současnosti golf...i když tam se mě ta designová variace započatá mimochodem krásným golfem III a IV je už přece jen trochu mimo...snad to VII změní víc zásadně...
ovšem tenhle civic :no: :no: předek ještě okej...ale zadek odpornost...kdyby tomu alespon dali nejaky normalni svetla...a ne toto...
design v japonsku dost upadá...poslední pěkna auta: accord a mazda 6
Tak hluboko Golf (designově) neklesne ani po dalších pěti generacích, natož po dvou. >😒]
Tahle "zrůdička" s červenou plexibradavicí vzadu a podlitinou vpředu [odkaz] se designově bohužel nechytá nejen na Golfa, ale ani na to Bravo a spoustu dalších..., funlogo u tvého nicku na tom těžko něco změní... 😉
P.S. Golf, to je design, kdy méně (kýče) znamená celkově více
[odkaz]
a podobně tomu (bohužel kdysi) bývalo i u Civicu.
Tahle "zrůdička" s červenou plexibradavicí vzadu a podlitinou vpředu [odkaz] se designově bohužel nechytá nejen na Golfa, ale ani na to Bravo a spoustu dalších..., funlogo u tvého nicku na tom těžko něco změní... 😉
P.S. Golf, to je design, kdy méně (kýče) znamená celkově více
[odkaz]
a podobně tomu (bohužel kdysi) bývalo i u Civicu.
Golfa V,VI bych porovnaval tak se 7 generaci. Myslel jsem ze je o Generaci pozadu, ale dnes vidim ze o 2 >😁
[odkaz]
[odkaz]
Hlavni designova konkurence
[odkaz]
[odkaz]
Pro tuhle konkurenci musi jeste u vw dozrat cas 😉
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Hlavni designova konkurence
[odkaz]
[odkaz]
Pro tuhle konkurenci musi jeste u vw dozrat cas 😉
[odkaz]
[odkaz]
Otázkou je, jaký poměr hodnoty z toho má samotná "divize" osobní automobily, protože Honda, to je hlavně přední světový výrobce spalovacích motorů a samozřejmě motocyklů...
Zrovna vcera jsem si na Tebe vzponmel v souvislosti s tou nedavnou poznamkou o tom jak se VW chysta nekupovat ... V AutoTipu 2/2011 byly na konci 3 tabulky o prvni stovce firem z hlediska inovaci, hodnoty znacky a trzni hodnoty firmy. Z automobilek podle inovaci : 5. Toyota, 13. Ford, 15. VW, 18. BMW, 22. Hyundai, 26. Honda, 43. Fiat (prvni Google). Podle hodnoty znacky: 25. BMW, 26, Toyota, 46. Honda, 53. Mercedez-Benz, 65. Porsche, 84 Nissan (prvni opet Google). Podle trzni hodnoty: 37. Toyota, 80. Daimler, 90. VW, 96 Honda (prvni Exxon Mobil).
Trzni hodnota VW: 1.4 bilionu korun, Honda 1.35 bilionu korun - tedy hodne velke sousto.
Trzni hodnota VW: 1.4 bilionu korun, Honda 1.35 bilionu korun - tedy hodne velke sousto.
5 generace nejhezčí byla, ale právě jako hb, ideálně 1,6 VTi (160PS). Pro holky k tomu tehdy byla designově docela povedená dvoumístná verze targy CRX.
Tak ted si jeste jednou po sobe precti cos napsal, a potom pochopis proc jse tam kde jses...
Pro tebe jinak zkosum jeste jednou i tu otazku, treba ji taky pochopis, ridils toho civica nebo ne? Pac prodeje ve stredni evrope mluvi o hodne vecech, zejmena o tom jak moc dokaze skoda oblbovat lidi, ale rozhodne ne o kvalitach daneho vozu, spis se koukni na celosvetovy prodeje.
Pro tebe jinak zkosum jeste jednou i tu otazku, treba ji taky pochopis, ridils toho civica nebo ne? Pac prodeje ve stredni evrope mluvi o hodne vecech, zejmena o tom jak moc dokaze skoda oblbovat lidi, ale rozhodne ne o kvalitach daneho vozu, spis se koukni na celosvetovy prodeje.
Co se týká celkového designu, tak rozdíly v podstatě minimální, přesto, že většina karosářských dílu (např. u 5g.) nebyla zaměnitelná US/EU. Interiéry v galerii z prvních šesti generací mají volant vpravo, takže ty americké nebudou.
Na fotografiach mate v drvivej vacsine Ameriskeho obcana a nie Europskeho. A tam boli rozdiely.
5. generace jako coupe je nejhezčí Civic ze všech! :yes: Jinak všeobecně Civic vypadal vždy líp jako sedan nebo coupe, než jako 3/5dv. hatchback.
Souhlas, tedy až na ty sportovní proporce, ty přece být můžou, viz poměr šířky k výšce, délka apod.
hlavně jaké uměli suprový interiéry...viz do 7. generace...pak už to byl takovej kokpit airbusu...
Vsechny jsou pekne, ale 5. generace je naprosta bomba, opravdu nadcasovy design, vypada krasne doted 😄 8g taky neni spatna.
... Honda má za sebou 9 generací úspěšného hatchbacku. Fotky u článku ukazují vývoj designu, což je fajn. Doufám že Auto.cz v tom bude pokračovat i u jiných výrobců...
Za mě asi nejpodařenější generaci je 5G a 8G :yes: Naopak co se mi teda opravdu nelíbí je 7G - vypadá jak zápasník sumo a ani ve verzi Type-R nic moc, spíš se odkazuje na mini MPV než na obratný hatch :no😒br />
9G se mi líbí také, jsem zvědav jak si povede... 😉
Za mě asi nejpodařenější generaci je 5G a 8G :yes: Naopak co se mi teda opravdu nelíbí je 7G - vypadá jak zápasník sumo a ani ve verzi Type-R nic moc, spíš se odkazuje na mini MPV než na obratný hatch :no😒br />
9G se mi líbí také, jsem zvědav jak si povede... 😉
Avantime - vazne super! :yes😒br />
Jen bych si dovolil pripominku😒br />
Obcas pouzivas slova, ktera se k sobe moc nehodi. Viz treba nadpis odstavce: "Zvyseni aerodynamiky". Aerodynamika muze byt lepsi nebo horsi, ale asi ne vyssi nebo nizzsi... Stejne tak "Sportovni proporce". Sportovni muzou byt na aute tvary, nebo rysy, nebo detaily, ale proporce samotne sportovnost moc neurcuji. Svetlomety se "nezdrahaji" tradicni kruhove formy, ale "vzdavaji se ji atd...
Jsem si jisty, ze mi rozumis.
Jen bych si dovolil pripominku😒br />
Obcas pouzivas slova, ktera se k sobe moc nehodi. Viz treba nadpis odstavce: "Zvyseni aerodynamiky". Aerodynamika muze byt lepsi nebo horsi, ale asi ne vyssi nebo nizzsi... Stejne tak "Sportovni proporce". Sportovni muzou byt na aute tvary, nebo rysy, nebo detaily, ale proporce samotne sportovnost moc neurcuji. Svetlomety se "nezdrahaji" tradicni kruhove formy, ale "vzdavaji se ji atd...
Jsem si jisty, ze mi rozumis.
jen v autech... predpokladam pan vsechnovidel, vsechnonejlipumi, a vsechnoopravoval mechanik ridil i Civic 8. generace, ze jo....? :no:
No, tady bude dneska navoskováno, počítám, že tu bude z topořených... copů tak hustej obrannej val, že si nebudeme moci vychutnat jasné a doslova drtící vítězství klasického eurodesignu - [odkaz] Neboť co k tomuhle napsat?.. - [odkaz]
Napíši tedy raději něco k článku. Velké a upřímné díky za dokonalou práci. Tohle jsou články, k nimž se člověk opakovaně vracívá. Honda zaslouží současně pochvalu za civikovskou výrobní strategii, a kdyby ještě u hondy uměli karoserie jako kdysi - [odkaz] , mohli jsme tu voskovat všichni dojednoho. Takhle tu sakéorgie laskavě přenechávám výhradně členům klubu...
Napíši tedy raději něco k článku. Velké a upřímné díky za dokonalou práci. Tohle jsou články, k nimž se člověk opakovaně vracívá. Honda zaslouží současně pochvalu za civikovskou výrobní strategii, a kdyby ještě u hondy uměli karoserie jako kdysi - [odkaz] , mohli jsme tu voskovat všichni dojednoho. Takhle tu sakéorgie laskavě přenechávám výhradně členům klubu...
[odkaz]
Na rozdíl od menšího spoileru/"křídla" (tzv. lízátka) nevytváří odpor proudícímu vzduchu, ale vhodně jej usměrňuje, zatímco lízátko odpor proudícímu vzduchu vytváří (minimálně částečně mu stojí v cestě), čímž vytváří i větší přítlak...