Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Prohlédněte si: Katalog Tuzex (1988) aneb auta, která jste za koruny nekoupili

Co šlo v předvečer pádu vlády jedné strany v Československu pořídit za automobily?
Zpět na článek
25. 1. 2012 07:41
25. 1. 2012 14:11
25. 1. 2012 08:06
25. 1. 2012 08:32
25. 1. 2012 08:41
25. 1. 2012 09:34
25. 1. 2012 09:12
25. 1. 2012 09:49
25. 1. 2012 09:58
25. 1. 2012 10:27
25. 1. 2012 11:53
25. 1. 2012 14:22
26. 1. 2012 00:35
5. 7. 2012 17:06
25. 1. 2012 10:44
25. 1. 2012 10:57
25. 1. 2012 13:52
25. 1. 2012 13:51
25. 1. 2012 13:51
25. 1. 2012 14:32
25. 1. 2012 14:41
25. 1. 2012 20:17
27. 1. 2012 14:16
25. 1. 2012 11:16
25. 1. 2012 11:50
25. 1. 2012 12:01
25. 1. 2012 12:36
25. 1. 2012 13:23
25. 1. 2012 13:29
25. 1. 2012 13:49
25. 1. 2012 13:56
25. 1. 2012 14:02
25. 1. 2012 14:49
25. 1. 2012 15:09
26. 1. 2012 10:27
25. 1. 2012 14:56
26. 1. 2012 12:00
5. 7. 2012 17:21
26. 1. 2012 16:45
17. 11. 2012 19:32
25. 1. 2012 14:35
25. 1. 2012 14:50
25. 1. 2012 20:22
26. 1. 2012 10:13
25. 1. 2012 20:39
26. 1. 2012 10:13
26. 1. 2012 10:17
25. 1. 2012 11:23
26. 1. 2012 00:47
5. 7. 2012 17:34
17. 11. 2012 19:35
25. 1. 2012 18:29
26. 1. 2012 09:48
26. 1. 2012 09:50
27. 1. 2012 14:15
25. 1. 2012 18:49
26. 1. 2012 01:04
26. 1. 2012 08:25
25. 1. 2012 07:25
Krásná připomínka
úžasně zku.rve.né doby ve které jsme všichni žili. Kdo nadává na dnešní poměry ať si prosím vzpomene, jak nám tehdy bylo dobře :no:
Rozbalit vlákno
28
Avatar - del42sa
25. 1. 2012 09:06
Re: Krásná připomínka
ten Renault 21 byl tehdy moc pěkný vůz, vůbec tehdy se mi ještě Renaulty hodně líbily :yes:

Taky pamatuju na velikou oblibu Italských vozů Punto a Panda, jo kde že ty doby jsou... :-|
25. 1. 2012 09:21
Re: Krásná připomínka
No, nevím, jestli zrovna na tehdejší dostupnosti a sortimentu aut, navíc značně zkreslené zřejmou neznalostí autora tehdejších poměrů, je to ta správná demonstrace a připomínka. Je fakt, že soudruzi nás dusili, kradli - ale pomalu po kapkách a né tak bezostyšně, beztrestně a ve velkém, jako je tomu dnes, protože se přece jen trochu báli jeden druhého, spousta lidem nenávratně ublížili a vpodstatě jim změnili životní plány - byla to fakt těžká doba. Přesto si myslím s odstupem, že to v mnoha směrech byli podle dnešních vychcánků a zkorumpovaných šašků pouzí břídilové. Asi pokud se tady nezmění myšlení lidí, bude zde panovat beztrestnost za zničující a průserová rozhodnutí a schvalování paskvilních absurdních zákonů a neuvážených státních zakázek, nahrávajících určitým zainteresovaným skupinám k rychlým neúměrným ziskům, vyspělý kapitalistický svět nikdy nedoženeme a pomalu to celé půjde do kytek. Všechno se asi nedá do nekonečna svádět a schovávat za heslo průmyslové a ekonomické celosvětové krize. :no:
Avatar - lordlord
25. 1. 2012 09:33
Re: Krásná připomínka
kradli po kapkach? zestatneni podniku, firem, polnosti, lesu, zabavovani majetku... to jsou kapky?
Avatar - Ham.
25. 1. 2012 09:40
Re: Krásná připomínka
Když ukradli všechno co mohli tak už nebylo co ukrást a tak kradli po kapkách >:D >:D >:D
25. 1. 2012 09:52
Re: Krásná připomínka
Člověk by nevěřil, kolikrát se nechá ukrást jedna věc, před rokem 1989 se vše rozkradlo a po roce 1989 se to podařilo znova. Jsme to ale národ šikulů...
Avatar - Ham.
25. 1. 2012 10:01
Re: Krásná připomínka
Národ šikulů z nás udělali komančové, ti ukradli všechno a všem. Po roce 1989 se velká část vracela nebo dodnes vrací původním vlastníkům. Že se u toho občas něco rozkrade je pravda, ale v porovnání s komači jen to jen zlomek.
25. 1. 2012 10:45
Re: Krásná připomínka
Tak komunisti nás toho naučili rozhodně hodně zlého, ale že by v takové míře praktikovali "kapitalismus"? To snad ne...

Ale tohle je server o autech, tak už dál nechci toto téma rozvádět...
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 13:45
Re: Krásná připomínka
Ještě by to chtělo napsat, co lidi rozkradli "sami sobě" resp. komančům.

Pro ilustraci:
1) kdo dělal ve Fabrice v životě nekoupil šroubek či matičku, pro to se chodilo do skladu za čokoládu
2) kdo dělal v automobilový fabrice ukradl co šlo odnést a hodilo se mu na to co měl doma
3) kradly se lístky na benzín, popř. se dávali dělníčci typu že běželo počítadlo tachecu i když si sál na červenou
4) vykazovala se spotřeba 22 litrů u Volhy, která jezdila za 14
5) celý Čakovice měly modrý vrata (ukradená barva na kabiny z Avia Letnany), odobodbně na tom Mnichovo hradiště či Kopřivnice, Roudnice and labem, Přerov atd. (jen to byla vždy jiná barva)
6) zkuste zavzpomínat jak ste stavěli baráky, chaty - vy, vaši rodiče, sousedi
To se takhle zastavilo s vlčenákem či 1203kou u haldy písku, kde byly složený cihly se nakradly, udělal se díra ve stavebninách nebo tam někdo čekal a za pětikilo pustil a už se vozilo dřevo, cihly, materiál...
7) kdo dělal na vsi a byl u JZD nebo tam měl někoho známoho, vše odvezly jezedácký traktory, nákladáky
8) ráno se sputil ve 6:30 soustruh, bruska, fréza atd. a do 10ti se jely melouchy, pak se šlo na svačinu, pak se hodinu dělalo pro stát, pak oběd a odpoledne 2-3 hodky pro stát a domů.....

No a kradlo se i jinak, z dobře ověřených zdrojů mám, že pražská VB evidovala v roce 1988 přes 140 000 případů rozkrádání státního majetku. To byly ty na které se přišlo....POUZE. A jen Praha.

Takže tady hedejte důvod, proč socialistické podniky krachly nebo by krachly nebýt uměle drženy.

Ono spotřebu na výrobu jedné Avie či Liazky 89600 šroubků, když jich dle výkresové dokumentace mělo být o 30 tis méně, spotřebovat 100 litrů barvy když mělo být 40 a mít spotřebu služebních aut takovou, jako kdyby jí tvořili výhradně americký osmiválce - tak tak konkurovat západu opravdu nešlo.
Takm si tohle nikdo nedovolil.

Samozřejmě abychom byli upřímní, musíme k tomu přidat zkosnatělé vedení, špatné plánování, výrobu na sklad a beznadějný zastarávání vinou že enž se něco pustilo do výroby, bylo už to pasé...
+ restikce z Moskvy.

Nicméně lid ke stavu socialistické ekonomiky přispěl vrchovatou mírou.
Avatar - gld
25. 1. 2012 14:06
Re: Krásná připomínka
Zhrnul si to pekne :yes:
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:42
Re: Krásná připomínka
Protože to všechno znam důvěrně z vyprávění lidí, co v těch fabrikách dělalli.A něco si pamatuju i osobně.

A to sem ještě na pár věcí zapoměl, třeba jak kuchařky z jídelen nosily domu plný tašky, že....
potřeboval si dřevo na kůlnu? Zjadi za hajným, dej mu pětikilo a nařež si to, oni to to pak ještě dovezou traktorem na zahradu :o))
Atd.

Někdo na to ale člověče nerad vzpomíná no, že bydlí v baráku kterej si postavil z nakrednýho a písek, cement atd. si dovezl jezedáckým trambusem.
Protože dneska je velkej kapitalista a libuje si jak se má líp a jak za totáče nikam nemohl a byl utlačovanej.

Ale tu druhou stranu mince - dva baráky co postavil sobě a dceři za pár šušnů a na který by dneska potřeboval 8 mega, takže by je z toho platu který dneska má v životě nepostavil, popř. by platil hypotéku 40 let a kdyby ochořel, bydlí zfleku pod mostem - na to nějak zapomíná jak to bylo.
Všechno má rub i líc....
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:18
Re: Krásná připomínka
NEZBÝVÁ NEŽ SOUHLASIT....
25. 1. 2012 14:51
Re: Krásná připomínka
Souhlas
Avatar - white label
25. 1. 2012 18:30
Re: Krásná připomínka
To se snad od toho "lidu" dalo čekat, když jim nahoře soudruzi zloději při "znárodnění" a "kolektivizaci" názorně ukázali, jak se z velkokrádeží za bílého dne dělá záslužná práce pro blaho socialistické společnosti... :no:
5. 7. 2012 09:18
Re: Krásná připomínka
Tu dobu jsem nezažil, ale z vyprávění to přesně odpovídá. Děda pracoval ve Škodovce v MB a beze srandy znal pár lidí co si v podstatě postavili auto z nakradenejch dílů, prý co tam nebylo zalitý betonem do země, to se ukradlo. Troškaři kradli šroubky,žárovky a nějaký drobnosti, ale byli střelci co si házeli přes plot areálu nárazníky, části soustruhů a podobné neuvěřitelné věci..
Avatar - Ghostyx
18. 11. 2012 12:21
Re: Krásná připomínka
Mas muj obdiv, za velice trefne shrnuti... :yes:
18. 11. 2012 13:31
Re: Krásná připomínka
Krásně shrnuto, dovolil bych si text uložit pro možné další použití (k diskuzi) s patřičným odkazem na autora. Samozřejmě se souhlasem, jestli mohu :-)
25. 1. 2012 12:05
Re: Krásná připomínka
a zabudol si povedat najvacsiu zlodejinu devalvaciu meny a vymenu v pomere 1 povojnova koruna za 10 000predvojnovych korun.
8. 7. 2012 14:57
Re: Krásná připomínka
No,hlavně ty ten vyspělý kapitalismus nedoženeš,soudruhu. >:D
25. 1. 2012 11:31
Re: Krásná připomínka
jo jo lidi neměli čím jezdit, ale za to měli kde bydlet a nemuseli řešit z čeho zaplatí vodu, nájem, topení, plyn, elektriku, protože to byly všechno zanedbatelný částky a všichni na to měli. Každá mince má dvě strany ;-)
25. 1. 2012 12:07
Re: Krásná připomínka
ale tuto mincu neovplyvnil komunizmus vs kapitalizmus, ale vyvoj svetovych cien.
Keby takto rastli ceny za komunizmu, ano , pripustam, zeby sme dostavali bratske ceny, ale rozhodne by sli tie ceny hore aj u nas a to na dost citelnu uroven.
25. 1. 2012 14:12
Re: Krásná připomínka
ale to jsou kecy. Stačilo nezprivatizovat kde co a věci jako energetika, těžba uhlí, plynárny, vodárny by prostě zůstaly státní a stát by je provozoval z poplatků lidí jen za náklady nutný pro provoz zařízení a pokrytí nákladů na výrobu a distribuci. Vývoj světových cen by nás pak nemusel v tomhle případě zajímat. Navíc mi není jasný jak může stát kilowata na jedný straně 4 koruny a na druhý straně od toho samýho distributora 1,50. Tak kilowata sakra stojí vyrobit nějaký peníze, k tomu je nějaká marže, ale pokud ji dokážou prodávat za 1,50 koruny tak pochybuju, že to je pod výrobníma nákladama. Pak ovšem ty co ji maj za 4 koruny okrádaj.
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:21
Re: Krásná připomínka
A ekonomiku jsi studoval u Lenina nebo Engelse? Rudí soudruzi dokonce zrušli v Rusku peníze.... a jak to dopadlo.
No nic, sni si ty rudé sny dál....
25. 1. 2012 12:34
Re: Krásná připomínka
Když ti v roce 1989 bylo 16 let, tak co si tak pamatuješ z té doby kecálku? Jseš další vymytý mozek který plácá o věcech o kterých nic neví a hraje si na ředitele zeměkoule.
25. 1. 2012 12:46
Re: Krásná připomínka
nechtěl jsem, ale na tohle reagovat musím - mně bylo v r.1989 18 let a pamatuju si to hodně - maturitu, odvodovou komisi, nábor do pohotovostního pluku, ředitele gymplu, který na nás zval StB i první hodinu na vejšce, kde mi, vyklepanému balíkovi z venkova, nějaká svazačka říkala soudruhu. A kolegům z ročníku, kteří si nechali na Národní rozbít hubu, nebylo o nic víc.
Tak si nech ty řeči o kecálkách, geronte 8-s !

a k těm autům - v KOVO na Argentinské stál 318i E30 85tisíc bonů a to pro mě bylo větší ztělesnění "nedosažitelna", než Eva Vejmělková v Bony a klid >:D
25. 1. 2012 14:32
Re: Krásná připomínka
Mně bylo ještě o pár let víc a zažil jsem za nich věci, u kterých jsem rád, že jsou jich moje děti ušetřeny.
24. 3. 2012 20:08
Re: Krásná připomínka
Na druhú stranu máš dnes mraky ľudí, ktorí by tú dobu brali nazad - mali sa vtedy lepšie jak dnes. Stačilo držať hubu.
Avatar - pallas
7. 5. 2012 02:17
Re: Krásná připomínka
ona totiz ziadna Eva Vejmelkova v Bony a klid nehrala, vime?
17. 11. 2012 19:38
Re: Krásná připomínka
tak mu to zkus soudruhu vyvrátit ... ale asi nende, že , když neumíte nic než urážet ;-)
Avatar - 3_diamanty
25. 1. 2012 07:41
dobre video
celkovo teda z videa vidime

;-)

nespokojnost s vozom skoda rapid

sami sme mali doma skodu 105L a na nej som sa ucil robit prve jazdy, typicka vlastnost skodoviek bola ze na prvykrat motor nikdy nenaskocil ale zdochol, naskocil vzdy az na druhykrat. Dalsou vecou su tie nestastne kolajnicky co ten pan na videu spominal plus stierace - suhlas, slaba spojka, poloosy, napravy, zatekanie, hrdza, ovladanie volantu bolo sice vdaka hrebenovemu riadenu aj bez posilovaca lahsie ako v lade ale oproti felde to je stejne posilovna. Auto malo lahky predok a tak ak ste chceli udrzat predne kolesa pri styku s vozovkou bolo nutne nosit v kufri vrece zemiakov aspon 50kg. Tachometer podobne ako tomu panovi odisiel aj nam a od nejakych 60 000km sa zasekol. Podotykam ze auto sme ako 15 rocne predali za par korun a s radostou sme si vtedy kupili novu feldu rocnik 2001 ktora sluzi dodnes bez problemov. Lepsie auto som odvtedy nesoferoval, felda je nesmrtelna. Kam sa hrabe stare polo ktore sa mi rozpadlo za dva roky, kadett, clio... a podobne. Oprava feldy stoji par eur, podotykam ze na tej nasej najnovsej z roku 2001 doteraz nie je hrdza, auto funguje odnova bez problemov.
Rozbalit vlákno
4
25. 1. 2012 11:35
Re: dobre video
Felda byla supr auto až na to, že hnila jak nakoplý jabko, ve chvíli kdy si srazil něco většího než kočku, tak si měl přeražený obě nohy a jízdní vlastnosti jedna velká katastrofa. Já bych ji teda nechtěl ani náhodou, i když naprosto chápu proč si ji spousta lidí do dnes drží a nedá na ní dopustit. Neexistuje dnes už jednodušší a snadnějc udržovatelný auto, než Felda. Ty ceny náhradních dílů a nároky na údržbu to je paráda. Pro napnutý rodinný rozpočty ideální přibližovadlo.
Avatar - kari.laz
25. 1. 2012 12:04
Re: dobre video
Tak že by Felda bylo něco extra se říct nedá. Měl jsem Kadetta Caravan 1,6i 55KW a rozhodně to bylo jízdně příjemnější než felicie. A to byl Kadett z roku 1988. Najezdil jsme něco i s Felicií r.v.2000 1,3 50KW. Pokud netočíš motor pomalu k červenýmu, tak je problém s předjížděním. Navíc neměla ani posilovač, takže při řízení zároveň posilovna. Elektrický zrcátka, ale na oknech švihadla. Ale jezdil jsem i s felicií 1,3 44KW(nebo 40, ted nevím kolik ta slabší měla) také rok 2000 a jízda byla podobná jako v silnější. Na nižší kvalty to jde, ale pak to prostě nemá výkon. Každopádně rez je na Feldách jako doma.
Mám i kratší zkušenost s Fiatem 127. Říkal jsem tomu "nůše" protože tomu dát tráky, tak to odneseš na zádech jako nůši. Mělo to karburátor weber a s tím autíčkem to slušně hýbalo. Na něj rád vzpomínám. Stejně tak na Alfu Romeo 33 1,8 TD tříválec. To bylo na svou dobu žihadlo. Dodnes občas vyjedu s Peugeotem 205 1,8D. Na to že má původ na konci osmdesátých let, tak není zrezlý a motor funguje bez zásahu. Při šlápnutí na plyn to nic nedělá, ale pokud už se rozhýbu na nějakou rychlost, tak jí to drží kopec nekopec.
Rád vzpomínám i na Žigulíka. Byl to kombík s takovou tou umělou kůží v hnědé barvě. Rok 1976. Jak ostříkovače skla to mělo takový malí balonek v palubce, který se prstem mačkal a ono to pak začalo stříkat. Nebo takový stříbrný kruh na volantu, který byl klakson. Jízdně to bylo hrozný, houpalo se to jak parník. Ale byla s tím sranda v zimě, když to mělo lehký zadek. Horší to bylo se 105, kterou jsem také chvíli jezdil (naštěstí jen chvíli) To bylo asi to nejhorší, co jsem jezdil v provozu. škoda 110, kterou jsem měl jen pro zábavu byla proti tomu raketa.
Avatar - gld
25. 1. 2012 14:11
Re: dobre video
Neviem čo ste tu ako cimprlíny ohľadom áut bez posilňovača riadenia. Šoféroval som nejedno také auto a nikdy som nemal problém. Pravda, pri parkovaní za sucha sa do toho človek musí oprieť, ale pre chlapa by to nemal byť najmenší problém :-!
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:12
Re: dobre video
Fiat 127, později UNO a Simcy byly asi nejmasověji rozšířené auta z tuzexu, toho tu jezdilo za totáče stovky, ba možná i tisíce...
25. 1. 2012 08:06
Ceny
Při čtení článku si vzpomenu, jak jsem zmíněnými katalogy taky listoval, když jsem sedět v tátově Škodě 105 GL. Ty ceny bych ale raději nepřepočítával. Dneska jsou sice mnohem vyšší platy, ale i životní náklady jsou úplně jinde, takže pro většinu lidí je stále stejně obtížné na nový automobil našetřit. Spousta lidí s tím problém nemá a neměla...
Rozbalit vlákno
3
25. 1. 2012 08:32
Re: Ceny
nesouhlasím s tím, za komančů bylo tak max jedno auto na tři rodiny a dnes jsou hodněkrát dvě auta na rodinu...
neříkám že koupit nové auto je easy, ale je to rozhodně jednodušší než za komančů, kdyby to tak nebylo tak aut pořád nepřibývá
mně teda vyrazil dech ten přepočet cen, Kadeta za 2 mega :-), no jo, všichni jsme si byli rovni a ti chtěli být rovnější za to museli krutě zaplatit
jsem rád že komunisti odtáhli na smetiště a doufám že se odtud nevyhrabou
25. 1. 2012 08:41
Re: Ceny
Životní náklady jsou minimálně stejné ne-li nižší. Pro někoho kdo byl soudruhy vyvolen to bylo určitě krásné a dneska pokud mezi vyvolené nepatří, tak se mu to zdá horší. Logicky.
25. 1. 2012 09:34
Re: Ceny
Já naštěstí nemusím žít z průměrného platu a v této době si rozhodně nestěžuji. Nerad bych, aby mne někdo špatně pochopil. Nicméně nejrošířenější plat rozhodně nepřesahuje částku 20.000,- "hrubého", po odečtění nákladů na bydlení nezbyte ani polovina a pokud se třeba jedná o otce od mladé rodiny, jehož manželka je na mateřské, tak si rozhodně nové auto nekoupí...

Pravda je, že v poslední době jsou auto o hodně levnější, ale o zvyšování počtu aut na našich silnících se zasloužil převážně dovoz "vraků" ze zahraničí než prodej nových vozů...
25. 1. 2012 09:12
video
Nekdy neni treba cist stohy knih, neni treba dukladne studovat dobu pred rokem 89 - velmi casto staci podivat se na nekolika minutove video z te doby a dychne na vas hnus a sed....., auta co se sypou 1000X vice nez dnesni, nemoznost koupit si co clovek chce, umele vytvorene elity, ktere maji jina prava nez zbytek (bony, tuzex atp.). Brrrr a nekteri z nas chteji navrat do toho pruseru...

8-s
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Wolfsteen
25. 1. 2012 09:49
Re: video
Teda nic ve zlém, ale chceš mi snad tvrdit, že dnes nejsou žádné uměle vytvořené elity, které mají jiná práva než zbytek!? V tomto směru se vůbec nic nezměnilo, řekl bych že je to ještě horší... :'-(
25. 1. 2012 09:58
Re: video
Tohle je asi na jinou debatu na jinem webu, ale zkratka nemyslim si, ze existuji nejake skupiny, ktere maji jine - vyssi prava i kdyz si to mysli. Myslim si, ze je tu nastaven system, ktere tyto skupiny (a ted je redukuji na kriminalni - at uz korupcni nebo vylozene mafianskeho typu) redukuje (i kdyz ne dostatecne dobre a rychle) a to jsme u vymahatelnosti prava.
Avatar - shamal
25. 1. 2012 10:27
Jiná doba
To se opravdu s dneškem nedá srovnávat! Už jenom to, že je vůbec možná tahle diskuze, kde si každý může plácat co chce. To yb tenkrát fakt nešlo. Už to, že v reportáži je vůbec připuštěna kritika tehdejší nejdražší škodovky je ohromný pokrok spojený s uvolňováním po sovětském vzoru glásnosti - on ten Rapid stál víc než Žigul a koloval o něm vtip, že rozdíl mezi AIDS a Rapidem není žádný, protože slušnej člověk se k něčemu takovému nikdy nemůže dostat. A krádeže? Tenkrát prostě plošně kradli všichni. Komunisti ukradli fabriky kapitalistům, dělnická třída rozkrádala fabriky komunistům. Bylo naprosto běžné brát si z práce domů cokoliv - oni dnešní živnostníci co mají zaměstnance by o tomhle přetrvávajícím zvyku mohli vyprávět... A návrat zpátky? Oni ti co nejvíc volají po tom jak to bylo tenkrát fajn jsou zpravidla ti co je pak člověk potká s narvaným košíkem před kauflandem (doplň jakýkoli jiný supermarket). A pro všechny kterým ta doba "bez konzumního šílení" chybí, tak chci připomenout jak jsme konzumně šíleli po tričkách s nápisem, igelitkách s jiným logem než Ovoce-zelenina Terezín, a vlastně čemkoliv ze západu. Kdo tvrdí že ne, tak kecá!
Rozbalit vlákno
4
25. 1. 2012 11:53
Re: Jiná doba
Souhlas :yes:
Avatar - gld
25. 1. 2012 14:22
Re: Jiná doba
K rapidu sa slušný človek nedostal? Nešírili také reči závistlivci, čo nemali dosť natlačené v ponožke? Moji rodičia chceli v 88. brať rapida, ale na koniec z toho zišlo, lebo sa im zdal pridrahý. Ale rozhodne nie nedostupný.
Avatar - shamal
26. 1. 2012 00:35
Re: Jiná doba
Vtip! Ako sa povie po slovensky vtip? Vtip?
5. 7. 2012 17:06
Re: Jiná doba
Velkej souhlas, jenže nemůžeš od většiny tady chtít, aby si uvědomila, že třeba ona svobodná výměra názorů a volný přístup k informacícm mají kolikrát větší váhu než výběr ze stovek druhů čokolád v hypermarketu.....

To je z Tuzexu, to mám ze Západu (často to bylo zboží z Indie, Turecka nebo tehdy teprve nastupující jižní Koreje...) je mi stejně odporné, jako reklamy typu nejlevnější%nejlepší, či ono přohlouplé Táto, podívej pívo za tři pade v Lidlu, musímě tam zajet.....
25. 1. 2012 10:44
BONY? BONY?
Klídek, to nahoře to je zpráva o stavu RVHP-unie zpřed roku 1989... Jako by to bylo před tísícem let, a jako by to bylo... včera. Výlet až na Bílou horu a následné očumování aut skrz (tuzexový) plot patřilo k autosalonovým svátkům milovníků aut své doby. Pominu-li dokonalou aroganci v podobě nabídky žigulíků (za stodolou ruskej tank a ve stodole ruský vůz...) pak pohled na fiat UNO, Ford Escort či v rovině mistrovského úlovku, SAAB byl sice pohledem "za plotem" avšak v té bídě nekonečně obohacoval každou doslova vyprahlou garážovou duši.

Za pět, to už byl ajfr, ve vodičkové, když jsi chtěl jeansy, vysolil jsi sedm kaček, přesně jako ve filmu Bony a klid. Kalhoty stály kolem 130 bonů. Poloviční výplata... Nabral jsi to do Perlovky do tůzu na automobilové doplňky, pro koženou bundu do Štěpánské do "anglického tůzu" a do Francouzské pro armádní bundu rifle. Pak sis zajel na Evropskou (leninova...), koupil sis kečup za tři bony, čaj a čokoládu, No a na "roztyláku", tam jsi pak sehnal úplně "všechno" - svetry, bundy, jeansy. Vlastně všechno ne, musel jsi ještě koupit kazety do kazeťáku, tak šupem do Motokovu, nebo do Libně. Jo, Libeň, tam jsi na hrázi dokonalé věčnosti oslintával hi-fi aparaturu od akaie a nasával vůni světovejch parfémů, nasával jsi vůni svobodného světa.

Občas jsem tenhle výlet absolvoval v jednom dni. Takovej malej pražskej výlet na "Západ"... A tu největší pravdu garáže, tu jsem míval vždycky sebou, v kapse - tmavěmodrou devětsetjedenáctku od matchboxu za třipade. V tvrdejch, v bonech...
Rozbalit vlákno
17
Avatar - wawawa
25. 1. 2012 10:57
Re: BONY? BONY?
:yes: Mam sice len 28 rokov a taketo pribehy skor poznam z pocutia, ako z vlastnej skusenosti, ale emocia a husia koza je zarucena, ked nieco take citam :yes:
25. 1. 2012 13:28
Re: BONY? BONY?
:yes: jakoby někdo otevřel dveře a z nich zavanula ona doba - nahlížím do nich a vidím, jak se Husák oslintává s Brežněvem na letišti.........brrrrrrrrrrr.......... radši je rychle zavřu....
25. 1. 2012 13:45
Re: BONY? BONY?
Jaro.
Vzdy na jare jsme pesi prochazkou dostali do centra a tam byl Tuzex a v nem vsechny ty neuveritelne...jine hracky, cokolady, autodoplnky, svetla, plakaty...
To, cos napsal mi ted v zime voni tim tehdejsim jarem :yes:
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:26
Re: BONY? BONY?
Na ty čokolády jsem zíral taky. A potom máma někde sehnala 100 USD a já si koupil první kazeťák, a byl to PANASONIC.......
Avatar - iudex
25. 1. 2012 14:32
Re: BONY? BONY?
Ten, kto vnímal minulosť očami dieťaťa, ktoré z toho Tuzexu dostalo vytúžené (strašne drahé) Lego, to môže skreslene brať ako nie také zlé. Preto si treba tú realitu občas pripomenúť, ako sme všetci boli rovní a mali rovnaké h...o, ale tí rovnejší mali aj Saab z Tuzexu.
K téme odporúčam knihy Juraja Šeba Normálne 70te roky: [odkaz]
a Reálne 80te roky: [odkaz]
Avatar - pumpkin
25. 1. 2012 16:09
Re: BONY? BONY?
Medzi tých rovnejších so Saabom patril aj Jožo Golonka. Tuším ho dostal za svoje výkony.
25. 1. 2012 14:41
Re: BONY? BONY?
Za 130? Tak to byly asi HISky nebo přímo Levi Strauss? Já většinou bral Lee Cooper za 100. Jo a kazety jsem bral TDK za 17.
Avatar - petrumr
25. 1. 2012 17:42
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
25. 1. 2012 20:17
Re: BONY? BONY?
To je poprvé co čtu něco od GTI a nerozčiluje mně to :-)
Avatar - white label
25. 1. 2012 20:27
Re: BONY? BONY?
Že bys byl další vyrovnaný nick na auto.cz... ;-)
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:27
Re: BONY? BONY?
Jedině Levisky !!!!!!!!!!!!!!! >:D
Avatar - Sonny Crockett
26. 1. 2012 19:50
Re: BONY? BONY?
Ano, pan GTI umí psát velice kvalitně, pokud chce :-) :yes: Jinak dobu nehodnotím - užil jsem si jí cca 8 měsíců... Nicméně z vyprávění, čtení a filmů mohu říci, že byla přinejmenším zajímavá, a "práce" tzv. veksláka ještě zajímavější. Někde jsem četl vzpomínky nějakého zápaďáka, co byl v Praze na začátku 80. let, a jak z toho všeho nechápal. Taky bych se rád do té doby podíval. Třeba bych si více vážil toho, co mi dnešní doba nabízí, a nebyl bych furt tak nas*anej :-)
25. 1. 2012 10:50
tak to střešní okno i spoiler měl děda na svy shade :-)
potkal sem asi jen 3x v životě škodnou s timhle spoilerem....
Rozbalit vlákno
0
25. 1. 2012 11:16
Jo jo
Psal se rok 89 bylo mi dvacet a měl jsem v Tuzexu složenou zálohu na Ford Sierra Podle některých zde bych musel být buď aparatčík, nomenklaturní kádr a nebo komunistický funkcionář. Nebyl jsem ani jedno z toho a dokonce jsem nebyl ve straně ani v SSM. >:D
Rozbalit vlákno
23
25. 1. 2012 11:50
Re: Jo jo
Tak vydělat prací někde u soustruhu v ČSSR sis na to nemohl,mně bylo o trochu víc a měl po VŠ. Prostě autor ještě např. nenapsal,že také byli lidé,kteří měli rodinu-rodiče, strýčka,nebo dědictví z venku,.kteří jim poslali tvrdou měnu,kterou soudruzi překlopili do TK.Já třeba znal faráře,tomu lidé z farnosti ve Švýcarsku poslali peníze, strana mu je přetavila na TK a koupil F850 Special a za několik let Ladu,on v Tuzexu kupoval vše,od kávy po oblečení. Prostě měl sponzora.Ale vydělat prací ve 20. na auto,při tom platit bydlení a ostatní živ. náklady nešlo, souč. také nekrást nebo nebýt veksákem.Zase ne všichni si tu dobu NEpamatujeme,ale naopak,velmi dobře pamatujeme.Tak se pochval,cos měl za skělý džob.Nebo to koupili rodiče? Kousek od nás ve vedlejším vchodě bydlel ředitel soc. továrny,Roční odměna 150 tis v 1986,87,88....pak byl odejít..Měl jen na odměnách rok co rok na dva žigulíky.
25. 1. 2012 12:01
Re: Jo jo
U soustruhu jsem nikdy nepracoval to by mě nebavilo. Je pravda že mám rodinu v Rakousku ale ti mne finančně nikdy nepodporovali, rodiče byli chudí a vekslák jsem nebyl. To je záhada viď?
25. 1. 2012 12:36
Re: Jo jo
Osobně je mi to fuk,s tajnůstkáři nemá smysl diskutovat,konec.Takže jsi z kategorie JPP. Já zase jako student mohl každé prázdniny i s rodiči na měsíc do USA a nikdo nás nekádroval.....přibližně stejně reálné.Čest :-!
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 13:23
Re: Jo jo
No ony ty informace v tisku o roku 1989 jdou dost zančně zkreslené....
Třeba můj otec měl v roce 1989 3400 Kč čistého.....
A nebyl to žádný mistr, nebyl ve straně atd.

A tady se nám média sanží namluvit že měli lidi s bídou 2000 Kčs. Možná ti s čerstvím vúčním listem nebo uklízečky, jinak nesmysl.
Otec bvyprávěl že msitr měl tehdá 4 000,- kč a vyšší šéficí, už straníci kolem 5-6500.

Sám šéf celého podniku měl údajně přes 40-50 000.....

Známý dělal v té době hroníka za 8900 Kč; a další byl na montážích v Libyii, Peru a Kubě a vydělal si za celou tu dobu v přepočtu asi 140 tis, prodal starej barák a nějaký další věci a koupil si za totáče novej barák za 380 000.
To si taky neumíte představit, že.....

Ono všechno nebylo tak jak nám to dnes servírují...

Mimo jiné se nikde neumluví u vychcánkách, kteří veděli v 89 že to bude apdat, jeden takovejhle se vyskytoval u bratránka na vsi, půjčil si od státní spořitelny 100 tis, od známých, příbuzných atd. vypůjčoval dalších 350, nakoupil 3 baráky, počkal do 96tého a prodal je za 6 mega. Lidem vrátil těch 350 tis a spořitelně těch 100 :-)
25. 1. 2012 13:29
Re: Jo jo
A pak byli řezníci, zelináři, hospodští a ti také nesedlali Škoda nebo Žiguli. ;-) A taky prodavači elektra. Všechno zahraniční zboží nebylo jen v Tuzexu jen jaksi na pultech nebylo vidět. ;-)
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 13:49
Re: Jo jo
Jo to je ta profláklá story jak si přišel do Mototechny a na otázku "Dobrý den, máte... si dostal odpobvěd "nemáme" aniž bys řekl co chceš :-)

Po vyndání 100ky už toho měli většinou dost, u držaších věcí po vyndání pětikila.

Znam azs story jak existovali tihle obstarávači. Chcete mrazáky? nejsou, ale zajdi za vopršálkem, dej mu pětistovku.
do měsíce si měl mrazák, ledničku atd. doma.

Nikdo neví kde to ten chlap sháněl, ale vždy sehnal. Celá vesnice měla to co nešlo koupit normálně od něj.
25. 1. 2012 13:56
Re: Jo jo
Japonské videa a televize k ceně + 1000- další 500,- za uvedení do provozu (nastavení hodin a naladění kanálu) u zákazníka. Italské pračky jak která 500,- až 1000,-. Mrazáky, sporáky i malé elektrické trouby 200,- - 500,-. Kazety TDK, SONY z Polska z Pewexu (totéž co Tuzex prodej za valuty) nákup kolem 45,- na naše a prodej 75,- v obchodě stály u nás AudioSonic a jiné zahraniční 105,- když byly. :-)
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:02
Re: Jo jo
Jo z ciziny se toho vozilo čéče hodně.
Třeba když tady opravdu nebyly nějaký díly na šáde ani jako podpultovka, v NDR vždy byly.
Děda vezl onehdy letadlem z Bratislavy (byl tam služebně) tátovy zimní gumy, bo nebyly v Praze....

No bylo to dobrodružný, ale kdo měl známý nebo věděl jak, sehnal skoro vše.

A ty posmívaný fronty na banány:

No když dá Lidl dneska banány místo za 26 Kč za 14, tak se můžete vsadit, že za dvě hodky je tam prádzná plocha. Stejně jako za totáče.

Takže lidi sou furt stejný.

Ono za totáče by taky byly banány, kdyby stály 18 kč jako dneska když se tam válí ohnilé "čikity" za 38 kaček kilo :-)
25. 1. 2012 14:49
Re: Jo jo
No dělat v obchodě s žádaným zbožím mělo tu výhodu, že jsi už nikdy nestal žádnou frontu, chodil jsi do těch ostatních obchodu přes rampu. >:D >:D >:D A když si chtěl dekret na byt, však úřednice z byťáku též chtěla pračku a video.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 15:09
Re: Jo jo
Ony různé profese měli za totáče výhodu.

Ale některé mají i dnes.

Třeba takový zubař, někde i obvodák popř. pracovník na katastru atd.
Nedostatkové zboží mezi těmi které je vhodné znát >:D
26. 1. 2012 10:27
Re: Jo jo
Jj některé měly výhody tenkrát jiné mají výhody teď.
25. 1. 2012 14:56
Re: Jo jo
Kilo banánů stálo 17 Kčs, což v přepočtu na dnešní výplatu máme něco přes kilo za kilo... To jen tak pro úplnost.
26. 1. 2012 12:00
Re: Jo jo
Ježiši kriste to sú bludy...
Otec bol riaditelom odevnej fabrik s cca 1 000 zamestnancami...
Plat mal pri odchode do dochodku (1983) necelých 7 000,- Kčsš brutto. Povinná členská známka v KSČ stála 600,- Kčs. Odmeny 150 000 Kčš... Ste sa zbláznili??? Veď aj Miloušek Jakeš sa rozčuľoval že Zagorka "bere víc než on sám" Šička na páse mala 1 500 Kčš brutto.
Jasne, baníci (horníci) mali viac, kto chodil na montáže von tiež, ale cifry o ktorých píšeš sú bludy, absolútne bludy.
Nástupné platy po VŠ boli hlboko pod 2 000,- Kčs. Ešte v roku 1993, ked som nastupoval na svoje prvé miesto som ako absolvent VŠ na mieste technológa s dvomi cudzími jazykmi dostal 3 300,- brutto
Cifry čo tu hádžeš sú bludy...
5. 7. 2012 17:21
Re: Jo jo
Souhlas, nástupní plat VŠ v roce 1989 1.950,-, ale moje matka dělal v podniku zahraničního obchodu (textil) a do důchodu odcházela s palem 1.400,- měsíčně hrubýho před revolucí....

Platy vůbec nezohledňovaly kvalifikaci nebo vzdělání, onen horník skutečně měl třeba šest tisíc (jako ředitel menšího podniku), ale primář ve fakultní nemocnici neměl ani pět.....

Na vojně (za komančů) se mně ptal kluk, se kterým jsme sloužil, kolik mám. Když jsem mu řekl, že těch jedna devět pade, prohlásil, že to je nenormální, zvrácený a se to musí p...t, když on umí jenom házet omítku na zeď a má víc jak dvakrát tolik. A dodal, že lidi, co jdou na vejšku obdivuje.....
26. 1. 2012 16:45
Re: Jo jo
Tos měl říct hned, že jsi z hornickýho kraje - horníci si v té době přišli na velmi slušný peníz, další dobrý džob byl ve službách různého druhu (autoservis, OPBH = tehdejší správa bytového fondu, elektrikáři, zedníci, instalatéři...), řezníci, zelináři, hospodský atdatd. Super kšeft byl portýr, recepční nebo pokojská v interhotelu - dýžko v DM, USD, CHF, FRF, ITL se dobře tavilo... takových podobných profesí se slušným výdělkem by se našlo.

Všichni ostatní a byla nás drtivá většina, jsme měli plat, který dal ten průměr okolo 2000,- Kčs. To je neoddiskutovatelný fakt.
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:32
Re: Jo jo
Hochu, já byl VŠ a při nástupu do zaměstnání jsem dostal 1850. Holt tvůj táta byl dělník a pro ty byl přece ten systém budován.
Tak moc nekecej, víš prd.
Avatar - iudex
25. 1. 2012 14:35
Re: Jo jo
Ale Tvoje vlastnoručne zarobené peniaze to určite neboli. ;-) Povedz celú pravdu, alebo radšej mlč. :-!
25. 1. 2012 14:50
Re: Jo jo
Nevyskakuj, vyskočíš vysoko a přeletí tě letadlo. >:D
25. 1. 2012 20:22
Re: Jo jo
Homosexuální prostituci se dařilo odjakživa :-!
Avatar - white label
25. 1. 2012 20:39
Re: Jo jo
Tak já si v Tuzexu kupoval MATCHBOXy taky, ale rovnou a bez zálohy... ;-)
[odkaz]
Avatar - iudex
26. 1. 2012 10:13
Re: Jo jo
Teda white, nakoniec sa z Teba vyklubal Forďák; to sú mi veci... >:-[] >:D
Avatar - white label
26. 1. 2012 10:17
Re: Jo jo
Podle toho odkazu hlavně "Sierák", ale já sbíral různé značky/typy..., ale kupoval jsem to přímo, bez zálohy. ;-)
25. 1. 2012 11:23
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 13:26
Re: Jiná doba
Dřív si taky šlo koupit leccos, ovšem v hodně omezeným počtu.

Pamětníci by mohli vzpomenout že za výlohou Mototechny byl jistou dobu normálně vidět Hillman, Renault 8, Ford Anglia, GAZ 21 atd.
Ty auta šly koupit normálně bez tuzexu, samo byla dražší jak šáde, i když někdy ne o tolik, dýl se an to čekalo a bylo jich málo.

Ale šla koupit. Někdo se VÁM ovšem snaží namluvit (těm co nemaj podložený info od pamětníků) že krom šáde, moskalu a žigulu tu nic nebylo. Ale ono to nebylo tak horký.

Nemluvím o autech z ambasád jako ojetinách atd.
tátů kamarád měl takhle Mercedes po arabským velvyslanectí a předtím Cortinu po jednom panu doktorovi...
I ameriky tu byly za totáče, věc nevídaná že.
dokonce koncem 80. let byly i srazy maerik už první, prý sice údajně přijela na obhlídku i STB :o) - nicméně sraz byl...
Avatar - shamal
26. 1. 2012 00:47
Re: Jiná doba
Ááá pražák! No jasně že v Praze byly tenkrát jiný možnosti. Známý měl pravidelně Renaulty, vždycky mladou ojetinu a výhodně - pracoval ve značkovém servisu. A někde do poloviny 80. let se v prodejnách mototechny jako těžké podpultovky objevovaly i západní vozy počínaje těmi Fordy Anglia, Hillmany, Simcou Aronde, Fiatem 600 až po Fiat 127 nebo Saab 96, ale jejich velmi vysoká cena v Kčs byla tehdy iluzorní, k ní se musel přopočíst i úplatek v Mototechně. To platilo koncem 70. let třeba i o Žigulu 1500, tedy VAZ 2103 ten taky stál plus až 10. tisíc a to byly tři až čtyři průměrný platy. No a ta "lepší" auta se pak samozřejmě objevila i v bazaru, v Praze větší výběr, na venkově podstatně menší, tam byl ten sortiment opravdu převážně o škodovkách případně o autech 15 - 20 let starých. A to u nás byla situace ještě poměrně dobrá, kdo toužil třeba po Mercedesu, tak se k němu jako ojetině za nevýhodnou cenu, ale mohl dostat. V Polsku až do 80. let totální bída, v SSSR bylo auto naprostý luxus a v NDR se na pitomého Trabanta čekalo 15 let a to až do roku 1990. V NDR nebyly výjimky, že se v běžném provozu udržovalo 30 i víc let staré auto - třeba i leccos předválečného, to je něco co u nás od 70. let nebylo.
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 08:12
Re: Jiná doba
Ale jo, to je jasné že to bylo v omezeném počtu a že to byly i podpultovky. Ono tehdá bylo skoro vše podpultovka.
To je jasné, to nikdo nezpochybnuje.

Jde o to že tu ty auta byla, v omezeném počtu, ale byla.
26. 1. 2012 12:02
Re: Jiná doba
Ten omezený počet bol úplne mizivý... že sa to koncentrovalo v prahe je zasa iná vec...
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 12:05
Re: Jiná doba
Mizivý? Mě tisíce aut mizivé nepřijdou. když k tomu započteš ještě ty tuzexovky, ambasády a další, fakt to byly už tisíce aut v tom roce 1989.
Některé udržované všelijka v provozu stylem co dům dal, ale byly.

Hele mam i dobový tisk ze 70-80. let a v soukr. inzercích běžně Renaultky, Fiaty,simcy - vyjimečně i VW Brouk atd......ceny docela pálka, ale zas ty auta měly prd najeto,tam sou inzeráty 8 let stará kára a 60 tis km....atd...

Netvrdím že na to dosáhl každej kdo to chtěl, to vůbec ne.
Ale pokud už někdo měl tehdá dejme tomu 85 000 Kčcs, měl možnost volby. Nejenom šáde a žigul...Volba byl, sice kostrbatá, klikatá a plná překážek, ale byla.
26. 1. 2012 12:30
Re: Jiná doba
Prd bol a nie volba...
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 09:28
Re: Jiná doba
Ač Československo platilo za jeden z nejtužších režimů východního bloku, po našich silnicích se pohybovalo nemálo aut západní provenience. Usedala do nich nová elita, většinou spjatá se stranickou nomenklaturou, dále umělci a všemožní obratní „dojiči socialismu“. V úvahu připadaly obchody Tuzex, kde se ovšem za běžné československé koruny nic nepořídilo. Platily tu tuzexové poukázky neboli bony, papírky vyměněné za devizy a valuty, případně pokoutně získané od veksláků. „Lidovější“, ale zdlouhavější variantu představovala Mototechna. Zpočátku prodávala na pořadníky, po roce 1969 i s možností dražšího nákupu na „volném trhu“.

Co k nám ze Západu dovezla? Po šedesáti „želvičkách“ Renault 4 CV, nabídnutých v roce 1955, se jich k nám během následujících šesti let dostalo pět tisíc za cenu 22 000 korun. Rozměry i výkonem srovnatelná Škoda 440 zvaná Spartak přišla na 28 500 Kč. Italský Fiat 600 (od roku 1957 za 22 000 Kčs) doplnila po třech letech modernizovaná verze 600 D. Zájem daleko přesáhl počet 17 tisíc dovezených fiátků. Spolu se „šestistovkou“ se v Mototechně objevila také Simca Aronde de Luxe (31 000 Kčs). Ve Francii dvanáctistovka střední třídy, v našich malých poměrech luxusní vozidlo. Dostali se k ní jen ti, kteří získali poukazy vydávané stranickými orgány a odbory.

Socialistickým škodovkám octaviím, feliciím, „šestsettrojkám“ a „carevnám“ (Volga M 21) nově konkuroval britský Hillman Minx. Populární patnáctistovka klasické koncepce u nás nakonec našla dva tisíce majitelů, cenou 47 000 Kč ležela mezi Škodou Octavia Super (38 500 Kč) a volhou (55 000 Kčs). Povedené a robustní minxy vynikaly hodnotným dílenským zpracováním, v licenci je vyrábělo například Mitsubishi.

Kdo chtěl být „in“ a měl na to finance i kontakty, případně přišel na řadu v pořadníku Octavie Super, dostal v roce 1960 šanci usednout do dvoubarevně lakované Simky P 60 Elysée (45 000 Kčs) s velmi komfortním odpružením a zadním panoramatickým sklem. Po dalších dvou letech se k nám dostaly výrazně hranaté Renaulty R 8 s kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech a důstojné Fordy Cortina.

V polovině šedesátých let mělo svůj záznam v pořadnících Mototechny přes 120 000 lidí, zatímco roční objem prodeje se pohyboval kolem 45 000 automobilů, z toho sotva tří tisíc ze Západu. Také proto překřtil lid Mototechnu na Slibotechnu.

Dámská srdce si získal Fiat 850, po prezentaci na strojírenském veletrhu v Brně (1966) nabízený zpočátku jen v Tuzexu. Po roce přibyl Renault 16. V přelomovém osmašedesátém se část sortimentu Tuzexu včetně francouzských Simek 1301 a 1501 dostala do Mototechny a posílila stále mohutnější proud aut západního původu. V červnu 1969 se tyto vozy dostaly na tak zvaný volný trh. Sice bez poukazů, zato podstatně dráž. Ideální způsob, jak zužitkovat úplatky. Cenovka 49 000 Kč na Fiatu 500 vyrážela dech. Po necelém roce se ale kvůli stagnaci prodejů začalo zlevňovat: poprvé na jaře 1970, poté ještě v červenci a listopadu. Například Toyota Corona spadla z původních 110 000 korun na 79 000, „pětistovka“ na 35 tisíc.

Velkou popularitu si získal kompaktní a moderně řešený Fiat 127 se čtyřválcem vpředu napříč. Jeho protiváhu představoval reprezentativní „klasik“ Chrysler 180, čtyřapůlmetrový sedan s benzinovou osmnáctistovkou. Pozdější vývoj motorismu bohatých v dobách vlády jedné strany, vrcholící dovozem 1500 korejských Daewoo Racer, se již vymyká z rámce tohoto článku.
5. 7. 2012 17:34
Re: Jiná doba
Máš poravdu - stačí se podívat na nějaký film z té doby, o dokumentech ani nemluvě a dívat se, co stálo tehdy na ulicicíh a jezdilo po silnicích....v Tuzexu se prodalo ročně do dvou tisíc aut a v Mototechně cca 80 tisíc a převážnou většinu tvořily škodovky - 105 a 120. Žigulíků bylo na rok 1990 naplánováno 7 tis ks, užasným hitem byl rumunský Olcit a největší bombou v roce 1989 byl plánovaný dovoz 3 tis. ks aut Daewoo Racer (licenční Opel Kadet sedan...). Nedávno jsme likvidoval motoristická periodika z té doby - Automobil a Svět motorů a na tohle jsme tam zrovna narazil.....

90 procent normálních lidí, co auto měli, měli buď škodovku, nebo trabanta nebo žiguli, semtam FIAT 126p, Dacii nebo wartburga. Jistě, vyjímky byly, ale byly to skutečně jenom vyjímky. Prémií dneska jezdí v percentulením zastoupení mnohem víc, než za komančů jezdilo aut, která nebyla z RVHP.....statisticky bych to dokázal, kydbych nebyl vyhodil těch několik ročníků Světa motorů a Automobilu.
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:35
Re: Jiná doba
Opět jsi potvrdil, že jsi vadný. Ano, s obrovským úplatkem, pod pultem, so dalo koupit prakticky všechno.
A je vidět, že Tví příbuzní a známí v tom uměli chodit. :no:
25. 1. 2012 13:40
Mercedes si mohl koupit i dělník přeci ;-)
"Na individuální přání (se soudruhy se vždycky šlo nějak dohodnout) jste mohli mít doma Ford, Mercedes, Volvo nebo krásné BMW řady 5 (e28),..."
Jojo, takto se dal za honorář za hry jistého disidenta a bývalého prezidenta pořídit Mercedes dělníka v pivovaru.. a kde jinde koupit za ty valuty (samozřejmě vyměněné za bony) a v Tuzexu ;-) Ha? A zlí soudruzi mu ho do toho tuzexu objednali.
A teď se tu čiňte vy kádrováci...
(tedy buď nebyli soudruzi tak zlí, nebo tam bylo něco jiného v tom disidentství a nebo prostě to v článku je jen "správnonázorovej" kec o nějaké nutné domluvě se soudruhama, že)

A to ještě pozor, ještě pak časem byly prodejny ESO. Nebyla to taky kolaborace v nich nakupovat?
Rozbalit vlákno
1
25. 1. 2012 20:23
Re: Mercedes si mohl koupit i dělník přeci ;-)
Tam jsem chodil kupovat kolu v plechu za desetikačku a to byl zážitek!
25. 1. 2012 13:41
Moje bejvalá taky byla kost......
člověk má totiž takovou schopnost minulé si idealizovat a časem vzpomínat na to dobré.... Na pražskou šunku v plechovce, která chutnala skvěle a od níž má současná z Tesca tak daleko já, jako Bentley do mé garáže.... Na uherák, který byl uherákem. Pivo za dvě kačky, benál za 2,50(jistě později za 8), deset deka vlašáku za tři kačky. Pamatujete ruskou zmrzlinu? hm..... Barevné televize sovětské provenience se schopností vytápět celý byt a dálkovým ovládáním v podobě násady od smetáku? Ein kessel buntes nebo jak se to jmenovalo, kde exceloval termální balet televize NDR....Doba kdy vlastně ti, kteří kradli ve fabrikách, aby z toho postavili chatu, byli v protikomunistickém odboji? Krásná doba, kdy za telecí nebo svíčkovou se rychleji dala sehnat lednička, gumičky do stěračů nebo hlavice řadící páky s lodičkou? Ach..... Vlastně všechno bylo fajn, super a první lásky ještě nic nevěděly o nebezpečí AIDS a nenutili Vás shánět modré krabičky s tygříkem...... Známkou božího tuningu byly na stříbrno natřené plecháče nebo supr tupr luxusní plastové poklice a nálepka BASF na zadním skle, kde se bincal jezevčík......
Lidé zkrátka zapomínají - když Vás hlídali skoro na každém kroku, na hranicích se vyplňovali výjezdní doložky, filcovala Vás bývalá bachařka od elektrikářů na východoněmecké celnici a otáčela jednotlivá kolečka salámu, jestli tam náhodou nepašujete nové zimní boty pro děti...... Vlastně i ten benzín voněl omamněji.......................jen ta paměť vynechává........
Rozbalit vlákno
36
25. 1. 2012 13:50
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
:-) Dokonalé :yes:

Nahoře píše kolega, že to tu nebylo prej tak špatný, že za výlohou Mototechny byl i Renault osm. Zapomněl už ovšem napsat, že těch renaultů osm bylo za tou výlohou taky jenom... osm :-)
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:06
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
A tys zapoměl na to, že stál o 4 tácy víc než šáde 1000MB, akorát se na něj čekalo a půl roku dýl.
Ono by to chtělo mít někoho, kdo v té době byl nadšený motorista a poslouchat tak vyprávění z první ruky.

To sem nemluvil o konci 80. let a tom, jak soudruzi kdesi načerno získaly várku Toyot, Daewoo Racerů (200 ks na jaře 1989 - okamžitě byly pryč), Renaultů atd....
To taky šlo koupit v Mototechně, když už chceš zacházet do hloubky.....

Já netvrdím vůbec že to bylo za toáče nějaký super, že se všichni měli výborně a nebyly žádný omezení. vůbec ne.

Pouze tvrdím, že to nebylo takový, jako se nám ted snaží někteří tvrdit. Ono to chce mít reálné, nezkreslené info od lidí co v tom žili.
25. 1. 2012 14:18
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
no ale popravdě jsi musel mít určité konexe, abys na toho rencka nebo kterýkoliv jiný, než standardní vůz dosáhl....Ono tedy i na ten standardní.....ale to už šlo vydržet..... Pamatuji ty fronty na Fáčka...... A to jsme ve výčtu dosažitelných vozů vynechali značky jako Oltcit - aka námořní trenažér na čtyřech kolech a Dacii..... A když byl někdo fanoušek, tak získal i Moskviče. Což, aby bylo jasno bylo kus poctivého železa, které s dobrými pneumatikami prosvištělo oraništěm..... No a z multivanů musíme připomenout TAZ nebo Š1203, která byla boží v tom, že do kopce jsi jí předjel na kole.....a v létě to byla pecka s chlazením - nejsem odborník ani nevím čím to bylo, ale na věčně otevřené dekly kluků, co s tím jezdili si dobře pamatuji....
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:30
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
my sme vůbec zapoměli na víc aut

třeba

Austin Allegro - 102 000 Kčs
Renault 5TL - 96 000 Kčs
Ford Cortina 1600 - 85 000 Kčs
Fiat 131 Mirafiori - 104 300 Kčs
Simca 1307 - 115 000 Kčs

To všechno si šlo volně koupit, čekací doba různá, ceny samo vyšší jak za standartní šáde co stála 56-67 táců dle verze; ale koupit to šlo.

A pak byly i exkluzivitky jako
SAAB 95 - 125 000 Kčc
Chrysler 180 - 98 000 Kčs
Čajka 118 000 Kčs
Tatra 613 - 284 000 Kčs

Z východnárů si zapoměl na Zastavu a Fiat 125
V 80. letech šla pak koupit i Niva, Aro
25. 1. 2012 14:39
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
125ka to je maluch ten Fiat? nebo je to ten větší polák? Matně si pamatuji, že ho měl asi strejda.... No ale těch ostatních aut moc tedy nejezdilo.... možná kvůli cenám, protože jak koukám na 613, tak za to byl už okál jestli se nepletu....a vím,že 100ku škodovku, ještě s klikama ven kupoval táta za cca okolo 20000 tuzexových korun..... jé to byla doba:-) Ale austin allegro mi vůbec nic neříká - jdu googlovat....
Nivy - no jo - to byla doba - vyhrály soutěž Paříž - Dakar - v ábíčku jejich modely - plnej svět motorů - ale byly snad pod patronací frantíků jestli mne paměť neklame....
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:47
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
125 byl velkej, ten se 4kruhovejma světlama. Ale prodej byl ukončen někdy poč. 80 .let.

Maluch byl 126. Ten šel pak koupit taky.

Niva byla taky dost mastná - 107 000 Kčs.

Jo 613 byla hustě přepálená, přitom 603ka stávala snad 110 tis, to byl obrovský skok ceny.

I jako proti čajce - vem si že M-13 čajka v tý době sice byla už pekelně zastaralá, ale pořád to byl luxus. A za jednu 613ku dvě čajky - mazec.
M14 čajka se tu snad už ofiko nenabízela ani pro aparátčíky, ale myslím že jich tady pár bylo, ale hrozně málo.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 14:53
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Jinak muj tématický článek - [odkaz]

Ovšem fantickými škodovkáři tuze nenáviděný....
25. 1. 2012 15:10
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
tak to koukám, jak ministr na kontrolu z Finančáku.... hezký. Takhle jsem se na to nikdy nepodívala a nutno přiznat, že i já žil ve škodovkářském rauši té doby... Strýc měl toho poláka se čtyřmi světly.... Ten austin mi silně připomíná nějakou hondu z těch let..... čajka byla "okopčená" amerika nebo vlastní konstrukce ze země, kde zítra již znamená včera? Já jel párkrát volhou - a velmi pohodlné. Na sovětská auta té doby ani zbla špatného - žigul byl se silnějším motorem(1500?) docela formule proti MB1000 nebo 100.....
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 15:54
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Čajka bylo několik okopčenejch amerik dohromady + nějaká vlastní inciativa, nápady a vylepšení.

Oni to dělali tak, že třeba nakoupili model od buicku, packardu a Cadilacu, vše rozebrali, pak se zavřeli do továrny a BUM, za rok byla nová čajka, popřípadě ZIS/ZIL.

Ale i tak sou ty káry famozní. Prostě Čajku sem vždycky odbdivoval a ZIL taky.
25. 1. 2012 15:33
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
To není na nenávist, to je jen na polítování autora, neboť takové - s odpuštěním - hlouposti dnes může psát na blog každý ňouma. Každý ňouma, který je schopen napsat větu, že to tu zas tak špatný nebylo, vždyť tenkrát byla za výlohou i Renault osmička.

Ty jsi buď nasazenej provokatér z rudého kroužku nebo prosťáček, který o tom nemá ani páru a popisuje nahoditolsti vytržené z rudého práva.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 15:58
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Jo, ted si na to kápl, sem nasazneje agent. Vod tavaryše Putina.
Ty přeci jezdili za totáče v cizích autech i s cizí SPZ, aby nalákali důvěřivé disidenty a vůbec nekalé živly ke spolupráci a mohli je zavřít >:-[] >:-[] >:-[]

Ono fakta neokecáš víš, ty čísla naečtou. Stačí VWWWobyčejná kalkulačka aby sis spoečtl, že ty východní káry + západní dohromady šáde krásně převýšily a nebýt omezení dovozu těch žigulů, který tak smrti nenávidíš tak by ten rozdíl byl ještě jinde.
To neVWidíš akorát TY >:-[]
25. 1. 2012 20:48
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Mne treba staci obycejna vzpominka na tech par let, co si z totace pamatuju, abych zase videl na parkovistich a cestach hlavne skodovky od embecka po Rapida.
Jenze zarytemu anti-skodovkari, ktery svuj zivot zasvecuje plivani po nenavidene znacce (holt, nekdo Banik x Sparta, nekdo Skoda ci VW x zbytek sveta - a oboji stejne stupidni), to bude stejne fuk, vid?
Avatar - white label
25. 1. 2012 21:12
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Já tě měl jen za poněkud poťouchlého fandu Chrysleru, ale ty jsi postižený antiškodovkář trpící utkvělou představou, že nějaké ty škodovkáře hrozně zajímáš... :*) >:D
26. 1. 2012 07:07
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
:yes:
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 08:13
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
No tak soudě podle toho, kolik lidí si ten článek četlo a kde všude se na něj objevil link..... si myslím že pár lidí zaujal >:D
5. 7. 2012 17:37
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Já bych spíš řek, že je to žvanil za každou cenu a to, co tady blábolí o té dostupnosti aut za komančů mně nějak tak koresponduje s jeho propagací aut Made in USA a jejich šedýmiá dovozy... :-)
26. 1. 2012 16:52
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Tak to jsme asi žili každý v jiným socialistickým Československu...
25. 1. 2012 15:07
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Jojo, 125ku naši koupili v roce 1976 se slevou - už ten faceliftovaný model se světly vzadu vodorovně. Úplně jiné svezení než Š100, o třídu větší, motor 1300 kubíků - a hlavně dali asi 20 tisícovek slevu, že jim to leželo asi rok na skladu.
Malucha jsem řídil jenom jednou jako dospělý, akorát jsem měl pocit, že kdyby vyhodili přední sedačky, bylo by to celkem prostorné dvojmístné autíčko. Zajímavé, že v Tráboši jsem tenhle pocit neměl...
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 15:14
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Já mam úsměvnou scénu, jak soused kdysi zajížděl Malucha nějaké své známé, která začínala jezdit a bála se že si nový auto zničí, tak ho chtěla zajet od souseda.
No a soused an otce že musí zkusit jestli se tam vejdou dva chalpi, tak si sedli, hmmm pohoda, docela to jde. Ale jak zavřeli dveře, tak se o sebe tak praštili >:D >:D >:D >:D

Jo ono v 70. letech se válely na palce i škodovky. Neuvěřitelný, ale bylo to tak.
prostě lidi byli zapsaní v pořadníku, konečně na ně přišla řada a hle, oni to nechtěli nebot už koupili něco jinýho, umřeli atd.
Ale to enbyly desítky případů, to byly přímo tisíce....

Takže jak zminuju v článku, začly na to dávat slevy, půjčky atd.
Avatar - sgt
26. 1. 2012 10:07
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
No môj spolužiak mal rodinu v PL a tá mala malucha - 126. Na tom nebolo nič zlé, ale raz som ich videl ako išli na návštevu do PL. Problém bol v tom, že vodič, tatko a syn mali cez 2m a mamka nebola najľahšia. Neveril som že sa tam vojdú... vošli, ale kolená mali za ušami >:D
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 12:02
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Jojo, Maluch je veselé vozítko, ale poláci za něj byli rádi....Ve své době
26. 1. 2012 12:15
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Ježiš, kecáš neuveriteľne...
Vieš koľko sa tých áut doviezlo?
A vieš koľko sa rovno presunulo inam?
Napríklad Mirafiori, čo bola super kára, predaje šli len na poukazy, to znamená že nejaké ministerstvo alebo veľký podnik dosatali pridelené poukazy a tie potom "rozdali" medzi svojich. Strýko, ktorý pracoval ako tajomník veľvyslanectva v Pešti sa takto dostal k nemu. Teda nič také, že jéééj ja mám peniaze, idem si objednať... Musel si mať prachy a poukaz.
Čajka bola vyhradená len a len ústredným orgánom strany a vlády, Tatra 613 tiež, bolo na to rozhodnutie vlády, jednoducho sa kúpiť nedali.
Ja si zasa pamätám ako otec do fabriky zháňal Ladu 1500/1600 tiež sa muselo ísť cez všelikajé prídely a poukazy...
Baríku drž sa toho, čo vieš... A čo to teda vlastne je?
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 13:15
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Prosím tě, Mirafiori pamatuju i já, stávaly u nás na sídlišti když sem byl prcek.

Jo poukazy, ono v jistý době si musel mít poukaz i na Spartaka, pak se to ale povolilo. Navíc s poukazy se mezi lidma čile kšeftovalo, jako tehdá se vším.

Ministerstva měli tebou zminovaný Tatry jako služebáky a pak škodovky a žiguly.
Náš známý dělal šoféra na Ministerstvu spravedlnosti a jezdil s Tatrou 603. Takže jak to chodilo na ministerstvu víme.

A že na Lady se čekalo dlouho je taky obecně známo.
26. 1. 2012 13:44
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Čiže aj ked si mal prašule ale nemal si poukaz mohool si ísť akurát tak niekam...
Tá t 603 bola jeho alebo služebná? Pretože síce bolo povinné označovanie podnikových aát ale výnimku z toho mali práve T 603, T 613 a Volgy 24
A tie Mirafiory stávali u Vás na sídlisku len tak??? A boli nové alebo jazdené??? A koľko ich tam stálo?
čo to tu stále snažíš nahovoriť??? ě tých áut bol dostatok? Nie nebol...
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 14:39
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
603ka byla služební, samozřejmě, ale jako šofér si jí mohl brát domů. Parkoval s ní normálně na Letný.

Jo Mirafiori stály normálně na sídlišti, nový nebyly, ale ne víc jak 5 let starý. Jestli to měl ještě původní majitel nebo někdo další nevím, ale bylo jich tam víc.

No když si měl peníze, tak si mohl někde sehnat i ten poukaz. Jak říkám kšeftovalo se se vším. Stejně jako šla sehnat lednička co nebyla v Elektru, dal se sehnat poukaz od někoho, kdo ho nepotřeboval nebo na to neměl peníze
26. 1. 2012 15:37
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Ježiši mária, ty i myslíš, že poukazy rozdávali medzi úderníkov soc. práce???
To si ako mylsíš, že veksláci chodievali za Chnoupkom na Zamini aby si od neho kúpili poukaz???

Svataá prostoto... alebo sprostoto???
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 09:01
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
ne, poukazy dostal třebe náměstek, kterej měl už doma Simcu, co by dělal s Mirafiori že. Takže to předal někomu v rodině nebo prodal někam dál....

Svatá prostoto. Ono vždy byli lidi co znali další lidi a co šlo zpeněžit našlo svého kupce. Jako pokud si měl v kešeni 100 táců, tak sis to auto nějak sehnal, pokud si znal ty správný lidi.

Jenže já ti povím jak to bylo - ono už tehdá existovalo dost lidí typu - jé, s tím by bylo moc starostí a opeltaček a vůbec, na to se vyprdnem mámo.

Vono i dnes když nemáš ty správný kontakty, tak seš dost v pytli v řadě oblastí. To platí pořád.
Avatar - iudex
25. 1. 2012 14:51
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
:yes: Čím vzdialenejšia minulosť, tým ružovejšie vyzerá.
Aj JZD Slušovice bolo ukážkové. Teoreticky sa tiež dal kúpiť v tej mototechne aj V8 (Tatra 613). A kto mal čistý profil, mohol aj do tej Juhoslávie.
A potom boli tí ostatní, ktorí nič z toho nemali. Nepríde mi vhodné písať o Charte 77, ŠtB, jáchymovských baniach, najväčšej lúpeži v dejinách nazvanej menová reforma atď., to sú príliš vážne témy na diskusiu na autoserveri.
Odcitujem len z knihy J. Šeba Normálne roky 70te: "Začali sme sa uzatvárať pred svetom a v súkromí sme trpeli sklamaním z nenaplnených ideálov. Život sa spomalil. Práca, krčma, cez víkend chata alebo záhradka. O Charte 77 sa dozvedáme, až keď Gott a Pilarová podpísali Antichartu, počúvame Slobodnú Európu. Deti vyrastali v panelákoch a vedia, že v škole nemajú hovoriť to, čo počuli doma. Reálne sa pracovalo iba na fuškách a všade sa kradlo. Mladí mali nové priority: plagát z Brava, nahrávky z burzy, rifle z Tuzexu za bony od veksláka, počúvali Rádio Ö3 a na koncerty chodili do Budapešti. 60 km vzdialená Viedeň bola ďalej ako Ulanbátar. Namiesto socializmu s ľudskou tvárou tu bol "socializmus plného taniera". Začalo fungovať RVHP "(Radujme sa, Veseľme sa...H...o máme, Podeľme sa!). "
Avatar - Barrichello
25. 1. 2012 15:15
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
RVHP je přeci Ráno Vyjedu, Ho*no Přivezu

aneb přezdívka tašky na kolečkách >:D :-)
26. 1. 2012 12:09
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Ale zase pozor - komu není vzájemné rady, tomu není hospodářské pomoci! :-!
Avatar - white label
25. 1. 2012 18:38
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
:yes:
Avatar - white label
25. 1. 2012 18:26
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Nepsal jsi náhodou taky scénář k Vyprávěj... ;-) :yes:
25. 1. 2012 21:18
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
díky, ale nepsal ;-)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
26. 1. 2012 14:38
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
Super seriál, že? Já tu dobu nezažil, takže se někdy fakt divím, co se dělo. Např. interupční komise, to je věc, o které jsem neměl zdání.
8. 7. 2012 12:52
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
:yes:
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:39
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
jojo hihi vezli jsme koberec zabalený ve stanu a snáněli jsme v NDR adidasky které tam stály tolik východoněmeckých marek jako v NSR západoněmeckých (podpora ze západu v kurzu 1:1)
...... ležela tam mnoho dní, byla totiž východní ...... neplatilo vždy >:D
25. 1. 2012 18:29
RUDÉ REPETE
No... musím, sem tenhle blog z roku 2006 sedne.

Víš jak se za dob rudého teroru kupovala auta? Nijak. Nekupovala se. Dodávala se. Musel jsi čekat. Dlouho. Na Škodu 100 tak kolem dvou let. Nejhůř z tábora děsu na tom byli v NDR, na Trabanta se tam čekalo v pořadníku patnáct let. Jo, tohle je pravda.

Takže, když jsi chtěl auto, vyrazil jsi do polí za město... za okresní město, protože v každém okresním městě byl podnik Mototechna, možná pamatuješ to stylizované "M". Tak ta Mototechna, to byl zpravidla oplocenej hektar udusaný hlíny a uprostřed stál většinou odpornej, špinavej barák. Kolem stály traktory, nákladní auta, kombajny, dvanácettrojky, a mezi tím čas od času stála osobní auta. Jaká? Moskvič, Žiguli, Trabant, Wartburg, Škoda a Oltcit.

No, tak jsi jednou došel za ten plot. Tam byl chlap v modrém plášti a pár ženskejch. Taky v pláštích. Zeptali se tě, co chceš.

"Chtěl bych Škodu 100, embéčko," zašeptal jsi nesměle.

Podívali se tvým směrem, jestli to vůbec myslíš vážně. Jo, jistě, žes to myslel vážně. Na dalších třicet let setsakra vážně.

"Hmmm, embéčko. Tak nám soudruhu předlož občanku," trhnul technik hlavou zdola nahoru. Předal jsi jim svůj občanskej průkaz a oni tě zapsali do pořadníku. Ten tam visel na stěně, jako veřejnej seznam odsouzenců na smrt. Měl jsi dva až tři roky na to, snít a došetřovat prachy. Barva auta a jeho vybavení tu nikoho nezajímaly.

Jednoho dne ti přišel domů telegram a v něm stálo - Vazeny soudruhu, dostavte se do naseho podniku k prevzeti vozidla, se soudruzskym pozdravem, cest praci.

Tak sis vzal v té práci dovolenou a den před tím jsi to preventivně oznámil kolegům. Koukali na tebe, jako bys šel kupovat zámek Hluboká. Ráno jsi vyrazil zase za město, vešel do Mototechny, padesát tisíc v kapse a srdce v krku. Na dvoře stály čtyři Škodovky. Tři bílé, jedna hnědá. Mám naději, svitlo ti. Zaplatil jsi a technik opět trhnul hlavou, tentokrát směrem k autům.

"Soudruhu, to třetí zleva, to je tvoje."

"To hnědý?" koktáš.

"Jo, to hnědý. Máš snad, soudruhu, něco proti tomu?" doletí k tobě otázka zpoza upatlanýho dělícího skla s provrtanejma dirkama. Odpověď tu ovšem nečeká ani uklízečka.

"No, chtěl bych spíš to bílý," žadoníš.

"Bílý nejsou soudruhu," odsekne technik a hrabe se v papírech.

"Jak, nejsou? Vždyť je vidím, ty tři tam," a ukazuješ prstem oknem na dvůr.

Technik pozvedne pomalu hlavu a podívá se ti do očí. "Jo, ty. Tak TY, ty jsou pro jiný soudruhy. Chápete, soudruhu." Vyká ti a mrká pravým okem.

Mrknul jsi taky a on ti dal papíry a klíče. Ani nevíš, jestli jsi šťastnej.

"Jardo," volá "ukaž soudruhovi jeho auto, to hnědý".

Jarda, dvorní profík, tedy s tebou došel k autu. Vzal si od tebe pravačkou celou od šmíru klíče a sedl si za volant. Tak jak byl, v montérkách. Ty vedle a on s tebou objel barák. Pak zastavil a řekl "Dobrý, co? Dělo."

"Jo, dělo," vypadlo z tebe.

Vystoupil jsi, obešel auto a vzal sis od Jardy klíče. Uvnitř sebe pachuť mědi a ani sis nedovolil slůvkem naznačit, že chybí jedna ozdobná chromová poklice.

"Tak, honem honem, zavírám bránu" volá na tebe Jarda.

Poskakuješ ven a máváš Jardovi na rozloučenou. Hledáš přes umaštěný sklo svého snu Jardovo oči. Kašle na tebe jak na tuhle práci…

Tak takhle se tu tehdy dodávala auta. No vidíš, a dnes, dnes těm komoušům stoupají volební preference, a mě z toho tlak.
Rozbalit vlákno
8
26. 1. 2012 07:06
Re: RUDÉ REPETE
Moc hezky.
Kdyz jsem to cetl poprve (asi tak dva roky zpatky), tak jsem si vzpomnel, jak mamin kolega prijel ukazat novou Skodovku 120L (M). Byla takova bilomodra a vsichni se ptali, proc nevzal cervenou, kdyz snil o cervene. No a on jen tak pokrcil rameny a rekl: Cerveny nejsou.
O par minut pozdeji projel kolem mistni policajt v uplne nove Skodovce 120.
Byla cervena, samozrejme...
26. 1. 2012 09:50
Re: RUDÉ REPETE
:-) Jo, to jsou ty životní opravdy :yes: Z věty "červený nejsou" by se tu mohl stát slogan.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
26. 1. 2012 14:45
Re: RUDÉ REPETE
:yes:
Neskutenčných je těch 15 let v NDR na trabanta. Když si vezmeš, že dnes se za 15 let vystřídají dvě generace jednoho modelu, zatímco Němec stále čeká na jednu a tu samou bakelitovou parodii na auto... To snad ani nemohla být pravda. Jsem rád za dobu, ve které žiju ať si každý co chce říká.
5. 7. 2012 17:59
Re: RUDÉ REPETE
Tohle jsem zažil ještě v létě 1990.....nikdy nezapomenu na tu štěrkovanou plochu v Mototechně ve Varech a ty zaprášený bílý a špinavě žlutý favority. A moji touhu mít aspoń otáčkoměr. A na onoho technika v modrém plášti, co mi tvrdil, že ten otáčkoměr tam nestačili dát a že ho tam dají při první garančce - po dvou tisícíh kilometrů. Tak jsem si nařídil aspoň ty hodiny a za půl hodiny cesty, ještě před Plzní koukám, že se ani nehnuly. Protože jediné, co ve věci objednaného a zaplaceného otáčkoměru "souzi" udělali, bylo že hodiny odpojili od elektriky. Ten otáčkoměr pro mně byl děsivej symbol naštěstí už odcházející doby. Na garančce (kde po oněch dvou tisícíh ujetejch kilometrech stálo auto tři týdny jsem se před převzetím vozu ptal, jestli mi tedy taky nezapoměli vyměnit ten otáčkoměr. Mistr v onom modrém plášti se zarazil, sdělil mi, abych ještě "chviličku" počkal a za hodinu mi hrdě ukázel, že otáčkoměr je namontován. Celých pět let, co jsem s tím jezdil mně strašila malá špornička, která se ze krycí plexisklo tehdy dostala při té montáži někdy před šestou.

To byl ještě dojezd. I když už to krachlo. Ale stojí za to si to připomínat....ono něco mělo přesah rok, dva, tři a lecos bohužel má přesah dodnes - stačí si přečíst některé příspěvky výše. Asi to sem až zas tolik možná nepatří, ale Karel Čapek napsal pár dní před smrtí tyhle hluboce pravdivé a taky trochu smutné věty:
" Hodně se teď změnilo, ale lidé zůstali stejní, Kdo byl slušný, byl slušný vždycky. Kdo se točí s větrem, točil se s větrem i dřív. Kdo mění víru neměl žádnou. Člověka nepředěláš - jenom se ti vybarví...."
25. 1. 2012 18:49
Nebyl v te dobe bon uz za 3.5 ??
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ronault.
25. 1. 2012 21:23
OT: SAAB MUSEUM
Pánové, byl tady už tento článek: [odkaz] ?

Jestli dobře vidím, tak alespoň někde stále žije cit pro automobilovou historii! Bravo Trollhättan :yes:
Rozbalit vlákno
1
25. 1. 2012 21:29
i što takoje avtomašina továryšč?
Co mne překvapilo je statistika Barrichella - nevěděl jsem dodnes, jak mocně byly zastoupeny i ostatní značky v naší drahé socialistické vlasti..... Překvapení o to větší, že si pamatuji, jsouce tzv. Husákovo dítě, jak bylo nesnadné sehnat auto. Nemusíme si namlouvat, kdo měl přednost, kdo výhody, kdo v tom uměl chodit a kdo čím jezdil - pamětníci vědí a těm, kteří to nepamatují to zkrátka nevysvětlíte....
Při pročítání diskuze jsem si vzpomněl na starý vtip o hokejovém šampionátu - Sovětští reprezentanti si mohou být jistí, že po šampionátu dostanou Volhu. V případě vítězství jako osobní automobil a v případě prohry, přeplavat v plné polní...... Tehdejší doba byla svá a nechtěl bych, aby se to opakovalo..... Ale na druhou stranu člověk si opravdu pamatuje spíše to pozitivní a tak jsem si vzpomněl ještě na starý wartburg - ještě takovou tu želvu - nevím typ a nechce se mi to hledat, ale v závanu nostalgie jsem si vzpomněl na jeho koženkové sedačky, mlžící se skla a jednu svojí spolužačku z ekonomky...... Nebylo to autokino a nebyl to chrysler ani buick.... Ale tak se ku...va nehádejte, bo mi zkazíte večer ;-) . Čest.............
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 08:21
Re: i što takoje avtomašina továryšč?
Jojo, statistika je věc.
Bylo tu celá řada aut.

Samozřejmě kdo byl režimem zvýhodněn, popř. v tom uměl chodit se k tomu dostal lépe. O tom žádná.

Ale bylo tu leccos. I ty Buicky, Chevrolety tu byly, jednak z předválečný doby, jednak od velvyslanectví, hávárie cizinců atd.
Něco sem přitáhl odkudsi sám režim pro potřeby filmu či tajných složek...

Ale to byly jednotky kusů.

Pokud to vezmemem z globálního hlediska, nejmasověji vysktovanými značkami ze západu byly asi logicky italské a francouzské zančky, tj. jakžtakž spřátelené země.
Takže hlavně Fiat, Renault, Simca, pak sem tam nějaký Peugeot a Citroen.
Z ostatních značek pak asi nejvíc Ford, Saab, Mercedes....
Avatar - shamal
26. 1. 2012 01:04
1987
A jedna moje osobní: psal se rok 1987 s rodiči, tehdy vlastnícími už 10 let starý Fiat 125 1500 přicházím do prodejny Mototechna v Liberci ul. Na lukách. Poněkud rozespalý prodavač v modrém plášti udiveně naslouchá co chceme. "Víte VAZ 2105 to není špatné auto, ale vlastně to není po Fiatu 125 žádná výrazná změna, co takhle ta nová, Samara?" Prodavač se směje. Ukazuje na tabuli nad sebou. Tam hitparáda prodejů: Škoda: stovky kusů ročně, VAZ 2105 - 2017: desítky kusů ročně, Lada Samara: 3 kusy ročně.... Škoda 105 -120 k mání okamžitě, dokonce možnost výběru barvy a vybavení, Dacia k odběru ihned barvy, které jsou "na dvoře", VAZ 2105 - 2017 k dodání do 2 let, barva? Jaká přijde. Tak jsme tehdy provedli záznam na Samaru, museli jsme ještě na spořitelnu, kde se provedl tzv. vinkulovaný vklad v hodnotě asi 2/3 vozu (Samara Stála 84 tisíc nějaké drobné, takže asi 60 tisíc). To znamenalo, že to byly peníze, které tam pořád musely být a na které jste nemohli šáhnout. No a pak konečně papírek s pořadovým číslem... Na číslo už si nevzpomenu, ale když by se prodalo těch Samar v Liberci ročně ne 3, ale 30, tak by se na nás dostalo za zhruba 80. let! To budou vnoučata jednou mrkat až někdy okolo roku 2067 dostanou telegram z Mototechny, že Samara je k vyzvednutí....
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 08:25
Re: 1987
Což krásně potvrzuje můj článek, že v té době(ono už pár let dřív) už byly škodovky normálně k mání, skladem - zatímco na Ladu byl pořadník na sto let.
No vida, máte to doložené od pamětníka.

Sme opět u otázky, proč teda lidi ty Lady chtěli?
Dyt přece škodovka, všechno vyjede, geniální systém motor vzadu a pohon zadních kola jako Porsche, každej to znal a spravil na dvorku.
A lidi přesto chtěli Ladu, vůz ze země nenáviděného okupanta.
Zajímavý co....

že by to bylo tím že ta Lada byla lepší? >:D >:D
26. 1. 2012 07:22
cenník mototechna 77-78
dávam odkaz na stiahnutie cenníka
[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Parda71 (BMWfans)
26. 1. 2012 14:48
To byla doba...
Neskutečné, a to video s rapidem. Když si člověk uvědomí, že to není ani tak dávno! Ty hlody, ten styl mluvení... Rapid, který se div nerozpadl po cestě z fabrik... Jak to tehda vlastně bylo se zárukami? Paní tam mluví, že rapida chtěli vrátit, to taky šlo?
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Barrichello
26. 1. 2012 15:18
Re: To byla doba...
Proto se tomu říkalo DODO - DOdělej DOma. Kdo se v tom vyznal, všechno si překontroloval, poutahoval, vylepšil a pak to drandilo. Prostě dostal si z fabriky takovej polotovar no. >:D
26. 1. 2012 15:57
Re: To byla doba...
Jenže to byl záměr. Zocelení soudruzi věděli, na co je šroubovák, jak se používá hever, jak se tomu manuálně dá napít a kde je sítko odkalovače. Byli připraveni na tvrdou dobu... Dnešní generace pořádně ani neví, kde má rezervu, natož pak žárovku...... a vůbec dnešní vozy jsou plné různých buržoazních serepetiček - žádná poctivá kovářská práce, kdy šikovný mechanik z STS dokázal zprovoznit skoro jakýkoliv stroj. Vždycky v obci nebo ve stodole byl palec rozdělovače, palivová pumpa..... A silonové punčochové kalhoty z Trioly dokázaly nahradit nejeden řemen....... Ach to byla doba.......
Avatar - Parda71 (BMWfans)
26. 1. 2012 17:12
Re: To byla doba...
>:D aha, takže zákazník si koupil takovou nedobře poskládanou stavebnici, kterou je třeba překontrolovat? Hm, nefunkční brzdy apod. to musela být veselá doba :yes: >:D
26. 1. 2012 17:16
Re: To byla doba...
no - lego normálně dostupné nebylo, tak se prodávaly vozy no.....
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 08:57
Re: To byla doba...
To víš tenkrát to byla vzácnost, dnes je to vobyčejenej spotřebák....
A dřív trvala výměna té žárovky 4 minuty, dnes se musí v tom lepší případě vyndat ven světlo, v tom horším sundat nárazník a pokud sou tam xenony tak vás přímo varují at si na tom nic neděláte >:D >:D
Avatar - Parda71 (BMWfans)
27. 1. 2012 23:42
Re: To byla doba...
Jo, výměna žárovky je dnes složitá procedůra
Avatar - Barrichello
30. 1. 2012 09:10
Re: To byla doba...
No jak u čeho, u Stratusu to trvalo tak 6 minut ejdnos větlo, u Sebringa tak 10.
U tříkila sou xenony, ty zas dlouho vydrží ty výbojky...
A parkovačky jdou vyndat i bez vyndání světla, šikovný...
26. 1. 2012 15:43
Ako to bolo naozaj...
Kúsok vyššie sa nás pokúša jeden človiečik presvedčiť že vlastne aj tých západných áut bolo v dobe predrevolučnej u nás dosť...
Takže našiel som si akýsi diskusný príspevok z parlamentunz roku 1975, podľa ktorého sa v tom roku malo v ĆSSR predať celkovo necelých 160 000 kusov automobilov, plus ďaľších 10 000 kusov v sieti Tuzex, kde ale opäť 75 % tvorili Škodovky, Vazy a Volgy....
Aké boli skutočné ppočty dovezených západných áut???
Fiat 125 1 275 kusov
Renault 15 725 kusov, ale len štvrtina išla cez Mototechnu
Hillman 2 000 kusov
Toyota Corona (mal ju Grossman aj Husák) 400 kusov
Austin Allegro 300 kusov

Na sklonku socializmu dovozol Motokov Daewoo Racer (prekabátovaný starý Kadett) v závratnom počte 1 500 kusov (predávali sa nové ešte aj po revolúcii...)

Takže určite nebolo možné sa ľahko dostať k západným autám aj ked clovek mal peniaze...
Na druhje strane to bolo urcite lepsie ako v NDR....
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 09:21
Re: Ako to bolo naozaj...
nějak si ve výčtu pár aut vynechal

Renault 5,8, 16,17
Ford Anglia, Cortina
Toyota Corola
atd.

Např. Cortin tu jezdilo sposuta v několika generacích

BTW ty tebou Toyty stály 71 000 Kč......to byla pálka ve srovnání se šáde, že...

Tady máš o to co se sem vozilo:

Ač Československo platilo za jeden z nejtužších režimů východního bloku, po našich silnicích se pohybovalo nemálo aut západní provenience. Usedala do nich nová elita, většinou spjatá se stranickou nomenklaturou, dále umělci a všemožní obratní „dojiči socialismu“. V úvahu připadaly obchody Tuzex, kde se ovšem za běžné československé koruny nic nepořídilo. Platily tu tuzexové poukázky neboli bony, papírky vyměněné za devizy a valuty, případně pokoutně získané od veksláků. „Lidovější“, ale zdlouhavější variantu představovala Mototechna. Zpočátku prodávala na pořadníky, po roce 1969 i s možností dražšího nákupu na „volném trhu“.

Co k nám ze Západu dovezla? Po šedesáti „želvičkách“ Renault 4 CV, nabídnutých v roce 1955, se jich k nám během následujících šesti let dostalo pět tisíc za cenu 22 000 korun. Rozměry i výkonem srovnatelná Škoda 440 zvaná Spartak přišla na 28 500 Kč. Italský Fiat 600 (od roku 1957 za 22 000 Kčs) doplnila po třech letech modernizovaná verze 600 D. Zájem daleko přesáhl počet 17 tisíc dovezených fiátků. Spolu se „šestistovkou“ se v Mototechně objevila také Simca Aronde de Luxe (31 000 Kčs). Ve Francii dvanáctistovka střední třídy, v našich malých poměrech luxusní vozidlo. Dostali se k ní jen ti, kteří získali poukazy vydávané stranickými orgány a odbory.

Socialistickým škodovkám octaviím, feliciím, „šestsettrojkám“ a „carevnám“ (Volga M 21) nově konkuroval britský Hillman Minx. Populární patnáctistovka klasické koncepce u nás nakonec našla dva tisíce majitelů, cenou 47 000 Kč ležela mezi Škodou Octavia Super (38 500 Kč) a volhou (55 000 Kčs). Povedené a robustní minxy vynikaly hodnotným dílenským zpracováním, v licenci je vyrábělo například Mitsubishi.

Kdo chtěl být „in“ a měl na to finance i kontakty, případně přišel na řadu v pořadníku Octavie Super, dostal v roce 1960 šanci usednout do dvoubarevně lakované Simky P 60 Elysée (45 000 Kčs) s velmi komfortním odpružením a zadním panoramatickým sklem. Po dalších dvou letech se k nám dostaly výrazně hranaté Renaulty R 8 s kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech a důstojné Fordy Cortina.

V polovině šedesátých let mělo svůj záznam v pořadnících Mototechny přes 120 000 lidí, zatímco roční objem prodeje se pohyboval kolem 45 000 automobilů, z toho sotva tří tisíc ze Západu. Také proto překřtil lid Mototechnu na Slibotechnu.

Dámská srdce si získal Fiat 850, po prezentaci na strojírenském veletrhu v Brně (1966) nabízený zpočátku jen v Tuzexu. Po roce přibyl Renault 16. V přelomovém osmašedesátém se část sortimentu Tuzexu včetně francouzských Simek 1301 a 1501 dostala do Mototechny a posílila stále mohutnější proud aut západního původu. V červnu 1969 se tyto vozy dostaly na tak zvaný volný trh. Sice bez poukazů, zato podstatně dráž. Ideální způsob, jak zužitkovat úplatky. Cenovka 49 000 Kč na Fiatu 500 vyrážela dech. Po necelém roce se ale kvůli stagnaci prodejů začalo zlevňovat: poprvé na jaře 1970, poté ještě v červenci a listopadu. Například Toyota Corona spadla z původních 110 000 korun na 79 000, „pětistovka“ na 35 tisíc.

Velkou popularitu si získal kompaktní a moderně řešený Fiat 127 se čtyřválcem vpředu napříč. Jeho protiváhu představoval reprezentativní „klasik“ Chrysler 180, čtyřapůlmetrový sedan s benzinovou osmnáctistovkou. Pozdější vývoj motorismu bohatých v dobách vlády jedné strany, vrcholící dovozem 1500 korejských Daewoo Racer, se již vymyká z rámce tohoto článku.
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 09:26
Re: Ako to bolo naozaj...
Takže to byly opravdu desítky kusů vid, když se dovezlo:

6060 ks Renault 4CV
17 000 ks fiatů 600
2000 Hilmannů
a to bylo všechno 50-60.léta
takže není problematické si psočítat, kolik těch renaultů při tka bohaté anbídce typů a kolik fiatů sem bylo doroku 1989 dovezeno.
+ fordy, zhruba 600 toyot, tisíce simek vč. chrysler-simca atd.

V článku máš zmíněné i ceny. Některé modely rozhodně nebyly za tak přepísklé ceny oprti domácím či dalších vozům z vých bloku.
27. 1. 2012 09:36
Re: Ako to bolo naozaj...
Ach jaj...
ako správne píšeš, tie autá sa doviezli v priebehu viacerých rokov, možnio desaťročí, keď to prerátaš na jednotlivé roky, tak sú to skutočne desiatky/stovky kusov. A veľa 4CV už ani koncom sedemdesiatych rokov nejazdilo...
Tá veta o bohatej ponuke typov je teda dobrý úlet....

A končím debatu s Tebou. Ktori múdry povedal, že sa človek nemá hádať s idiotom, lebo okolostojaci by si Vás mohli pomýliť... :-)
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 09:44
Re: Ako to bolo naozaj...
Já ale nepíšu o roční anbídce, jestli ti to pořád nedošlo a jestli si četl původní článek na mém blogu, ten pojednává o tom co sem bylo dovezeno v ltech 1948-1989.

A konstauje že to bylo desítky tisíc až stovky tisíc aut výrobených na západě, která se tu pohybovala a že spolu s vozy východní bloku, tj Lada, Gaz, Moskvič, Dacia, Aro, Zastava Polský Fiat, Trabant, Wartburg atd. dokázala převýšit počet vozů Škoda.

A povolit sem dovoz víc aut ze zahraniční, byl rozdíl daleko výraznější.

Takže jen slepý nevidí ten fakt, že škoda za totáče nebyl žádný sen národa, že národ chtěl jiné vozy, at už západní nebo i kvalitnější východní (Lada).

To je to oč tu celou dobu běží a co si evidentě zcela nepochopil!!!!
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 10:17
Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
aneb reálná fakta na základě dobových článků, vyprávění pamětníků této doby (jinak nadšených motoristů). Tímto děkuji všem co mi pomohly získat podklady.

[odkaz]
Rozbalit vlákno
9
27. 1. 2012 14:13
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Dnes, jak dokonale potvrzuješ, je sice možné psát veřejně doslova kraviny, neboť o publikaci si rozhoduje sám autor... Naštěstí ale stále funguje to, co vždycky, to jest mozek čtenáře...

Tady se nadá jinak, než tě politovat a popřát ti naději a lidské prozření. Neboť psaní není sra... :no: :no: :no: :-!
Avatar - Barrichello
27. 1. 2012 15:11
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Jojo, to my víme. Tvoje ody na koncern sou profláklé od Aše pro Černou při čope, akorát ty už nikdo nečte >:D
27. 1. 2012 19:23
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Myslím, že si tu dobu trochu idealizuješ. Samozřejmě, byla tu třeba i ta Tebou zmiňovaná Simca Aronde, ale kolik jich tu bylo? A za jakou cenu? Navíc to, že tu byl aut faktický nedostatek způsobovalo to, že 3 roky staré auto prodal 1. majitel za 75% ceny, to už dnes DÍKY BOHU není možné. Jak je z videa vidět, kvalita tehdejších Schade byla naprosto HRŮZOSTRAŠNÁ, to jsou závady, kterými dnes netrpí ani 10 let starý Rendlik.

Kromě toho morálního bahna, které tu socialismus zanechal, (neúcta k zákonům, neustálé "švejkování," absence elementární slušnosti při jednání jednoho s druhým atd.), další tragedií socialismu to, že neusiluje o kvalitu, nemá totiž důvod. Volný trh naopak snahu o kvalitu, (alespoň průměrnou) generuje, protože spotřebitel má na výběr a může se rozhodnout za co své peníze utratit, a to ještě za poměrně příznivou cenu, protože tu do jisté míry reguluje právě onen volný trh, respektive konkurence na něm.

Potom bych rád přidal "trošku ze svého mlýna." Jsem od mala tělesně postižený, a tak se mnou jako s malým byla mamka doma. Kromě toho, že otec pracoval (stále pracuje) u DP, tak ještě na VPP jezdil s taxíkem, abychom vůbec finančně vyšli. Rozhodovat se, jestli koupíš ten nebo ten jogurt, opravdu není nic moc. Tak "skvělý" ten socialismus byl.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
27. 1. 2012 23:53
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Naprostý souhlas. Hezký článek o socialistických dobách, kde mladá ojetina byla mnohdy i dražší než nové auto, vyšel asi tři týdny zpět v, tady nenáviděném a vysmívaném, Světě motorů.
Avatar - white label
27. 1. 2012 23:58
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
To je pravda, pokud byl tehdy "západní" vůz pečlivě udržován, mohl se i po třech letech prodat s případným menším ziskem za čs. koruny...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
28. 1. 2012 15:08
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Nejen západní vůz, byly to i škodovky a žiguly, jejichž výhodou prostě bylo to, že byly ihned k dispozici. Západní vozy na tom byly ještě lépe. Šílená doba...
5. 7. 2012 11:55
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
je to tak, děda koupil první auto Warťase 311(v r. 1960) asi za 28t. a téměř za to samé to v roce 1969 prodal a koupil hundrtku :), kterou si jak sám říkal moc nepomohl. Ale je fakt, že ty západní auta sem tam stála...druhej děda měl sierru (sice jen čirou náhodou ale měl), soused taky (ten seděl ve vládě či co), na chlaupě co vím tak měli mistři výroby nebo na okrese Simky 1300 nebo 1500, jezdilo i dost fiatů, fordy - cortina/taunus - to nevím, pod jakým jménem, Talboty atd..., Vašek měl Mergla, Kája taky :)) My měli škodovku 120 GLS a celkem to šlo, pak Fávo a byla revoluce. Potom nás zaplavilo bahno ojetin ze západu...takže na našem Fávu jsem pak jezdil dlouho i já, protože jsem nepovažoval za důležitý nutně (jako většina z okolí) kupovat popelnici s přetočeným tachometrem, která jim zrujnovala rozpočty...
Avatar - Barrichello
30. 1. 2012 09:08
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Simca Aronde je zorvna špatnej příklad.....
Co třeba takhle Simca 1500? Hm, to už je jinej kalibr, těch tu bylo jak máku.....
Otcův soused jí měl, pravda byl to pilot. Jenže nebyl jediný. Ono jí mělo víc lidí.

Ale jo, dnes je taky možný prodat 3roky starý auto výhodně, ovšem dělalo se to tak že v USA se koupila totálka (dle us parametrů) - po revoluci to šlo nějaký čas i s kárami ze švajcu, německa, holandska, plácnu hypotetický číslo - 3 roky stará za 250, tady se to za 120 opravilo a prodalo se to za 600-650 táců...

Metody sou různé jak na tom vydělat, nicméně šlo to i porevoluční době....
Ale ono už se začlo čarovat s technickým stavem i za totáče, tehdá se ovšem maskovala koroze...

že to švejkování ale přežilo v lidech dodnes že, každej se sanží očůrat zákony a udělat to jako by paltil co nejméně popř. neplatil vůbec nic....
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:49
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Tentokrát budu souhlasit s GTI. Tví příbuzní a známi byli zjevně ve vatě, a neměli tedy žádný problém "sehnat" auto. Ten kdo měl na úplatky, sehnal všechno.
Kdy byl za socializmu dobře situovaný:
zelinář, zdeník, horník, řezník, vekslák - apod - zřejmě jste se rekrutovali z podobných kruhů
5. 7. 2012 11:42
Kolik stála sierra??
Pamatuju si, že děda ji měl (někdy od r.84 do 89, než se vysypala převodovka). Pak ji prodal a koupil Fávo (to už v mototechně) a ještě mu zbylo. (za tu převodovku chtěli cca 40.000.-, takže se toho zbavil). Včera jsem se ho ptal, ale na cenu si nepamatuje, část hradil podnik (jako odškodný za to, že z něj neudělali šéfa odd. - nebyl ve straně) a něco doplácel sám v Bonech....díky za info.
Rozbalit vlákno
0
5. 7. 2012 13:28
Mototechna 1973
Škoda 100 - 56350,-
Škoda 100L - 594500,-
Škoda 110L - 63450,-
Škoda 110LS - 65000,-
Škoda 110R - 78000,-
Škoda 1203 Mikr. - 116200,-
Škoda 1203DL - 120400,-
Tatra 603/2 - 195000,-
Volga G24 - 103000,-
Moskvič 408lim. - 50500,-
Moskvič412lim. - 58400,-
Moskvič 427Kom. - 65000,-
VAZ 2101 Žiguli - 65000,-
VAZ 2102Univerzal - zatím nestanovena , o dovozu se jednalo
Trabant 601lim. - 35000,-
Trabant 601kom. - 38000,-
Wartburg 353St. - 52000,-
Wartburg 353DL - 54000,-
Wartburg353Tour. - 61000,-
Fiat 125/1300 - 65000,-
Fiat 125/1500 - 70000,-
Dacia 1300 - 68000,-
GAZ M461C - 65350,-
Jawa50/20 - 3750
Jawa50/21 - 3680,-
Jawa50/23 - 4090,-
ČZ 125/476/01 - 6300,-
ČZ 175/477/01 - 6800
Jawa 250/592/00 - 8200,-
Jawa 250/623/01 - 10500,-
Jawa 350/633/02 - 10600
Babeta - 2700,-
Tuzex v roce 1973 nabízel tyto vozy ( bez uvedení ceny)
Citroen GS 1220
Renault 12TL
Renault 16TL
Ford Cortina 1600
Saab 99-1850
Fiat 127/2dveř.
Fiat 127/3dveř.
Fiat 128 Berlina
Fiat 128 Familiare
Fiat 128 Rally
Fiat 128 Coupe1100S
Fiat 128 Coupe1100SL
Fiat 128 Coupe1300S
Fiat 128 Coupe1300SL
Fiat 132 Berlina1600
Fiat 132 Special1600
Fiat 132 Special1800
Chrysler 180
Simca 1301 Special
(Zdroj : Svět Motorů 1/1973)
Rozbalit vlákno
0
5. 7. 2012 15:00
pohrdání pokladem
Překvapuje mě kolik lidí pohrdá tehdejší automobilovou produkcí z východu. Jsem ročník 87 takže nejsem pamětníkem takže nehodlám tehdejší poměry hodnotit, ale co se týče automobilů tak musím říct, že jsem ze všech těch Volh, Moskvičů, Škodovek, VAZů, GAZů, ZAZů.... atd nadšený! Sám vlastním jedno moderní auto, které dalece tyto vozy poráží ve všech směrech, ale pak mám také dva staré polské Fiaty 126 a musím říct, že jsou to auta které ač jsou zastaralé a nemoderní tak je považuji za nejlepší auta která jsem kdy měl. Ten kontakt s autem je bezprostřední a to na tolik, že si připadáte jako orgnánická součástka mechanického stroje. Každá ta nedokonalost z dnešního pohledu je dle meho názoru věc která dělá pocity z řízení daleko intenzivnější! Neskutečné reakce okolí... lidé mávají, smějí se, ukazují si na vás. Myslím, že současná mladá generace má k těmto vozům daleko vřelejší vztah než ta co je zažila jako nové. Jak říkám... i přez tu nedokonalost považuji tohle autíčko za nejlepší auto které jsem kdy vlastnil, vlastním a budu vlastnit. :-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:52
Re: pohrdání pokladem
No já pamětníkem jsem a vůbec mi 105, 125 ani Wartburg co jsme měli, neschází .............. přeji Ti tvé nadšení - dnes máš na výběr, tehdy moc na výběr nebylo .....
Avatar - 3_diamanty
5. 7. 2012 23:52
pamatam si ako sme do tuzexu
s rodicmi chodili kupovat lego ;-)

a kupovalo sa za bonny to bola tvrda mena ;-)
Rozbalit vlákno
0