Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si: Katalog Tuzex (1988) aneb auta, která jste za koruny nekoupili

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 25. 1. 2012 • 20:11
27
184
Zobrazit náhledy (27)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Co šlo v předvečer pádu vlády jedné strany v Československu pořídit za automobily?

Kromě modelů domácích a produkce z východu bylo samozřejmě možné pořídit i vozy nepoměrně zajímavější. Stačilo disponovat speciální měnou...

Jeden bon, tedy tuzexová koruna, se v osmdesátých letech většinou obchodoval (přesněji – veksloval) za pět korun československých, oficiálně jej šlo pořídit pouze povinnou výměnou za valuty. Kromě funkcionářů KSČ vlastnili bony ve větším množství už jenom sportovci, někteří umělci a pak také řemeslníci a strojaři, kteří vyjížděli – jak se tehdy říkalo – „na montáže“ do různých koutů světa.

Vraťme se nyní společně zpět proti proudu času, do doby kdy špičkou tuzemské produkce byla Škoda 136 R za 17.465 tuzexových korun. Model Favorit se zatím do nabídky Tuzexu pro rok 1988 nedostal - brožura slibovala, že cena bude co nevidět zveřejněna, dodávky měly začít ve čtvrtém čtvrtletí.

Škoda 105 L hrála roli volby z rozumu, za 11.785,- TK byla v katalogu nejlevnější. Vynásobením pěti se dostaneme na zhruba 59 tisíc Kčs, tedy zhruba 440 tisíc Kč v dnešních cenách. Připomeňme, že průměrná mzda v ČSSR byla 3.095,- Kčs, dnes 24 tisíc Kč. Za zhruba desetinásobek průměrného platu dnes bez problémů seženete akční model Octavie Tour Trumf.

Lada 2105 přišla na 17.500,- TK, silnější model 2107 stál 21.600,- Kč. Fandy do aut ale samozřejmě zajímají katalogové chuťovky ze zahraničí. Třeba Opel Kadett 1,3 LS za 39 tisíc TK, Peugeot 205 XL za 36.600,- TK nebo Renault 21 TL s osmnáctistovkou o výkonu 55 kW za 54 tisíc TK. Přepočet na dnešní ceny je dechberoucí: zhruba dva miliony Kč.

A to samozřejmě nešlo o to nejlepší, co Tuzex uměl nabídnout. Na individuální přání (se soudruhy se vždycky šlo nějak dohodnout) jste mohli mít doma Ford, Mercedes, Volvo nebo krásné BMW řady 5 (e28), jenž pomalu mířilo do zasloužilého důchodu.

Témata
18. 11. 2012 13:31
Re: Krásná připomínka
Krásně shrnuto, dovolil bych si text uložit pro možné další použití (k diskuzi) s patřičným odkazem na autora. Samozřejmě se souhlasem, jestli mohu :-)
Avatar - Ghostyx
18. 11. 2012 12:21
Re: Krásná připomínka
Mas muj obdiv, za velice trefne shrnuti... :yes:
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:52
Re: pohrdání pokladem
No já pamětníkem jsem a vůbec mi 105, 125 ani Wartburg co jsme měli, neschází .............. přeji Ti tvé nadšení - dnes máš na výběr, tehdy moc na výběr nebylo .....
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:49
Re: Jak to opravdu bylo v letech 1948-1989
Tentokrát budu souhlasit s GTI. Tví příbuzní a známi byli zjevně ve vatě, a neměli tedy žádný problém "sehnat" auto. Ten kdo měl na úplatky, sehnal všechno.
Kdy byl za socializmu dobře situovaný:
zelinář, zdeník, horník, řezník, vekslák - apod - zřejmě jste se rekrutovali z podobných kruhů
Avatar - WinDiesel
17. 11. 2012 19:39
Re: Moje bejvalá taky byla kost......
jojo hihi vezli jsme koberec zabalený ve stanu a snáněli jsme v NDR adidasky které tam stály tolik východoněmeckých marek jako v NSR západoněmeckých (podpora ze západu v kurzu 1:1)
...... ležela tam mnoho dní, byla totiž východní ...... neplatilo vždy >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku