Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

SDA: Obnova vozového parku v ČR stagnuje

42 komentářů

ryccardo
Dělaj se z toho komedie a v USA je průměrný stáří aut 10 let. Čili nemyslím, že ČR nějak zásadně zaostává vůči vyspělým západním zemím. Myslím, že nás v ČR trápí palčivější problémy než zrovna stáří vozového parku. Jen jsem nikde v článku nepostřehl jestli se jedná jen o osobní auta nebo včetně nákladních, motocyklů, traktorů apod.
-------
:yes:
-------
.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
slovensko aj cesko nie su krajiny kde si ludia mozu dovolit kazde tri roky menit auta ako ponozky a ani na to nie je dovod ak mam dobre spolahlve auto a napr 5 alebo 7 rokov zaruku predsa ak mi sluzi a je o neho dobre starane nema zmysel ho za 4 roky predat a kupovat zase druhe, to len na zapade ziju v domnienke ze ak na to maju tak uz musia kupit nove takto ale vyhadzuju zbytocne spustu penazi ale to je ich vec a ich system, ina mentalita.
GS
neměla v lednu do čeho "píchnout" ? Toto mi připadá jako článek- o ničem. Jinak jim zadara poradím- obnova vozového parku souvisí s životní úrovní společnosti. Máme-li životní úroveň o 50 % nižší, než například Němci, težko budeme auta měnit jako Němci. :no: A pokud mají fůru peněz na vyhazování, rád jim toto téma rozepíšu na počet stránek, kolik si řeknou jako tzv. nezávislou studii! >😒]
Avatar - igor77
igor77
sorry, ale tenhle článek je napsaný jako od sekretářky SDA...
kdosi z auto-novinářů nedávno v televizi říkal, že ten katastrofální věk je proto, že v registru jsou furt neexistující starý auta a úřady mají zamálo to zkontrolovat a vyčistit.
byl bych zvědav, o kolik by se to snížilo :-!
ryccardo
myslím, že by to určitě bylo na celkovým průměru dost poznat. Stačilo by kdyby se daly už neexistující auta odhlásit na základě čestnýho prohlášení. Ve chvíli kdy je nutný potvrzení o ekologický likvidaci se těžko odhlašuje auto, který už neexistuje tudíž nejde odvézt do šrotu. Tak se šoupnou značky do depozitu a hotovo >😁
Avatar - KubikCv
KubikCv
omyl...auto dnes jde na základě čestného prohlášení a dokumentace odhlásit,opět to bude měnit až novela...tam to půjde ekolikvidací nebo totální nehodou.
Záleží na úředníkovi...v zákoně to dnes je...ale každej úřad si to vykládá jinak
Avatar - euro89
euro89
Docela by mě zajímalo, jak moc ovlivňují celkový průměr stáří youngtimery. Tyhle auta jsou čím dál více oblíbenější a je čím dál více lidí, kteří si pořizují nějaké auto ze 70. až začátku 90. let pro radosti pro denní ježdění. A jsem přesvědčený, že fanoušků youngtimerů bude dál přibývat, protože hlavní výhodou těhle aut je, že se hodí nejen na srazy, ale i pro běžný provoz.
Avatar - kubass11111
kubass11111
sám jednoho mám, a veterána z roku 59 taky, vše na bílejch značkách, a takovejch veteránistů znám spousty, nevidím důvod dávat veteráy na Včka, a kdybych na to měl tak si klidně koupím nové auto a tyhle dvě mám jenom jako hobby, tak musí youngtimer sloužit k denímu provozu, a mám ho rád, je to poctivy auto 😄
blowiik
v článku se píše, že k analýze byla použita data aut do stáří 25 let.... vzhledem k tomu, že většina youngtimerů u nás v ČR bude starší než těch 25 let, bude ovlivnění výsledků nahoře minimální
Avatar - kubass11111
kubass11111
youngtimer je klidně i auto z 90tejch let, ale to je podle toho jak si to kdo vyloží 😄 a co kdo považuje za youngtimera 😄
sam74
Youngtimer lze pomažovat pouze auto starší 30let. FIA toto jasně určuje. Kategorie jsou jasně ohraničeny. Pochopitelně vše nelze jako veterán považovat a tudíž automaticky přihlásit. A pokud mohu navázat na komentář od Kubasse, tak "V" čísla mají na rozdíl od normálních čísel výhody. Platí se např. 1/12 pojištění a v případě kdy vám auto někdo nabourá, tak se na základě průkazu historické vozidla nepočítá omortizace, jako u běžného auta. Takže s váma pojišťovna nevydrbe stylem: Máte 30 let staré auto= 2tis za cenu šrotu a servus! 😄
Avatar - gld
gld
Auto staršie 30 rokov je veterán. Youngtimer, ako už bolo písané, môže byť kľudne auto z 90. rokov. Ak je dostatočne kultové, majiteľ ho udržuje v perfektnom stave a používa ho odlišným spôsobom, ako bežné auto na každý deň.

ps- Veteránsky klub (aspoň u nás na Slovensku) je taká malá súkromná mafia. S bugatkou ťa budú klepať po pleciach ale ak sa tam opovážiš prísť so škodovkou 1000 alebo 100 tak ťa zožerú zaživa. Nehovoriac, že na veteránskych značkách nemáš tú slobodu pohybu. Aby človek vypisoval nejaké lajstro, vždy keď chce prevetrať svojho miláčika.
sam74
V CZ se podle pravidel FIA bere jako youngtimer vozidlo starší 30let. To je prostě mezinárodně uznávaný fakt. Dříve to bylo 25let, nyní 30let. Mladší vozidlo jako youngtimer nelze považovat. A na "V" čísla se může jezdit denně, bez omezení a žádná kniha jízd se vyplňovat nemusí, to už řadu let neplatí. Hlavně auta, co mají "V" projdou testací a podle toho taky vypadají. 😉
Avatar - kubass11111
kubass11111
jo, to je sice možny, ale je spousty lidí co mají třeba Porsche z roku 88 nebo 90 a prostě ho mají jako koníček, a co říká FIA je jim uplně jedno 😄.
A divil by ses co se dostane na Včka.
A pokud ti nabourají auto na Včkách a ty na něj nemáš udělanej znaleckej posudek (samozdřejmě předtím než tě nabourají) tak stebou pojišťovna stejně vydrbe.
Daleko lepší je mít auto na normálních značkách a mět udělanej jenom průkaz HV (Historického vozidla), pojistka 600 na rok, a na auto je prostě pohlíženo jako na veterán, navíc sním může v přápadě nouze i dělat výdělečnou činnost, reklamu, svatby atd, což s autem na Včkách nesmíš.
Navíc pravidla udělení V značek umožňují na tyto značky dát i auto tzv. před renovací, hodnotí se stav ale do půkazu HV dostaneš napsáno stav 4, a až to zrenovuješ stav ti změní třeba na 1 nebo 1-.
Kdežto normální bily čísla a testace je podtatně složitější, dbá se na stav a originalitu, a je podstatně složitější jí dostat jak V.
Avatar - cerrbion
cerrbion
více lídí si tu plete pojmy Youngtimer a Oldtimer (veterán), to co se zde píše o 25 repektive 30 lety stáří vozu se týká Oldtimerů (veteránů). Na Youngtimery se žádné předpisy ohledně stáří nevztahují je to poměrně nový název vzniklý mezi motoristy a novináři pro v podstatě jakkoliv stará (ale právě mladší než Oldtimer), ale z nějakého důvodu unikátní nebo kultovní vozy. Ma Youngtimer žádné veteránské SPZ skutečně nedostanete, na Oldtimer - veterán ano.
blowiik
no ono já bych to označení radši viděl u starších aut... dneska co koukám po lidech okolo, tak obzvláště u aut z 90ek se jedná převážně o jediná auta v domácnosti s normálním provozem a standardní údržbou, o kterých ale páni majitelé radši mluví jako o YT, než aby si přiznali pravdu >😁
Avatar - kubass11111
kubass11111
to nevím, já najedu do 10 000Km ročně, a jakožto člen Mercedes klubu jezdím na srazy a podobné akce, takže ano jde Youngtimerem jezdit denně, akorád se o něj musí člověk umět postarat >😁
Avatar - euro89
euro89
Přesně tak :yes: Taky mám youngtimer na denní ježdění v perfektnm stavu. 😉
Avatar - euro89
euro89
Já jsem si třeba nedávno pořídil Themu V6 z roku 1992 a je to auto, který se už všeobecně za youngtimer považuje.
Tomcat666
Gratuluji, Thema byla moje první auto rád na ní vzpomínám.
XTad
Myslim si, ze neustale zvysovani produkce aut zapricinene poptavkou po novych autech je pro zivotni prostredi mnohem vetsi zatez, nez provoz deset let starych aut. Pokud by mely automobilky vyrabet v takovem mnozstvi, aby kazdy mel co tri roky nove auto, tak nejen zd by se nedalo dychat, svet by byl zamoren vraky, ale dost brzo by take dosly potrebne suroviny. Ale tak je to se vsim. Neustale nam jsou nuceny nove vyrobky, majitele tech starsich jsou diskriminovani a to vse v zajmu prirody.
Radar333
:yes:
-------
:yes:
Avatar - gld
gld
V záujme biznisu. Ale úprimne, vieš si predstaviť tie nedozerné následky na ekonomiku, keby sa prestali brať autá ako spotrebák? Keby nemec alebo američan menili autá až keď sa rozpadnú? Je to začarovaný kruh, z ktorého nie je rozumná cesta von.
Avatar - da_b0mb
da_b0mb
:yes:
Avatar - kubass11111
kubass11111
to právě že je štěstí že to tak Němci berou, aspoň tady máme vem jezdit až se jim to zprotiví >😁
XTad
To co uvadis, je stejne, jako kdyby kazdy vlastnik menil auto kazde tri roky, tj. velmi nerealne. Ja bych videl jako optimalni, aby se auta prodavala, pokud prestanou vyhovovat, nebo se zacnou vyzadovat vetsi investice. Rozhodne nejsem pro vyhazovani aut kazde tri roky. Soucasny stav je podle meho dobry. Vetsina lidi jeste stale neohrnuje nos nad ojetym autem a trh s ojetinami roste, zaroven se tam daji najit zanovni kousky diky lidem, kteri neutahli provoz, nebo maji zalibu v obnenovani vozoveho parku.
berann
Co je to za nápad udělat graf který začíná teď a jde do minulosti?
Baron de Maxim-Fratzek
No bodejť by to nestagnovalo, když jsou odpisy 5 let. :no:
milanSUV
a nebo zrychlený odpis na 3roky ;-\

ale je potřeba si uvědomit, že s rostoucím množstvím klesá cena, takže kdyby se neprodalo tolik aut, tak by mohli být třeba 10x dražší
Baron de Maxim-Fratzek
Já myslím, že teď žádný zrychlený není, min. je to těch 5 let.
Avatar - Anonym
Anonym
Řekl bych, že zrovna firemní auta mají poměrně nízký průměr, tak kolem těch 5 let. Celkový průměr je však skoro 14 let. A tam odpisy nepomůžou - člověk nepodnikatel si nic neodepisuje.
BRoy
Každý rok se zvedají daně, ceny energií, poplatky, šikana a buzerace na úřadech. Benzín a nafta jsou širokodaleko nejdražší, dálniční známky podražily za posledních 8 let na dvojnásobek, o mýtu ani nemluvě. Platy jsou na 60% německých a někoho překvapuje, že lidi namají prachy, aby si kupovali auto stejně často jako v B.R.D?!? Asi všichny jezdí v těch starých popelnicích z rozmaru multimilionáře...
milanSUV
pěkně napsané ... třeba si politici myslí, že češi jsou milovníci "veteránů" 😉
GTI
Já myslím, že to jde poměrně dobře. Ostatně jak na Ořechovce tak v Chanově dneska už vlastně ani Favorita nenatrefíš. Celé se to omlazuje, a kdo dost i jezdí ví, že na silnicích je poměrně mlado. Doby, kdy auta byla starší než šoféři jsou snad už za námi...

Tak jak na tohle nazírat? No, jistým ideálem je tzv. leasingový horizont. Ten se pohybuje podle momentálních nálad ministrů financí v rozmezí tří až pěti let. Tam někde hledej ideál. Mezi pěti a deseti lety to ještě jde, avšak zde už hrají rozhodnou roli kilometry. Počítej, že nad tři sta, čtyři sta tisíc kilometrů už musíš začít masivně do auta investovat. Nad deset let je to už na velkou pováženou - všechno je v autě dokonale vyčvachtané, vyžvejkané, auto ti v zatáčkách odsazuje, kufr v podstatě užíváš jako malou pojízdnou dílnu.

To nahoře samozřejmě platí pro ty, co auto užívají ka každodennímu ježdění. Jsou ještě i tací, kteří mají třeba třicetiletý vůz jen k potěše (vedle třeba jiného vozu k tomu dennímu užívání), no, to jsou praví milovníci a těm pozvedněme palce, i když nám nabourávají statistiku. Ale uznejme, co je nějaká statistika proti devětsetjedenáctce z roku 1991 v garáži?...

BRAVO GARÁŽ :yes:
Avatar - cerrbion
cerrbion
celkem souhlas, jen bych nepoužíval pojem investice v souvislosti s opravami běžného vozu , investice je něco od čeho očekáváme, že nám přinese zisk což nám asi 10 let stará herka z 300 tisící km asi nepřinese, pravda, že toto slovo používá špatně většina lidí.

Tak sem si tak rejpnul 😄
Banjo
V Plzni nebo v Praze na Fávo a starší už člověk moc nenarazí.
Ale stačí ujet 20-30 km na venkov a najednou vidíte i tu a tam Š105/120, Felicie je braná jako zánovní kára a občas profrčí návsí místní boháč v Oktávce.
Avatar - KubikCv
KubikCv
Největším paradoxem jsou ekopoplatky a ekolikvidace.Ekologicky zlikvidovat 30leté auto je jednodušší a levnější než mladé spotřebky.U starých aut je všude plech,koženka,PUR pěna...zbývá zlikvidovat náplně.Oproti tomu "moderní" auto má všude složité měkčené plasty,katalyzátor,aktivní uhlí celkově ta likvidace je nákladnější než u starýho pekáče.SDA si myslelo,že s ekodaněmi mají vyhráno,ale kdepak.
npc
Podle SDA by vláda měla řešit zátěž ovzduší v důsledku nebezpečných emisí z provozu přestárlých vozidel, znečištění ovzduší je v Česku totiž dvakrát vyšší než v zemích, kde byla uvedená opatření realizována. :no: :no:
At se jdou bodnout. Nemecko zavedlo emisni zony a srotuje kvuli vyssim danim ze starsich aut vice nez vsechny ostatni zeme evropy dohromady a na jejich ovzdusi to nema nejmensi vliv. At laskave neporovnavaji hrusky s jabkama, tady nejde o miru znecisteni ovzdusi jako takovou ale o ucinnost zavadenych opatreni. A zavadet restriktivni opatreni s nulovou ucinnosti u aut a "resit" tim v ramci CR exhalace z koncentrovaneho tezkeho prumyslu, ktery nam dela v podobe elektraren na hnede uhli, chemicek a petrochemickeho prumyslu a zelezaren peklo na zemi... to vyzaduje hodne lobisticky pokrouceny mozek. Redakci AUTO CZ velky :no: :no: :no: ze to vubec otiskuji.
-------
;-\