SDA: Obnova vozového parku v ČR stagnuje
Během loňského roku mírně vzrostl průměrný věk v Česku registrovaných automobilů, v polovině roku 2011 činil 13,76 roku. Svaz dovozců automobilů (SDA) zjišťoval, proč k tomuto zvyšování v posledních letech dochází.
K zjišťování příčin SDA analyzoval počet vozidel starých maximálně 25 let. Tato hranice byla zvolena proto, že takto stará auta se na silnicích ještě běžně objevují. Takových vozů bylo loni v Česku registrováno 4.255.407. Celkem bylo u nás k 30. červnu 2011 podle statistik Sdružení automobilového průmyslu registrováno 4.552.158 osobních automobilů.
Do roku 2009 převažoval dovoz ojetých osobních vozidel nad registracemi nových, také počet vyřazených automobilů byl výrazně nižší než počet dovezených ojetých aut. Ke zlomu došlo v roce 2009, kdy poklesl dovoz ojetých aut na cca 145 tisíc z důvodu ekonomické recese. Zároveň v té době došlo k vyřazení zhruba 247 tisíc automobilů. Tehdy totiž byla zavedena nová pravidla pro ojeté automobily. Především byl zaveden ekologický poplatek za registraci nebo změnu majitele staršího auta, což vedlo k jeho zdražení.
V následujících dvou letech ale tento trend nepokračoval. Počet vyřazených vozidel se během těchto dvou let snížil, navíc rostlo množství dovezených ojetých automobilů starších deseti let.
Podle zjištění SDA vzrostlo v letech 2010 a 2011 průměrné stáří automobilů starých maximálně 25 let v průměru o 0,3 roku. Průměrné stáří vozů značky Fiat za tu dobu vzrostlo o 0,72 roku, zatímco Fordy zestárly jen o 0,22 roku. Automobily Škody za tu dobu zestárly o 0,36 roku, Renaulty o 0,48 roku, Volkswageny o 0,49 roku, Peugeoty o 0,55 roku, Citroëny pak o 0,57 roku.
Protože starý vozový park zatěžuje ovzduší nebezpečnými emisemi, vlády jednotlivých zemí motivovaly občany k vyřazení starých automobilů. Tato obnova probíhala ve dvou etapách. Ta první byla dlouhodobá a v různých státech byla zahájena v průběhu druhé poloviny devadesátých let minulého století, v té době došlo také k uvalení vyšších daní na automobily bez katalyzátorů a s emisní úrovní Euro 1.
K druhé vlně obnovy vozového parku přispěla vlna šrotovného v minulých letech, jejímž prvořadým úkolem bylo zachování výroby v době hospodářské krize a tím i zaměstnanosti. V České republice však šrotovné nakonec zavedeno nebylo.
SDA upozorňuje na to, že v Česku nejsou zákazníci motivováni nakupovat automobily mladší deseti let. Ministerstvo životního prostředí v současnosti připravuje koncepci Státní politiky životního prostředí ČR do roku 2020. V tomto návrhu je sice zmíněno nadměrné zatížení ovzduší emisemi z přestárlého vozového parku, řešení tohoto problému se však omezuje pouze na obnovu vozového parku státní správy.
Podle SDA by vláda měla řešit zátěž ovzduší v důsledku nebezpečných emisí z provozu přestárlých vozidel, znečištění ovzduší je v Česku totiž dvakrát vyšší než v zemích, kde byla uvedená opatření realizována.