Spíš se bojím, aby ta Evropská verze nebyla pak horší. Hodně věcí na tom autě má funkci. Třeba ty vystouplé světlomety odvádí proud vzduchu od zrcátek, protože aerodynamický hluk od nich byl v kabině velmi rušivý.
Už od začátku se vědělo, že Leaf zlevní, až rozjedou výrobu ve všech třech továrnách. A že v průběhu velmi dlouhého rozjezdu výroby se bude ještě ladit. Jestli si dobře pamatuji, Nissan se chtěl cenou dostat na úroveň základního Priusu. Změna vzhledu je pro mne novinka, tak uvidíme, jak dopadne.
No chtělo by to mít dojezd alespoň 400km, aby se o něm dalo uvažovat. S tím vzhledem by měli začít uplně znovu, aby to alespoň připomínalo auto a ne rozpláclou žábu >:D
Ze 160 se na 400 jen těžko dostanou. Nenaloží tomu navíc půl tuny baterií. Navíc bys to nabíjel snad celý den z normální zásuvky, stál by nejspíš přes milion a Nissan by na něm ani nikdy nevydělal. Studie jasně ukazují, že takový krok ti nijak zásadně nezvětší trh. Bude se podle mne jen optimalizovat.
Tobě přijde, že to nevypadá jako hatchback? U tohodle auta hraje funkce velkou roli. Možná přijdou s něčím novým, ale mám pochyby, že to bude konvenční. Má to důvod, proč to auto vypadá tak, jak vypadá. Je to celé otázka kompromisů.
jo to já vím taky, že ze 160 na 400km se jen tak nedostanou. Studie a statistiky jsou teorie a vždy se dají udělat tak, aby to zadavateli vyšlo to, co potřebuje. Teorie a praxe je celkem rozdíl. 160km ujedeš optimální jízdou, pokud pojedeš dynamicky (nechci mít auto jen do města), nebo bude -20, zapneš si klimu nebo nedej bože si zapneš rádio a dojezd půjde dolu, tj najednou máš dojezd na 120km apod. Taky nechci být otrokem každodeního nabíjení, na to mi stačí telefon...
Takže aby mě elektromobil oslovil, musel by mít dojezd na úrovni 400 a víc km, abych mohl nabíjet (nejlépe bezkontaktně) 1-2 týdně, jako jezdím k benzince ;-)
Navíc při zachování rozumné hmotnosti. Tohle se zatím asi jen tak nezdaří....
Co se týká Leafu, tak vzdáleně HB připomíná, ale design tohoto "vozu" se mi ani z jednoho pohledu nelíbí. Předek je naprosto šílený - vypouklá metrová světla od přední hrany až k oknu, zbytečný nos a ani přední náraznák to nezachrání... profil díky předku taky nic moc - bachratý a velmi nevyvážený. Na zadní část se koukat dá. Tohle auto je nahony vzdáleno evropskému vnímání designu... Když ho postavím vedle Golfu, Astry, Meganu, P308 nebo i vedle Focusu, bude vždy poslední... nedokážu si představit v týhle hrůze jezdit :no:
Proč by si falšovali studie? Potřebují vydělat, ne si nalhávat, že vydělat mohou, a stavět produkt, který neuspěje. Za optimální situace neujedeš 160 km, ale přes 220 (dle oficiálních údajů, reálně lze dosáhnout ještě lepších čísel). Jsou lidé, kterým stačí 100 km dojezd. A jsou lidé, kteří si vystačí jen se 40 km. Cílem je vytvořit auto, které bude fungovat. Proč se hnát na trh, kde uspět nemůžeš? Prostě si budeš muset ještě pár let počkat. Osobně bych jako hlavní auto elektromobil nechtěl, mám radši vodík. Pokud se pobídky nezmění, tak tu zlevněnou evropskou verzi v některých zemích nejspíš koupíš za cenu blízkou plně vybavenému Citigu. A Leaf není žádný chudý příbuzný, výbavy má dost.
Vidíš, a právě ta světla jsou takováhle, protože plní funkci deflektoru. V kabině je hodně ticho a hluk od zrcátek byl prostě až příliš rušivý. Tak to vyřešili jiným tvarem světel, která teď optimalizují obtékání vzduchu. Něco změnit lze, ale z velké části jde o funkční design (ať už jde o aerodynamiku, nebo bezpečnost). Podle mne to není tak hrozné. Dokonce se mi dnes celkem líbí, za tu dobu jsem ho už vstřebal. Hlavně v některých barvách. Když ho vidím na ulici "bumbat" šťávu, tak se i dnes zastavím a prohlédnu si ho, kluka jednoho elektrického. Nissan odvedl pořádný kus práce a za to mají můj respekt.
Pokud by se rozsirily elektromobily, elektrina by nejspis sla s cenou nahoru dan nedan... Takze doufejme, ze se nerozsiri. Aspon prozatim mi hybrid prijde jako lepsi cesta (ten si s vyjimkou plug-in hybridu elektrinu vyrabi vyhradne sam).
Skusme si predstavit, ze mame niekolko milionov aut na elektrinu, ako mame teraz na benzin/naftu. O kolko by stupla cena elektrickej energie a to nielen iba pre auta?
Nejaky cas tomu testovali Leaf v Top Gear a zaujimave, spomenuli nieco, co Nissan nikde neuvadza; totizto baterie tohto auta musia byt vymenene po nejakych 5 rokoch, pokial sa nemylim a cena novych baterii je vraj 7000 libier >:-[] Good luck!
Inak spravne by bolo uviest, ze cena QQ na britskom trhu je od tych necelych 17000 po 25000 v plnej vybave. QQ v zaklade za tych 17tis nema ani polovicu toho vo vybave, co ma Leaf uz seriovo...
V tomhle se pleteš. Že ti to tu nenaservírují, neznamená, že to Nissan neuvádí. Mají predikce životnosti pro několik scénářů používání (například vliv rychlého dobíjení na životnost), stejně tak predikce dojezdu pro různé scénáře (teplota, hustota provozu, druh silnice). Nikdy se to netajilo.
Nissan uvádí, že při běžném používání baterie vydrží 5 až 10 let. Záruku máš na 8 let nebo 160 tisíc km. Existuje řada faktorů, které umí život baterie velmi zkrátit. Vystavení po delší dobu vysokým teplotám, nízkým teplotám, časté rychlé nabíjení, rychlé nabíjení do plna, nabíjení téměř nabité baterie, dovolení vybití baterie. Logicky Nissan neuvádí životnost pro každou variantu, ale pro některé modelové situace ano.
Co se cen týče, bude to jako u Priusů. Až se budou první baterie měnit, tak budou mnohem levnější a nejspíš budeš mít možnost vzít vyspělejší produkt třetí strany.
BTW: V roce 2010 Nissan vyšly baterie pro jeden Leaf na zhruba 18 tisíc dolarů.
Vdaka za napisanie ako to je. Islo mi hlavne o poukazanie na to, ze teoreticky lacnu prevadzku elektromobilu vyrazne predrazuje vymena bateriek po nejakom case. Ak k tomu pripocitame vyssiu vstupnu cenu tak diskusia o tom, ci a kedy sa take auta oplacaju alebo maju zmysel nabera inu perspektivu.
Osobne si myslim, ze ceny bateriek tak rychlo klesat nebudu a az sa budu menit tak ich cena nebude zavratna nizka. A iny ekologicky aspekt - ako sa budu recyklovat baterie tie uz pouzite?
Stačí se podívat na vývoj cen baterií Priusu. Ceny jdou dolu celkem rychle, on s tím i Nissan počítá, jinak na Leafu prodělá - plán je dosáhnout černých čísel ve tříletém období. Nissan si baterie nekupuje na otevřeném trhu, sami si je ve spolupráci s firmou NEC vyvíjí a vyrábí. Jejich cenu spíš ovlivňuje objem výroby, ceny surovin a efektivita výrobního procesu.
Záleží, jaký ekologický aspekt hodnotíš. Co se třeba lithia týče, dá se zachránit téměř všechno. U Leafu se zvažovalo, že použité baterie budou nasazené v jiném odvětví místo toho, aby je recyklovali.
Co se ekonomiky provozu týče, mnohem větší otázkou budou ceny ojetých vozů. První majitel pravděpodobně baterii měnit nebude. Výhoda pro kupce do budoucna je, že lze mnohem snáze posoudit stav elektrického pohonu, takže člověk spíš ví, do čeho jde.
je pravdepodobne korunovanej vul. Aneb kazde auto se nejvic kupuje pri svem uvedeni na trh a posleze zajem spis opada, ackoliv jde vyrobce s cenou dolu a dela vsemozne limited edition a podobne.
No a na ceskem (nedotovanem) trhu uz si vubec neskrtnou, mozna jich prodaji par kousku pro nejake promo ucely pripadne nejakym vystrednim blaznum. Takovou karu za mega si nikdo normalni nekopupi.
Takze uz abychom si pomalu zvykali na auta roku, ktera nikdo nekupuje (Leaf a Ampera).
Jo, Primera P11 je super, uz jsem pet let stastnym majitelem. Nicmene ted u Nissanu neni nic, co by me oslovovalo, takze to chte nechte vidim na prechod k Mazde nebo Honde.