Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický Nissan Leaf se přizpůsobí evropskému vkusu

David Bureš
Diskuze (30)
Nissan upraví vzhled Leafu podle evropského trendu, vedle toho bude s největší pravděpodobností snížena jeho cena.

Japonská automobilka Nissan chce upravit svůj elektromobil Leaf (a evropské Auto roku 2011), aby se více zamlouval evropským zákazníkům. Serveru Automotive News Europe to sdělil Colin Lawther, viceprezident evropského zastoupení Nissan.

Podle Lawthera má být pozměněn především vzhled automobilu, který by měl být upraven podle evropského trendu. Už při premiéře auta někteří kritici tvrdili, že Leaf vypadá přinejmenším podivně.

Vedle toho má být zvýšen dojezd vozu, který v současnosti činí 160 kilometrů. Upraven bude také přenos síly elektromotoru na kola, aby Leaf nezrychloval tak trhavě jako dosud.

Leaf se od února 2013 bude vyrábět i v anglické továrně v Sunderlandu, v současnosti se vůz na starý kontinent dováží z japonského závodu Oppama. Výroba ve Velké Británii umožní spolu se snazší logistikou či nižším dovozním clem snížení ceny tohoto auta, podle Nissanu zhruba o třetinu. Bonusem bude také zkrácení dodací lhůty o šest až osm týdnů.

Zatím není jasné, o kolik Leaf skutečně zlevní. V současnosti tento elektřinou poháněný vůz na britském trhu se započtením vládní podpory stojí 25.990 liber (cca 780 tisíc korun). Takový Qashqai je ve Velké Británii prodáván za 16.495 liber (asi 495 tisíc korun).

Leaf bude vznikat na stejné výrobní lince jako crossover Qashqai, v sunderlandské továrně budou vyráběny i baterie.

Naprostá většina komponentů pro Leaf bude vyráběna v Británii, výjimkou je elektromotor, který bude dovážen z Japonska. Nissan nicméně zvažuje, že i elektrické motory by mohly být stavěny v Británii.

Nissan Leaf bude již brzy vyráběn na třech místech. Vedle zmíněné japonské továrny Oppama a Sunderlandu v severovýchodní Anglii bude ještě letos zahájena výroba Leafu ve Smyrně, v Tennessee. Výrobní kapacita těchto tří závodů je plánována na 250 tisíc aut ročně.

Automobil přitom zatím není nijak prodejně úspěšný. Za první měsíce letošního roku Nissan prodal 1.733 Leafů, plán pro rok 2012 je přitom prodej 20 až 25 tisíců exemplářů tohoto elektromobilu. Za celý rok 2011 se podle analytické společnosti JATO Dynamics na starém kontinentě prodalo 1.728 Leafů. Na českém trhu se tento vůz začne prodávat až v roce 2013.

Generální ředitel Nissanu Carlos Ghosn i přes slabší odbyt Leafu zůstává optimistou a věří, že aliance Renault-Nissan do roku 2016 prodá 1,5 milionu elektromobilů.

David Bureš
Diskuze (30)
Avatar - igor77
20. 4. 2012 19:00
Re: Re:
ha, ha, to ANO >:D
15. 4. 2012 17:19
Re: no
Stačí se podívat na vývoj cen baterií Priusu. Ceny jdou dolu celkem rychle, on s tím i Nissan počítá, jinak na Leafu prodělá - plán je dosáhnout černých čísel ve tříletém období. Nissan si baterie nekupuje na otevřeném trhu, sami si je ve spolupráci s firmou NEC vyvíjí a vyrábí. Jejich cenu spíš ovlivňuje objem výroby, ceny surovin a efektivita výrobního procesu.

Záleží, jaký ekologický aspekt hodnotíš. Co se třeba lithia týče, dá se zachránit téměř všechno. U Leafu se zvažovalo, že použité baterie budou nasazené v jiném odvětví místo toho, aby je recyklovali.

Co se ekonomiky provozu týče, mnohem větší otázkou budou ceny ojetých vozů. První majitel pravděpodobně baterii měnit nebude. Výhoda pro kupce do budoucna je, že lze mnohem snáze posoudit stav elektrického pohonu, takže člověk spíš ví, do čeho jde.
14. 4. 2012 22:57
Re: no
Vdaka za napisanie ako to je. Islo mi hlavne o poukazanie na to, ze teoreticky lacnu prevadzku elektromobilu vyrazne predrazuje vymena bateriek po nejakom case. Ak k tomu pripocitame vyssiu vstupnu cenu tak diskusia o tom, ci a kedy sa take auta oplacaju alebo maju zmysel nabera inu perspektivu.
Osobne si myslim, ze ceny bateriek tak rychlo klesat nebudu a az sa budu menit tak ich cena nebude zavratna nizka. A iny ekologicky aspekt - ako sa budu recyklovat baterie tie uz pouzite?
14. 4. 2012 12:57
Re: Leaf
Je pravda, že by přední převis mohl být kratší, ale i to má svůj důvod.
14. 4. 2012 12:46
Re: Leaf
No a přesně o tom to je, každý má na to jiný názor :yes: