Bolo by to super a pozdvihlo by to ekonomiku, klesla by nezamestnanosť. Na druhej strane nie je dobré všetko orientovať jedným smerom. Sme závislí na automobilkách a v čase krízy nie sú vyhliadky na rastúci predaj nových áut.
Buďte rádi za každou novou investici. Je to vždy lepší než nic. A krize se nebojte. Když přijde, tak postihne všechny, nejen automobilky. :-) I nám by se ještě jedna automobilka hodila, ale asi o ni nikdo nestojí.
Když budete šikovný, tak se nikdo nesbalí. A až budete umět vyrábět, tak časem přijde i vývoj. Naopak to nejde a vy můžete mezitím vychovat nějaké odborníky s technickým vzděláním.. :-)
Re: Podla mna sem daju BMW 3 GT, uz ste to videli? :-)))
Jak uz tu nekdo psal, k vyvoji se lze dostat jen pres vyrobu, ne naopak, prestoze ve stredni Evrope je na co navazovat. S tou jednostrannou orientaci je to do urcite miry take pravda, ale je obtizne IMHO jit jinou cestou nez zahranicnich investic. Automobilka neni tak spatna, preci jen postavit tovarnu na auta je pomerne slozite a nakladne, tj. firma si dvakrat rozmysli, nez neco zavre. Nicmene z dlouhodobeho hlediska je Evropa malo perspektivni a nasyceny trh, auta jsou velka a tezka, jejich preprava a preprava komponent pro jejich vyrobu v ekonomicke rozvaze hraje vetsi roli, nez treba pri vyrobe monitoru. Muj celkovy dojem z teto zpravy je takovy: BMW chce postavit novou tovarnu. Uz vi kde, ale aby melo lepsi vyjednavaci pozici, oslovi vice zajemcu, kteri se zacnou predhanet v pobidkach. Nedavne politicke zmeny jim zde hraji do karet, navic BMW jevi ochotu jit do regionu s dlouhodobe vysokou nezamestnanosti. Co vic by si mohla jakakoliv vlada prat, ze?
Rust ekonomiky zalozeny na domacim vyvoji a produkci financovany domacim kapitalem je beh na dlouhou trat, avsak uz se to na mnoha mistech podarilo. Vyzaduje to velke investice do vzdelani a vyzkumu, ktere se vrati tak nejdriv za dvacet let. Neznam politika, ktery by mel na zreteli neco jineho, nez pristi volby a investovat do neceho na prvni pohled tak nepotrebneho je zejmena v nasi spolecnosti sebevrazedne. Dlouhodobe vize a ideje (ano i idealy a idealiste) jsou spise tecem posmechu, vzdyt preci dulezite je rychle a co nejsnaze vydelat, nejlepe drobnym podvodem, protoze tak to preci ti "chytri" delaji.
Re: Podla mna sem daju BMW 3 GT, uz ste to videli? :-)))
Podle mě je to nějaký hoax. Už jen tom, že se uvažuje o zemích na dvou kontinentech, v případě Slovenska ještě o jeho východní části, která je prakticky "zabitá". Nicméně i v případě, že by to žert nebyl, nejsem si tak úplně jistý, zda by to bylo ve výsledku pro ekonomiku z dlouhodobého hlediska skutečně přínos. Přeci jen Slovensko je malá ekonomika, která už tak dost značně závisí na automobilovém průmyslu, který není zrovna nejstabilnější. Navíc v dnešní době to už nejsou továrny, ale montovny, kde se díly dovezené ze všech koutů Evropy (světa) dávají dohromady, takže přidaná hodnota skoro žádná.
Re: Podla mna sem daju BMW 3 GT, uz ste to videli? :-)))
Zabitý si ty. Veľmi dobre poznám Industrial park Kechnec a je to jeden z najrozvinutejších priemysených parkov na Slovensku. Sídlia tam značky ako Crown, Magneti Marelli, Getrag Ford, Molex... a mnoho iných... Je tu hlavný ťah na Ukrajinu a Maďarsko. Okrem toho v roku 2013 tu bude dokončená "diaľnica" R4, ktorá spojí Košice s maďarskou diaľnicou M3 (ak sa nemýlim). A teda spojenie aj so západnou Európou cez maďarské diaľnice.
Pracovni sila tvori jen relativne malou cast ceny finalniho vyrobku, spis rozhodnou subvence, vyhody a blizkost jak ostatnich clanku retezce, tak odbytiste.
taky mi to nesedi. Nova tovarna mimo nemecko se stavi kvuli snizeni nakladu => kdyz chci snizit naklady tak cena prace je jen jedna cast, druha cast jsou ruzne cla resp. preprava atd.
Na Slovensku ma smysl stavet tovarnu jako to udelala Kia, kde ma relativne levnou a pritom schopnou pracovni silu pro tvorbu hlavne evropskych modelu, takze nemusi vetsinu produkce pak prevazet do USA atd.)
Kdyz bude delat BMW neco na Slovensku tak bych cekal ze pujde o model primarne zamereny na Evropsky trh, v Mexiku zase zamereni mimo evropu... ted jen otazka co to vlastne BMW chce vyrabet >:D
Jedine to vidim na novu Jednicku, ako konkurenta MB Acka z Madarska, problem je ale v tom, ze pre 1ku uz svojho casu hladali zavod a v hre bol aj Kolin, nakoniec to politicky skoncilo opat v Nemecku.
Pamatam si, ked prisiel PSA, do poslednej chvile nikto nic nevedel, len zrazu v radiu o 12:00 to oznamili. Toto teraz vyzera, ako ked idu z bubnom na zajace, takze nakoniec z toho nic nebude, len lavicovi SK politici, si chceli tosku vylepsit obraz, ked uz tie istoty teda nebudu