Nejdřív si to přečti..nejde o auta která jezdí sama ale o auta která jezdí v koloně.Tím pádem mají menší spotřebu a bezpečnost je také docela slušný přínos v dálniční dopravě ucpané kamiony.Už jsi někdy viděl hromadnou nehodu na dálnici?Ocenil bych kdyby to na dálnici zavedli u kamionů jako povinné..Konečně by mohli spát a koukat se na telku dle libosti bez toho aby mne přišpendlil na svodidla.
A to je problem?
Na dialnici sa najdu dalsie stovky aut, ktore idu jednym smerom. Staci sa medzi ne zaradit; pripadne existujuci rozostup, ak nejake odide, sa sam upravi.
Právě ten okamžik opuštění kolony, to když "řidič" usne, tak auto dle navigace sjede na sjezd a tam zastaví ? :-O Popřípadě zařazení do kolony aut s 6 metrovými rozestupy-to to přibrzdí dalších 100 aut v koloně? Různé jízdní vlastnosti/stav různých aut ? Jak to bude řešit obyč auto bez "autopilota" ? Netvrdím, že je to špatnej vynález, ale je tam spousta ale, hlavně od automobilky, které ta elektronika zas až tak dobř nefunguje ;-\ [odkaz]
Pre pocitacom riadenu kolonu nebude problem ani ubrzdit cely rad. Samozrejme, pre ludmi riadenu kolonu by tam bola velka pravdepodobnost buracky.
Zbrzdit staci o 7kmh a o 5sek sa vytvori miesto pre dalsie auto.
Ale to snad maju nejak vymyslene.
Ta kolona urcite nebude 100aut, ale napr. 10 a za nimi medzera 100m a potom opat kolona. Nejake rozumne clenenie by tam malo byt.
Ja v tom tiez vidim buducnost a hlavne moznost, ako usetrit mnozstvo paliva. Ovela vacsie mnozstvo, ktore padne vhod ekoterorizmu s CO2, ale spomali likvidaciu spalovacich motorov.
Jazda v tesnej kolone pri 130kmh usetri (okrem chudaka prveho) aj 2-2,5L/100km.
chlapi, prectete si otom aspon neco nez otom zacnete diskutovat :-) celej ten system by mel fungovat ve spolupraci s hromadou dalsich systemu, mezi ktere patri treba i navigace, auto ti da samozdrejme dostatecne predem vedet ze auto, na ktere se to vase momentalne fixuje, bude treba za 5km odbocovat z dalnice
chlape, precti si sam 10000000x tuhle novinarskou zpravicku a pochopis, ze cely ten "roboticky" system je zalozen na tom, ze to prvni auto RIDI CLOVEK a ty v zavesu jen tupe napodobuji, co ten prvni ridic prave za volantem vyvadi.
Takze pokud se rozhodne proskocit stredovymi svodidly, tak ta banda tupanu a plechovych mozku za nim to udela taky. A to pominu fakt, ze po dalnici jedou 85 km/h tj NEBEZPECNOU rychlosti blizkou spodnimu limitu. Pokud chteli dat Al Kajde do ruky zbran, jak zabit co nejvic evropanu jednou ranou, je to genialni pocin. :no::no::no::no::no::no::no:
no je videt ze jsi presne ten typ cloveka co by se hodil na tebou popisovany scenar a ty svodidla sam preskocil :-) to ze na Auto.cz vybraly jen zlomek a evidentne se o dany system nijak zvlast nezajimali, neznamena ze to neumi a nebude dobudoucna umet predchazet jistym situacim ;-) takze priste spis nez jen medialni masaz si zajdi na stranky kde ti to popisou podrobne a vysvetli, jak to cele funguje, jak planuji aby to fungovalo, a ze prozatim si to stejne nekoupis a tedy ani nemuzes pouzivat, prave proto ze je to teprve ve vyvoji :-)
bylo by to fajn, kdyby si nebyl stale ODPOVEDNY za sve vozidlo. Jelikoz ten automat nenese zadnou odpovednost, tak v pripade jakekoliv nehody nebo problemu zavrou tebe. Pokud budes za teto situace pospavat, tak gratuluju, k pevnym nervum. Ne, diky , nechci. Radsi si odridim sam 150tkou pri plne koncentraci, nez se nechat vozit 80tkou a byt porad ve strehu, jestli me ten plechovy jouda nechce zabit.
nechci ani vedet jak silene se musis citit treba v letadle, safra co kdyz te ten jouda v pilotni kabine bude chtit zabit 8-s >:D ne vlastne ty mas svoje letadlo a autopilota jsi vzivote nezapnul :-!
nevím jestli to co píšeš opravdu v ČR platí, ale někde tady byl článek o audi, které už budou řídit sami a v některých státech platí, že když auto způsobí nehodu tak vinu nese automobilka. Otázkou stále je jestli jako pasažér sem schopen svěřit této technice život. U německých a japonských aut bych to možná i toleroval, ale u do francouze bych nesedl za žádnou cenu >:D
To srovnani s letadlem kulha a to na obe nohy.
Zaprve, v dopravnim letadle neresis provoz tak jako ridic na dalnici. Za zadkem mas rizeni letoveho provozu a autopilota jisti te druhy pilot, svistis si to letovym koridorem, ktery je vyhrazeny jen a pouze pro tebe a zeme si te predava a hlida radarem. Zadne zatacky, zadna brzdeni, zadne odbocky na dalnicni exit a zadne dite, ktere musi moci mermo ted hned curat.
A zadruhe, vsichni ti piloti dopravnich letadel a chlapi ridici provoz na zemi jsou profici, kteri maji taky odpovidajici kvalifikaci a plat a takovi nerostou na stromech. Jak je chces zaplatit, kdyby meli udrzovat po vsech EU dalnicich autovlacky v nejakem rozumnem intervalu (dejme tomu 20 minut)? A to pravdepodobne pojedou prazdni, protoze budou muset jet tak jako tak (at uz sezenes nejake platici cestujici anebo ne).
a vsdem tem pilotum muze kdykoliv rupnout v bedne ;-) aneb je uplne jedno jestli zivot vlozis do rukou jineho cloveka, nebu cipu kterej se dokaze rozhodnout mnohem rychleji
statisticky porad lip vychazi ten cip, kterej se do te doby nez to poputuje do aut mnohanasobne zlepsi :-)
bud ses troll anebo strelec, ktery si mysli, ze jakakoliv letecka spolecnost si dovoli zamestnat jako pilota psychicky labilni individuum a nasledne ho poslat do vzduchu se stovkou pasazeru a letadlem za x desitek milionu. Samo , ze je rozdil, kdyz letim s kvalifikovanym pilotem a jestli jedu s nejakym hloupym elektronickym bezmozkem anebo lidskym joudou, ktery se nejakou shodou okolnosti dostane do cela autovlacku. No ta bene, pokud podle zakona statisticke pravdepodobnosti drive nebo pozdeji z toho joudy vyklube Allahu Akbar.
co furt mas s tim joudou vepredu? ten system ma ve finale ridit plne automaticky i prvni auto, precti si konecne neco o tomto systemu a nepis ty svoje bludy ;-)
Člověče, máš hluboké mezery v chápání rozdílů mezi počítačem a člověkem. Počítač (chceš-li stroj) je vhodný na provádění přesně naprogramovaných úkonů, jejichž výčet je konečný. Naopak řidič za volantem aplikuje okamžitě zkušenosti na nespočet nových situací. Dokud se počítače nezačnou sami učit, přizpůsobovat nejen svoje programy, ale i v podstatě harwareová propojení podle neustále se měnící situace - každý jeden stroj sám (a tomu se říká život), pak nikdy nedovedou nahradit člověka v jeho esenciálních schopnostech, které používá například za volantem (a v tomto momentě chápu, že mnozí lidé mají tyto schopnosti poměrně slabé a další je v sobě potlačují pod vlivem legislativy, která ochraňujne blbce, co dají klidně do mikrovlnky usušit kočku).
Viděl jsi už někdy zdrojový kód nějakého japonského softwaru?
Nechápu jak je možný, že dělají tak dobrou elektroniku a přitom na programování jsou to naprostá jelita... :-)
Máš jet 200 jako každý normální člověk. Jednak se nebudeš nudit a jednak nebudeš na dálnici smrdět 4 hodiny, ale jen 2,5. Za volantem máš koukat a né sledovat filmy.
Chlape ty mi mluvíš z duše... :yes::yes::yes: Zřejmě jsi už dostatečně ošlehaný žabobijec co si nenechá namluvit, že frantíci začali dělat poctivý auta... :yes:
Tak si to shrnme.
Auta budou drazsi o tento system, ale budou se moci "upichnout" do kolony. Budiz. Ovsem cela ta kolona stoji a pada s prvnim ridicem, ktery ji vede. Co ten z toho ma ? Zaprve misto jednoho sveho auta zodpovida za 5, 10 nebo taky 100 aut za nim. Dale nesmi moc zrychlovat a brzdit a vubec delat skopiciny, ale jet maximalne ekonomicky. Dale se ho netyka uspora paliva, protoze ostatnim rozrazi vzduch. Takze by se na to mohl akorat tak ... vite co. Pokud bude placeny, tak to znamena, ze nekdo bude investovat do jeho auta, do pohonnych hmot, do pojisteni odpovednosti a do platu tohoto ridice. To je vicemene totez, jakoby jste na dalnici pousteli prazdne autobusy s tim, ze kdo chce, muze za nima jet v zavesu. Akorat ze v autobusech plati cestujici, tady to budete platit vy sami z penez, o ktere vas EU ozebraci na danich. Fakt supr, tleskam :yes:
V prvom aute nebude riadit vodic. System bude plne automaticky.
Prvy nemusi mat problem s odporom vzduchu. Staci, ze sa bude po nejakej dobe menit s poslednym, ako to robia kacky letiace v A.
Stavim sa, ze o nejakych 30 rokov uz budu auta riadit iba roboty a samostatne riadit auto bude na beznych komunikaciach mimo mesto dokonca zakazane.
myslim, ze to za 30 let poresi mnohem fikaneji. Je totiz nesmysl drzet si infrastrukturu stavenou apriori tak, aby kdokoliv mohl jet kdykoliv a kamkoliv a pak to dokonale zabit tim, ze se vsichni stejne budou muset pohybovat stejnym smerem stejnou rychlosti v nudnem autovlaku. To je docela proti logice individualni dopravy. Nez mit zmrzacenou individualni dopravu, tak bud mit lepsi individualni (= lepsi auta a lepsi infrastrukturu) anebo naopak lepsi hromadnou (nemit duvod jezdit kamkoliv autem).
Ten "zlý" ľudský faktor je o tom, že mnoho vodičov nevenuje pozornosť riadeniu a tí na cestu nepatria ...
Každý len trochu inteligentný človek v pohode násobne prekonáva schopnosti každého "zázračného" systému, lebo ten dokáže riešiť len to s čím jeho tvorca počíta ...nič viac ... nič menej ...
Takéto automatické systémy majú význam v letectve, kde je priestor na nečakané situácie neporovnateľne menší ako na zemi a i tak si lietadlá udržujú slušný "dištanc" od kolegov a v kabíne musí byť neustále pripravený profík, ktorý kontroluje či je všetko OK ...
pouze plně autonomní vozidlo má nějaký smysl a naději na rozšíření. To znamená vozidlo, které dokáže jet zcela bez řidiče. Ze kterého řidič vystoupí a auto samo zajede někam zaparkovat. Potom se zase na zavolání vrátí.
Tohle je zatím jen kočkopes s velmi omezeným využitím. Než by se začalo sériově vyrábět, už by bylo zastaralé. Je to jen cesta jak podojit EU.
Mimochodem plně autonomní vozidla už se zkouší v reálném provozu v USA s velmi dobrými výsledky. Dokážou si vytvořit podle obrazu kamer 3D obraz okolí a identifikovat objekty. Umí odhadnout jejich vektory a rychlost dalšího pohybu a tak se dynamicky vyhýbají překážkám. Prostě takový KITT doby kamenné.