Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volva bez řidičů vyrazila na španělskou dálnici

David Bureš
Diskuze (35)
Na systému automatického řízení aut s Volvem spolupracuje firma Ricardo spolu s vybranými univerzitami a výzkumnými organizacemi.

Automobily jely rychlostí 85 km/h, mezi sebou měly šestimetrové rozestupy. V předchozích jízdách na testovacím okruhu auta měla pětimetrový až patnáctimetrový rozestup.

Samo Volvo přiznává, že řízení s absolutním spoléháním se na techniku může být zpočátku děsivé, podle zkušeností lidí zapojených do projektu si však na to člověk údajně rychle zvykne.

V konvoji jelo jako vedoucí vůz nákladní Volvo FH, které následovaly čtyři automobily – další nákladní automobily a osobní modely S60, V60 a XC60.

V jednotlivých vozech pracuje technika, kterou už prodávaná Volva běžně používají – kamery, radary a laserové senzory. Ty sledují vedoucí auto a další auta v okolí. Díky bezdrátové komunikaci pak vozidla napodobují pohyby toho vedoucího a pomocí systému samočinného řízení od Ricarda po jeho vzoru brzdí, zrychlují nebo zatáčejí.

Projekt SARTRE (anglická zkratka pro Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí) byl zahájen v září 2009. Od té doby každé auto z tohoto projektu najezdilo asi 10.000 kilometrů.

Po zkouškách na běžné silnici projekt vstupuje do další fáze, kdy bude analyzována spotřeba paliva aut. Jednou z výhod takového konvoje má být totiž ten, že sníží spotřebu paliva a tím i emise CO2.

Konvoj vozidel má navíc zvýšit bezpečnost dopravy, protože minimalizuje vliv lidského faktoru. Vedle toho by byl takový systém pohodlný i pro řidiče následujících vozidel, protože jim uvolňuje čas pro provádění jiných činností, než je řízení vozu.

Projekt je částečně hrazen Evropskou unií, vedle Volva na něm spolupracuje britská firma Ricardo, Idiada and Robotiker-Tecnalia ze Španělska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Německa a SP Technical Research Institute ze Švédska.

David Bureš
Diskuze (35)
1. 6. 2012 22:52
Ještě musí chlapci máknout,
pouze plně autonomní vozidlo má nějaký smysl a naději na rozšíření. To znamená vozidlo, které dokáže jet zcela bez řidiče. Ze kterého řidič vystoupí a auto samo zajede někam zaparkovat. Potom se zase na zavolání vrátí.
Tohle je zatím jen kočkopes s velmi omezeným využitím. Než by se začalo sériově vyrábět, už by bylo zastaralé. Je to jen cesta jak podojit EU.
Mimochodem plně autonomní vozidla už se zkouší v reálném provozu v USA s velmi dobrými výsledky. Dokážou si vytvořit podle obrazu kamer 3D obraz okolí a identifikovat objekty. Umí odhadnout jejich vektory a rychlost dalšího pohybu a tak se dynamicky vyhýbají překážkám. Prostě takový KITT doby kamenné.
1. 6. 2012 09:40
Re: EU / zumpa na penize
Přesně tak, tohle je snaha pěstovat pomeranče v Grónsku....
1. 6. 2012 09:37
Re: Paráda
Člověče, máš hluboké mezery v chápání rozdílů mezi počítačem a člověkem. Počítač (chceš-li stroj) je vhodný na provádění přesně naprogramovaných úkonů, jejichž výčet je konečný. Naopak řidič za volantem aplikuje okamžitě zkušenosti na nespočet nových situací. Dokud se počítače nezačnou sami učit, přizpůsobovat nejen svoje programy, ale i v podstatě harwareová propojení podle neustále se měnící situace - každý jeden stroj sám (a tomu se říká život), pak nikdy nedovedou nahradit člověka v jeho esenciálních schopnostech, které používá například za volantem (a v tomto momentě chápu, že mnozí lidé mají tyto schopnosti poměrně slabé a další je v sobě potlačují pod vlivem legislativy, která ochraňujne blbce, co dají klidně do mikrovlnky usušit kočku).
1. 6. 2012 09:28
Re: Paráda
Máš jet 200 jako každý normální člověk. Jednak se nebudeš nudit a jednak nebudeš na dálnici smrdět 4 hodiny, ale jen 2,5. Za volantem máš koukat a né sledovat filmy.
31. 5. 2012 16:50
Re: No
Spíš bude sranda tohle předjíždět. A ještě větší sranda bude, až se dva vláčky vedené samozřejmě řidiči kamiónů začnou předjíždět.