Volva bez řidičů vyrazila na španělskou dálnici
Automobily jely rychlostí 85 km/h, mezi sebou měly šestimetrové rozestupy. V předchozích jízdách na testovacím okruhu auta měla pětimetrový až patnáctimetrový rozestup.
Samo Volvo přiznává, že řízení s absolutním spoléháním se na techniku může být zpočátku děsivé, podle zkušeností lidí zapojených do projektu si však na to člověk údajně rychle zvykne.
V konvoji jelo jako vedoucí vůz nákladní Volvo FH, které následovaly čtyři automobily – další nákladní automobily a osobní modely S60, V60 a XC60.
V jednotlivých vozech pracuje technika, kterou už prodávaná Volva běžně používají – kamery, radary a laserové senzory. Ty sledují vedoucí auto a další auta v okolí. Díky bezdrátové komunikaci pak vozidla napodobují pohyby toho vedoucího a pomocí systému samočinného řízení od Ricarda po jeho vzoru brzdí, zrychlují nebo zatáčejí.
Projekt SARTRE (anglická zkratka pro Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí) byl zahájen v září 2009. Od té doby každé auto z tohoto projektu najezdilo asi 10.000 kilometrů.
Po zkouškách na běžné silnici projekt vstupuje do další fáze, kdy bude analyzována spotřeba paliva aut. Jednou z výhod takového konvoje má být totiž ten, že sníží spotřebu paliva a tím i emise CO2.
Konvoj vozidel má navíc zvýšit bezpečnost dopravy, protože minimalizuje vliv lidského faktoru. Vedle toho by byl takový systém pohodlný i pro řidiče následujících vozidel, protože jim uvolňuje čas pro provádění jiných činností, než je řízení vozu.
Projekt je částečně hrazen Evropskou unií, vedle Volva na něm spolupracuje britská firma Ricardo, Idiada and Robotiker-Tecnalia ze Španělska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Německa a SP Technical Research Institute ze Švédska.