Elektrická Octavia se nám poprvé představila už minulý rok v Paříži, možnost vyzkoušet si tiché proplouvání městem na vlastní kůži jsme však měli až nyní.
Ano, je třeba vzít v úvahu několik proměnných, při posuzování charakteru vozu z hlediska přetáčivosti - nedotáčivosti. Jak uvádíš, hraje ne nevýznamnou roli např. "práce s plynem", rozložení hmotnosti resp. nákladu a pod. Pro posouzení, jaký má auto charakter proto nestačí projet jednu nebo dvě zatáčky na limitu nebo na volné ploše jet dokola až do počátku smyku. Zkušený řidič vlastnosti auta odhalí poměrně brzy a není k tomu mnohdy ani potřeba moc "násilí". Rozhodně hodně plynu nebo brzdění byť jen motorem při průjezdu zatáčkou může ovlivnit chování zkoušeného auta tak, že z přetáčivého chování se stane nedotáčivé a naopak.
O tom, jaký charakter auto bude mít, rozhoduje koncepce pohonu, umístění motoru jako velmi hmotné součásti potažmo tedy rozložení hmotností na jednotlivé nápravy a i ve vztahu k momentu setrvačnosti ke svislé ose vozu (rozdíl např. motor podélně proti motoru napříč). Dále je důležitá i konstrukce jednotlivých náprav, případně i účast různých podpůrných systémů (samosvorné či elektronicky řízené diferenciály) stabilizační systémy a já nevím co ještě.
Tak tak, ale prostě někdo si pod neutrálním autem představuej auto, které jede tam, kde ho pošleš v jakékoliv rychlosti a jakýmkoliv směrem... prostě need for speed s cheatem >:D
Minimálně by si mohl zjistit, že existuje něco jako neutrální smyk. Tedy přesně popisovaný jev, kdy odstředivá síla auto vytlačuje a to klouže všemi čtyřmi koly ven. Nicméně ten se objevuje hlavně u čtyřkolek, protože smyk hnané nápravy může být dílem řidiče. Udržet perfektní rovnováhu na hnané nápravě, aby předek i zadek ztratily přilnavost najednou, je ošemetné.
Jako Audi. Článek ve střešním okně. Slouží k pohonu ventilátorů, které v interiéru udržují cirkulaci vzduchu. Díky tomu se ti v interiéru vzduch nedrží a neohřívá se na nepříjemně vysokou teplotu. Auta mívají menší panely, většinou jen na podobné chlazení interiéru, popřípadě na napájení některé palubní elektroniky. Tak to má třeba Leaf. Aktuálně si myslím, že se nevyplatí jako způsob dobíjení baterií.
ja nemusim nic pocitat, me se to vrati jiz za cca rok, a to vcetne uveru ktery jsem si na porizeni vzal ;-) tedy u me v mem pripade zaplaceni nakladu na porizeni cca 5 let, a zivotnost? vyrobce uvadi 15 letou zaruku, to me dava sanci ze se me to za tu dobu nejen zaplati, ale jeste to treba i 2x vydela, a mit cca 100 tisic rocne jan tak bez jakekoliv prace, a neplatit temer nic za elektrinu (ze site odeberu minimum pouze v noci nebo kdyz nejsou podminky aby to utahlo to minimum co potrebuju pro nasi spotrebu) me prijde docela vpohode :-)
Tak víš jak, před 20 lety, když se stavělo, tak se čekalo před stavebninami přes noc na "Ička", takže pomýšlení na ekodům moc nebylo >:D
Samozřejmě plyn či tuhá paliva budou muset být, ale šlo poznat snížení nákladů na plyn po prvním roce. Otec to má někde napsáno, ale pokud si dobře pamatuju, tak nějakých 10-15 let návratnost je. Ale taky je to dáno tím, že to nebylo až tak nákladný systém, instalace si otec dělal sám, je to kutil >:-[]
Za mně ale jo, při plánování domu bych s tím počítal, jen to lépe propojit se zbytkem, jak říkáš.
Pořád je to takové polovičaté řešení.
Nejlépe kombinovat s pasivním či nízkoenergetickým domem. Pak to člověka přesvědčí.
Ve starém baráku ten plyn či tuhá paliva pořeba stále je.
Ja len to, ze ked sa cele auto v zatacke zacina pomaly klzat von, tak je nedotacave a nie maximalne neutralne. Ale aby si ma zle nepochopil, to je definicia, to nie je zla vlastnost. Totiz, sucasne moderne prednokolky maju posunuty limit, ked sa zacnu klzat pomaly von, velmi daleko a ja osobne ich preferujem viac ako zadokolky.
Taky jsem byl skeptický, když otec s velkým nadšením pořizoval obyčejný ohřev vody na střechu. Rozmlouval jsem mu, že těch 50t, co ho to bude stát, se nikdy nevrátí.
Realita je taková, že řekněme od března do listopadu se voda ohřeje, když ne na naprosto horkou, tak alespoň na tolik, že stačí elektricky ohřát jen o pár stupňů.
Výsledek je ten, že zatímco někteří "skvělí" sousedi i v květnovém horkém dni večer v naší dědině zatopí tuhým palivem a já tak při běhání čmuchám ten smrad, ačkoliv jsem se těšil na čistý vzduch domů, tak u nás se netopí. Takže třeba tohle mě přesvědčilo, i když jsem se nechtěl dát.
A ty fotovoltaické články na střeše by podle mě v pohodě zvládly v létě "krmit" klimatizaci, což v mnoha autech funguje. Nechci se přít, ale tuším Superb minulé generace takové příplatkové střešní okno měl. Takhle ta černá střecha plní přesný opak, ještě interiér bude v létě více rozpalovat.
Jo... budu parafrázovat "ty jsi ale reagoval zcela imbecilne "...
Když se o něčem chceš bavit, tedy reagovat, bylo by vhodné, abys byl schopen komplexní reakce. Na vypichování různě nesmyslných částí, tu máme už jednu tetku.
ti chytri z nas mohou s elektromobilem jezdit dokonce tak, ze natom jeste vydelavaji a jizdu jim plati energeticke spolecnosti (respektive klienti tech spolecnosti, tedy vetsina abyvatel) na "dotacich" >:-[] staci mit ten elektromobil, a solarni, vetrnou, ci vodni elektrarnu s tarifem "zekleny bonus" pak kazda dobita kW muze majitely vydelat cca 13 korunek ;-)
ja som to nevycitaval z clanku. ja len viem ako sa prejavuje nedotacavost a pretacavost. su tri stavy: 1. pretacavost - auto zatoci viac ako je potrebne do zakruty zatocit a zadne kolesa "predbehnu" predne, nastava vacsinou smyk a potom auto ide bokom/zadom tak ci tak von zo zakruty (ak ma stale vysoku rychlost), 2. neutralita - auto ide tam, kde su nasmerovane riadiace kolesa, proste ako po kolajach, 3. nedotacavost - auto je vyhadzovane von zo zakruty, pricom sa nemeni alebo len mierne meni jeho celkovy uhol natocenia. ano v tomto pripade moze predok klzat viac ako zadok, ale stale je to nedotacavost. akonahle zacne auto plynulo "klzat von", tak je nedotacave. takze sa neda povedat, ze auto nie je nedotacave, ale v zatackach zacne pomaly klzat von >:D
ta cena je jen diky tomu ze je to prototyp a je tedy nacenena individualne ;-) skutecna vyrobni cena toho auta bude jen mirne nad cenou normalni Oktavie, pri nehode by musely vychazet z ceny mnohem nizsi, silne pochybuju ze to maji pojistene v provozu na 10 mega >:D
podla mna ti ironicky naznacoval, ze si zle vykladas pojem neutralita >:D lebo keby to bolo podla tvojho vykladu, tak vacsina aut je neutralnych, ked ich to len vyhadzuje von zo zakruty vo vyssej rychlosti, takze aj nedotacavost je v podstate neutralita podla teba, lenze predok je viac vytoceny smerom von, ale inak je to auto neutralne >:D
ale vola >:D
neutralita je ked to stale ide tam kam zatocis. no kazde auto pri urcitej rychlosti zakonite dospeje k nedotacavosti (v drvivej vacsine pripadov) pri zatacani vo vysokej rychlosti a bez nejakeho carovania s pedalmi. cim je auto tazsie a adhezia pneumatik nizsia, tym nizsia rychlost staci na vyvolanie nedotacavosti. a ked auto ma tristo kil navyse, tak je jasne, ze bude viac nedotacave ako bez tych 300 kg. pretoze je to velka zotrvacna hmota, ktorej smer sa tazko meni, takze to auto "klza smerom von zo zakruty", t.j. je nedotacave. ziadne, ze neutralita...
neplet fotovoltaiku a solarni kolektory, a ano v noci samozdrejme fotovoltaika nefunguje stejne jako solarni kolektor, ke svemu provozu jaksi potrebuji prekvapive slunecni svetlo >:-[] oboje ale bezproblemu funguje i v mrazech, ac kolektory samozdrejme pak straceji hodne na ucinnosti, fotovoltaicky panel ale s minusovou teplotou na efektivite nijak nestraci ;-)
Panely mají pořád jednu velkou nevýhodu, nejlépe fungují tehdy, kdy nejsou potřeba.
Stačí aby zasněžilo/zapršelo a výkon jde k nule, v noci, kdy teplota padá, nefungují vůbec a pokud nemáš velkou bečku, do které bys přes den topil, jsou prakticky k ničemu. Jo, možná na vytápění bazénu, tam nějaký užitek poskytují.
Dobrý den, automobilka o soláru samozřejmě uvažuje, byť to nebude nikterak zázračný přísun energie. S novými články (vyšší účinnnost) v tom však pak školitel z TUV smysl viděl, takže až elektrická Octavia III vyjede, minimálně jako extras články, troufám si tvrdit, uvidíme.
Pokrok sa síce nedá zastaviť, ale zas nikde nie je napísané, že zrovna elektromobily sú pokrok ...
Od tej účinnosti treba odčítať i napr. znečistenie, čo je hlavne v mestách poriadny problém ...
Vzhľadom na prirodzené "vybíjanie" a stratách pri prenosoch rátam, že by tie fotovoltaické články na streche by dokázali akurát tak +/- udržiavať stav v batériách .....
Jistěže by to bylo perfektní, ty pojídači vtipné kaše. Plocha střechy 2 m2 . V našich podmínkách dopadá asi 1kW na m2 ( kolem poledne i více ) . To je v létě přes den při účinnosti článku kolem 18ti% 360W, řekněme tedy 300W průměrný výkon. Po dobu 8 hodin slunečního svitu jsou to 2.4 kWh elektřiny . Při spotřebě 11kWh/100km ( jak naměřili této Škodě) to máme 22km dojezdu, který vám denně "nasvítí do nádrže zadarmo". To máme za týden 154km dojezdu, který do nádrže nateče "ze vzduchu". Dobře, už slyším to brblání. Tak občas bude pod mrakem atd, ale cca okolo 100km dojezdu ze slunce týdně - mně to příjde jako sakra perfektní.
A to již dnes existují články s účinností 40%. Pro ně si všechny dojezdy vynásobte 2ma. Pokrok nezastavíš. A to nemluvím o tom, že když si ty panely, jejichž cena padá neúprosně, postavíte doma na střechu na ploše třeba 20m2, tak už celý život nebudete potřebovat palivo.
Viděl jsem toto vozítko v akci před závodem MB, nebýt těch polepů, tak ani nevím, že je to elektromobil. Co se týká ceny, tak ještě, že jsem to nenabořil :-)
"Nedotáčivost auto na běžných silnicích nepozná, jediný limit je v absolutní hmotnosti auta, kdy v zatáčce začne celé auto pomalu klouzat ven" >:D >:D >:D to klzanie auta von sa vola nedotacavost >:D
takova solarni plocha sice akumulatory nenabyje, ale minimalne dokaze zajistit treba par km navic ve slunesnych dnech, nebo to aby akumulatory neklesly na nulu ;-) plocha strechy bezne Oktavie by sla pokryt solarem o max vykonu nekde okolo 200-300W a rozhodne by to auto prospelo vic nez panoramaticke strechy u jinych automobilu kde je pak jizda ve slunecny den spise utpenim
No to by bylo naprosto perfektní s tou fotovoltaikou ve střeše, nebo by si zákazník mohl vybrat mezi větrnou elektrárnou místo antény a nebo soláry pro ohřev TUV na mytí rukou...
na elektrickej Kombik se hodne tesim, a hlavne pokud strechu vyuzijou konstrukteri k instalaci solaru ktery dnes jiz pri teto plose a technologiich stoji pakatel (automobilky si to ale jiste nechaj slusne zaplatit)
a k poslednimu odstatvci, spis nez na zarice okolo silnic bych to videl na obcasnou indukci primo ve vozovce, kuprikladu ve smeru do kopce
PS> puvodfni reklamni prototyp na fotkach mel ve strese 3 oddily solarnich clanku, ma je i tento?