Stoji to za ty lepsi vysledky v normovane spotrebe dle smernic EU ?
Patrne ano. Auto s potencialem jet 300 km/h kombinovane se startstopem a sestivalcem ..
Žádný ústupek, původní M3 měla čtyřválec, jít to takhle dál, měla by teď M3 dostat desetiválec, ne? :-O Šestiválec je typický jak pro bmw obecně tak pro M3, resp. její nejoblíbenější generaci E46. To, že dostane turba je logické, při dnešních emisních limitech se nedá z atmosféry dostat ani těch cca 250kW, navíc čas oponou trhnul, a dnešní turbené šestiválce jsou motory, které si s charakterem atmosféry nezadají. Já bych počkal na to, co bmw předvede, řeči o "fajnšmekrech" v amerických V8kách mi ve vztahu k M3 přijdou komické.
Nemluvím jen o amerických V8, ale o evropských - AMG. :-). Určitě to bude dobré auto, ale varhany nenahradíš, stejně jako objem nebo zvuk. Většině to ale bude asi jedno...
Můžeš si vsadit sto ku jedné, že AMG z příštího céčka bude mít turbené V6. BMW byl a je trendsetter.
Obecně, motor je jedna věc a já opravdu nemám strach z toho, co předvede bmw, ale i tak mě mnohem víc zajímá, kolik bude nová emtrojka vážit, jaký bude mít samosvor a jestli dostane pořádné brzdy. Hodně se v souvislosti s bmw mluví o návratu k leicht gewicht principům sportovních modelů, tak doufám, že nová M3 bude postavena tak, aby z ní logicky vyšla varianta CSL než GTS.
denne mam za usima 6val boxer, proti BMW M3 CSL jeho zvuk neni sice nic moc, ale na hezkou V8 se stejne nechyta ani jeden z nich. Jeden z blaznu v mem okoli ma Techart predelavku Cayenne Turbo a to auto proste septa, mluvi, zpiva, bruci a rve jak raneny tygr, vsecko v jednom. Nic lepsiho jsem v zivote neslysel.
Mozna si neco takoveho koupim nekdy v pristim zivote, az budu hodne bohaty ;-)
Tak pokud ti jde jen o zvuk, tak to je pak těžké. Jsou to nekonečné debaty šestiválec kontra osmiválec. Každý má svoje příznivce a odpůrce. Fakt je to, co píše Dinar. K BMW bylo svými R6 vždy pověstné a i s turbem to bude, nebojím se říct, bomba.
K těm zvukům. Ubublané V8 je super, ale pro mě byl TOP zvuk na upravené M3 E46 CSL letos na KSA...
Hlavně jeho výkon není nic moc...
Moje nákupní taška 1.6 na zimu má víc PS a NM než Tvé šestiválcové Porsche ;-)
Když tady tak zesměšňuješ BMW za jejich downsizing, pověz mi, v čem spatřuješ výhody vozu, který máš Ty respektive jeho motorizace? Vždyť pro šoféra je to spíš trápení a i ta nejblbější holka z dědiny už ví, že i nová Fabia HTP stojí víc :-!
Být Tebou, nebušil bych do BMW a jejich chystané ofenzívy, protože je pro Tebe z říše mokrých snů jak výkonově, tak požitkem jak z jízdy, tak poslechu.
dobrej vystrik, nikdy to nedelavam, ale tentokrat jsem se fakt podival, co ti rika pane... juke 1.6 turbobenzin s 200hp za 350tisic (coz je mene nez aktualni cena mojeho porsche, ktere tu tak shazujes) se kterym prasis v provozu tak, ze to lidem nedalo a pekne od plic ti to napsali na profil. Jako sorry chlapecku, ale od takovych smradu si tu nenecham nadavat.
cece, podle tvoji logiky jde dat turbo jen na sestivalec a na osmivalec uz ne ?
nejde tu o hruby vykon, jde samozrejme o technicke reseni a V8 je sam o sobe tak perfektne vyvazeny a kompaktni, ze R6 je proti nemu jednoznacne krok zpet. navic tu nejde o pokrok ale zcela zjevne o downsizing, aby mohli rict, ze v testech EU uz to nezere 11.5l ale 9.5l na sto. Oboji udaje jak z pohadky o velke repe.
Vidlicový motor je vyváženější než řadový? Aha. >:D Zapiš si za uši, Roberte, že neexistuje lepší koncepce motoru pro dobré vyvážení rotujících hmot, než je právě řadový šestiválec.
kde jsem psal ze vidlicovy motor je vyvazenejsi nez radovy ? psal jsem, ze V8 je perfektne vyvazeny a kompaktni, R6 je mozna taky perfektne vyvazeny ale uz zdaleka ne tak kompaktni. A dokonce i ty vidlicove desetivalce uz BMW melo, takze v tom neni nejmensi problem.
Stačí si je poslechnout. Není nic ušlechtilejšího než V8. Asi kromě V12. Já chápu fans BMW, je úpe na prd, že sportovní značka dělá takové kompromisy a úhybky. Na jedné straně R6 a na druhé konkurence od MB dělá několik různých 8válců, atmosférické i turbované až po dvanáctiválce. Je to k vzteku co? K tomu ten Mdieselscheisse. Tak to tu aspoň neobhajujte, když máte auta rádi. :-) A pokud je Vám to fuk, tak to chápu, ale to nepotřebujete ikonu typu M3.
Nějak se míjíš s tímhle článkem, tady přece není řeč o tom, jestli má dvanáctiválec ušlechtilejší zvuk než šestiválec. Debata je o M3, do ní prostě šestiválec patří, V8 je v téhle třídě přes čáru, důvody její instalace v předchozí generaci jak M3, tak CAMG tak RS4 jsem ti snad srozumitelně vysvětlil, bylo to poplatné době, vývoj jde dál, návrat k R6 je u BMW logický. K vzteku pro tebe možná bude, až vyjede příští C-AMG s turbenou V6, ale nenaděláš s tím nic.
Len malá poznámka: pri tom Céčku AMG možno hovoriť o "návrate k tradícii", keďže céčko už 32AMG (fúkaný šesťvalec) v minulosti malo.
Ale celkovo vzaté okrem trochu diskusných pokrikov veľké výhrady proti preplňovaným šesťvalcom v špičkových modeloch prémiovej strednej nebudú; ak nebola žiadna defenestrácia v Stuttgarte za štvorvalec v eSku (kde bol na to skôr dôvod). ;-)
To byla náhoda, oba jsme tehdy se společníkem v jednu dobu měnili auta, on se zbavoval tohohle 32amg já 528i a došlo k tomu, že já svoje prodal prakticky ze dne na den, a pár měsíců čekal než mi dodali novou 530i a on naopak dostal super cenu na skladové éčko 500, tak jsem se musel nějakou dobu "mlátit" v tomhle kompresorku. ;-)
A ještě dodám, pro M3 bylo krokem zpět právě použití osmiválce, M3 má být vyšlechtěná sport. varianta modelové řady střední třídy, žádný hotrod, mnohem důležitější než velký osmiválec vpředu je ovladatelnost a agilita.(a mluvíš-li o kompaktnosti vždycky se u toho podívej na tu bouli na kapotě). BMW udělalo osmiválcem ústupek vlastní tradici a to hlavně v reakci na V8 v audi RS, audi nemělo nikdy V6ku, která by se mohla vzdáleně rovnat R6 3,2, no a MB se logicky přidal, páč AMG V6 taky za moc nestála. Dnes se obecně mezi bmw M3 fans považuje E90/91 M3 za krok bokem, R6 a lehčí nová generace dává naději na návrat do brázdy. A díky turbům to nebude ústupek ani z hlediska výkonu.
hm , mozna.. ale spis v tom citim zradu. BMW jde jednoznacne cestou zmensovani motoru a je co se tyce emisi CO2 papeztejsi nez papez. Jejich posledni kreace i8 budiz zarnym prikladem.
Podívej se na to naopak. BMW je zase o krok napřed. Doba, kdy bude muset i to nejsportovnější auto na světě být ekologické tady bude za chvíli nebo už tu je a někoho možná přepadne nepřipraveného. BMW to nebude. Neříkám, že mám radost z downsizingu, fičur jako start stop, eko pneu a já nevím čeho všeho, ale doba je hold taková. Doba, kdy se ekologie a zásoby ropy neřešily jsou pryč a už tady nikdy nebudou.
A i na kreaci i8 se podívej naopak. Bude to nosič nových technologií. Inženýři BMW jsou pořád jedni z nejlepších na světě. Jen to dřív dokazovali klenoty v oblasti vysokootáčkových atmosférických motorů, teď to ukazují u zpracování karbonu, hybridů, elektromotorů... Doba se vyvíjí.
:yes: Souhlas, brutální výkon dosažený počtem válců a objemem není cesta ke sportovnímu autu, protože zároveň roste hmotnost, navíc na čumáku a taková auta jsou dobrá na jízdu rovně, nic víc. Pokud zároveň u nové M3 sníží hmotnost tak je to daleko sympatičtější cesta než rvát do sedanů střední třídy V8 monstra o objemu přes 6 litrů z kterých umí dostat slušný výkon s prominutím každý blbec ale zároveň vyžene váhu vozu přes sedmnáct nebo osmnáct metráků a to pak je o ničem.
no hlavne by pak nemeli co dat do m5tky, kdyby uz do M3 dali nejakou odlehcenou verzi v8 turbo. podle me vitr foukal hlavne odsud. o tom, ze by nevyladili M3 jku a nedokazali udrzet jeji hmotnost na uzde s V8 si naopak troufam pochybovat.
Tohle přesně píšou vždy uživatelé a motoristé, kteří ještě pořádnou V8 neřídili. BMW jde jistě přednostně o váhu, když dělají Mdiesel, co? A mimochodem právě ten 6litr dává Porschákům a BMW na *...a i na dráze viz [odkaz]
A že těch deset nebo kolik Porsche co mají daleko lepší časy na NS a přitom disponují "jen šestiválcem" a mají trapný objem proti 63 AMG si vysvětluješ čím? >:-[]
Kde si písal o nejakej black series? Ja čítam "63 AMG" a to môže byť ako S klasse, tak CL či SL a žiadny z nich za superšport porovnateľný s 911 nemožno považovať, že? ;-)
Zas ten ring. Myslíš třeba GT3 RS za 7:33, nebo GT2 za 7:32, GT2 RS za 7:24 (a to neberu 7:18 se spornými pneu). M3 GTS za 7:48. Jo, uplně jinej vesmír.
Tady jde o jiné přístupy a důraz na jiné hodnoty. Black series jsou úžasné, ale jsou to ještě opravdu Mercedesy ? U těchto elegantních coupé/cabrio mi přijde až nedůstojné honit desetinky na okruhu a lepit prahy, difuzory a křídla.
Objem a válce nenahradíš. No, ano i ne. Když nemusíš pohánět Queen Mary, tak nepotřebuješ ani jadernou elektrárnu. A nebo umíš čarovat a uděláš to jako Nissan. A nebo miluješ Queen Mary a jadernou elektrárnu a okruh rád přenecháš někomu jinému.
Ale zase nerobme z čiernej bielu.
M3 V8 s malým (na pomery V8, viď ostatne typické V8 v áemgéčkach) a točivým V8 určite nebol krok vedľa. R6 bola na hranici svojich technických možností a zväčšovať jej objem by šlo na úkor točivosti, takže krok k V8 bol logický. A nepoznám majiteľa BMW, ktorý by povedal, že to auto by nechcel ;-) a argumentoval by nejakou stratou charakteru či neveru tradíciám.
A o "návrate k tradíciám" sa pri použití R6 biturbo (príp. triturbo) moc nedá hovoriť, to uznáš i sám. Tradíciou bol práve točivý R6 s fantastickým zvukom v otáčkach, čo pri turbe už nebude (335i budiž neveselým príkladom).
Mluvil jsi o hranicích možností šestiválce. Stačí se podívat na tenhle čtyřlitrový šestiválec Porsche, abys poznal, že BMW ještě na hranici možností nebylo. Oproti 3,8 litrové verzi má zvednutý zdvih a dokázali se s tím poprat.
Otázka neznie, či je možné spraviť šesťvalec s objemom 4 litre (donedávna v US boli štvorlitre takmer výhradne V6), ale či Porsche malo inú možnosť. Ja tipujem, že V8 (resp. B8) by tam jednoducho nenarvali a preto skrátka museli prevŕtať ten B6. Z hľadiska teoretickej efektívnosti je ale pri objeme 4 litre výhodnejší V8, než V6 (viď "pollitrové pravidlo").
A rovnako asi uvažovalo i BMW; oni neboli obmedzení priestorom, ako Porsche, preto logicky usúdili, že pri objeme okolo 4 litrov je výhodnejší V8 ako R6.
Osmiválec? Já si myslím, že by to šlo, kdyby chtěli. Ale to by pak asi těžko byla 911, že? On je to kus historie, GT3 byly poslední 911, které ho používaly. Pokud by jim šlo jen o výkon, měli k dispozici jeho nástupce - měla ho Carrera, Turbo a bude ho mít i 991 GT3. Takhle ti dali do rukou něco výjimečného, téměř závodní specifikaci z RSR. S tímhle náčiním můžeš na Nordschleife jíst Carrery GT ke svačině, pokud ho zvládneš ukočírovat (ona Carrera GT také není zrovna krotká).
Není problém udělat desetilitrový šestiválec, problém je udělat ho točivým. A ten čtyřlitr Porsche je hodně dobrý. Určitě jeden z nejlepších, které kdy Porsche vyrobilo. A nejeden člověk by řekl, že úplně ten nejlepší motor v celé historii 911. Dává pěkných 500 koní v 8250 otáčkách. S tímhle objemem válců. A přitom plní Euro 5.
PS: Měl jsem tu možnost projet se autem s 13 litrovou V8. Točící 8 tisíc. Zažil jsi někdy 0-300 za 10 vteřin? S manuální převodovkou? Ten motor se vytáčí tak rychle, že s ním budík ani nestíhá.
Souhlas, vždyť V8 v M3 E9X je tuším lehčí než 3.2 v M3 E46. Což je samo o sobě perfektní. Tam jde spíš to charakter auta jako celku. Já M3 E9X bohužel nikdy nejel, ale říká se, že šla trošku stranou od sportovnosti ke GT stylu. Za což může hlavně hmostnost. Ale i tak bych to auto strašně moc chtěl >:D
Zjednodušeně řečeno je celkem "jedno", zda bude mít M3 V8 nebo R6 (motoráři BMW si jak vidno umí poradit se vším). Hlavní je to, co je kolem motoru a váha toho všeho.
V8 je typické v amgéčkách, ale ne v céčku, tam ji šoupli stejně jako bmw coby odpověď na RS4. A že nepoznáš majitela... no, snad jen, podívej se na ceny málo jetých kusů M3E46, to je cenový vývoj pomalu jak u Ferrari. Já proti M3 E91 nic nemám, ale charakterem je to dost jiné auto než předchozí emtrojky, jel jsem i GTS, což je extrémní verze stejně jako extrémní byla CSL z přechozí M3E46 a tady je ten rozchod v pojetí obou aut tak propastný, že bys ani neřekl, že jde o auta stejné modelové řady. A já prostě raději způsob M3 v pojetí CSL než GTS jakkoliv je to impozantní auto. A o tom je řeč, prostě nevidím důvod plakat nad ztrátou V8, navíc dopředu, dokud zatím nikdo neví jak se ta nová turbená R6 bude chovat.
A k 335i a "ztrátě zvuku", to je iudexi klišé jako kráva, pokud ti pustím zvuk atmo R6 a 35i od šesti do sedmi tis. ot., poznáš leda prd a ne rozdíl. Zvukově se ty motory mírně změnily ne s příchodem turba, ale s příchodem přímého vstřiku, sonorní samet se změnil ve spod a středních otáčkách na trochu hrubší zvuk spíše připomínající V6, ale jakmile ručička mine 5 tis., je tam ten starý známý mechanický jekot. Jediné, co ovlivnilo turbo je rychlost s jakou ručička dorazí k omezovači, ta ochota je o poznání menší.
Nemám napočúvané tak, ako Ty, aby som vedel povedať, aký zvuk má R6 atmo práve pri 5000 rpm a aký R6 turbo; narážal som na jednoduchý fakt, že kým R6 v predošlých M3kách vedeli točiť 8000 rpm, turbo končí pri cca. 6000 (aj keď možno dá viac, reálny zmysel to nemá, lebo výkon ide dolu). A ak i akceptujem Tvoje tvrdenie, že turbo i atmo R6 majú rovnaký zvuk pri 5-6t rpm (nemám dôvod spochybňovať Tvoje skúsenosti), tak jednoducho nepoprieš, že R6 atmo posúva ten jakot nad 6000 ešte ďalej a o to budú M3 s turbom ochudobnené, lebo toľko točiť jednoducho nemôžu.
Běžná 35i dotočí 7tis. bez problému a stejně končí kterákoliv atmo verze třílitru, tam není vůbec žádný rozdíl, R6 3,2 byl opravdu speciál s jeho osmi tisíci, ten motor je dodnes nepřekonaný. Problém turbených motorů ve vztahu k otáčkám je ve výkonu, myšleno tak, že čím větší turbo tím víc přicházíš o vršek otáček, proto např. vyhoněná verze 35i v 1M je charakterem mnohem horší než běžná třistakoňová 35i. Právě proto očekávám, že ten nový motor v M3 bude mít nějakou kombinaci tří turb, která dovolí stále relat. nízkotlaké přeplňování a nezdevastují charakter motoru, a nepředpokládám, že by netočil alespoň těch sedm tis., to by bylo zklamání. No, jsem zvědav, rozhodně mám u M3 větší obavy z nastavení podvozku, řízení, brzd než z projevu motoru. BMW má v posl. letech problémy právě z nevyhraněností toho zmíněného, motory zvládá se ctí. ;-)
TO jsou blaboly , asi hodne slunka dneska ne? z atmo se neda dosta v dnesni dobe pres 250 kw s R6/V6 >:D v dnesni dobe? R6 je lepsi z hlediska vyvzaenosti to sisi precetl kde? aha proto maji vsechny formule V; sam. ze nezalezi na rozlozeni valcu ale na dalich X kompenent od vacek po hridel. Zase blaboly teoretika. Vzdyt pred 7 lety v E46 ma 246 kw , 7300 nebo kolik. navic vykon neni vse, celkovy charakter motoru je daelok dulezitejsi , BMW je dneska absolutne mrtve odusevnele auto, kdyby Audi trochu zatlacila vice na pilu s atmosferou, tak BMW se muze jit klouzat uplne uz.
Jó formule, to je měřítko. Audi by mělo s atmosférou tlačit proč ? Vždyť už teď je s 4.2 prakticky poslední mohykán. To jako že by měli začít stavět formulové motory ?
Samozřejmě, že řaďáky a boxery jsou už od "přirození" vyváženy líp než véčka. Proč používají formule V nevím (pravidla? zástavba? rozložení hmotnosti? velikost?). Řadový motor (navíc při podélné zástavbě vpředu) je pro auto mnohem výhodnější, posouvá těžiště víc mezi nápravy. Né jako audi, kteří dají těžkou "kompaktní" véosmu před přední kola 8-s:no:
Ve formulích se používalo ledacos, třeba i W. Kritickým faktorem bývá velikost, dále hmotnost a výsledné těžiště. Používají se velké úhly rozevření. Audi je limitované diferenciálem. Proto ani nemohou mít klasickou V12, prostě by se do auta nevešla. Teoreticky by šlo se s tím vypořádat, ukrojit si z interiéru, nebo posunout převodovku anebo diferenciál k zadní nápravě.
formule jsou uplne jiny svet, tam potrebujes na tech 19tis rpm kratkozdvihove a extremne odlehcene pisty kvuli setrvacnosti, takze logicky tech valcu a pistu musi byt na zdvihovy objem motoru trochu vic nez u klasickeho sportaku.
Pokud u BMW maji 6valec radovy 3.2 litr a objem jednoho valce je vice nez pul litru, tak v F1 mas 2.4l 8 valec nebo byl 3.0l 10 valec s 0.3l objemu na valec. Coz je jeste docela krotke cislo, protoze (muj dohad) kdyby to neregulovali pravidly, tak by ti blazni delali F1 motory jeste do vyssich otacek nez 19 tis rpm a s jeste vice mensimi valci a znovu by se objevily 2.4l 10 valce nebo dokonce 12 valce o vysledne velikosti pistu jak u modelarskych motoru a skoncilo by to tak, ze jejich vyroba by byla tak extremne draha, ze uz by to nikdo nezaplatil a byl by konecne klid ;-) Mimochodem , kdyz jsem u tech modelarskych motoru, muj (uz docela obstarozni) autickarsky 3.5ccm motor ma 3 HP pri temer 40 000 rpm, to je skoro 1 HP z krychloveho centimetru . Prevedte si to na zdvihovy objem F1 a razem by jste meli motor s vykonem pres 2000 HP, 2.5x vic nez maji F1 ted. 8-s
Právě, ale tady kolega diskutér hand napadá druhé z teoretizování a blbých keců..kolik asi má ten 21letý uhrovitý kluk praktických zkušeností, když ostatní jenom teoretizujou? Pořádné auto mu beztak ještě nikdo nepučil.
Když to člověk zjednoduší, řadové mnohoválce jsou moc dlouhé, boxery bývají moc široké. Třířadové W motory mají slušnou řádku výhod oproti dvouřadovým V - jsou kompaktnější a měly by mít nižší těžiště (už je to nějaká doba, co jsem četl publikaci o jejich nasazení v F1). To je úplně jiný svět, kde může volbu motoru ovlivnit třeba i použité zavěšení. Je to komplexní stroj, ne sbírka samostatných komponent.
to tu asi nikdo nevyresi. motory do W uz tu jsou nejakou dobu a nikde jsem nezaznamenal, ze treba 12 valec do W by mel v cemkoliv navrch oproti 12 valci do V.
A u tech boxeru ... je to hrozne fajn koncepce do te doby, nez si prostudujete manual.
Je to chirurgicky vykon propojit posledni pist s ojnici i u sestivalce. Dela se to vylucne rucne a vicemene citem a poslepu montaznim otvorem o prumeru par centimetru hluboko v utrobach motoru a pokud zajistovaci krouzek pistniho cepu nesedne do drazky spravne, tak se pulka motoru musi zas rozebrat. A pokud se na to neprijde, tak se motor do 5ti minut po startu zcela znici. Jinak porsche melo 8val i 12va boxer v prototypu vedle preplnovaneho 6valce. To ze se to dneska nedela vidim hlavne jako ekonomicky problem, vyvoj a nasledna montaz motoru by byly neumerne drahe a verze s turbem to vykonove stihaji, tak neni duvod nic menit.
Když tu publikaci najdu, tak sem dám odkaz. Výhody má. Mezi další patří větší tuhost bloku. Vím naprosto přesně, jak se sestavují boxery Porsche. Nevím, jak to dělali dříve, ale dá se improvizovat. Člověk nutně nepotřebuje kameru nebo průmyslové CT.
Myslím že když M5 přešla od R6 k V8 a později k V10 se nedá hovořit o přešlapu. Dovedu si představit mnohem raději V6 s kořeny ze závodního motoru V10/V8 než vyvýjet další evoluci motoru N55 a to ještě víc, jak odlišit řadu M2 ve kterém taky bude. Určitě má nesporné výhody R6 v chodu a projevu, V6 je zase kompaktnější, těžiště by se posunulo více ke středu a s odlehčením by byla určitě s rozložením váhy ideálem.
hmm. no kdyz projdu znova celou diskusi odshora az dolu a porovnam vsechna pro a proti variant v8 r6 a v6 tak kriticky musim konstatovat, ze varianta v6 je asi ta nejmene sikovna. Podle me je to co u BMW udelali je strategicky to nejpochopitelnejsi reseni, v10 v M5ce predelali na v8 biturbo a v8 v M3jce predelaji na r6 biturbo.
Dalsi generaci predelaji v8 biturbo v M5ce patrne na r6 3turbo a r6 biturbo na r4 4turbo. >:D
Třeba tady za chvíli bude Fiat 500 0,9 bitubro ;-) jedna turbína v průměru centimetr a roztáčet ji budou už "volnoběžné" plyny a druhá 2centimetrová pro střední a vyšší otáčky :-) a měla bys jedna k jedné ;-)
Možná v případě dvouválců. :-) Jít nad tři turbodmychadla na řadu válců mi už moc smysl nedává. Navíc jen u velmi výkonných motorů. Plus je to drahá sranda. U toho dvouválce by pak přeplňování mohlo být nejdražší částí motoru. Ono kdyby se chtělo, tak ti bude stačit jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií, popřípadě ještě jedno, velké, pokud bys opravdu chtěl dolovat velké litrové výkony. Ale kombinaci VGT a benzín v produkci používá snad jen Porsche.