Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do BMW M3 se vrací řadový šestiválec

Aleš Dragoun
Diskuze (79)
Čtyřlitrový vidlicový osmiválec v M3 vzal čas. Nová generace se vrátí k šestiválci. Ovšem, jak velí doba, nikoli atmosférickému.

Prezident BMW North America Ludwig Willisch nedávno potvrdil, že nové BMW M3 se vrátí k řadovému šestiválci, ten poháněl naposledy sérii E46. Pro odlišení od obyčejných vozů řady 3 ponesou nové vozy kódy začínající F80 (M3 sedan). Kupé s největší pravděpodobností dostane název M4 a kód F82 a nebude chybět ani kabriolet.

Zatím panují spekulace o tom, jaký motor se ve skutečnosti octne pod kapotou. Mluvilo se o jeho odvození právě ze současného agregátu S65 V8, který by přišel o dva válce. Jenže, taková jednotka si zákonitě musí zachovat vidlicovou konfiguraci. A pan Willisch mluvil o řadovém motoru! Zvěsti o chystaném V6 Apollo tak definitivně berou zasvé, ale prototypy s těmito pohonnými jednotkami existují a pilně se zkoušely i v běžném provozu.

Daleko pravděpodobnější je základ v řadě N55 (3,0 TwinPower Turbo) či jejím nástupci. Zdvihový objem by se měl zvýšit na 3,2 l a poprvé v historii se u sériových továrnou postavených vozů této série objeví turbodmychadlo, respektive tedy rovnou dvě. Není vyloučena ani aplikace třetího.

Nelze se tedy divit odhadovanému výkonu 331 kW (450 k). Maximální rychlost bude zřejmě elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, teprve s M Drivers Package vzroste na 280 km/h. S přeprogramovanou řídicí jednotkou v paketu Performance se „stádo“ rozroste až na 353 kW (480 k) a auta pojedou magických 300 km/h. Samozřejmě to nebude zadarmo. Obě úpravy známe již z dřívějška z odcházející řady E90/92/93.

Sedan M3 F80 se v koncepční, ale realitě nepříliš vzdálené podobě představí příští rok v Ženevě a v sériové provedení pak za dalšího půl roku na podzim ve Frankfurtu.

Aleš Dragoun
Diskuze (79)
22. 6. 2012 17:25
Re: Ústupek době
Když tu publikaci najdu, tak sem dám odkaz. Výhody má. Mezi další patří větší tuhost bloku. Vím naprosto přesně, jak se sestavují boxery Porsche. Nevím, jak to dělali dříve, ale dá se improvizovat. Člověk nutně nepotřebuje kameru nebo průmyslové CT.
22. 6. 2012 15:36
Re: Ústupek době
to tu asi nikdo nevyresi. motory do W uz tu jsou nejakou dobu a nikde jsem nezaznamenal, ze treba 12 valec do W by mel v cemkoliv navrch oproti 12 valci do V.
A u tech boxeru ... je to hrozne fajn koncepce do te doby, nez si prostudujete manual.
Je to chirurgicky vykon propojit posledni pist s ojnici i u sestivalce. Dela se to vylucne rucne a vicemene citem a poslepu montaznim otvorem o prumeru par centimetru hluboko v utrobach motoru a pokud zajistovaci krouzek pistniho cepu nesedne do drazky spravne, tak se pulka motoru musi zas rozebrat. A pokud se na to neprijde, tak se motor do 5ti minut po startu zcela znici. Jinak porsche melo 8val i 12va boxer v prototypu vedle preplnovaneho 6valce. To ze se to dneska nedela vidim hlavne jako ekonomicky problem, vyvoj a nasledna montaz motoru by byly neumerne drahe a verze s turbem to vykonove stihaji, tak neni duvod nic menit.
22. 6. 2012 15:21
Re: Ústupek době
dobrej vystrik, nikdy to nedelavam, ale tentokrat jsem se fakt podival, co ti rika pane... juke 1.6 turbobenzin s 200hp za 350tisic (coz je mene nez aktualni cena mojeho porsche, ktere tu tak shazujes) se kterym prasis v provozu tak, ze to lidem nedalo a pekne od plic ti to napsali na profil. Jako sorry chlapecku, ale od takovych smradu si tu nenecham nadavat.
22. 6. 2012 14:54
Re: Ústupek době
Osmiválec? Já si myslím, že by to šlo, kdyby chtěli. Ale to by pak asi těžko byla 911, že? On je to kus historie, GT3 byly poslední 911, které ho používaly. Pokud by jim šlo jen o výkon, měli k dispozici jeho nástupce - měla ho Carrera, Turbo a bude ho mít i 991 GT3. Takhle ti dali do rukou něco výjimečného, téměř závodní specifikaci z RSR. S tímhle náčiním můžeš na Nordschleife jíst Carrery GT ke svačině, pokud ho zvládneš ukočírovat (ona Carrera GT také není zrovna krotká).

Není problém udělat desetilitrový šestiválec, problém je udělat ho točivým. A ten čtyřlitr Porsche je hodně dobrý. Určitě jeden z nejlepších, které kdy Porsche vyrobilo. A nejeden člověk by řekl, že úplně ten nejlepší motor v celé historii 911. Dává pěkných 500 koní v 8250 otáčkách. S tímhle objemem válců. A přitom plní Euro 5.

PS: Měl jsem tu možnost projet se autem s 13 litrovou V8. Točící 8 tisíc. Zažil jsi někdy 0-300 za 10 vteřin? S manuální převodovkou? Ten motor se vytáčí tak rychle, že s ním budík ani nestíhá.
22. 6. 2012 14:30
Re: V6 proč ne?
Možná v případě dvouválců. :-) Jít nad tři turbodmychadla na řadu válců mi už moc smysl nedává. Navíc jen u velmi výkonných motorů. Plus je to drahá sranda. U toho dvouválce by pak přeplňování mohlo být nejdražší částí motoru. Ono kdyby se chtělo, tak ti bude stačit jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií, popřípadě ještě jedno, velké, pokud bys opravdu chtěl dolovat velké litrové výkony. Ale kombinaci VGT a benzín v produkci používá snad jen Porsche.