Pánové samozřejmě velmi dobře vědí. Když srovnám 6° a 8° ZF, tak v plně automatickým modu je úplně jedno, kolik má převodovka kvaltů, řazení je jemný a příjemný, takže bych si nevšiml ani kdyby jich bylo 12. Sportovní režim nahrává více stupňům díky ideálnějšímu nastavení převodů a jediný, kdy se v tom dá trochu "plavat" v neprospěch 8-mi kvaltu je toucha řadit pádly, pak toho může být na začátku trochu moc.
Ale vše se dá naučit (teď myslím lidskej faktor, ten technickej je o vesmír dál...)
P.S.: A zmíněná úspora? Bez jakýchkoliv diskuzí a nejasností
Ony i ty osmi nebo více stupně mohou mít na manuálním řazení jakési fiktivní stupně - tedy může se to tvářit jako čtyřstupeň a sw už si pak sám určí který z těch 8 stupňů bude odpovídat kterému
Měl sem dvě 4stupnový v chrysleru, měl sem 5ti stupnovou Mercedesí taky v chrysleru a pak sem měl 6ti stupnovou v půjčeným Volvu a ted mam 6st ZF v jagoši.
No nejlíp z toho řadil asi ten Mercedes, ZF řadí podobně hladce.
Pak už jde jen o spotřebu, tam samozřejmě vícestupnové převodovky bodují. O tom žádná.
No, otázka je, jestli podstatou je počet stupňů, myslím podstatou pro hodnocení hladkosti řazení a snížení spotřeby. Podle mě hladkost změny stupňů s jejich počtem nesouvisí, tohle je otázka vývoje jak hw vnitřností tak sw řídícího převodovku. A spotřeba, jistě, nejvyšší kvalt jako rychloběh, ale nemusí to být desítka, klidně sedmička. Totiž, tím hlavním, co má vliv na mezigenerační úsporu paliva je vývoj v hdm, okamžité zamykání kvaltů, úspora při akceleraci musí být znát, celkově hlavně v městském cyklu je to rozdíl. Z mých zkušeností, sedm je strop, jakkoliv je osmikvalt od ZF akt. nejlepší převodovka, mít o kvalt míň, byl by jí stále. ;-)
Na to mam jiny nazor... V tomto aute staci 6 klidne by mohla byt i 5 ti stupnova prevodovka... Tohle auto ma tak brutalni kroutici moment ze by to v pohode stacilo.... Vice stupnove prevodovky by se meli davat do aut ktere nemaji takovy vykon aby kdyz preradim na dalsi stupen tak aby mi motor porad tahnul. Ne aby se mi stalo ze preradim a ono to netahlo....
To se u Audi w12 TDi urcite nestane.....
U tehle aut se tam davaji ty prevodovky z duvodu Evropske unie - pry nizsi spotreba, a u takto premiovych vozu prece automobilka musi dat sve technologicke maximum aby si mohli na tyto vozy dat jeste vysi cenovku a at majitel muze rict hele mam v aute 9 ti stupnovou prevodovku kolik mas ty?
Opravdu si myslim ze 5 je akorat 6 muze byt ale je to maximum. Prevodovka musi byt dobre sprevodovana s autem a to hold u vice stupnovych prevodovek se dari vice... Jinak by skoro na kazde auto s jinym motorem musela udelat nova prevodovka ktere by zdrazovaly vyrobu kvuli maloseiovosti techto prevodovek....
Právě do velkých těžkých SUV je více stupňů lépe. LR Discovery 3 s 6° žere prokazatelně tak o 2 - 3 litry více než Disco 4 s 8° a s větším i silnějším motorem. A to už je slušný rozdíl.
V12 TDI má sice hodně síly, ale je to motor s relativně úzkým pásmem použitelných otáček. Pokud to auto má jezdit, jak čísla naznačují, tak musí mít odpovídající převodovku.
Mimo to vnitřní účinnost. 8 stupňová má čtyři planetové převody, dvě brzdy a tři spojky, přičemž na každém stupni jsou jen dva prvky rozpojené. Šestistupňová je na dvojku zhruba stejně účinná, na trojku, čtyřku a pětku je účinnější než osmistupňová.
Ted si vemte, co by to bylo za tlachy, kdyby 10st automat vyrobila domaci Skodovka.
Kdyz i o slavnem nejmenovanem zazraku tisicileti se skrabkou ve vicku nadrze uz napsali milion oslavnych clanecku, jak je epochalni.
A to naprosto drtiva vetsina tech zazraku bude pouze s petistupnovym manualem a to i u dieselu
Tak, tak. Ti opovrhovany Korejci vyvijej 10st. automat, to si dovolili >:D
To co Korejci delaj pro domaci trh o tom se u Sade ani nesni >:-[]
Akorat nas tady nekdo oblbuje nadcasovym 1,2HTP >:-[] Ikdyz pro ne byl nadcasovy, pac ho budou vsude strkat jeste 30let jak prevrtanou hundrtku >:-[]
Bejt tebou, moc bych se nesmal. Maly benzinovy motor bez poradnych ridicich jednotek s tak vysokym vykonem ciste mechanickou cestou a velkou spolehlivosti neni zadna sranda. 40kW (55 HP) z atmo 993 ccm je vicemene stejny litrovy vykon jako soucasne HTP a to se psal rok 1977.
A 1983 uz meli litrovy trivalcovy turbobenzin s 68 HP. V aute vazicim tak 700 kilo. Trosku jiny vykonovy pomer, nez je tomu dneska, kdy ma citigo 57 respektive prinejlepsim 71 koni ale na 930 kilo vahy ;-)
Automaty udelaly neskutecny pokrok. Vim o cem mluvim protoze jsem leta jezdil s archaickymi 4st skrinemi od MB, ktere radily az od dvojky (de facto tedy mely jen 3 pouzitelne stupne) , podrazeni jim docela trvalo a skubaly jak zjednane. Z dnesniho pohledu pravek. V reakci na plyn, v uspornosti a v plynulosti razeni jsou dnesni automaty bezvadne.
Co se ale uz tak nedari je naucit ridici jednotky myslet.
Zadny automat ti nezacne sam podrazovat pri dojezdu do kolony pred krizovatkou, abys nemusel hamtat na brzdu, zadny automat ti nepodradi pred najezdem do zatacky tak, abys to na vyjezdu mohl osolit na limitu adheze pneumatik.
A paradoxne mi to vychazi, ze cim vice stupnu ty prevodovky maji, tim vetsich chyb se jejich ridici elektronika dopousti. A rucni razeni padly ? U 5ti stupnu mozna, ale u deseti si to vubec nedovedu predstavit.
"Zadny automat ti nezacne sam podrazovat pri dojezdu do kolony pred krizovatkou, abys nemusel hamtat na brzdu"
Hm, tak to máš opravdu zkušenost s něčím dvacet let starým, například v diskusi zmíněný osmistupeň od ZF dokáže podřazováním před semaforem zpomalit prakticky do zastavení i víc než dvoutunovou X5.
Poloha plynoveho pedalu, zmena uhla plynoveho pedalu a rychlost zmeny uhla plynoveho pedalu mi dovoluje u 8st ZF pri zaradenom "D" rezime si podradit pred zakrutou tak aby som v apexe mal vykon na kolese... Inak povedane, tato uzasna prevodovka spravi co po nej chces...
A padla pod volantom maju svoju funkciu ked napr v kolone dobrzdujes ku kruhovemu objazdu a pri vyjazde uz len plny... ;-):yes:
U me to fakt tak skvele nefunguje.
Jak jedu do zatacky, tak mu tam narvu presne ten stupen co potrebuju, jinak mi v pulce zatacky "ekonomicky" preradi na tezsi a na vyjezdu se zblaznime oba, ja i prevodovka.
A pri brzdeni mu je tam taky sazim jeden po druhem, jak v F1. Kdybych se mel spolehnout, ze to udela za me, tak se drive nebo pozdeji podivam tomu typkovi prede mnou do kufru.
Elektronika je pro me porad nevyzpytatelna a tudiz pouzitelna jen s vyhradami. Snad teda s tou vyjimkou, ze mi brani zaradit nesmyslny stupen a poskodit motor. To se mi naopak libi velice.
aj 6kvalty od AISIN (volvo, Renault, PSA, japonci a tusim aj niektore fordy) podradzuju a pod cca 40kmh sa rozpoja, takze auto ide akoby na neutrale, ale dole kopcom podradzuju stale aj vtedy(maju asi polohovy senzor).
Na osmikvaltovém ručně řazeném EuroCargu jsem dělal papíry na Cčko (teda společně s vejtřaskou a Ifo L60W). Pak dvanáctikvaltová Tatra. A taky to šlo. Jen v osobáku by chybělo místo pro rozběh s tou pákou :-)
Málo platné, chceš-li zažít fantastické propojení člověka a stroje, chceš-li se svým autem doslova splynout, stát se biologickou součástkou dokonalého stroje, pak musíš mít vedle pravého kolena řadičku. Všechny končetiny mají svůj nezaměnitelný úkol. Pravým kopytem drtíš podlahu na plnou tří, vůz letí vstříc horizontu, levým vokem kontroluješ otáčky, a jakmile dosáhneš závratě turbíny, levé kopyto mžikově šešlapuje spojku, o setinu vteřiny později pak pravačka šaltruje na čtyři a pravé kopyto dokončuje tenhle nebeskej rajc v módu "peklo na Zemi". Tohle nezažiješ ani s automatikou v režimu sport plus, ani s pádlama u volantu a z Modeny, tuhle rozkoš ti však poskytne kdejaká šunka za tři průměrné mzdy. Uznávám, že každá v jiné rychlosti, ale tohle nyní důležité není.
Ano, tohle je kotva k minulosti, tohle jsou serpentiny v horách a propocenej šátek na krku, tohle jsou ustřelované zádi a meziplyn ve vracečce, tohle je prostě svět aut.
Samozřejmě, že je něco úplně jiného, když SI neřadíš tak jak chceš, ale tak, jak chce ten mamlas v koloně před tebou. Rázem se z rozkoše řazení stává otravná práce. Do toho jde případně tuhá spojka, gumová řadička (však víš) a ty najednou... pokukuješ po silničních automatech a doma si přestáváš počítat, kolikrát, že jsi vlastně za svojí garážovou éru sešláp´ pedál spojky a proletěl řadičkou přes neutrál, zajímá tě, jak to ten automat zvládá, jde ti o to, jestli je to také tak zábavné či jestli snad si nekupuješ s automatem jen sterilitu jízdy a saterilitu garáže.
Pomiňme nyní rozpětí kvality automatických převodovek, koneckonců i rozpětí šoférského naturelu, a soustřeďme se jen a výhradně na tu předznačenou jízdní "manuální" rozkoš, tedy soustřeďme se na jezdce se srdcem, s touhou a láskou po jízdě. Dá se vůbec s automatem zažít rozkoš obdobné razance?
Dá, samozřejmě dá. Chce to ovšem mít dvě věci - správné auto a správnou zkušenost. Samozřejmě, kdo nezažil manuální rozkoš, takříkajíc "garážové ruční práce", ten to má o řád jednodušší, vychován v automatu jen holt sedne do bavoráku s osmistupněm, sešlápne pravé kopyto a nikdo (nikdo) na něho v okruhu dvaceti kilometrů nemá... Hůře jsou na tom samozřejmě jezdci se sta tisíci manuálními kilometry v rukách a nohách. Ti musí najít v sobě odvahu a risknout to, přechod je však rychlý a efektivní jak řez učiněný brusičem diamantů. Jakmile ti nebude v levém kopytu škubat při intenzivním brzdění, jakmile se položíš do sametového řazení i podřazování, vychutnáš si prostě ten nebeskej automatickej let, jsi za vodou, stal se z tebe silniční automat.
Můžeš si tam pro sichra namontovat ta pádla, dnes totiž můžeš úplně všechno. Avšak nezatracuj manuální éru, byla vlastně v jistém smyslu velmi chlapská, byla též ovšem velmi náročná na šoféra, vždyť jet občas s někým, kdo "necítil" s motorem, s autem, to bylo opravdu o infarkt, člověk trpěl doslova jako zvíře a když už to nemohl vydržet zařval - hergot tři, dej tam doprčic tři... Kdo tohle nezažil?..
>:D To nedokážeš ani ty, pokud chceš odřadit v manuálu někde těsně před omezovačem, bez mrknutí voka se neobejdeš. Řekl bych ovšem, že důležité je, abys uměl to voko sklopit ve správnej okamžik, jen mžikově, na potvrzení toho, co (jak píšeš) vnímáš snad i zádama :-)
Tak, ve favoritu otáčkoměr nepotřebuješ, jasně, v nějaké točivé atmosféře zcela určitě, můžeš mít naposlouchány statisíce km a stejně se ti občas stane, že tam prostě zůstaneš "viset", myslím v omezovači. Ony ty diody pro přeřazení se nedávají do růz. sportovních aut proto, že jsou všichni řidiči nutně lopaty, jsou motory, kde při tlačení na pilu prostě sledovat otáčkoměr musíš, kdyby mi někdo tvrdil, že to pravidelně "dává" čárku před omezovačem na sluch, pošlu ho koupit si dalšího angličáka. ;-)
kdo "necítil" s motorem, s autem, to bylo opravdu o infarkt, člověk trpěl doslova jako zvíře a když už to nemohl vydržet zařval - hergot tři, dej tam doprčic tři... Kdo tohle nezažil?
ja toto zazivam este stale na firemnom berlingu a zastaralej 5stupnovej nevydarenej PSA prevodovke, na ktoru nadava snad kazdy v akomkolvek aute.
Kup si Hilux :-) Ak sa teda potrebujes vyhrabavat z blata a snehu. Na automat nebus nadavat, to ti teda garantujem :-!
A nech ma boh nepotresta, ale 8° Touareg - to snad ani neni VW. Prekvapivo dobre
za chvili už by inženýři mohli přijít na to, jak vměstnat VARIO třeba od Fedtu do auta, to pak bude převodovka :-) , všechny DSG a jiná kvaltové převodovky se budou moct jít klouzat a CVT patří do skůtru.
to je ta opovrhovana znaka smejd a totalny grc ktory nikomu nic po technickej stranke nedal a len kopiruje? Vau a tato znacka bude mat 10 st prevodovku ;-) , to mnohi nerozchodia a hodia si urcite maslu :yes: