Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Deset a dost: Počet rychlostí v převodovkách je na limitu

Současná móda neustálého zvyšování počtu rychlostních stupňů v automatických převodovkách se údajně blíží ke svému konci.
Zpět na článek
11. 7. 2012 12:06
11. 7. 2012 12:37
11. 7. 2012 13:02
11. 7. 2012 13:44
12. 7. 2012 12:04
11. 7. 2012 13:22
11. 7. 2012 13:51
11. 7. 2012 14:11
11. 7. 2012 20:30
11. 7. 2012 21:44
11. 7. 2012 21:40
11. 7. 2012 23:02
13. 7. 2012 16:30
13. 7. 2012 16:59
11. 7. 2012 17:25
13. 7. 2012 13:42
13. 7. 2012 19:02
13. 7. 2012 19:49
14. 7. 2012 14:15
11. 7. 2012 12:06
Kde je ideál?
Pánové samozřejmě velmi dobře vědí. Když srovnám 6° a 8° ZF, tak v plně automatickým modu je úplně jedno, kolik má převodovka kvaltů, řazení je jemný a příjemný, takže bych si nevšiml ani kdyby jich bylo 12. Sportovní režim nahrává více stupňům díky ideálnějšímu nastavení převodů a jediný, kdy se v tom dá trochu "plavat" v neprospěch 8-mi kvaltu je toucha řadit pádly, pak toho může být na začátku trochu moc.
Ale vše se dá naučit (teď myslím lidskej faktor, ten technickej je o vesmír dál...)

P.S.: A zmíněná úspora? Bez jakýchkoliv diskuzí a nejasností
Rozbalit vlákno
13
Avatar - positivemind
11. 7. 2012 12:10
Re: Kde je ideál?
Ony i ty osmi nebo více stupně mohou mít na manuálním řazení jakési fiktivní stupně - tedy může se to tvářit jako čtyřstupeň a sw už si pak sám určí který z těch 8 stupňů bude odpovídat kterému
Avatar - Barrichello
11. 7. 2012 12:28
Re: Kde je ideál?
Měl sem dvě 4stupnový v chrysleru, měl sem 5ti stupnovou Mercedesí taky v chrysleru a pak sem měl 6ti stupnovou v půjčeným Volvu a ted mam 6st ZF v jagoši.

No nejlíp z toho řadil asi ten Mercedes, ZF řadí podobně hladce.

Pak už jde jen o spotřebu, tam samozřejmě vícestupnové převodovky bodují. O tom žádná.
11. 7. 2012 12:34
Re: Kde je ideál?
Hladkost 8° je stejná, nebo ještě spíš lepší než 6°. Paráda.

Kdy jsi přesedlal?
Avatar - Barrichello
11. 7. 2012 13:46
Re: Kde je ideál?
V červnu :-)
XJ 350 V8 Supercharged
13. 7. 2012 18:50
Re: Kde je ideál?
Velmi gratuluji k Xj. Preji spoustu bezstarostnych km. Krasavec. :-) :yes:
Avatar - Dinar
11. 7. 2012 13:57
Re: Kde je ideál?
No, otázka je, jestli podstatou je počet stupňů, myslím podstatou pro hodnocení hladkosti řazení a snížení spotřeby. Podle mě hladkost změny stupňů s jejich počtem nesouvisí, tohle je otázka vývoje jak hw vnitřností tak sw řídícího převodovku. A spotřeba, jistě, nejvyšší kvalt jako rychloběh, ale nemusí to být desítka, klidně sedmička. Totiž, tím hlavním, co má vliv na mezigenerační úsporu paliva je vývoj v hdm, okamžité zamykání kvaltů, úspora při akceleraci musí být znát, celkově hlavně v městském cyklu je to rozdíl. Z mých zkušeností, sedm je strop, jakkoliv je osmikvalt od ZF akt. nejlepší převodovka, mít o kvalt míň, byl by jí stále. ;-)
12. 7. 2012 01:51
Re: Kde je ideál?
No ono třeba v Audi Q7 s W12 bych si dovedl představit i 12 stupňovou automatickou převodovku a mohl by to být ideál.
12. 7. 2012 06:20
Re: Kde je ideál?
Na to mam jiny nazor... V tomto aute staci 6 klidne by mohla byt i 5 ti stupnova prevodovka... Tohle auto ma tak brutalni kroutici moment ze by to v pohode stacilo.... Vice stupnove prevodovky by se meli davat do aut ktere nemaji takovy vykon aby kdyz preradim na dalsi stupen tak aby mi motor porad tahnul. Ne aby se mi stalo ze preradim a ono to netahlo....
To se u Audi w12 TDi urcite nestane.....
U tehle aut se tam davaji ty prevodovky z duvodu Evropske unie - pry nizsi spotreba, a u takto premiovych vozu prece automobilka musi dat sve technologicke maximum aby si mohli na tyto vozy dat jeste vysi cenovku a at majitel muze rict hele mam v aute 9 ti stupnovou prevodovku kolik mas ty?
Opravdu si myslim ze 5 je akorat 6 muze byt ale je to maximum. Prevodovka musi byt dobre sprevodovana s autem a to hold u vice stupnovych prevodovek se dari vice... Jinak by skoro na kazde auto s jinym motorem musela udelat nova prevodovka ktere by zdrazovaly vyrobu kvuli maloseiovosti techto prevodovek....
Avatar - Gasoline
12. 7. 2012 06:56
Re: Kde je ideál?
Právě do velkých těžkých SUV je více stupňů lépe. LR Discovery 3 s 6° žere prokazatelně tak o 2 - 3 litry více než Disco 4 s 8° a s větším i silnějším motorem. A to už je slušný rozdíl.
13. 7. 2012 16:48
Re: Kde je ideál?
V12 TDI má sice hodně síly, ale je to motor s relativně úzkým pásmem použitelných otáček. Pokud to auto má jezdit, jak čísla naznačují, tak musí mít odpovídající převodovku.
13. 7. 2012 15:57
Re: Kde je ideál?
Q7 se s motorem W12 nedělá. A V12 TDI je snad už mimo výrobu.
13. 7. 2012 15:59
Re: Kde je ideál?
Mimo to vnitřní účinnost. 8 stupňová má čtyři planetové převody, dvě brzdy a tři spojky, přičemž na každém stupni jsou jen dva prvky rozpojené. Šestistupňová je na dvojku zhruba stejně účinná, na trojku, čtyřku a pětku je účinnější než osmistupňová.
11. 7. 2012 14:21
Re: Kde je ideál?
Ideal prijde s elektromobily. Tam se prevodovka zredukuje na konstantni prevod.
11. 7. 2012 12:37
Ze zrovna Korejci
Ted si vemte, co by to bylo za tlachy, kdyby 10st automat vyrobila domaci Skodovka.
Kdyz i o slavnem nejmenovanem zazraku tisicileti se skrabkou ve vicku nadrze uz napsali milion oslavnych clanecku, jak je epochalni.
A to naprosto drtiva vetsina tech zazraku bude pouze s petistupnovym manualem a to i u dieselu
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Choochoo
11. 7. 2012 15:30
Re: Ze zrovna Korejci
Tak, tak. Ti opovrhovany Korejci vyvijej 10st. automat, to si dovolili >:D
To co Korejci delaj pro domaci trh o tom se u Sade ani nesni >:-[]
Akorat nas tady nekdo oblbuje nadcasovym 1,2HTP >:-[] Ikdyz pro ne byl nadcasovy, pac ho budou vsude strkat jeste 30let jak prevrtanou hundrtku >:-[]
Avatar - Barrichello
11. 7. 2012 15:49
Re: Ze zrovna Korejci
Největší prča je, že Daihatsu mělo tříválce v době, kdy o tom u VW ani nesnili >:-[]
Avatar - petrumr
11. 7. 2012 21:12
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
12. 7. 2012 11:51
Re: Ze zrovna Korejci
Bejt tebou, moc bych se nesmal. Maly benzinovy motor bez poradnych ridicich jednotek s tak vysokym vykonem ciste mechanickou cestou a velkou spolehlivosti neni zadna sranda. 40kW (55 HP) z atmo 993 ccm je vicemene stejny litrovy vykon jako soucasne HTP a to se psal rok 1977.
A 1983 uz meli litrovy trivalcovy turbobenzin s 68 HP. V aute vazicim tak 700 kilo. Trosku jiny vykonovy pomer, nez je tomu dneska, kdy ma citigo 57 respektive prinejlepsim 71 koni ale na 930 kilo vahy ;-)
Avatar - Barrichello
12. 7. 2012 15:54
Re: Ze zrovna Korejci
O normě se nikdo nebavil, v roce 1995 to těžko mohlo splnovat EURO 5, že , když nexistovalo....

Jde o to kdy japonci ty 3válce měli v sériový výrobě u malých vozů a kdy to měl VW.
rozdíl jak Brno >:D
Avatar - KANKUNEN
11. 7. 2012 13:02
Logický opak
Výrobci automatů zatím ani nepochopili jak se má manuálně řadit, ale vědí co je strop.
Rozbalit vlákno
6
11. 7. 2012 13:44
Re: Logický opak
Automaty udelaly neskutecny pokrok. Vim o cem mluvim protoze jsem leta jezdil s archaickymi 4st skrinemi od MB, ktere radily az od dvojky (de facto tedy mely jen 3 pouzitelne stupne) , podrazeni jim docela trvalo a skubaly jak zjednane. Z dnesniho pohledu pravek. V reakci na plyn, v uspornosti a v plynulosti razeni jsou dnesni automaty bezvadne.

Co se ale uz tak nedari je naucit ridici jednotky myslet.
Zadny automat ti nezacne sam podrazovat pri dojezdu do kolony pred krizovatkou, abys nemusel hamtat na brzdu, zadny automat ti nepodradi pred najezdem do zatacky tak, abys to na vyjezdu mohl osolit na limitu adheze pneumatik.
A paradoxne mi to vychazi, ze cim vice stupnu ty prevodovky maji, tim vetsich chyb se jejich ridici elektronika dopousti. A rucni razeni padly ? U 5ti stupnu mozna, ale u deseti si to vubec nedovedu predstavit.
Avatar - Dinar
11. 7. 2012 14:16
Re: Logický opak
"Zadny automat ti nezacne sam podrazovat pri dojezdu do kolony pred krizovatkou, abys nemusel hamtat na brzdu"
Hm, tak to máš opravdu zkušenost s něčím dvacet let starým, například v diskusi zmíněný osmistupeň od ZF dokáže podřazováním před semaforem zpomalit prakticky do zastavení i víc než dvoutunovou X5.
12. 7. 2012 08:29
Re: Logický opak
Poloha plynoveho pedalu, zmena uhla plynoveho pedalu a rychlost zmeny uhla plynoveho pedalu mi dovoluje u 8st ZF pri zaradenom "D" rezime si podradit pred zakrutou tak aby som v apexe mal vykon na kolese... Inak povedane, tato uzasna prevodovka spravi co po nej chces...
A padla pod volantom maju svoju funkciu ked napr v kolone dobrzdujes ku kruhovemu objazdu a pri vyjazde uz len plny... ;-) :yes:
12. 7. 2012 12:04
Re: Logický opak
U me to fakt tak skvele nefunguje.
Jak jedu do zatacky, tak mu tam narvu presne ten stupen co potrebuju, jinak mi v pulce zatacky "ekonomicky" preradi na tezsi a na vyjezdu se zblaznime oba, ja i prevodovka.
A pri brzdeni mu je tam taky sazim jeden po druhem, jak v F1. Kdybych se mel spolehnout, ze to udela za me, tak se drive nebo pozdeji podivam tomu typkovi prede mnou do kufru.
Elektronika je pro me porad nevyzpytatelna a tudiz pouzitelna jen s vyhradami. Snad teda s tou vyjimkou, ze mi brani zaradit nesmyslny stupen a poskodit motor. To se mi naopak libi velice.
12. 7. 2012 12:35
Re: Logický opak
aj 6kvalty od AISIN (volvo, Renault, PSA, japonci a tusim aj niektore fordy) podradzuju a pod cca 40kmh sa rozpoja, takze auto ide akoby na neutrale, ale dole kopcom podradzuju stale aj vtedy(maju asi polohovy senzor).
Avatar - Hombre_71
14. 7. 2012 07:01
Re: Logický opak
Tohle potvrzuju,mám v Zafiře automat Aisin AF40-6
Avatar - euro89
11. 7. 2012 13:22
6M
Ideální převodovkou je podle mě 6ti stupňový manuál. :yes:
Rozbalit vlákno
6
11. 7. 2012 13:51
Re: 6M
na druhu stranu, neviem ci moc predstavit kde by si pakou radil 7. alebo 8. stupen :-)
na automate je to jedno...
11. 7. 2012 14:11
Re: 6M
V Porsche ti vysvetlia ako sa radi 7 stupen s manualom....

[odkaz]
Avatar - petrumr
11. 7. 2012 20:30
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
11. 7. 2012 21:44
Re: 6M
tak úplně normálně asi ne....
Avatar - Stejsn
11. 7. 2012 21:40
Re: 6M
Na osmikvaltovém ručně řazeném EuroCargu jsem dělal papíry na Cčko (teda společně s vejtřaskou a Ifo L60W). Pak dvanáctikvaltová Tatra. A taky to šlo. Jen v osobáku by chybělo místo pro rozběh s tou pákou :-)
Avatar - Special-line
11. 7. 2012 15:53
Měnič...
Podle mě výhodu vyššího počtu převodových stupňů bude vždy degradovat použití hydrodynamického měniče. Dvouspojka je dvouspojka >:D
Rozbalit vlákno
2
13. 7. 2012 16:30
Re: Měnič...
Taky dvouspojka nemá jenom výhody, měnič je prostě měnič.
13. 7. 2012 16:59
Re: Měnič...
HDM může mít blokování/ přemostění pro zvednutí účinnosti převodovky. A dobrým návrhem převodovky se dá jeho využívání hodně omezit.
11. 7. 2012 17:25
MANUÁLNÍ AUTOMAT
Málo platné, chceš-li zažít fantastické propojení člověka a stroje, chceš-li se svým autem doslova splynout, stát se biologickou součástkou dokonalého stroje, pak musíš mít vedle pravého kolena řadičku. Všechny končetiny mají svůj nezaměnitelný úkol. Pravým kopytem drtíš podlahu na plnou tří, vůz letí vstříc horizontu, levým vokem kontroluješ otáčky, a jakmile dosáhneš závratě turbíny, levé kopyto mžikově šešlapuje spojku, o setinu vteřiny později pak pravačka šaltruje na čtyři a pravé kopyto dokončuje tenhle nebeskej rajc v módu "peklo na Zemi". Tohle nezažiješ ani s automatikou v režimu sport plus, ani s pádlama u volantu a z Modeny, tuhle rozkoš ti však poskytne kdejaká šunka za tři průměrné mzdy. Uznávám, že každá v jiné rychlosti, ale tohle nyní důležité není.

Ano, tohle je kotva k minulosti, tohle jsou serpentiny v horách a propocenej šátek na krku, tohle jsou ustřelované zádi a meziplyn ve vracečce, tohle je prostě svět aut.

Samozřejmě, že je něco úplně jiného, když SI neřadíš tak jak chceš, ale tak, jak chce ten mamlas v koloně před tebou. Rázem se z rozkoše řazení stává otravná práce. Do toho jde případně tuhá spojka, gumová řadička (však víš) a ty najednou... pokukuješ po silničních automatech a doma si přestáváš počítat, kolikrát, že jsi vlastně za svojí garážovou éru sešláp´ pedál spojky a proletěl řadičkou přes neutrál, zajímá tě, jak to ten automat zvládá, jde ti o to, jestli je to také tak zábavné či jestli snad si nekupuješ s automatem jen sterilitu jízdy a saterilitu garáže.

Pomiňme nyní rozpětí kvality automatických převodovek, koneckonců i rozpětí šoférského naturelu, a soustřeďme se jen a výhradně na tu předznačenou jízdní "manuální" rozkoš, tedy soustřeďme se na jezdce se srdcem, s touhou a láskou po jízdě. Dá se vůbec s automatem zažít rozkoš obdobné razance?

Dá, samozřejmě dá. Chce to ovšem mít dvě věci - správné auto a správnou zkušenost. Samozřejmě, kdo nezažil manuální rozkoš, takříkajíc "garážové ruční práce", ten to má o řád jednodušší, vychován v automatu jen holt sedne do bavoráku s osmistupněm, sešlápne pravé kopyto a nikdo (nikdo) na něho v okruhu dvaceti kilometrů nemá... Hůře jsou na tom samozřejmě jezdci se sta tisíci manuálními kilometry v rukách a nohách. Ti musí najít v sobě odvahu a risknout to, přechod je však rychlý a efektivní jak řez učiněný brusičem diamantů. Jakmile ti nebude v levém kopytu škubat při intenzivním brzdění, jakmile se položíš do sametového řazení i podřazování, vychutnáš si prostě ten nebeskej automatickej let, jsi za vodou, stal se z tebe silniční automat.

Můžeš si tam pro sichra namontovat ta pádla, dnes totiž můžeš úplně všechno. Avšak nezatracuj manuální éru, byla vlastně v jistém smyslu velmi chlapská, byla též ovšem velmi náročná na šoféra, vždyť jet občas s někým, kdo "necítil" s motorem, s autem, to bylo opravdu o infarkt, člověk trpěl doslova jako zvíře a když už to nemohl vydržet zařval - hergot tři, dej tam doprčic tři... Kdo tohle nezažil?..

Tak jak? Tohle si musíš prostě rozhodnout sám.
Rozbalit vlákno
17
11. 7. 2012 20:17
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
hezky si to napsal, ovšem jestli musíš levým okem koukat na otáčkoměr, cítíš ještě málo >:-[]
11. 7. 2012 20:29
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
>:D To nedokážeš ani ty, pokud chceš odřadit v manuálu někde těsně před omezovačem, bez mrknutí voka se neobejdeš. Řekl bych ovšem, že důležité je, abys uměl to voko sklopit ve správnej okamžik, jen mžikově, na potvrzení toho, co (jak píšeš) vnímáš snad i zádama :-)
Avatar - Dinar
12. 7. 2012 06:59
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Tak, ve favoritu otáčkoměr nepotřebuješ, jasně, v nějaké točivé atmosféře zcela určitě, můžeš mít naposlouchány statisíce km a stejně se ti občas stane, že tam prostě zůstaneš "viset", myslím v omezovači. Ony ty diody pro přeřazení se nedávají do růz. sportovních aut proto, že jsou všichni řidiči nutně lopaty, jsou motory, kde při tlačení na pilu prostě sledovat otáčkoměr musíš, kdyby mi někdo tvrdil, že to pravidelně "dává" čárku před omezovačem na sluch, pošlu ho koupit si dalšího angličáka. ;-)
Avatar - Dinar
12. 7. 2012 06:52
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Tady jen :yes: :yes: ;-)
12. 7. 2012 08:09
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Pěkně, moc pěkně :yes:
12. 7. 2012 12:40
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
kdo "necítil" s motorem, s autem, to bylo opravdu o infarkt, člověk trpěl doslova jako zvíře a když už to nemohl vydržet zařval - hergot tři, dej tam doprčic tři... Kdo tohle nezažil?

ja toto zazivam este stale na firemnom berlingu a zastaralej 5stupnovej nevydarenej PSA prevodovke, na ktoru nadava snad kazdy v akomkolvek aute.
13. 7. 2012 20:15
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Jo, tohle je "odvrácená strana" manuálu :-)
Avatar - JDM
12. 7. 2012 13:25
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
už sem čekal co tady zase vypotíš ale tenhle manuálně manuální rozbor manuálu je dost dobrej >:D takže :yes: :yes: :yes:
13. 7. 2012 20:14
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
:-) :yes:
13. 7. 2012 11:56
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Jo no, miluju manuál a výše popsané zažívám pořád...furt na mě někdo řve, za tři, doprčic za tři ;-)
13. 7. 2012 14:22
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
dneska veliké :yes:
13. 7. 2012 22:30
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Chcete snad rict, ze kdyz je to prevodovka z koree tak je predem spatna?
Jestli ano ,tak tomu se da rict predpojatost. Pletu se? 8-s
Avatar - Hombre_71
14. 7. 2012 07:05
Re: MANUÁLNÍ AUTOMAT
Tohle nemůžu posoudit, s manuálem jsem jezdil naposledy v autoškole. ;-)
12. 7. 2012 08:28
jedna věc se manuálu upřít nedá
ta jemná práce se spojkou, když se člověk vyhrábával z bláta nebo sněhu...
s automatem je to čistě o prevenci
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Vrrrr
1. 10. 2012 10:47
Re: jedna věc se manuálu upřít nedá
Kup si Hilux :-) Ak sa teda potrebujes vyhrabavat z blata a snehu. Na automat nebus nadavat, to ti teda garantujem :-!
A nech ma boh nepotresta, ale 8° Touareg - to snad ani neni VW. Prekvapivo dobre
13. 7. 2012 13:42
fendt
za chvili už by inženýři mohli přijít na to, jak vměstnat VARIO třeba od Fedtu do auta, to pak bude převodovka :-) , všechny DSG a jiná kvaltové převodovky se budou moct jít klouzat a CVT patří do skůtru.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - 3_diamanty
13. 7. 2012 19:02
hyundai
to je ta opovrhovana znaka smejd a totalny grc ktory nikomu nic po technickej stranke nedal a len kopiruje? Vau a tato znacka bude mat 10 st prevodovku ;-) , to mnohi nerozchodia a hodia si urcite maslu :yes:

bravo hyundai :yes:
Rozbalit vlákno
2
13. 7. 2012 19:49
Re: hyundai
samotný počet kvaltů neznamená vůbec nic...
14. 7. 2012 14:15
Re: hyundai
možná pro tebe. Počet kvaltů ukazuje technickou vyspělost značky, což jsi asi nepochopil. A jestli bude dobrá nebo ne se teprve uvidí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku