Lidi platí daně do EU, aby nakonec dostala dotaci prosperující firma na luxusní auta. Prachy se napřed ještě procedí přes Rathy, kterých je plná Evropa.
Ti nahoře si stejně prachy tisknou podle toho jak potřebujou, pak poskytují levné úvěry a dotace. K nim se nabalí pár mocných a víceméně celá psolečnost jam pak na to dělá.
Máme jen takovej xindl, který si volíme a co jim dovolíme.
Souhlas s Dinarem. Taky jsem nepřítel jakýchkoli dotací, ale pokud je někomu dát, tak právě prosperující firmě, která je sama schopna růst, zaměstnávat a vytvářet zisk, než je házet do stoupy těm, kteří nejsou bez podpory schopni přežití.
Tady jde spis o to, ze takova automobilka by tu dotaci nemela potrebovat, zatimco nejake mene uspesne firme by mohla zafinancovat projekt, ktery by ji umoznil vyhrabat se z blata a samostatne rust.
Tady nejde o to, jestli tu dotaci potřebují. Dotace, odpisy atp. slouží k motivaci. Porsche vytvoří tisíc pracovních míst. Když investuješ do fungující instituce, tak máš větší šanci, že za své peníze dostaneš trvalejší hodnoty. Pokud by stejné peníze dali nějaké začínající firmě, která také slíbí tisíc míst, ale do dvou let zkrachuje, tak to asi rozumnější investice nebyla. A teoretický benefit pro Německo by byl stejný. Neúspěch často značí chybu ve vedení. A neschopnému vedení nebudeš chtít dávat peníze. To je rovnou můžeš spláchnout do záchodu. Když už chceš dotovat, tak volbou úspěšné a zdravé firmy nic nezkazíš.
Jak píše Mouton. Mohli by to udělat jinde. Třeba v Německu, ale jinde. Mohli by rozšířit jen montovnu. Prostě motivují Porsche k tomuto řešení. Záleží, co jsou další bonusy, ale jinak je to pod 10% nákladů, což není nic hrozného.
To je stejné jako chtít zrušit třeba odpisy pro prosperující firmy, protože mají peněz dost. Možná by ho koupily i tak, možná ne.
Systém dotací je špatně už z podstaty, a jedním z průvodních jevů jeho existence je vytváření pijavic typu Ratha.
Jenže tu je, a pak nerozumím tomu, proč by mělo být špatně, že dotaci v takovém případě dostane prosperující firma.
Neztratí,řekové by nakoupily třeba německé ponorky,nebo jiné zbraně,řečtí občané němacká auta....ekonomiky se roztočí...,záleží na jak dlouho.
Každá dotace,nese s sebou oprávněné pochybnosti o jejím smyslu.
Dotovalo Nemecko, nie EU. Europska komisia (teda EU) to naopak ide presetrit, cize nepozdava sa im presne to, co tebe, ze velky zazobany vyrobca berie statnu pomoc. Tlacova sprava Komisie: [odkaz]
Čo ich je dofrasa do toho, ak štát podporí firmu podnikajúcu na jeho území? Štát si strážia voliči, prečo nekričia tí? Asi z toho niečo pozitívne pre nich bude, len to tým tĺkom všemocnej a premúdrelej Únie ešte nedošlo. Sú celí žhaví všetkých kontrolovať, všetkým všetko zakazovať a všetko pokutovať. Nech už idú do pekla s ich protivnou politikou - veď buzerujú vlastných ľudí a bránia vlastnému rozvoju a prosperite. Za to by mali byť trestaní. Sú jak besní psi, furt majú penu u huby...
Ak by vdaka statnej pomoci z Nemecka oznamili, ze zatvaraju VW v Bratislave, neviem, ci by si sa jedoval rovnako ;-\ Alebo si vezmi PSA. Ak by Hollande zohnal €€€ na dotovanie francuzskych fabrik s tym, ze PSA to zabali v Trnave, asi by si lepsie pochopil, ako statna pomoc narusa hospodarsku sutaz v EU.
Statna pomoc na jednej strane zvyhodnuje jej prijemcu oproti jeho konkurentom na trhu. Na druhej strane zvyhodnuje region, do ktoreho smeruje, oproti inym regionom, ktore takisto sutazia o pritiahnutie investicii. Preto statnu pomoc v praxi namietaju (dalo by sa povedat "udavaju") kontrolnym organom bud konkurenti prijemcu, alebo ine staty.
V tomto konkretnom pripade by si Porsche pri rozhodovani o umiestneni investicie cisto na zaklade ekonomickych kriterii nemuselo vybrat Lipsko, ale povedzme severne Cechy, zapadne Slovensko alebo napriklad nejaky region v Madarsku. Lebo VW ma vsade tam ine zavody, subdodavatelov, zabehnutu siet vsetkych potrebnych vztahov a v neposlednom rade su tam nizsie naklady. Po spocitani vyhod a nevyhod vsetkych zvazovanych lokalit by im vyslo, ze v Nemecku sa nova fabrika neoplati. Tu vsak do hry vstupi statna pomoc, misky vah sa preklonia na opacnu stranu a naopak najvyhodnejsie vychadza Nemecko. Zahranicny obchod Nemecka sa posilni, ohrdnute staty namietaju, ze to nie je fer. Isto, mozes povedat, ze aj ine staty mohli ponuknut statnu pomoc. Zrejme aj ponukli, ale nie az taku vysoku. Ak by sa do toho nevlozila nemecka vlada, mohlo mat Porsche fabriku povedzme pri Prahe. Takto ju bude mat v Lipsku. Ako cesky vladny predstavitel by si s tym bol spokojny?
Potom tu mame napriklad BMW alebo M-B, aby som ostal v Nemecku. Mozu sa pytat, preco ma Nemecko z penazi vyzbieranych z dani vsetkych dotovat VW/Porsche, ktore si na uctoch presusaju miliardy eur. Preco ma z penazi vyzbieranych aj od nich vo forme dani priamou platbou podporit Porsche. Ako akcionar BMW alebo M-B by si bol spokojny s tym, ako sa stat podiela na financovani vyroby Tvojho konkurenta?
Fascinuje mně ta tvoje východoevropská představa, že VW či kdkoliv ze Západu MUSÍ investovat v Čechách, na Slovensku nebo v Polsku a že největší terno je mít rovnou automobilku (montovnu) ze Západu (či dálného východu). Nemusí a není to tak.
Pokud si Němci sami ve své zemi vydělají peníze, ať si s nimi dotují svoje fabriky, svoje produkty a třeba i svoje zemědělce. Zvrhlost EU je v tom, že je postavena právě na těhle principech přerozdělování a dotování jako tady za socialismu.
Když cpou Němci přes EU prachy do černých děr, zvaných Řecko, Itálie, Portugalsko, Španělsko, tak je to OK. Když podpoří svoje producenty ve své zemi, tak je to zločin na "východoevropských" zemích.
Kdybys poněkud lépe znal poměry v Česku, věděl bys, že automobilový průmysl není žádné terno a fabrika Porsche u Prahy by byla neštěstí pro všechny, Porsche počínaje a českou vládou konče. Montoven aut máme v Česku už dost a malá krize v této branži kolem roku 2009 to ukázala v plné nahotě. Mraky těch úžasně výhodných investic do montoven vygenerovaly ještě relativně malé množství nezaměstnaných jenom proto, že většinu pracovních sil v těhle závodech tvořili cizinci (ať už ze zemí EU - hlavně Slováci a Poláci, nebo z klasického východu - Ukrajinci a třeba i lidé z takových destinací, jako je Moldávie).
Jako rozumný český vládní činitel bych nedal na dotace autoprůmyslových odvětví už ani korunu. A díky bohu to tak u nás už je.
Jinak, fabrika v Kolíně (TPCA) byla původně koncipovaná na výrobu Mercedesů, nakonec už před těmi deseti lety díky dotacím od německé vlády Mercedes výrobu áček začal realizovat doma v Německu. Připravený a rozpracovaný investiční záměr byl modifikován pro potřeby TPCA a následně taky tak realizován včetně masových investičních podpor. Kolínu přinesl neskutečné strukturální a technické problémy, investiční politika města byla vedena ve vazbě na potřeby fabriky, pracovní síly přišli až ze Slovenska a Polska, takže vliv na zaměstnanost byl podstatně menší, než se tvrdilo no - a dneska se tam omezuje výroba (samozřejmě i u subdodavatelů) a sociální náklady na to poneseme všichni.
Výroba aut zdaleka nemá tak velkou přidanou hodnotu, jak se někdy tvrdí a my můžeme být v Čechách rádi, že autoprůmysl představuje cca 10% objemu HDP v průmyslové části portfolia (včetně subdodávek) a ne 30%, jako je tomu u vás na Slovensku.
Osobně mně daleko víc imponuje rozvoj technologií s podstatně vyšší přidanou hodnotou (farmaceutický průmysl, nanontechnologie, informační systémy....) i sektorů služeb.
Nevím jak BMW, ale jak jsem psal výše, stejnou podporu ze strany německé vlády měl i ten M-B a co se týká financování VW AG ze strany německé vlády, já osobně jsem jako vlastník akcií VW AG spokojen. Dividendy za loňský rok žádný zázrak (i když vyšší než od ČEZu a spol...), ale nárust ceny nad hodnoty, za které jsme nakupovali je v souvislosti s ovládnutím Porsche dost zřetelný....
Sorry, ale vychodoeuropsky je skor Tvoj pristup, ze akonahle mam z toho vyhodu ja (vlastnim akcie), porusovanie pravidiel je OK.
Jednym z hlavnych vydobytkov EU je jednotny trh a ten nemoze fungovat, ak si kazdy stat bude neobmedzene dotovat svojich vyrobcov. Nikde netvrdim, ze sa treba jednostranne orientovat na automobilovu vyrobu, pisal som o statnej pomoci vseobecne, lebo niektori si to predstavuju ako Hurvinek valku.
nevím co se každému tak nezdá. U nás hodíme prachy do záchodu, respektive nějakým individuům tipu Rath, v Německu podpoří tradiční domácí prosperující značku, která dá práci 1000 lidem. Kde je problém?
Lepší narvat prachy do Porsche, než je nechat prožrat Řekům, Taliánům a podobným.....že Němci táhnou finančně všechny průsery jihoevropských zemí a částečně i "velmoci" a "vládce" Evropy FRancii je v pořádku a když si něco nechají doma, je to ohromný průser.... >:D
Jasne, mozes povedat: naco budeme pchat prachy do Grecka, dajme ich radsej Piechovi. Ale mozes sa tiez spytat, preco ich radsej nedame na nove cesty, skoly, nemocnice alebo muzea.