Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU prošetří výrobu Porsche Macan

David Bureš
Diskuze (22)
Porsche dostalo na úpravu továrny v Lipsku grant od německé vlády.

Regulační úřady Evropské unie pro hospodářskou soutěž budou prošetřovat, zda projekt výroby Porsche Macan v lipském závodu není nespravedlivou výhodou, která je v rozporu s unijními pravidly pro státní podporu.

Na projekt ve výši 522 milionů eur (zhruba 13,3 miliardy korun) dostane automobilka od německých úřadů grant ve výši 43,67 milionu eur (cca 1,1 miliardy korun) a další bonusy. Navržená podpora byla EU oznámena již během minulého prosince.

Komise EU zahájila šetření tohoto projektu tento týden, a to kvůli vysokému tržnímu podílu značky Porsche a jeho částečného vlastníka VW Group. Komise bude zjišťovat, zda je podpora německých úřadů nezbytná, zda je přiměřená a zda výhody přínosu rozvoje regionu převažují nad negativy narušení hospodářské soutěže.

Porsche oznámilo, že vyšetřování EU nezmění jeho plány na výrobu Macanu v Lipsku. Práce na úpravách továrny už byly zahájeny, a pokud dotace nebude schválena, Porsche si stavbu zaplatí samo.

Montážní hala v Lipsku se stane plnohodnotnou továrnou s karosárnou a lakovnou. V novém výrobním závodě vznikne na ploše 17 hektarů více než 1.000 pracovních pozic.

Malé SUV Porsche Macan se v Lipsku začne vyrábět v roce 2013. Základem vozu bude koncernová platforma MLB, motor bude uložen vpředu podélně. Část komponentů bude vůz sdílet s Audi Q5, Macan má ale být naladěn mnohem sportovněji.

David Bureš
Diskuze (22)
23. 7. 2012 09:43
Re: EU je celá chorá
Sorry, ale vychodoeuropsky je skor Tvoj pristup, ze akonahle mam z toho vyhodu ja (vlastnim akcie), porusovanie pravidiel je OK.

Jednym z hlavnych vydobytkov EU je jednotny trh a ten nemoze fungovat, ak si kazdy stat bude neobmedzene dotovat svojich vyrobcov. Nikde netvrdim, ze sa treba jednostranne orientovat na automobilovu vyrobu, pisal som o statnej pomoci vseobecne, lebo niektori si to predstavuju ako Hurvinek valku.
15. 7. 2012 10:20
Re: EU je celá chorá
Fascinuje mně ta tvoje východoevropská představa, že VW či kdkoliv ze Západu MUSÍ investovat v Čechách, na Slovensku nebo v Polsku a že největší terno je mít rovnou automobilku (montovnu) ze Západu (či dálného východu). Nemusí a není to tak.

Pokud si Němci sami ve své zemi vydělají peníze, ať si s nimi dotují svoje fabriky, svoje produkty a třeba i svoje zemědělce. Zvrhlost EU je v tom, že je postavena právě na těhle principech přerozdělování a dotování jako tady za socialismu.

Když cpou Němci přes EU prachy do černých děr, zvaných Řecko, Itálie, Portugalsko, Španělsko, tak je to OK. Když podpoří svoje producenty ve své zemi, tak je to zločin na "východoevropských" zemích.

Kdybys poněkud lépe znal poměry v Česku, věděl bys, že automobilový průmysl není žádné terno a fabrika Porsche u Prahy by byla neštěstí pro všechny, Porsche počínaje a českou vládou konče. Montoven aut máme v Česku už dost a malá krize v této branži kolem roku 2009 to ukázala v plné nahotě. Mraky těch úžasně výhodných investic do montoven vygenerovaly ještě relativně malé množství nezaměstnaných jenom proto, že většinu pracovních sil v těhle závodech tvořili cizinci (ať už ze zemí EU - hlavně Slováci a Poláci, nebo z klasického východu - Ukrajinci a třeba i lidé z takových destinací, jako je Moldávie).

Jako rozumný český vládní činitel bych nedal na dotace autoprůmyslových odvětví už ani korunu. A díky bohu to tak u nás už je.

Jinak, fabrika v Kolíně (TPCA) byla původně koncipovaná na výrobu Mercedesů, nakonec už před těmi deseti lety díky dotacím od německé vlády Mercedes výrobu áček začal realizovat doma v Německu. Připravený a rozpracovaný investiční záměr byl modifikován pro potřeby TPCA a následně taky tak realizován včetně masových investičních podpor. Kolínu přinesl neskutečné strukturální a technické problémy, investiční politika města byla vedena ve vazbě na potřeby fabriky, pracovní síly přišli až ze Slovenska a Polska, takže vliv na zaměstnanost byl podstatně menší, než se tvrdilo no - a dneska se tam omezuje výroba (samozřejmě i u subdodavatelů) a sociální náklady na to poneseme všichni.

Výroba aut zdaleka nemá tak velkou přidanou hodnotu, jak se někdy tvrdí a my můžeme být v Čechách rádi, že autoprůmysl představuje cca 10% objemu HDP v průmyslové části portfolia (včetně subdodávek) a ne 30%, jako je tomu u vás na Slovensku.

Osobně mně daleko víc imponuje rozvoj technologií s podstatně vyšší přidanou hodnotou (farmaceutický průmysl, nanontechnologie, informační systémy....) i sektorů služeb.

Nevím jak BMW, ale jak jsem psal výše, stejnou podporu ze strany německé vlády měl i ten M-B a co se týká financování VW AG ze strany německé vlády, já osobně jsem jako vlastník akcií VW AG spokojen. Dividendy za loňský rok žádný zázrak (i když vyšší než od ČEZu a spol...), ale nárust ceny nad hodnoty, za které jsme nakupovali je v souvislosti s ovládnutím Porsche dost zřetelný....
14. 7. 2012 16:20
Re: konec evropy
Jak píše Mouton. Mohli by to udělat jinde. Třeba v Německu, ale jinde. Mohli by rozšířit jen montovnu. Prostě motivují Porsche k tomuto řešení. Záleží, co jsou další bonusy, ale jinak je to pod 10% nákladů, což není nic hrozného.

To je stejné jako chtít zrušit třeba odpisy pro prosperující firmy, protože mají peněz dost. Možná by ho koupily i tak, možná ne.
13. 7. 2012 19:55
Re: no
Jasne, mozes povedat: naco budeme pchat prachy do Grecka, dajme ich radsej Piechovi. Ale mozes sa tiez spytat, preco ich radsej nedame na nove cesty, skoly, nemocnice alebo muzea.
13. 7. 2012 18:50
Re: EU je celá chorá
Statna pomoc na jednej strane zvyhodnuje jej prijemcu oproti jeho konkurentom na trhu. Na druhej strane zvyhodnuje region, do ktoreho smeruje, oproti inym regionom, ktore takisto sutazia o pritiahnutie investicii. Preto statnu pomoc v praxi namietaju (dalo by sa povedat "udavaju") kontrolnym organom bud konkurenti prijemcu, alebo ine staty.

V tomto konkretnom pripade by si Porsche pri rozhodovani o umiestneni investicie cisto na zaklade ekonomickych kriterii nemuselo vybrat Lipsko, ale povedzme severne Cechy, zapadne Slovensko alebo napriklad nejaky region v Madarsku. Lebo VW ma vsade tam ine zavody, subdodavatelov, zabehnutu siet vsetkych potrebnych vztahov a v neposlednom rade su tam nizsie naklady. Po spocitani vyhod a nevyhod vsetkych zvazovanych lokalit by im vyslo, ze v Nemecku sa nova fabrika neoplati. Tu vsak do hry vstupi statna pomoc, misky vah sa preklonia na opacnu stranu a naopak najvyhodnejsie vychadza Nemecko. Zahranicny obchod Nemecka sa posilni, ohrdnute staty namietaju, ze to nie je fer. Isto, mozes povedat, ze aj ine staty mohli ponuknut statnu pomoc. Zrejme aj ponukli, ale nie az taku vysoku. Ak by sa do toho nevlozila nemecka vlada, mohlo mat Porsche fabriku povedzme pri Prahe. Takto ju bude mat v Lipsku. Ako cesky vladny predstavitel by si s tym bol spokojny?

Potom tu mame napriklad BMW alebo M-B, aby som ostal v Nemecku. Mozu sa pytat, preco ma Nemecko z penazi vyzbieranych z dani vsetkych dotovat VW/Porsche, ktore si na uctoch presusaju miliardy eur. Preco ma z penazi vyzbieranych aj od nich vo forme dani priamou platbou podporit Porsche. Ako akcionar BMW alebo M-B by si bol spokojny s tym, ako sa stat podiela na financovani vyroby Tvojho konkurenta?