Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: MAN Concept S: Aerodynamický tahač i návěs

Společnost MAN Truck & Bus AG přivezla na letošní IAA do Hannoveru svou studii tahače z roku 2010, kterou nově doplnil aerodynamický návěs KRONE AeroLiner.
Zpět na článek
Avatar - Bubáq
2. 10. 2012 09:50
Jednoznačně skvělý koncept
Jde cestou, která kupodivu jako poslední zbývá pro dosažení skutečného progresu. Jen se divím, že podobně aerodynmický koncept se nestal základem nejnovějšího actrosu. Bude MAN prvním, kdo najde odvahu a vyřeší aerodynamickou technologii do sériové podoby? Jasně, že cX 0,3 lze dosáhnout jen u soupravy jedoucí v přímém směru a vodorovné pozici. Přesto je ale pokrok v oblasti snižování exhalací a spotřeby natolik výrazný, že by se aerodynamika konečně měla dostat ke slovu.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Special-line
2. 10. 2012 17:08
Re: Jednoznačně skvělý koncept
U nákladní dopravy podle mě těmto konceptům brání až moc faktorů. Nesměly by se měnit návěsy. Sourpava by byla efektivní jen jako celek. Efekt by byl největší pouze u skříňových souprav, což by vyžadovalo složitější konstrukci s kříně, protože je potřeba nakládat i z boku. Kabina by přišla o spoutu místa. Vnější panely, by musely být všude odklápěcí, aby se daly např. připojit hadice k tahači. Koeficient odporu vzduchu bude v reálu horší, díky prostupu vzduchu chladiči atd.
Tovše asi podle mě brání širšímu rozšíření těchto aerodynamik. I když MAN není první. Nejznámější je asi cisterna na podvozku Mercedesu Actros, jehož fotku zrovna nikde nemůžu najít....
2. 10. 2012 17:58
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Myslíš truck génia menom Luigi Colani, ktorého mnohí považujú za fantastu, rojka alebo dokonca blázna. Obrovský vplyv aerodynamiky na spotrebu pri ťahačoch definoval už dávno, len mnohí "odborníci" si ťukali na čelo a smiali sa... Dnes na to postupne prichádzajú. Holt priekopníci to vždy mali ťažké.
[odkaz]
Avatar - Special-line
2. 10. 2012 19:01
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Ano přesně ten. Udávalo se že spotřeba je nižší o 30%, čemuž osobně věřím. Jen je kabina nepoužitelná pro dálkovou dopravu.
3. 10. 2012 13:30
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Áno, chýba obytný priestor, miesto na spanie. Pre diaľkovú dopravu musí byť riešenie skrátka iné. Tento MAN je nápovedou, ale aj v jeho prípade priestor v kabíne výrazne ustupuje aerodynamike. Pomohlo by trošku zmeniť legislatívu a povoliť predĺženie súpravy napríklad o 1 meter, ale aby sa nepredlžoval náves. Získala by sa tým aj bezpečnostná nárazová zóna vpredu, aby zrážky osobných áut s ťahačmi nedopadali pre osobáky až tak tragicky...
Scania to chcela riešiť, akurát výsledok bol dosť rozpačitý [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
2. 10. 2012 21:55
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Já myslím, že problém těchto trucků neleží u výrobců, ale spíše u dopravců. Nejde ani tak o kabinu, ale o návěs a jeho údržbu a pořizovací cenu. Věřím, že za lehce vyšší cenu s úsporou paliva kolem 20 procent by do toho někteří dopravci šli. Tomuto MANu fandím, ale pokud to bude stát o mnoho víc, než konvenčí truck, tak to asi nedopadne nijak slavně, nabízí se paralela s hybridy. Podle mě, je z něj použitelný jen tahač. Návěs se často mění, to by musela nastoupit vyloženě ofenziva nových návěsů, tedy, museli by zapracovat výrobci návěsů, aby celé nové generace byly více cx optimalizované. Jenže ta zúžující se záď je určitě méně praktická při nakládce/vykládce. O vozbě kontejnerů, které tvoří podstatnou část stavby takového návěsu ani nemluvě. Ty mají jasně dané normy, aby se dali skládat na vlaky a hlavně na sebe na lodích, takže tam jakákoliv úprava tvaru vůbec nepřipadá v úvahu. Naopak u cisteren, tam se zdá tvarová optimalizace jako poměrně jednoduchá, resp, částečně lze využít tvaru cisterny.
3. 10. 2012 14:14
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Riešiť ťahač s návesom ako celok je prakticky nemožné, v tom máš pravdu.
Návesy by mohli byť proste len zakrytované. Účel to má z pohľadu bezpečnosti aj aerodynamiky.
Ťahače by sa dali riešiť samostatne s tým, aby koniec kabíny a jej odtrhové hrany usmerňovali obtekajúci vzduch správnym smerom, aby po stranách návesu akéhokoľvek tvaru vznikali turbulencie v čo najmenšej miere. Teda nejaké univerzálne riešenie, ktoré nie je ideálne, ale v danej situácii, keď ťahač strieda návesy.
Dizajn ťahačov je ale ešte viac konzervatívny ako u mnohých osobných áut, rieši sa v prvom rade obytný priestor a komfort, čo je najmä pri obmedzení rozmerov súpravy tvrdý oriešok.
Aj tak si myslím, že sa to dá robiť lepšie - nakoniec konceptov je na svete plno. Napriek tomu sériové vozy z nich veľa nepreberajú - možno sa čaká len na to, kto sa prvý "utrhne" a zariskuje.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
3. 10. 2012 14:51
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Myslím, že ta šance, že se taková auta dostanou do výroby je jen, kdyby se větší počet výrobců trucků a návěsů sešlo a dohodlo nějaký standard. Podobně, jako to dělají výrobci elektroniky u konektorů a různých protokolů. Pokud by se dohodli na parametrech "přechodu" mezi kabinou a návěsem, pak by si každý mohl optimalizovat kabinu jak chce a výrobci návěsů by mohli vyrábět taktéž ucelené řady pro použití s více značkami tahačů. Jakmile by jich byla většina, ostatní značky by se pod tlakem trhu musely dříve nebo později přidat.
2. 10. 2012 14:35
*zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %*
Co je to zase za blabol? CO2 neni skodlivy plyn
:no:
Rozbalit vlákno
3
2. 10. 2012 17:59
Re: *zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %*
Stačí, keď dáš = medzi výrazy "škodlivý plyn" a "skleníkový plyn".
2. 10. 2012 21:43
Re: *zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %*
Tenhle skodlivy* plyn dychaji rostliny. Staci nekacet pralesy ve velkem. Ve vyfukovych plynech je skodlivych latek nepocitane, ale resi se pouze neskodne CO2.
3. 10. 2012 13:20
Re: *zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %*
Presne tak to je, ale ako som som to napísal ja, sa to prezentuje a píše v tlači...