Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Concept S: Aerodynamický tahač i návěs

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Společnost MAN Truck & Bus AG přivezla na letošní IAA do Hannoveru svou studii tahače z roku 2010, kterou nově doplnil aerodynamický návěs KRONE AeroLiner.

Před dvěma roky, v rámci mezinárodní výstavy IAA v Hannoveru představila společnost MAN Truck & Bus AG silniční tahač s označením MAN Concept S. Tehdejší studie trucku představila automobilovému světu aerodynamickou optimalizaci vozidel tohoto segmentu.

Letos, dva roky poté, společnost MAN Truck & Bus učinila další krok, tentokráte společně se specialisty z firmy KRONE, představením silniční soupravy složené s návěsu KRONE AeroLiner a silničního tahače MAN Concept S. Na mezinárodní výstavě IAA 2012 v Hannoveru byla odhalena designová studie revoluční silniční soupravy v měřítku 1:1.

Budoucnost evropské silniční dopravy se ubírá především směrem k ochraně životního prostředí. Do roku 2050 bude v tomto sektoru dopravy eliminováno 60 % současného objemu CO2.

Zatím co škodliviny z výfuků spalovacích motorů musí rozhodně poklesnout, objem silniční dopravy zboží bude jednoznačně stoupat. Také z tohoto důvodu v současnosti nabírá debata o nových rozměrových limitech pro dálkové silniční soupravy na obrátkách. Současná legislativní úprava totiž nechává konstruktérům jen velmi malý prostor.

Liberálnější pojetí rozměrových limitů by mohlo znamenat větší možnosti pro snížení škodlivých emisí přesně tak, jak ukazuje společnost MAN Truck & Bus pomocí nového konceptu silniční soupravy.

S nepříliš velkým přírůstkem celkové délky dokáže tahač Concept S a návěs AeroLiner, pomocí aerodynamické optimalizace, dosáhnout koeficientu čelního odporu vzduchu hodnoty normálního osobního automobilu.

S koeficientem odporu vzduchu Cw 0,3 dokáže tato silniční souprava, poháněná motorem stejných výkonových parametrů jako v současnosti, zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %. A to při zachování současné kapacity přepravního prostoru návěsu.

Aerodynamicky optimalizovaný návěs KRONE AeroLiner má v sobě integrované dvě palivové nádrže tak, aby bylo možné optimalizovat správným způsobem obtékání vzduchu. Ke stejnému účelu byl vytvořen také nový spoiler a aerodynamická kapotáž přechodu mezi tahačem a návěsem, stejně jako zakrytování podvozku návěsu a speciálně upravená záď soupravy.

Tahač i návěs jsou konstruovány tak, aby byly kompatibilní se všemi ostatními silničními tahači a návěsy, stejně jako s nákladovými rampami bez ztráty jakéhokoliv manipulačního a nákladového prostoru. To znamená, že mohou být téměř okamžitě zakomponovány do stávajících dopravních flotil.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Avatar - Pekelná Micinka
3. 10. 2012 14:51
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Myslím, že ta šance, že se taková auta dostanou do výroby je jen, kdyby se větší počet výrobců trucků a návěsů sešlo a dohodlo nějaký standard. Podobně, jako to dělají výrobci elektroniky u konektorů a různých protokolů. Pokud by se dohodli na parametrech "přechodu" mezi kabinou a návěsem, pak by si každý mohl optimalizovat kabinu jak chce a výrobci návěsů by mohli vyrábět taktéž ucelené řady pro použití s více značkami tahačů. Jakmile by jich byla většina, ostatní značky by se pod tlakem trhu musely dříve nebo později přidat.
3. 10. 2012 14:14
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Riešiť ťahač s návesom ako celok je prakticky nemožné, v tom máš pravdu.
Návesy by mohli byť proste len zakrytované. Účel to má z pohľadu bezpečnosti aj aerodynamiky.
Ťahače by sa dali riešiť samostatne s tým, aby koniec kabíny a jej odtrhové hrany usmerňovali obtekajúci vzduch správnym smerom, aby po stranách návesu akéhokoľvek tvaru vznikali turbulencie v čo najmenšej miere. Teda nejaké univerzálne riešenie, ktoré nie je ideálne, ale v danej situácii, keď ťahač strieda návesy.
Dizajn ťahačov je ale ešte viac konzervatívny ako u mnohých osobných áut, rieši sa v prvom rade obytný priestor a komfort, čo je najmä pri obmedzení rozmerov súpravy tvrdý oriešok.
Aj tak si myslím, že sa to dá robiť lepšie - nakoniec konceptov je na svete plno. Napriek tomu sériové vozy z nich veľa nepreberajú - možno sa čaká len na to, kto sa prvý "utrhne" a zariskuje.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
3. 10. 2012 13:30
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Áno, chýba obytný priestor, miesto na spanie. Pre diaľkovú dopravu musí byť riešenie skrátka iné. Tento MAN je nápovedou, ale aj v jeho prípade priestor v kabíne výrazne ustupuje aerodynamike. Pomohlo by trošku zmeniť legislatívu a povoliť predĺženie súpravy napríklad o 1 meter, ale aby sa nepredlžoval náves. Získala by sa tým aj bezpečnostná nárazová zóna vpredu, aby zrážky osobných áut s ťahačmi nedopadali pre osobáky až tak tragicky...
Scania to chcela riešiť, akurát výsledok bol dosť rozpačitý [odkaz]
3. 10. 2012 13:20
Re: *zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %*
Presne tak to je, ale ako som som to napísal ja, sa to prezentuje a píše v tlači...
Avatar - Pekelná Micinka
2. 10. 2012 21:55
Re: Jednoznačně skvělý koncept
Já myslím, že problém těchto trucků neleží u výrobců, ale spíše u dopravců. Nejde ani tak o kabinu, ale o návěs a jeho údržbu a pořizovací cenu. Věřím, že za lehce vyšší cenu s úsporou paliva kolem 20 procent by do toho někteří dopravci šli. Tomuto MANu fandím, ale pokud to bude stát o mnoho víc, než konvenčí truck, tak to asi nedopadne nijak slavně, nabízí se paralela s hybridy. Podle mě, je z něj použitelný jen tahač. Návěs se často mění, to by musela nastoupit vyloženě ofenziva nových návěsů, tedy, museli by zapracovat výrobci návěsů, aby celé nové generace byly více cx optimalizované. Jenže ta zúžující se záď je určitě méně praktická při nakládce/vykládce. O vozbě kontejnerů, které tvoří podstatnou část stavby takového návěsu ani nemluvě. Ty mají jasně dané normy, aby se dali skládat na vlaky a hlavně na sebe na lodích, takže tam jakákoliv úprava tvaru vůbec nepřipadá v úvahu. Naopak u cisteren, tam se zdá tvarová optimalizace jako poměrně jednoduchá, resp, částečně lze využít tvaru cisterny.