Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Lze objektivně měřit kvalitu automobilového designu?

Design je předmětem polemik a vášnivých disputací. Lze však nestranně stanovit, je-li diskutovaný návrh zdařilý či nikoli?
Zpět na článek
6. 10. 2012 14:48
6. 10. 2012 15:20
6. 10. 2012 15:46
8. 10. 2012 00:20
6. 10. 2012 17:25
6. 10. 2012 18:06
6. 10. 2012 18:18
6. 10. 2012 18:52
6. 10. 2012 19:58
6. 10. 2012 21:17
7. 10. 2012 00:04
7. 10. 2012 12:47
6. 10. 2012 20:09
7. 10. 2012 10:21
7. 10. 2012 10:35
7. 10. 2012 13:38
6. 10. 2012 14:27
GTI TO UMÍ!!
>:D
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Bristol
6. 10. 2012 15:49
Re: GTI TO UMÍ!!
jeho názor by mě te'd skutečně zajímal...a doufám, že se oprostí od ódy na VW design :yes:
6. 10. 2012 15:52
Re: GTI TO UMÍ!!
Blázníš ? :-) :-)
6. 10. 2012 20:34
Re: GTI TO UMÍ!!
prave si si precital GTIho clanok, este ti to nedoslo?
Avatar - peV
6. 10. 2012 14:48
Jak prosté
Téma,na které by se dala napsat minimálně bakalářská práce na některé ze škol, které se na užité umění/design zaměřují, tady autor sfouknul v několika větách. Svatá prostoto.
Rozbalit vlákno
1
6. 10. 2012 15:20
Re: Jak prosté
Skoro ve větě jediné. Ale ani nesfouknul. Je klacíkem dloubnul do ..... . Hlavně že je zde miliarda zbytečných fotek.

Estetický vzhled, použité materiály, ergonomie - budiž. Na to neméně důležité, funkčnost, se jaksi pozapomnělo. Rovněž odmítám tvrzení, že pořizovací cena výsledného produktu negativně ovlivňuje kvalitu nebo úroveň designu. Nikde není dáno, že na auto s finální nízkou prodejní cenou musí být vynaloženy i nízké prostředky na vývoj, zkoušky, design, výrobní prostředky, PR a pod. ;-\ 8-s
6. 10. 2012 14:52
DESIGN x VZHLED
Jakube, pises o designu, na mysli mas ale vzhled. Vzhled je pouze jednou ze soucasti designu. Jeho vnimani je vzdy subjektivni.
Kvalitu designu lze merit na vecech, kde subjektivni pocit nehraje roli. Tudiz, lze merit napr. kvalitu designu funkcnich soucasti automobilu (kdyz uz jsme na automobilovem portalu). Lze merit kvalitu designu karburatoru, lze merit kvalitu designu vicka u nadrze. Pokud ale hraje roli vzhled, ten objektivne zmerit nelze.
Cely clanek jde spatnym smerem. Hodnoceni kvality vzhledu.
"Obecně vzato, kvalitu designu vyměřit lze. Nezřídka však opravdová jakost vyplyne naplno až po letech." Kdyby tato veta byla pod clankem o mereni kvality designu technologickych reseni, potom by se dalo souhlasit.
Rozbalit vlákno
5
6. 10. 2012 21:27
Re: DESIGN x VZHLED
No já zírám... :-O
(až na drobnosti) :yes:
Avatar - Johny.Rico
6. 10. 2012 23:40
Re: DESIGN x VZHLED
Just W-O-W.

Napsáno akademicky. Druhý kvalitní názor co jsem byl schopen za tneto měsíc přečíst (lukas13 nebo jak přesně pod Rapid C4 Lodgy o novinářské profesi a teď tohle).

:yes:
7. 10. 2012 13:44
Re: DESIGN x VZHLED
Nemáš spíš na mysli konstrukci než design?
7. 10. 2012 14:23
Re: DESIGN x VZHLED
Tohle cizí slovo, design, má velmi široký záběr. Je to návrh jako takový, od funkce po formu. Takže záleží, z jakého úhlu pohledu ho hodnotíš. Když to přeneseš na oblečení, krásný nemusí být pohodlný a pohodlný nemusí být krásný, tak či tak je to vlastnost návrhu daného modelu.
9. 10. 2012 14:36
Re: DESIGN x VZHLED
Je sice pravda, že slovo design může mít v původním jazyce význam, který zahrnuje i celkovou konstrukci a návrh - pro tyto významy má ale čeština tato speciální slova, která používáme, pokud nám jde o funkční stánku věci. Jinými slovy, nikdo nikdy nedesignoval motor - vždycky navrhoval či konstruoval. Když nám jde o estetiku výsledného tvaru, v každodenní realitě hovoříme o designu. Kdykoliv je řeč o designu, myslí se tím vnější tvar produktu, neboli vzhled. Očividně lze tato slova v českém prostředí považovat za synonyma.
6. 10. 2012 15:32
"Nahozený" článek
Musím souhlasit se svými "předřečníky" - autor se (dosti rozpačitě a neuvěřitelně povrchně) dotknul obrovského tématu, které se přitom týká vlastně jen vzhledové stránky designu. A tu záplavu fotografií taky moc nechápu, tím už se nic nezachrání....

P.S. Ano, Octavia II byla nádherné auto, ale jen do faceliftu, který její "tvář" naprosto pohřbil. Zajímalo by mě, kdo tento katastrofální facelift v asiatském stylu navrhl a poté schválil do výroby :-( Naštěstí pan Kabaň již odstartoval nápravu :-)
Rozbalit vlákno
6
6. 10. 2012 15:38
Re: "Nahozený" článek
Vidis a jsme u toho. Dle meho nazoru Octavia II po faceliftu doslova prokoukla a zbavila se nehezkych prednich svetel. :-)
Avatar - Bristol
6. 10. 2012 15:48
Re: "Nahozený" článek
souhlasím s diskutérem Arese...z osobité Octavie II se po faceliftu stal dost velký paskvil...Octavia II dokonce i v holobitu dokázala vypadat dobře a to dokáže vypadat málokteré auto...na Octavii II po fl. musíš nasadit 19 palcová kola aby nějak vypadala...současná octavia vypadá dobře jen v RS a L&K
6. 10. 2012 21:28
Re: "Nahozený" článek
No já o5 zírám!

Už jsem si pomalu myslel, že jsem jedinej, kdo to tak bere...
6. 10. 2012 22:16
Re: "Nahozený" článek
:yes:
7. 10. 2012 12:33
Re: "Nahozený" článek
No já s tebou souhlasím, mě se OII po FL líbí také více. Nicméně jsem se k tomuto názoru dopracoval časem ;-) Btw měl jsem před FL model (2006) a mám i FL model (2009) v černé barvě a tento "nový" vypadá lépe a dynamičtěji.
6. 10. 2012 20:15
Re: "Nahozený" článek
presne tak, O II po je strasna ;-\ . Vyzera to ako pokusnapasovat svetla z I30 na predok OII
Avatar - Bristol
6. 10. 2012 15:46
GTI
docela by mě zajímala reakce GTIho na toto téma...ten má občas tendenci vlastnit jakýsi patent na vkus...nedá se říct že by v něčem neměl pravdu...tak snad se nám tu ukáže ;-)
Rozbalit vlákno
1
8. 10. 2012 00:20
Re: GTI
Nema tendeciu, ten ho vlastni. Niekolkokrat to dokazoval a raz to uz v nekonecnej diskusii presiahlo take medze, ze sa so svojim dokonalym svetonazorom dostal do uzkych.
Avatar - Marblik
6. 10. 2012 17:25
Multipla
Multipla je podle mého názorný příklad toho, jak to dopadne, když se tvůrci snaží vyrobit originální auto za každou cenu. Vzhled exteriéru je i dnes po letech dosti extravagantní. Důležitějším prvkem neúspěchu je, podle mého názoru, odfláknutá kvalita zpracování, špátná ergonomie a celkové (ne)sladění celku.
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Atlis
6. 10. 2012 18:06
Re: Multipla
vidis, ja si naopak myslim, ze aj ked kontroverzny, dizajn multiply bol vylozene ucelowy a velmi podareny. nanestastie kvalita spracovania a jej vzhlad ju zabil. co je neuveritelne, stacilo to auto zmensit, dat mu nalepku lacneho auta do mesta, nazvat ho pandou a upech bol zaruceny...
Avatar - Marblik
6. 10. 2012 18:18
Re: Multipla
Multiplu s Pandou bych moc nesrovnával. Podle mě to jsou dvě úplně rozdílná auta. Panda dokázala najít ve vhodnou dobu mezeru na trhu malých aut a dokonale ji zaplnila. Navíc auto je díky jednoduché konstrukci až nečekaně spolehlivé. Kvalita zpracování samozřejmě nevyčnívá nad segment malých aut, ale je úplně jinde než Multipla.
Avatar - Atlis
6. 10. 2012 18:52
Re: Multipla
otvor si fotky pandy, multiply a porovnaj. je to uplne to iste, len zmensene. hovorime stale o dizajne.
6. 10. 2012 19:58
Re: Multipla
Vzhľadom na to čo píšeš máš o dizajne ako takom len veľmi nepresnú a povrchnú predstavu.
7. 10. 2012 00:04
Re: Multipla
Zožeň si nové oči, tie stávajúce ti trpia nejakou disfunkciou. :-!
7. 10. 2012 13:48
Re: Multipla
Velmi nízká kvalita italských aut je to co je drží tam kde jsou ;-\. Italové jsou známí tím že vše šijí horkou jehlou bohužel...
6. 10. 2012 20:09
Boje moj
Sakra, Jakub, zahoď pero. Však to sa, kámo, nedá čítať. Máš zapotreby takto sa strápňovať? A vidíš, nie som kritikom iba sám. Kašli už konečne na prázdne drístanie o dizajne a vráť sa k tvorbe dizajnu, tam môžeš niečo znamenať. Tieto novinárske bulvárne zlátaniny na päť riadkov v tvojom podaní mi trhajú srdce. Toto predsa nie si Ty. 8-s
Rozbalit vlákno
0
Avatar - jozephko
6. 10. 2012 23:02
Normy krásy sú ľuďom vrodené
Čo je hlavným meradlom, prečo ľudia považujú iných ľudí za pekných alebo naopak škaredých? Súmernosť a proporcionálnosť. Súmernosť ľavej a pravej strany tela, veľkosť hlavy, vzdialenosť očí, veľkosť nosa a úst proporcie medzi šírkou hrudníka a šírkou bokov (u mužov a u žien je to samozrejme odlišné).
Čím sú si ľavá a pravá polovica tváre viac podobná, tým sa zdá človek krajší. Nesmie sa to však prehnať. Ak sa počítačovo tvár upraví tak, že ľavá strana bude len zrkadlovým obrazom pravej strany, tak tvár už pekná nebude - bude umelá, robotická a ľudský mozog to pozná.
Takže aj v automobilovom dizajne by sa mala dodržiavať súmernosť a proporcionálnosť. Okrem toho prednú časť auta ľudia vnímajú ako ľudskú tvár - predovšetkým tvar svetiel, ktoré predstavujú oči. A oči sú okná do duše človeka.
Multipla je asi to najhoršie v dizajne áut za posledné desaťročia. Keď som sa na spredu ňu pozrel (pred faceliftom), tak som si pripadal, ako keď sa pozerám na tvár, ktorá má 2 páry očí - nad sebou. Na internete sa dajú nájsť také fotky a pre človeka je neprirodzené až nepríjemné pozerať sa na takú tvár. Tie 2 páry očí boli 2 páry reflektorov umiestnené nad sebou.
To, že je Multipla v Múzeu dizajnu, ma neprekvapuje. Súčasní "umelci" sa doslova vyžívajú v ošklivosti a perverznosti. Jedným z "veľkých" diel moderného umenia je napríklad kríž (symbol kresťanstva) naložený v nádobe s močom.
Rozbalit vlákno
1
7. 10. 2012 14:36
Re: Normy krásy sú ľuďom vrodené
Jedna teorie říká, že pro člověka je krásné to, co dokáže mozek jednoduše popsat. Čím jednodušší popis, tím krásnější. Přeneseně řečeno, krásné je to, co je mu vlastní. Správné proporce lidského obličeje, jak byly vnímané renesančními umělci, jsou jedním z příkladů (jednoduché proporce = krásný obličej).
7. 10. 2012 10:21
hm
Clanek, ktery ma prekonavat "nejdiskutovanejsi", "nejnavstevovanejsi", "nejklikovanejsi" a bohuzel i "nejstupidnejsi" a "nejodflaknutejsi".

Auto.cz jedete "s kopce". 8-s
Rozbalit vlákno
0
Avatar - shamal
7. 10. 2012 10:35
Multipla
Nemůžu souhlasit! Multipla rozhodně není příklad špatného designu. U Multiply není nic samoúčelné, každá ta "ošklivost" má svůj důvod. Ploché boky, aby cestujícím nekapalo při dešti při nastupování za krk, tři úrovně světel, protořže takhle to svítí nejlépe atd. Je to auto, kde se design kompletně podřídil funkci. Že to marketingově nevyšlo je věc druhá. Příklady ošklivých aut - anebo lépe řečeno špatného designu by se daly najít jinde - Nissan Juke - samoúčelně krabaté, boulovaté, výstřednost za každou cenu, Toyota Auris - nevýrazné, disharmonické, disproporční - křivky nevedou odnikud nikam, anebo a teď buďte stateční: Porsche Panamera, nafouknout tvary Porsche 911 a přilepit tam další pár dveří. to je všechno jen ne design... A kupodivu žádné z výše jmenovaných aut se zase tak špatně neprodává.
Rozbalit vlákno
0
7. 10. 2012 13:38
Hodnocení
Designu je vždy subjektivní pohled na věc. Těžko může někdo tvrdit že jeho názor by měl být měřítkem pro ostatní a od jeho názoru se bude odvíjet Design. Například Multipla byla svého času velmi výstřední auto, neobvyklé řešení umístění světlometů a celkový tvar přídě přinesl do Designu automobilů něco nové zvláštního. Italové se nikdy netajili odvahou, nápady a je to tak dobře. Kéž by dělali auta jako celek tak dobře jako jejich vzhled. :yes:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Hombre_71
7. 10. 2012 14:33
Miluji jinakost
proto mi vyhovují auta která jsou prostě "jiná". Proto bych si třeba nikdy nekoupil nějakou tu Škodovku, i kdyby to byly ty nejkvalitnější auta na světě. Protože bych prostě nesnesl jezdit něčím čeho před každým panelákem stojí 20 kusů. A pokud možno v podobné barvě, protože lidé kteří si kupují tuctová auta nemají fantazii ani v tomto.
Rozbalit vlákno
0
8. 10. 2012 00:31
Zbytocny clanok
Clanok bez hlbky, povrchne liznuta tema.
Samozrejme nechyba 'nadcasovost' a hned oktavka.
Cim je nadcasova? Jedine marketingovym oddelenim, ktoremu to vsetci zozrali aj s navijakom.
Hodnotit dizajn u 8r stareho auta ako nejaku nadcasovost je holy nezmysel.
Uz z pohladu automob. historie, ktorou sa daju povazovat cca roky 1890-95 je zanedbatelny usek a taktiez je to zanedabtelne aj z pohladu, ak by sme obdobia dizajnu podelili na obdobia, v ktorych prevladal nejaky specificky dizajnovy charakter, ktorym su si vsetky znacky blizke, co sa stava cca kazdych 20rokov.
Dizajn, ktory tieto obdobia prezil je napr. model 911.

Nadcasovostou by sa dal nazvat aj model, hoci 15-20 rokov stary, ale zaroven taky, ktory by aj uvedeny v dnesnych dnoch vyzeral aktualne.
To sa tyka najcastejsie supersportov. Medzi ne by sa dal zaradit napr. Jaguar XJ220 alebo Ford GT90.
Ale ak si predstavite Oktavku z r.2004 ako najnovsi autosalonovy model pre r.2012-13, tak by sa nad tym krutilo hlavami, ze niekto zaspal dobu.
Rozbalit vlákno
0