Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lze objektivně měřit kvalitu automobilového designu?

Jakub Sochor Jakub Sochor 6. 10. 2012 • 10:00
38
Design je předmětem polemik a vášnivých disputací. Lze však nestranně stanovit, je-li diskutovaný návrh zdařilý či nikoli?

V první řadě je třeba říci, co tak široký pojem, jakým je design, zahrnuje. Nahlédneme-li na něj jako na soubor aspektů, jedním z nich bude estetický vzhled, který upoutá zrak pozorovatele na první pohled. Druhou důležitou vlastností je volba použitých materiálů a jejich kvalita. Nutno zmínit ergonomii jednotlivých ovládacích prvků (v případě přístrojových desek, potažmo interiéru, jde o důležitý bod hodnocení).

Je však design, který je neoblíbený u převažující části populace, nekvalitní? Musí být tvarosloví méně prodávaných vozidel nižší jakosti? A pozná se vyspělý design podle jeho odolnosti stárnutí?

První téma lze demonstrovat na Fiatu Multipla. Unikátní velkoprostorovou kreaci můžeme považovat za jeden z typických polarizátorů na poli průmyslového designu, neboť prezentuje velmi atypické tvary. Patrně nejvíce diskutovaná část, tj. stupňovitá příď, je volně napojena na ponton, což dává vyniknout prakticky kolmému dílu s dálkovými světly. Vzhledem k převaze odpůrců tohoto atypicky zejícího produktu je nasnadě, že je vůz konstruován chybně a disponuje nevhodným pojetím estetiky. Skutečnost, že v roce 1999 se Multipla stala exponátem v newyorském Muzeu moderního umění, ale narušuje suverenitu negativního pohledu na vůz.

Řada lidí se domnívá, že kvalita designu spočívá v četnosti vozu na pozemních komunikacích, tedy míře jeho prodejnosti. Toto hodnocení lze shledat nepravdivým. Podle tohoto názoru by totiž řada méně prodávaných vozidel (ostře řezaná a nespočtem hran prokládána Lamborghini, pozoruhodně konzervativní Rolls-Royce či nordické produkty Saab a Volvo) byla vyvedena v nekvalitním designu, zatímco automobily, jež se umisťují na předních příčkách prodejních statistik, by splňovaly přísné estetické normy (o čemž lze u řady úspěšně prodávaných modelů pochybovat).

Tuzemská Škoda Octavia, která byla v Itálii roku 2004 zvolena nejkrásnějším automobilem střední třídy, je považována za ukázkový příklad karosářské nadčasovosti. Ačkoli se letos dočká nástupce, stárne velmi pomalu. Z nemalé části je to způsobeno obezřetným přístupem k prvoplánovým stylingovým experimentům a plynulým navázáním na svého neméně trvanlivého předchůdce. Lze konstatovat, že právě nadčasovost je jednou z podmínek pro úspěšný a kvalitně provedený design, který je u Octavie příkladně konzervativní.

Kvalitu designu je však třeba vždy posuzovat v rámci vymezených mantinelů. Ty mohou být cenové, velikostní či v podobě cílové skupiny zákazníků. Sem je zahrnuta orientace designu svému konečnému účelu – vozidlo s pořizovací cenou do 150.000 Kč nemůže v této disciplíně konkurovat kupé vyšší třídy, jemuž ztvárnění stálo v cestě pramálo překážek.

Obecně vzato, kvalitu designu vyměřit lze. Nezřídka však opravdová jakost vyplyne naplno až po letech. Samotný vkus je však ryze subjektivní záležitostí. Při pohledu na soudobou nabídku vozidel lze konstatovat, že trh svede uspokojit tužby vskutku širokého spektra zákazníků.

Související články

Témata
9. 10. 2012 14:36
Re: DESIGN x VZHLED
Je sice pravda, že slovo design může mít v původním jazyce význam, který zahrnuje i celkovou konstrukci a návrh - pro tyto významy má ale čeština tato speciální slova, která používáme, pokud nám jde o funkční stánku věci. Jinými slovy, nikdo nikdy nedesignoval motor - vždycky navrhoval či konstruoval. Když nám jde o estetiku výsledného tvaru, v každodenní realitě hovoříme o designu. Kdykoliv je řeč o designu, myslí se tím vnější tvar produktu, neboli vzhled. Očividně lze tato slova v českém prostředí považovat za synonyma.
8. 10. 2012 00:31
Zbytocny clanok
Clanok bez hlbky, povrchne liznuta tema.
Samozrejme nechyba 'nadcasovost' a hned oktavka.
Cim je nadcasova? Jedine marketingovym oddelenim, ktoremu to vsetci zozrali aj s navijakom.
Hodnotit dizajn u 8r stareho auta ako nejaku nadcasovost je holy nezmysel.
Uz z pohladu automob. historie, ktorou sa daju povazovat cca roky 1890-95 je zanedbatelny usek a taktiez je to zanedabtelne aj z pohladu, ak by sme obdobia dizajnu podelili na obdobia, v ktorych prevladal nejaky specificky dizajnovy charakter, ktorym su si vsetky znacky blizke, co sa stava cca kazdych 20rokov.
Dizajn, ktory tieto obdobia prezil je napr. model 911.

Nadcasovostou by sa dal nazvat aj model, hoci 15-20 rokov stary, ale zaroven taky, ktory by aj uvedeny v dnesnych dnoch vyzeral aktualne.
To sa tyka najcastejsie supersportov. Medzi ne by sa dal zaradit napr. Jaguar XJ220 alebo Ford GT90.
Ale ak si predstavite Oktavku z r.2004 ako najnovsi autosalonovy model pre r.2012-13, tak by sa nad tym krutilo hlavami, ze niekto zaspal dobu.
8. 10. 2012 00:20
Re: GTI
Nema tendeciu, ten ho vlastni. Niekolkokrat to dokazoval a raz to uz v nekonecnej diskusii presiahlo take medze, ze sa so svojim dokonalym svetonazorom dostal do uzkych.
7. 10. 2012 14:36
Re: Normy krásy sú ľuďom vrodené
Jedna teorie říká, že pro člověka je krásné to, co dokáže mozek jednoduše popsat. Čím jednodušší popis, tím krásnější. Přeneseně řečeno, krásné je to, co je mu vlastní. Správné proporce lidského obličeje, jak byly vnímané renesančními umělci, jsou jedním z příkladů (jednoduché proporce = krásný obličej).
Avatar - Hombre_71
7. 10. 2012 14:33
Miluji jinakost
proto mi vyhovují auta která jsou prostě "jiná". Proto bych si třeba nikdy nekoupil nějakou tu Škodovku, i kdyby to byly ty nejkvalitnější auta na světě. Protože bych prostě nesnesl jezdit něčím čeho před každým panelákem stojí 20 kusů. A pokud možno v podobné barvě, protože lidé kteří si kupují tuctová auta nemají fantazii ani v tomto.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud