Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Evropská komise: Auta budou bezpečná, a basta!

Ať už se vám to líbí nebo ne, na palubě vozů budou přibývat elektronická udělátka, která mají čím dál víc mluvit do řízení.
Zpět na článek
24. 10. 2012 19:41
24. 10. 2012 20:11
24. 10. 2012 20:42
24. 10. 2012 21:13
25. 10. 2012 09:11
25. 10. 2012 10:58
25. 10. 2012 19:10
25. 10. 2012 08:25
24. 10. 2012 20:31
24. 10. 2012 20:54
24. 10. 2012 20:56
24. 10. 2012 21:40
24. 10. 2012 22:10
25. 10. 2012 09:14
25. 10. 2012 21:25
25. 10. 2012 12:22
25. 10. 2012 21:08
24. 10. 2012 21:10
24. 10. 2012 21:22
24. 10. 2012 21:42
24. 10. 2012 21:44
24. 10. 2012 22:08
25. 10. 2012 11:58
25. 10. 2012 12:48
25. 10. 2012 13:24
25. 10. 2012 17:42
24. 10. 2012 21:40
24. 10. 2012 22:24
25. 10. 2012 09:46
25. 10. 2012 12:11
25. 10. 2012 12:55
25. 10. 2012 12:08
24. 10. 2012 23:13
25. 10. 2012 09:31
25. 10. 2012 09:41
25. 10. 2012 09:54
25. 10. 2012 10:03
25. 10. 2012 10:49
25. 10. 2012 11:18
25. 10. 2012 11:39
25. 10. 2012 11:46
25. 10. 2012 20:09
25. 10. 2012 12:19
25. 10. 2012 12:57
25. 10. 2012 15:56
26. 10. 2012 00:06
25. 10. 2012 11:42
25. 10. 2012 11:52
25. 10. 2012 11:57
25. 10. 2012 13:52
25. 10. 2012 13:56
25. 10. 2012 15:27
25. 10. 2012 15:42
25. 10. 2012 15:51
25. 10. 2012 16:00
25. 10. 2012 16:13
25. 10. 2012 23:41
25. 10. 2012 20:43
25. 10. 2012 21:17
25. 10. 2012 21:42
25. 10. 2012 20:12
25. 10. 2012 23:44
26. 10. 2012 00:19
25. 10. 2012 12:53
25. 10. 2012 12:26
25. 10. 2012 13:49
25. 10. 2012 18:22
25. 10. 2012 20:48
Avatar - petrumr
24. 10. 2012 19:41
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
7
24. 10. 2012 20:11
Re: brzdi
..od loňského listopadu ji musí mít všechny osobní a užitkové vozy nově schválené pro provoz v EU..
Avatar - petrumr
24. 10. 2012 20:42
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
24. 10. 2012 21:13
Re: brzdi
Citigo bylo homologováno před listopadem 2011 = ESP mít nemusí.
Rapid byl homologován po listopadu 2011 = ESP mít musí.
Všechny nové modely, které se budou v EU prodávat, budou muset mít ESP.

Takže pokud nějaké auto nemá ESP, bylo homologováno před listopadem 2011.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 09:11
Re: brzdi
Je to tak... a týká se to dokonce i individuálních homologací. Kamarád staví závodní auta na značky, ABS se ještě jakž takž dá zvládnout, ale z toho že tam musí cpát ESP je dost nešťastný.
Avatar - petrumr
25. 10. 2012 10:58
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
25. 10. 2012 19:10
Re: brzdi
Stabilizační systém dostane jen Exception, ostatní výbavy vyžadují příplatek 8.000,- Kč. ESP je pro nová auta povinností, Dacia se ji však vyhnula včasnou homologací Lodgy. [odkaz]
25. 10. 2012 08:25
Re: brzdi
ja v tom vidim snahu EU vysachovat nejakym debilnim predpisem ojetiny a dovozova auta.
Nalejme si cisteho vina.
EU to s downsizingem a ekolimity tezce prokoucovalo. Pokud ma auto "zastaraly" neduseny motor a netaha sebou 800 kilo zbytecne elektroniky, baterek a blbosti, tak jede dobre samo od sebe a nepotrebuje dalsi milion bezpecnostnich asistentu.
Ale EU se do toho vlozila, predpisuje tezka auta s chabymi motory a nedostatek ovladatelnosti resi berlickou asistentu. Nikde jinde ve svete predpisy nevyzaduji tak debilne konstruovana auta a nikde jinde ve svete neni tak dramaticky pokles prodeju aut.

Cim vic se EU snazi regulovat podobu autoprumyslu, tim horsi plecky autoprumysl nabizi a tim vetsi je propad prodeju, podle me to je naprosto jasny fakt. At si ti asistenty nacpou do manazerskych limuzin nebo do supersportu, aby se prachati paprdi s nulovymi zkusenostmi nahodou nepozabijeli, i kdyz oni se pozabiji i tak. Ale at laskave vynechaji auta na bezne jezdeni, kde se ta elektronika tak jako tak odflakne, odladi jenom na oko a v konecnem dusledku tam pak funguje hur, nez kdyby tam nebyla a je jen zdroj vleklych problemu.
Avatar - gld
24. 10. 2012 19:53
Hneď sa cítim bezpečnejšie
..keď viem, že úradníci z Bruselu neberú svoje absurdné platy len tak nadarmo.

Nie, nie vážení, dňom i nocou neúnavne pracujú na povinnom používaní revolučných bezpečnostných prvkov akými je napríklad...indikátor radenia stupňov.... :-|
Rozbalit vlákno
16
24. 10. 2012 20:28
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Stručne a jasne - tá banda ***ov asi nevie čo od dobroty. A takýchto príživníkov živíme...
O nič iné nejde, len o prachy - ľudí treba zdierať, živiť zbytočnú výrobu a podporovať nadmernú spotrebu. Vpred za megakonzumnú spoločnosť, ktorá zožerie už dnes zdroje aj budúcich generácií!
24. 10. 2012 20:41
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Tyhle nápady kompletně pocházejí od lobby výrobců aut...na druhou stranu je pravda, že současná atmosféra v Bruselu přijímání podobných debiIit dost napomáhá.

Holt jinak se na to díváš Ty jako nadšenec a jinak se na to dívá člověk, pro kterého je auto jen dražším ekvivalentem pračky nebo mikrovlnky. ;-\ Já bych byl pro režim, kdy v základní výbavě elektronické pomůcky jsou, ale člověk si je může v rámci výběru doplňku nechat bez příplatku deaktivovat.
24. 10. 2012 20:49
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Já bych byl za to, abych si je mohl deaktivovat dle chuti a potřeby (a mohl si i nastavit, jestli je to trvalé, nebo jestli se ta volba má automaticky vrátit na původní hodnotu, nějaké profily by byly skvělé atp.). Nejen při nákupu/ v servisu. Problém je, že jakmile je to součást homologace, budeš to muset vypínat po každém startu, auto si to nebude moci pamatovat, takže tě to akorát bude otravovat.
24. 10. 2012 21:01
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Právě o to mi jde, otravovat se po nastartování s vypnutím Start-Stopu, nastavením dynamického módu, vypnutím radaru, omezovače, ESP, ABS, Lane Assistu by mě fakt nebralo.
Zatím mě to nijak netrápí, ale vsadím se, že v příští verzi nařízení už podobné věci zakotveny budou. :-)

Na druhou stranu, pokud to nařízení bude implementováno rozumně, řidiče to otravovat nebude a snad to zamezí dalším rozmáznutým mozkům na kapotě jen proto, že mladej řidič neodhadl (ne)schopnost svý starý Okty nebo 156...
24. 10. 2012 21:25
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
To je právě to, co mne trochu děsí. Asistenti mi moc (v těžkém autě) nevadí, protože si je mohu pozapínat, jak se mi zlíbí. Když nějaký například nefunguje ideálně, otravuje mne, nebo mne dokonce mate, tak ho prostě vypnu a je klid. Ale jakmile to bude požadavek k homologaci, tak mám po klidu. Bude to stejné jako se start-stopem. Třeba ESP mi nevadí, protože ho vypínám jen výjimečně, ale i tak, kdyby takových systémů bylo dvacet, tak si asi hodím mašli. Tohle by buď chtělo úpravu normy, nebo ji obejít právě třeba přes nějaké ty profily, kdy by mi stačila jen jedna volba k tomu, abych si to povypínal ke své spokojenosti. V době, kdy nosíme v klíčích kdejakou hloupost, považuji tenhle požadavek za hloupý. Jako úlitbu "bezpečnosti", ať se třeba ozve nějaké decentní varování po nastartování, pokud je nějaký "kritický" asistent vypnutý. Ňoumu to trkne a mne to otravovat nebude. Nebo ať se zobrazí dotaz, jestli chci skutečně vypnout zmíněné asistenty. Vývoj tímhle směrem zatím bohužel nevidím. Ani tak mi tedy nevadí elektronika jako taková, vadí mi, že mi EU narušuje pohodlí a klid.
25. 10. 2012 08:54
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Tak dokud to jde povypínat jak píšeš, tak to je furt dobrý. Horší je, že to vede k tomu, že to co dnes vypnout jde, povypínat prostě nepůjde bez speciálního zásahu do řídící jednotky, a to pak bude teprve vopruz. Někteří už s tím začali a někteří to mají tak "dokonalé", že po každém vypnutí zapalování se to, cos povypínal při každém startu opětovně samo aktivuje, takže musíš vypínat znovu a znovu - ideální řešení pro malá auta na pojížďky. ;-)
25. 10. 2012 21:34
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Jo, o tom jsem právě mluvil. Je to na přes držku. ;-)
24. 10. 2012 23:10
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
To ja jsem jel jednou se sefem a na zacatku rika: Je namraza, radsi si zapnu esp- zmacknul tlacitko a vypnul si ho... asi tak
24. 10. 2012 23:32
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Ouch. >:D
25. 10. 2012 01:37
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
>:D A pak se divíme, že ho u některých aut ani vypnout nejde.
25. 10. 2012 08:27
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Ale jde, pres diagnostiku to musi jit urcite
25. 10. 2012 14:27
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
A pritom je to velice inteligentni clovek. Takze to vypinaci tlacitko bych radeji spojil s hlasovym oznamenim v aute, ze esp vypina. Povinne
Avatar - Eddy82
24. 10. 2012 21:44
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Ja si len kladiem otázku dokedy celé toto európske zoskupenie ešte vydrží, lebo keď vidím čím sa "prepotrební" eurobyrokrati zaoberajú, tak som na pochybách...
Avatar - gld
24. 10. 2012 22:12
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Hlúposť a arogancia je ako burina- prežije aj dlho po tom, čo všetko ostatné vykapalo..
25. 10. 2012 12:20
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Vydrží do té doby, dokud budeme idioti a nevystoupíme proti tomu. A vzhledem k tomu, že místo toho, abysme ve volbách vhodili hlas někomu jinýmu, tak tam většina lidí buď nejde, nebo to z trucu hodí komunistům. Podívejte se na minulé volby. Účast 35% je směšná, proč tam teda lidi nejdou a nevhodí to třeba svobodným nebo pirátům nebo někomu jinému, kdo to samé co vy kritizuje? Místo toho si tam držíme pořád ty samý, kteří to všechno zkur**li jako je Kalousek, Sobotka, prostě celá ODS, TOP, ČSSD a spol. I kdyby tihle svobodní a spol. s tím udělali jen málo, aspoň by to bylo vyjádření názoru. Narozdíl od toho, když k volbám nikdo nejde nebo to hodí zase těm stejným a kritizuje jen na netu.
25. 10. 2012 10:04
Re: Hneď sa cítim bezpečnejšie
Myslim, ze si si fatalne pomylil bruselskeho uradnika so skorumpovanym vychodoeuropskym politikom
24. 10. 2012 20:29
Hlouposti eu na druhou
To je pěkná kravina ten alkozámek, chcípne mi to na cestě a předtím si pustím ostřikovače.Jak nedávno bylo v jednom článku, tak lze neco nadýchat.To jako znamená že jsem v pytli a nerozjedu se?Při každém chípnutí budu půl hodiny dýchat jak blbec?Proč mám trpět za blbost druhých, proč mám pocit že se EU snaží všechno přizpůsobit těm hloupějším(Musí pít před jízdou)?To bude snad první věc co si nechám elektronicky(Pojistky etc.) zlikvidovat jestli to půjde.
A jak to budou dělat v zemích, kde mají limity na alkohol postavené jinak?

Jinak s tím vjezdem do roku 2050 jsem v klidu, to už dávno slavná EU nebude.A já budu pěkne starej dědek, jestli ne už mrtvej.Každopádně chci vidět jak ty nákladní dodávky jezdí na elektřinu.To akorát bude vést k tomu, že se centra budou značit jinak nebo se dají vyjímky.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - gld
24. 10. 2012 21:04
Re: Hlouposti eu na druhou
Zdravý rozum sa už prestal nosiť, naturálna selekcia zmizne- vpred degenerovanej spoločnosti. Jedinou kvalifikáciou vodiča v budúcnosti bude zvaliť sa za volant...všetko ostatné už zaistí elektronika.
Avatar - jeylkey
25. 10. 2012 11:41
Re: Hlouposti eu na druhou
vypada to tak, ze za nejakych x let nova auta nebudou mit volant, protoze volant je pricinou 95,635% vsech nehod.
25. 10. 2012 08:09
Re: Hlouposti eu na druhou
vyplach mozku musi zacinat od nejutlejsihho detstvi, starsi jedinci uz jsou odolnejsi, premysli samostatne na zaklade vlastnich zkusenosti a kladou neprijemne otazky.

Napriklad: Ma cenu setrit 0.1litru paliva na 100km startstopem, kdyz auto za svou zivotnost najede typicky 250tisic kilometru, coz v usporach na benzin prinese 250 litru benzinu (pouhe 4 nadrze?)

Ma cenu delat asistenty na kazdou pitomost, kdyz na ne je v konecnem dusledku mensi spolehnuti nez na ridice samotneho (samoridici auta jsou nepouzitelna, v nejlepsim pripade "ujedou" par kilometru aniz by zoufale volaly operatora, naproti tomu profi ridic najede samostatne miliony kilometru nesrovnatelne vyssim tempem bez asistentu.
Pokud se uroven elektroniky dramaticky nezlepsi, jen odvadi pozornost.

Ma cenu downsizovat motor ad absurdum (ecoboost v Mondeu), kdyz tim usetrim par kilogramu hmotnosti u auta atakujiciho 1.5tuny?

Ma smysl absurdne utlumovat motor, takze ho ridic (radsi) neslysi a pak zvuk umele vytvaret rezonatorem nebo rovnou reproduktory (Audi, Bmw), kdyz stejne nikdy nedosahne krasy naturalniho zvuku, jako je tento napriklad

[odkaz]

Takovych otazek bych mel na EU tisice..
24. 10. 2012 20:31
vyjímka
Je to sice hezké ale. Už vidím jak si někdo koupí caterhama s abs a esp. Maloseriová výroba tz. ročne do 500ks by mohla dostat vyjímku a to i v emisich. :yes:
Rozbalit vlákno
8
24. 10. 2012 20:54
Re: vyjímka
Výjimky samozřejmě udělovány jsou. Alespoň zatím.
24. 10. 2012 20:56
Re: vyjímka
Pročítal jsem si to nařízení a nic o výjimkách se tam nepíše...
[odkaz]

Holt to výrobci budou řešit samostatnou pojistkou pro elektronické systémy. :-)
24. 10. 2012 21:40
Re: vyjímka
Pro produkci do tisíce vozů máš EC SSTA - European Community Small Series Type Approval. Plus máš nějaké národní varianty (které však platí jen v rámci státu, takže při dovozu musíš znovu homologovat). Přesné rozdíly v požadavcích ale neznám. Třeba takový Caterham, pokud vím, pořád nemá ESP.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 09:14
Re: vyjímka
Jeden známý staví sportovní auta podle individuální homologace, v roce 2010 už měl problém bez ABS a říká, že letos už nemůže postavit auto na značky bez ESP.
25. 10. 2012 21:25
Re: vyjímka
Individuální a malosériová nejsou stejné. Ale jak říkám, přesné požadavky neznám. Je možné, že budou muset od roku 2014, nicméně mám pocit, že Caterham (pořád) nemontuje ani ABS. Ale mohou využívat něčeho jiného.
25. 10. 2012 12:22
Re: vyjímka
Výjimky jsou nesmysl, jak dáš jednu výjimku, tak ji bude chtít kde kdo. Kde je ta hranice? Nehledě na nesmyslnost těch nařízení...
25. 10. 2012 21:08
Re: vyjímka
Princip výjimek je většinou ten, že malí výrobci nemají prostředky pro dodržení požadavků na velké automobilky a jejich produkty představují jen zlomek trhu. Pro dosažení cíle je účinnější se zaměřit na masové výrobce.
Avatar - jozephko
24. 10. 2012 20:50
Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Zvyšovanie povinnej bezpečnostnej výbavy zmysel má. Už len preto, že keď sa z nejakého asistenta stane povinná výbavy, jeho cena ide výrazne dolu - kvôli veľkému objemu výroby.
Asi najlepšie za všetko hovoria štatistiky. Nehodovosť, resp. úmrtnosť na cestách je najnižšia od 60. rokov, počet áut sa odvtedy aspoň zdesaťnásobil.
Veľký prínos je ABS, ESP a za užitočné považujem aj monitorovanie tlaku v pneumatikách. Doteraz som mal asi 7 defektov a skoro všetky skončili rovnako - kým som si uvedomil, čo je príčinou zmeneného správania sa auta, prešiel som pár desiatok metrov a gumu som mohol akurát tak vyhodiť.
Inou vecou je, že každá dobrá iniciatíva skončí prehnanou iniciatívou. Úplnou hlúposťou je indikátor preraďovania ako a čiastočne aj alkoholtester. Indikátor podľa mňa spôsobí viac problémov ako úžitku. Ak sa vodič začiatočník neustále pozerá, kedy má preradiť, tak to sa môže skončiť len problémami. Alkoholtester by som dal vodičom kamiónov a tým šoférom osobákov, ktorí nafúkali - na 5 rokov. Pri opakovanom priestupku doživotne. A bolo by to poznačené vo vodičáku.
Rozbalit vlákno
22
24. 10. 2012 21:11
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Konecne triezvy nazor.

Ludia sa samozrejme buria - vid vsetky predchadzajuce prispevky a nadavky do ***ov a prizivnikov. Treba sa na to pozerat rozumne. Veci ako ABS a ESP su podla mna ozaj nutnost. Bavime sa o beznych autach (ziaden off road alebo pretekarske auta). Taktiez by mali byt povinne predne, bocne a hlavove/zaclnove airbagy (ak je to konstrukcne mozne, vid ten Caterham).

Indikacia preradenia podla mna nie je o bezpecnosti, ale o spotrebe a emisiach. O indikacii tlaku v pneumatikach sa neviem vyjadrit.

Aj ten zakaz aut v centre do 2050 sa mi celkom pozdava. Teda ak to centrum bude rozumne definovane.
25. 10. 2012 00:27
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
ESP a ABS nepotřebuju, ESP mě spíš štve zmatenými zásahy do řízení - jedu pěkně na hranici smyku zatáčku, naprosto v pohodě a najednou mi ESP zašlápne kolo, auto se úplně rozhodí, prostě děs. Ještě horší je asistent brzdění, který má asi v sobě náhodný generátor a občas se rozhodne že se jedná o krizi a zablokuje kola způsobem, že nemít pásy tak proletím oknem. A co potom ti chudáci za mnou, kteří tak extrémní brzdění nečekají?
Btw. teď mám i auta (resp. tříkolky) bez pásů, s mizernými brzdami a vůbec mi to nevadí. Prostě tomu přizpůsobím styl jízdy - jedu plynuleji a myslím i za celé okolí aby mě někdo nesejmul :-)
25. 10. 2012 00:57
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Ak sa bavime o beznej premavke, tak nemas co jazdit na hranici smyku. Ak sa bavime o jazde na uzavretom okruhu, tak asi nemas vhodne auto.

S tym brzdenim je to divne. Mozno je ten posilnovac nejako zle nastaveny alebo ozaj prudko brzdis. Mne sa to na mojom aute nestava. Ten posilnovac zareaguje ozaj len ked velmi prudko brzdim. Ake mas auto a z ktoreho roku?
25. 10. 2012 07:37
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Brzdovej asistent mi kdysy chěl asistivat na cestě do márnice >:-[] Naťuknul jsem si brzdu před křizovatkou, padla červená, tak jsem brzdu došláp, asistent to vyhodnotil jako krizovku a začal brzdit na doraz, ale jaksi to zapomněl říct ABS a to zas kompletně odbrzdilo 8-s Výsledek? Křižovatka před Bulovkou přez koleje, přez 2 červený s brzdou na zemi bez náznaku brždění mezi tramvajema 8-s Zadkem jsem mohl štípat 5 drát. Naštěstí jsem se "vešel" a nikdo mě netrefil. O tom, kdo by nesl odpovědnost za způsobenou nehodu by nebylo pochyb, ačkoli jako řidič jsem to nemohl ovlivnit.Během těch cca 3s mě na ručku nepřišlo ani pomyšlení. Jo a byla to fabie ;-\
25. 10. 2012 09:25
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Ako tak pozerám niesom sám kto zažil podobnú situáciu minulí rok na jeseň som sa nestíhal čudovať na jednej s križovatiek , Som šiel z mierneho kopca naskočila červená a prudko som brzdil stalo úplne to isté na suchej ceste a teplote okolo 10 stupňov na zimných gumách auto proste nebrzdilo len cvakalo ABS zabrzdil som asi 5 metrov za semafórom . Po vyhodnotení všetkých podmienok mi nedávalo zmysel ako bolo možné že auto z necelej 50ky malo tak dlhú brzdnú dráhu . Osobne asistenty ako ABS a ESP v autách uznávam avšak sú vhodné hlavne v daždi a na snehu no vyžadujú si trochu cviku pretože ak majú oneskorený nábeh najmä ESP tak človek pri šmiku podvedome urobí kontru a ESP ho pošle rovno do priekopy.
Avatar - Mikesus
25. 10. 2012 10:20
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Podobná věc se mi na jedničkovej Fabii stala také, začínám brzdit před křižovatkou a najednou se brzdy odmlčí a brzdový pedál na podlaze. Automatická reakce, odbrzdit a šlápnout znovu. Řešení je úplně jednoduché. To vás nenapadlo? Můj osobní názor na nastalou situaci je ten, že brzdový asistent aktivoval plné brzdění v momentě, kdy jedno kolo se dostalo na nerovnost a bylo v ten okamžik ve vzduchu. Když je ve vzduchu kolo, ABS musí reagovat tak, že přestane brzdit, aby se kolo nezablokovalo. To je prostě princip ABS. No a tak se ABS chová, dokud nezastavíte. A když nebrzdí, tak prostě nezastavíte.
Pak mi to potvrdili i na polygonu v Mostě, že toto je možné.

Tak hoši, nestát tupě na brzdě a něco s tím dělat.
25. 10. 2012 10:35
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Díky za radu, po bitvě každej generál, tehdy jsem měl papíry rok dva?(2002-3) a čas na to nebyl, neb již prvotní šok postačil na to, abych se ocitl v křižovatce. Fabiím se sto stávalo běžně. Znám víc lidí, kterým se to stalo, ale nikdy jsem neslyšel ani náznak oficiálního prohlášení, že výrobce něco pos... Od té doby jsem najezdi kolem 400tkm(hlaavně v jpn autech) a u žádného auta se mi již nikdy nestalo, že by mě selhání jakékoliv součástky/systému ohrozilo na životě(pravda, ještě otcova octáka vypla motor při předjíždění, protože si myslela, že má málo oleje >:D ) Jinak ještě podobně veselej byl služební golf, kde si ABS dělalo co chtělo a při prudším brždění v rychlostech pod 30km/h nebrzdilo >:D Závada to byla neopravitelná a tak jsem vyndal pojistku. Bohužel se ale vždy našel někdo iniciativní, kdo ji tam vrátil. Předek toho auta po roce(než jsme nechali definitivně ustřinout napájení) vypadal opravdu moc pěkně >:-[] Tam na to fungovala přesně ta finta povolit a znovu
Avatar - Mikesus
25. 10. 2012 10:56
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Tak to chápu, člověk nemá moc zkušeností a zajížídí se. Já na tom byl velice podobně, taky papíry cca 2 roky, ale naštěstí jsem na začátku chodil každý rok právě na polygon. Tam jsem se s tím první rok teoreticky seznámil a druhý rok velice prakticky >:D
25. 10. 2012 10:52
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Než si člověk uvědomí, co se děje, než situaci vyhodnotí a zareaguje, může už být docela pozdě, aby odbrzdil a začal proces opakovat. Navíc je to proti všem pudům, aby v takové situaci brzdit přestal. Navíc, když to člověk nečeká. Mi se třeba stalo něco podobné (i když úplně obráceně) se zrychlující toyotou. Jednou při zimním dovádění na parkovišti (opravdu chvíli trvalo, než jsem zjistil, co se děje, měl jsem však dostatečný prostor a časový luxus) a podruhé při zrychlování z připojovacího pruhu, oběma situacím předcházel plyn na podlaze a opravdu vlezl pod kobereček. Obě situace zvládnutelné, ale ne pro každého a ne za všech okolností.
25. 10. 2012 11:30
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Zaujimave. Vidim, ze viaceri ludia maju problemy s posilnovacom a ABS. Mozno to bol problem skor na tych prvych modeloch - ked sa to zacalo montovat do aut. Neviem. Ja mam Suzuki SX4 sedan z roku 2009 a mne sa to (na aute) este nestalo. Ale ozaj by ma zaujimalo vysvetlenie od nejake odbornika, ze ako je toto mozne. Podla toho co pisete to vyzera na chybu v dizajne.

"Problem" s ABS som mal len na motorke. Tak pred troma tyznami som isiel z Gdynie do Lodze (Polsko) a pri Lodzi teraz stavaju cestu. Cesta bola zuzena a semaforom sa riadila doprava z jednej a druhej strany. Isiel som za autom tak 30 km/h. Ledva na dvojku. Odstup som mal dostatocny (za normalnych okolnosti). Lenze povrch bola hlina s kamenmi, proste rozkopana cesta. Samozrejme Poliaci na nejake predpisy kaslu a aj ked sme mali zelenu my, tak oproti islo auto. Auto predo mnou prudko zastavilo. Ja som tiez (instinktivne) poriadne potiahol za packu, ale koleso akosi nechcelo brzdit. Skakavym pohybol som zastavil, ale snad na nejakych 15 metroch. Nastastie som to stocil dolava a zastal som prednym kolesom vedla soferovych dveri. Inak, to bola samozrejme moja chyba. Kazdy motorkar predsta vie, ze ABS na sotoline nie je vhodne. Mal som s tym pocitat. Inak to ABS na motorke len chvalim.
25. 10. 2012 11:37
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
To byla asi reakce na kolegu výš, ne? :-)
25. 10. 2012 11:41
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
To bola reakcia vlastne na vsetkych v tomto "podstrome" :-) . Asi som to mal umiestnit o kusok vyssie.
25. 10. 2012 11:44
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
No, škoda, že zde zde není možnost "reagovat na vše" :-) i když, asi dobře, že to nejde :-)
Avatar - Mikesus
25. 10. 2012 11:52
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Tak mně na dalších autech ( asi 6 různých s ABS ) se to nestalo. Jen na Fabii 1 vyrobenou roku 2007. A za 3 roky používání jednou jedinkrát. Spíš si myslím, že to je technická záležitost. Prostě tak funguje ABS a je velice malá pravděpodobnost této situace.
Teď budu citovat slova instruktora ze školy bezpečné jízdy.

"ABS zajišťuje, že se vám nezablokují kola. Proč závodní speciály nemají ABS? Protože dosti často jedou po 3 kolech. Když budete mít jedno kolo ve vzduchu, sebemenší brzdění ho zablokuje. Tedy ABS zareaguje tak jak má, a sníží brzdný účinek tak, aby se kolo nezablokovalo, tedy na nulu. To se může stát při brzdění na nerovnostech nebo prudkém průjezdu zatáčkou se současným brzděním. Co s tím dělat? Pustit brzdu a začít znovu brzdit"
25. 10. 2012 12:17
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Mě se to na té fábii stalo 2 x během jednoho týdne(služebák-dobrovolně bych si to nekoupil). A to co říká pan instruktor je blbost. Záleží totiž podle jakého řádu je speciál stavěnej. Běžne se tak na rally dělalo, že se do pojistkovky dávala "spálená" pojistka, aby ABS nefachalo. Dle regulí, když jím byl sériový vůz vybaven, tak muselo být ABS zachováno :-! Na spálenou pojistku nemohl říct komisař ani popel ;-) To že se zvedne kolo nikoho netrápí, protože ABS "odblokuje" pouze to zvednuté kolo a zbylá brzdí v nouzi ESP rovná. To bych jinak na cestě do práce nezastavil. Celou cestu to mám po silnici 3. třídy(ta stupnice má malý rozash, osobně bych jí dle stavu šacoval tak na 5. třídu >:D ) do kopce z kopce a hlavně zadní náprava když pospíchám dělá zajímavé věci. Přezto přezevšecho mi do toho ABS ani VSA(ESP) nekecá.
Avatar - Mikesus
25. 10. 2012 15:07
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Tak silnici 5. třídy si dokáži představit. Jednou jsem jel takto objížďku kolem nehody na hlavním tahu. O té silnici nešlo říct, že je plná výmolů, spíše že na spoustě místech je ještě náznak asfaltu.
Nevím s tím ABS, tak to říkal instruktor. Alev věřím, že u starších generací to asi tak nějak fungovalo. Rozhodně stačí povolit a brzdit znovu. Fungovalo to v pohodě.
Horší bylo, taktéž jen u fabie, kdy brzdy přestaly brzdit po projetí louží v zimě.
Nevím co se přesně stalo, ale brzdím před křižovatkou, vjedu do menší louže a najednou zase útlum. Tak pustím a znovu brzdím a opět nic. Zkusil jsem naposledy a pedál jsem nechal na podlaze. Asi vteřinu se nic nedělo a pak plnej brzdnej účinek.
S Fabií byla někdy fakt sranda. No, aspoň teď už s ní nejezdím.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 13:55
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
ABS by mělo být schopné brzdit nezávisle jednotlivá kola...
Avatar - Mikesus
25. 10. 2012 15:00
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Všechny generace systému ABS? Já nevím, jen tlumočím, co mi isntruktor říkal. V technice a hlavně principu technicky nejsem odborník.
25. 10. 2012 09:52
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
pri beznem provozu nemam co jezdit na hranici smyku ?
a jakym pravem mi to nekdo bude diktovat, jsem snad nesvepravny ?

Kdyz budu jezdit jak kloboucnik a prestanu mit auto v ruce a dostanu se do krizove situace (napriklad mi tam vyjede zpoza horizontu nejakej *) a ja jako kloboucnik budu akorat zmatkovat a udelam nejakou donebevolajici pitomost, kterou zadny asistent nepobere (brzdeni v zatacce, strhnuti volantu) tak co mi ta tvoje idiotska rada nejezdit na hranici smyku asi tak pomuze ?

P.S. na okruhu nikdy nenatrenujes chovani auta v beznem provozu, tam to je o uplne jinych rychlostech a o uplne jinem stylu jizdy, at uz jde o projizdeni zatacek.. hledani idealni stopy, idealni akceleraci a o idealnim brzdeni. O rozmanitosti povrchu a prirodnich podminek uz ani nemluve. Leda ze by tu byly okruhy s rozbitym asfaltem otevrene 365 dni v roce a papirovymi auty v protismeru.
25. 10. 2012 11:01
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
No víš, takových svéprávných jsou plné hřbitovy. A jsou taky plné nesvéprávných, které sestřelil právě nějaký ten svépravný. Prostě běžný provoz na to není úplně vhodný. Onehdá se mi po cestě domů po velice hezké klikaté cestičce ze zatáčky z protisměru vyřítilo oranžové ST. Vůbec nevybočil ze svého pruhu a v zásadě mě nijak neomezil. Ale docela mě polekal a bezpečně jsem se taky necítil (to víš, posvátné večerní ticho najednou proříznul zvuk pískajících pneumatik a řvoucího motoru). Řidič si určitě užil adrenalinovou chvilku...já ovšem taky :-| no a když megacruiserovi do řízení pořád kecá esp, řekl bych, že hranici smyku už pokořil.
25. 10. 2012 10:41
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
ESP počitá kam má auto jet a kam ve skutečnosti jede. Když zasáhne, nejsi na hranici smyku, ale za hranicí. Jezdi radši tak, aby esp zasahovat nemuselo.
25. 10. 2012 08:16
Re: Niečo zmysel má, niečo sú ale blbosti
Asistenty maji smysl plosne zavadet z jednoho duvodu, EU je chcipajici kun a doufa, ze to cinani nestihnou zkopirovat vcas a ze si tim uchranime na rok na dva trh. To je cele.
Zoufala snaha zachranit uz davno potopenou lod evropskeho autoprumyslu.

Nikde jinde ve svete se takova debilni auta nevyzaduji a nikde jinde ve svete nemaji takovy propad prodeje aut jako v evrope
Avatar - VL4D
24. 10. 2012 21:10
Výhoda
Tato šaškárna má jedinou výhodu, a to je to, že ti, kteří mají rádi AUTA, si je nemusí kupovat jako nová a tím pádem ušetří.

Já už přemýšlím, jestli si vůbec někdy nějaké auto koupím jako nové...

Možná jsem příliš konzervativní, ale v každém případě nesnesu něco, co mi bude aktivně zasahovat do řízení! Asistent jízdy v pruzích? To nás pak mají za hlupáky, když si myslí, že potřebujeme podobné systémy. Normální řidič nepotřebuje tenhle nedokonalý - tupý systém, který ho bude buzerovat za volantem. Každý řidič si svoje auto v pruhu udrží, pokud je to auto v dobrém technickém stavu, a skutečně NEpotřebuje nedokonalý systém, který ještě přispěje ke kratší životnosti auta. (Všichni víme, jaký to má dopad, když je auto přecpáno zbytečnými „pomocníky“.)

A co pasivní „pomocníci“? Hnusné pípání při nezapnutém pásu? Každý normální člověk si pás samozřejmě zapne, protože bez něj se cítí nejistě a nepohodlně (například já), ale na druhé straně, pro tupce, kteří si pás nedávají, je to jenom dobře. Ale je tu další ALE! Na sedadlo spolujezdce si položím kufřík, a je to. (Není potřeba to komentovat, a naštěstí moje auto tuto „vymoženost“ nemá.)

Stěrače si zapnu sám, jsem zdravý - schopný řízení. Světla si taky zapnu sám. Když v noci spatřím, že se přibližuje automobil, dálková světla si vypnu JÁ, a pak je zase zapnu JÁ.

Řízení není jenom soustředěný (a až nezdravě vypadající) pohled - fixace na auto vepředu. Řízení, to je přece krásný pocit - ovládat si svoje auto... Zapnout si světla, stěrače, přeřadit, podřadit a tak dále. Člověk, který neumí řadit = neumí řídit! Je jedno, co má kdo v autě, ať je to manuál nebo automat, protože někto má rád „jízdu“ s automatem, ale manuál by měl ovládát každý, v každém případě.

A vlastně, jakým spůsobem tyhle systémy zvýší míru bezpečnosti? Například takovým, že člověk, který si říká řidič, při první jízdě AUTEM zapomene zapnout ve večerních hodinách světla? Nebo takovým, že v případě, kdy se tyto serepetičky pokazí, bude muset jet s rodinou AUTEM a nebude slyšet žádné pípání, tak si bude automaticky myslet, že děti vzadu se už připoutaly? Nebo takovým, že „řidič“, který má tu možnost se svézt AUTEM, na dálnici narazí do (například) Mazdy MX-5? Vždyť „řidič“ si zvykl na adaptivní tempomat ve svém pseudoSUV s fluidním designem! A takhle bych mohl pokračovat ješte velmi dlouho...

Nejdůležitějším „systémem“ aktivní bezpečnosti je ŘIDIČ! Ale jenom ten opravdový, samozřejmě. (Ten, kdo umí řídit AUTOMOBIL, a vůbec - ví, co je to řízení.) Bohužel, né všichni jsou takoví (A ke zrodu právě těch - řízení nepřispůsobilých, pomáhají různé moderní serepetičky.). Právě proto by se eurolidi měli starat víc o to, aby se zvyšovala bezpečnost pasivní - tuhá a ještě tužší karoserie nikdy není na škodu...

Vím, že mnozí se mnou nebudou souhlasit, ale tohle vše je můj názor, za kterým si stojím.

Někdy mám takovou krásnou představu, pořídit si starou Audi 100 „doutník“, nebo starou E34, vytáhnout a pustit si ty zaprašené pásky a jenom tak pro radost jezdit a jezdit... Jenom tak - bez cíle... A vzpomínat na časy skutečných aut... ;-)
Rozbalit vlákno
14
24. 10. 2012 21:22
Re: Výhoda
Ak si taky dobry vodic, tak je to super. Good for you! Nemyslim to sarkasticky, myslim to vazne.

Problemy su tu dva:
a) Aj dobry vodic moze spravit chybu
b) Nie kazdy vodic je dobry vodic, resp. je vela "odtienov" [odstinu] vodicov.

OK, zly vodici by teoreticky nemali existovat, lebo by nemali dostat vodicak. Bohuzial realita je ina. Treba tlacit na prisnejsie pravidla pri udelovani vodicakov a prisnejsie tresty. Ja som za dozivotny zakaz soferovania v pripade, ze niekto sposobi nehodu pod vplyvom alkoholu. A tiez prisnejsie tresty v pripade, ze ho len nachyta policajna hliadka. A tak dalej.

Chapem tvoje rozhorcenie, ale tvoj text je trochu neobjektivny. Poukazujes len na negativa. Myslim, ze to nie je az take zle. Navyse velka vacsina tych "pomocnikov" sa ani len neaktivuje ak jazdis predpisovo.

Este jednu vec som zabudol: Mna osobne ani tak nestve to ESP a ABS. Skor ma stve, ze auta maju necitlive riadenie. A to automobilkam nikto (priamo) nepredpisuje. To robia "z vlastnej vole".
Avatar - VL4D
24. 10. 2012 21:42
Re: Výhoda
Snažím sa, pretože šoférovanie ma baví. Samozrejme sa aj snažím zdokonaľovať v tom, čo ma baví, a týka sa to samozrejme aj šoférovania. :-)

Samozrejme, aj dobrý vodič môže spraviť chybu, preto tu máme ABS, ESP, a ďalšie systémy, ktoré nájdeme aj v skutočných autách. Diskutujúci pod nickom josephko to napísal vyššie, a ty si mu odpovedal. Prečítal som si to, a on tam spomína práve ABS, ESP a monitorovanie tlaku v pneumatikách. ABS a ESP - samozrejme, nutnosť. Monitorovanie tlaku v pneumatikách je samozrejme tiež veľmi užitočný pomocník. Tak isto aj palubný počítač, tempomat alebo napríklad vyhrievané zadné/čelné sklo.

Rozumiem, že všetci sme iní, a niekto nemusí považovať za potrebné určitý druh elektronických „pomocníkov“. Tak isto, niekto má rád flame, a niekto má rád diskusiu na úrovni, a preto nemá zmysel vnucovať niekomu niečo, čo on nemusí, alebo vyhovárať niekomu niečo, čo on naopak potrebuje, a začínať tým hádku. (Aj keď o tebe osobne si nemyslím, že si ten typ, čo vyhľadáva hádky.)

V niektorých situáciách, niektoré systémy naozaj pomôžu, ale nie je dôležitejšie to, aby sme sa všetci zdokonaľovali v tom, aby sme sa takýmto situáciám mohli vyhnúť? Samozrejme, je ťažké to rozoberať, pretože to, že každý vodič môže urobiť chybu, je pravda.

Ja chcem len jedno, aby mal každý možnosť výberu. Dobre, nech sa vyrábajú všetky tie veci, ktoré ja osobne nechcem v každom prípade. Ale tiež nechcem, aby mi nejaký úrad zakazoval jazdiť AUTOM...

Inak tvoj predposledný odstavec je zbytočné citovať - napíšem len to, že úplne súhlasím.
Avatar - VL4D
24. 10. 2012 21:44
Re: Výhoda
Tak teraz, aby bolo jasné - predpredposledný odstavec. :-)
24. 10. 2012 22:08
Re: Výhoda
Len vysvetlenie: V ziadnom pripade nechcem zacat hadku alebo nejaky flame war. Niekedy je tazke vycitit z textu akym tonom clovek pise/hovori.

Co sa tyka obsahu, tak sa v podstate zhodneme. Samozrejme suhlasim, ze je nutne sa stale zdokonalovat a tiez udrziavat vo forme. Tiez suhlasim, ze moznost vyberu je dolezita. Kazdopadne by som ale tie systemy nechal aktivovane ako pociatocne nastavenie (default settings). Cize kto tomu nerozumie, tak ich bude mat zapnute. A kto tomu rozumie, tak si ich vypne. Ja osobne vypinam ESP len ked sa chcem trochu zabavit na snehu na (prazdnom) parkovisku. Inak stale zapnute a par krat sa to ESP uz spustilo (namraza).
Avatar - VL4D
25. 10. 2012 11:58
Re: Výhoda
Tak o tom flame - samozrejme som nemal na mysli teba. Ja som proste napísal, že všetci sme iní a nie každý má taký istý názor ako ja, takže ľahko môžu vzniknúť rôzne slovné potýčky, kde jeden vyhovára, alebo naopak vnucuje tomu druhému svoj názor. :-) Nemal som na mysli teba, a ani si o tebe osobne nemyslím, že si ten typ. Ja som to napísal len ako doplnok k poznámke, že všetci sme vlastne iní a preto je niekedy ťažké objektívne posuzdovať podobnú tému.

A ďalej, tak to sa určite zhodneme, pretože úplne súhlasím. Nechať tie systémy, ale aby bola možnosť ich deaktivácie. :yes: Ja sa len obávam toho, aby tá zbytočná (pre mňa) elektronika nemala negatívny dopad na životnosť auta, preto by som skôr uvítal to, aby sa aj prémiové autá predávali bez týchto elektronických pomocníkov (hlavne by to malo dopad na cenu, ktorá by bola určite nižšia). Ďalej pre tých, ktorí si to prajú, nech bude možnosť prostého objednania si daných doplnkov do auta, ako súčasť doplnkovej výbavy.

Inak chcel som sa ťa opýtať, vyššie si napísal, že autá majú necitlivé riadenie. Ty chceš, aby bolo citlivejšie. Ja len presne nechápem, čo máš na mysli - Chceš, aby mal väčší účinok posilovač, alebo máš na mysli presnosť riadenia?
25. 10. 2012 12:48
Re: Výhoda
S tym riadenim som sa mozno zle vyjadril. Mam pocit, ze:

a) necitim spatnu vazbu (ak je na ceste nerovnost alebo kolesa stratia grip, tak to vo volante necitim, proste playstation)
b) "gumove" riadenie (t.j. ja vykonam zmenu otocenim volantu a kolesa reaguju akoby oneskorene)

No, neviem to celkom presne vyjadrit. Ked som siel na motokare, tak tam som citil okamzite ked sa koleso zacne dvihat v zakrute (bod a).

Druhe prirovnanie bude trochu pritiahnute za vlasy, ale porovnal by som to s bicyklom. Mam na mysli cestny bicykel bez akehokolvek odpruzenia s pevnym "kostitras" ramom. Tam ked vykonam zmenu smeru, tak to koleso ide kam chcem - okamzite. Tiez viem vycitit ked koleso straca grip (zadne lahsie ako predne).

Posilnovac: Skor by som chcel aby mal mensi ucinok, teda aspon v mojom aute.
Avatar - VL4D
25. 10. 2012 13:24
Re: Výhoda
V pohode, pochopil som to teda správne.

Chceš, aby bolo riadenie presnejšie, a aby tam bol ten cit (ako na tom bicykli, tomu rozumiem).
Aby si cítil, kam to auto ide, aby bolo maximálne komunikatívne.

Neviem, na čom jazdíš, ale ja mám skúsenosť s Hondou Legend Coupé (dosť starý ročník - 1992), a Lexusom GS300 druhej generácie - tie autá mali podobný účinok posilovača, ako tvoje auto. Inak autá sú to maximálne komfortné (hlavne ten Lexus), ale vo vyšších rýchlostiach na diaľnici sa mi zdalo, že nejako „plávajú“ a vôbec - nebola tam tá presnosť a istota. Teraz mám Audi A4 Avant (B5, 2001) - nie Quattro, ale predokolka. Audi má dosť veľký účinok posilovača (pri parkovaní ho v pohode môžem otáčať aj prstom), ale na diaľnici, a vôbec pri akejkoľvek jazde z auta cítim istotu a vždy viem, na čom som. Audina nemá taku mieru komfortu (čo sa týka odpruženia), ako spomínaná Honda alebo Lexus, ale práve presnosť a aj jazda, kedy (v primeranej miere) cítim, čo mám pod sebou, je určite lepšia, než rozhúpaný kočiar. ;-)
25. 10. 2012 17:42
Re: Výhoda
Ja som si kupil auto z rozumu. Je to Suzuki SX4 sedan, rocnik 2009 [odkaz]

Podmienka bola, aby to auto bolo bezpecne, spolahlive a ekonomicke. Vsetky tie vlastnosti to auto ma. Bohuzial nebol som ochotny investovat viac penazi (setrim na byt) a kupit si auto, ktore by navyse bola radost soferovat. Nie, ze by toto bolo utrpenie, ale je to take priemerne.

Inak, pri vysokej rychlosti mam presne ten problem s rozhojdanym kociarom. Hlavne pri predbiehani kamionov na dialnici. Najhorsie je to v zime, pretoze na dialnici je lavy pruh smyklavejsi. Navyse treba pri vyboceni z praveho pruhu prejst pozdlzny pas snehu medzi pruhmi. To auto este viac rozhodi.
24. 10. 2012 21:40
Re: Výhoda
Jo hochu nezbyde mi než s tebou souhlasit, ale myslím,že spousta těch nesmyslů půjde v autě softwarově povypínat pomocí diagnostiky.
24. 10. 2012 22:24
Re: Výhoda
Jen by mne zajímalo, jak je to pak s pojištěním (tedy s případným plněním). Pokud je to podmínka k homologaci.
25. 10. 2012 09:46
Re: Výhoda
To při nehodě nikdo nezjišťuje. Maximálně se ti podívají na gumy jestli je nemáš sjetý. Nehledě na to, že policajti nemají šanci vědět, který auto s jako ptákovinou bylo nebo nebylo homologovaný a pojišťovna pracuje jen s protokolem policie nebo záznamem o nehodě, který si vyplní účastníci nehody. To je prostě nezjistitelný.
Avatar - Stejsn
25. 10. 2012 12:11
Re: Výhoda
No já nevím, když ta nehoda bude vážnější a nastoupí soudní znalec, tak to taková sranda nebude.
25. 10. 2012 12:55
Re: Výhoda
Myslíš jako, že bude soudní znalec zjišťovat jestli ti fungoval Start Stop, pípání na pásy nebo monitor tlaku v pneumatikách? Já když jsem se přimotal před 2 lety do bouračky na dálnici tak mi policajti koukli na pneumatiky jestli nejsou sjetý, změřili mi brzdnou dráhu a řekli že jsem jel na 130 jen něco přes 90, ale v daný situaci to bylo stejně jaxi rychle. Ani se nepodivovali nad tím, že mi nevylítnul pytel, sepsali protokol, navařili mi pokutu a čau. Po těchhle zkušenost bych se nesnažil být papežtěší než papež a takovýchle hypotetických problémů se nebál.
Avatar - VL4D
25. 10. 2012 12:08
Re: Výhoda
Softwarové vypnutí by byla zajímavá možnost, ale samozřejmě v případě, že by z toho nevznikaly problémy (jak píše _MT_).
Avatar - rohYpnol
24. 10. 2012 22:50
Úřednické vnímání...
... aneb úředník poručí větru dešti 8-s

Začněme zcela selským rozumem pěkně od podlahy. Dopravní nehody jsou z převážné většiny způsobeny chybou řidiče nebo zanedbáním údržby.

Takže CO řeší tyhle byrokratické veletoče? Ano, neřeší příčiny, ale pouze následky. Zmírňovat následky je jistě chvályhodný úmysl, ale má to nějaký smysl bez řešení příčin?

Ne, nemá. K čemu např. u nás budou vozy s 6*NCAP, 25 airbagy, asistentem jízdy po silnici, ABS, ESP, ECS, ASR, hill-holder, line-assist, park-assist, activeradar, lidar, rentgen, termocamera, ASC, DSC a já nevím čím, když za volant sedne někdo, kdo si koupil driving-licence, když za volant sedne obchodní cestující věčně nestíhající? K čemu je mi line-assist, když na 3/4 cest nejsou vodící proužky???

Chci řešit bezpečnost? Tak jdu cestou autoškol, povinné školy smyku atd. Podstatou je mít na silnicích kvalitní řidiče, ne kvalitní software. Stačí se podívat, co za youngtimery sedí za volanty domíchávačů, tranzitních kamionů atp... Sotva zaschla barva na OP a už to kroutí volantem... Dnešní Scanie apod. jsou co do dynamiky mnohdy mnohem silnější než spousty osobních aut, jenže s tím prostě nejde jet tak rychle. Atd.

Bravo EU - byrokrat nařídí z moci úřední bezpečnost :no:
Rozbalit vlákno
15
24. 10. 2012 23:30
Re: Úřednické vnímání...
To je easy, autolobby je silnější, než nějací autoškoláci.
Navíc státu vyhovuje, že řidičák má každý - dneska už to lidi považujou za své nezcizitelné právo. Kdyby se zavedly podmínky složení zkoušky zahrnující školu smyku, školu bezpečné jízdy a třeba 100 hodin jízd, autoškola by byla drahá. Hodně lidí by se na ni vykašlalo, auty by jezdili méně a tím by i šlo míň penízků do státní černý díry, ee pardon, kasy.
Povinný ručení je taky efektivní daní.
Takže tak. :-)

Ještě dva dodatky...teď spolužačka roztřískala na kaši tátův Range Rover...byla přesně ten typ, co popisuješ. Mokrý papíry, 300 koní pod kapotou, automat, auto jako tank, asistent kam se podíváš, jen ta předvídavost chybí. Trojtej kotoul do pole ji vytrénoval, horší je, že takhle jezdí většina mladejch. Občas se to obejde bez zranění, občas pak člověk kouká na křížky.

A druhej, ty tahače jsou fakt rychlý. Asi měsíc zpátky jsem jel s naloženou Fabií z víkendu a v dlouhym táhlym jsem utrpěl hanebnou porážku od novýho Magnuma bez návěsu. Polák měl očividně vyndaný kolečko nebo co, protože i ve 110 mi mizel. :-)
25. 10. 2012 11:16
Re: Úřednické vnímání...
On měl těch koleček vyndaných asi víc :-)
Avatar - Blue Sun
25. 10. 2012 09:19
Re: Úřednické vnímání...
Ja bych treba radsi zrusil ty vecne uspechane manazery a obchodaky. Spousta veci uz jde dnes zaridit i bez toho,ze bych musel byt rano v Ostrave,v poledne v Praze a vecer ve Zline. Jen chybi lidska vule. Videohovory,telekonference... A mohl bych pokracovat dal a dal...
25. 10. 2012 09:29
Re: Úřednické vnímání...
na to ti kazdy obchodak kasle, protoze osobni kontakt je osobni kontakt a kdyz jede udelat kseft za 10 mega, tak klidne petkrat zajede ostrava-praha jen proto, aby zvysil sve sance.
A kdyz dela kseft za 50mega, tak klidne 4x absolvuje cestu Pariz, Rim, New York.

To je proste prace obchodnika, jezdit jezdit jezdit a kazdy kilometr co ujede nebo absolvuje letadlem se mu driv nebo pozdeji vrati tisicinasobne, pokud to teda je aspon prumerne dobrej obchodnik.

Setri se na jinych vecech, na zamestnancich, na duchodcich, na deckach, na maminach na materske...
Avatar - Blue Sun
25. 10. 2012 13:45
Re: Úřednické vnímání...
Jo, taky tuhle práci považuju za nejzbytečnější. Nejvíc kilometrů stejně neudělají tihle obchodníci, kteří sjednávají milionové kontrakty, ale ti menší, kteří neustále pendlují sem a tam. Jenže to bychom museli být skutečně moderní společnost a ne středověká, hrající si na modernu.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 09:26
Re: Úřednické vnímání...
Pokud je chyba řidiče třeba nevěnování pozornosti řízení a vjetí do protisměru, pak je lékem třeba asistent jízdy v pruzích. Nevím sice čemu říkáš vodící proužky, ale tam kde jezdím já na silnici čáry jsou.

Voláš po řešení příčiny, kterou je chyba řidiče. Uvědomuješ si ale, co vlastně chceš? Odstranění chyb řidičů je možné docílit zvenku jediným způsobem, a to odstraněním řidičů jako takových, případně omezením vlivu řidiče na jízdu.

Aby bylo jasno, já nejsem pro auta bez řidičů, ani ve svém autě nechci sedačku, která mi nařeže pokaždý když nedám blinkr... jen v tom nějakou tu logiku vidím. Osobně to beru tak, že nějaké oběti jsou nutnou daní za silniční dopravu... ale vysvětlovat to třeba matce, které někdo přejel dítě, bych to nechtěl. No a v takové situaci se možná cítí být EU...
25. 10. 2012 09:32
Re: Úřednické vnímání...
fajn, ridic ma poruchovost treba jedna k milionu, ze vjede do protismeru.
asistent ma poruchovost jedna ke stu.

Takze nez nastane ten jeden pripad z milionu ze ridic nevedome vjede do protismeru, tak ten asistent uz mezitim udela presne 9 999 planych poplachu, ktere se ten ridic tak jako tak nauci ignorovat.

Jako nic proti asistentum, ale pokud je spolehlivost ridice nasobne vyssi nez spolehlivost elektroniky, je to jen zdroj pruzeni.
Museli by na tom HOOOODNE zamakat.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 10:23
Re: Úřednické vnímání...
Jedna ku milionu z čeho? Z přejetí mezi pruhy? Nebo z každé minuty za volantem?

A čemu říkáš "porucha" u asistenta - tomu, že vyhlásí poplach ve chvíli, kdy vůbec mezi pruhy nepřejíždíš?
Avatar - rohYpnol
25. 10. 2012 14:13
Re: Úřednické vnímání...
opět vedle - Pokud je chyba řidiče třeba nevěnování pozornosti řízení a vjetí do protisměru, pak je lékem VÝCHOVA ŘIDIČE KE ZODPOVĚDNOSTI TAK, ABY SE PLNĚ ZA JÍZDY VĚNOVAL ŘÍZENÍ!
Protože pokud se naučí nevěnovat se řízení, tak OK, na dálnici a silnicích 1. třídy máme vodící proužky, ale co když nebudou třeba jen proto, že pojede po novém koberci, který ještě čáry nemá :-O 8-s ?
Avatar - Emel
25. 10. 2012 15:00
Re: Úřednické vnímání...
Teoreticky to zní dobře, jenže nikdo neví, jak tu výchovu v praxi provádět. Ok, dají se dělat odstrašující kampaně typu nemyslíš / zaplatíš, jenže ty potvory řidiči si pořád jezdí stejně blbě... mentalitu nezměníš a chvilka nepozornosti tu a tam postihne každého.
Avatar - rohYpnol
25. 10. 2012 16:47
Re: Úřednické vnímání...
a není tedy smysluplné věnovat se "vzdělávání" řidičů? Tedy např. povinná škola smyku, defenzivní jízda, v praxi ukázat následky nehod atd?
Nikdo neví jak výchovu v praxi provádět? A jak nařídit bezpečnost vědí? Ne, tyhle argumenty neberu.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 17:15
Re: Úřednické vnímání...
Jednou z nejčastějších příčin nehody je chvilková nepozornost, kdy ztracený řidič kouká po značkách, podnikatel myslí na průšvih v práci nebo mamina uklidňuje řvoucí dítě. Nehoda pak může být klasifikována třeba jako "nedodržení bezpečné vzdálenosti", ale de facto je to nepozornost. A proti tomu podle mě žádný účinný lék není.

Pokud se podaří vychytat systém automatického brzdění a srazit jeho cenu, pak je to asi pro evropské silnice dobrá věc... a totéž může platit pro sledování mrtvého úhlu.

Já osobně si sice věřím dost na to, abych za podobné systémy platit nechtěl... no, jenže v tom je právě ten problém, on si takhle věří každý.
Avatar - rohYpnol
25. 10. 2012 17:24
Re: Úřednické vnímání...
Jednou z nejčastějších příčin nehody je chvilková nepozornost... Aha, to jsi právě vymyslel, že 8-s ;-) ?
Kvůli nepozornosti nedodržuji max. povolenou rychlost (asi jsem si nevšiml té obce...)
Kvůli nepozornosti předjíždím tam, kde to nejde ...

Nepozornost je možná tak u kamionů, které před sebou srolují kolonu. TO bych viděl jako typickou nepozornost. Nebo nedobrždění v popojíždějících kolonách, kdy si řidiči začnou číst noviny, čistit zuby, dělat makeup atd. Ale tam nejde o životy.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 17:40
Re: Úřednické vnímání...
Rychlost je často uváděná jako příčina, ale pokud by se řidič soustředil na řízení, možná by se velká část těch nehod nestala. Moderní auta jsou velmi dobře ovladatelné i při rychlostech daleko za silničním limitem, pokud dávám pozor a umím trošku předvídat, není rychlost tak smrtící.

Jo, nepřízpůsobení jízdy situaci je další téma.
Avatar - rohYpnol
25. 10. 2012 21:44
Re: Úřednické vnímání...
Rychlost je často uváděná jako příčina, ale pokud by se řidič soustředil na řízení, možná by se velká část těch nehod nestala ... stala. Pokud někdo nedodržuje rychlost, tak obvykle se alespoň věnuje řízení. Jet rychle a ještě bez pozornosti, tak to už by musel být ignorant silného kalibru. Nebo tys někdy jel rychle a ještě se u té rychlé jízdy nevěnoval řízení?
Avatar - wladyk
24. 10. 2012 23:13
Nevadí
Ať si vymýšlejí co chtějí. Co mi bude vadit tak deaktivuji nebo odpojím. Všechno jde.
Rozbalit vlákno
0
24. 10. 2012 23:34
Víc než elektronické blbůstky by
bezpečnosti na silnicích pomohlo, kdyby se člověk směl živit řízením až tak od 30 let. Takže ti 20 letí pubáci - závodníci v dodávkách a pickupech, by mohli závodit tak leda s tatínkovou škodivkou. A dále výše pokut dle výše majetku pachatele.
Rozbalit vlákno
4
25. 10. 2012 02:01
Re: Víc než elektronické blbůstky by
Pokuty podle majetku jsou stejně neefektivní. Lépe řečeno, jsou účinné jen na určitou část populace.
25. 10. 2012 11:33
Re: Víc než elektronické blbůstky by
Kdysi dávněji jsem četl o případu z Dánska (nějaký blog, takže za uvedené informace neručím). Vysoce postavený manažer udělal nějakou fakt botu. Dostal finanční pokutu a na 2 dny reflexní vestu, koště a šel zametat náměstí. Je to obdoba pokuty podle majetku, prostě mu ušla 2 denní mzda. Na kterou část populace by tohle nezabralo? :-)
25. 10. 2012 19:54
Re: Víc než elektronické blbůstky by
Jo, tohle je něco jiného. Čas je totiž vždy cenná komodita. A žádnou majetkovou strukturou jeho hodnotu nesnížíš. Jeho hodnota je subjektivní, čím víc si ho ceníš, tím víc jsi potrestán.
25. 10. 2012 23:42
Re: Víc než elektronické blbůstky by
:yes:
25. 10. 2012 09:31
klasika
Klasický článek tohoto serveru, který má vzbudit negativní reakce. Povinná vybava pásy, abs a eps je jednoznačné plus pro všechny. To je zatím vše, co je skutečně schváleno, ostatní jsou spekulace.
Rozbalit vlákno
34
25. 10. 2012 09:41
Re: klasika
zaprve je to ESP a ne eps a zadruhe to rozhodne neni plus a uz vubec ne pro vsecky.
Mnohem vetsi plus je naucit se ridit na aute bez ABS, bez ESP, aby clovek nemel misto noh kopyta , umel prerusovane brzdit a umel hodit kontra na volantu a srovnat zacinajici smyk a zaroven si do mozku nakalibroval za jakych podminek, pri jake rychlosti a pri jakem pretizeni ten smyk nastane.

Protoze na snehu, na ledu na rozmoklem bordelu na ceste atd te stejne zadne ABS a ESP nespasi a musis to mit v rukach a v nohach tak jako tak.

Az to vsecko bezva umis, tak si muzes doprat ten komfort byt linej a nechat to za sebe hasit elektroniku.
25. 10. 2012 09:54
Re: klasika
Přerušovane brzdění nohou, to je úplný nesmysl srovnávat to s abs. není absolutně žádný důvod něco takového trénovat v dnešní době. Naopak, bylo by to zhoubné, protože by takové návyky vedly k neucinnemu brzdění v krizové situaci. Esp fajn, ať si ho každý obcas zkusí nejlépe mimo silnici vypnout a vyzkouset, co to dělá. To ale neznamená, že by by levná auta neměla mít.
25. 10. 2012 10:03
Re: klasika
budes se divit, ale na suchu bez ABS zastavis cca na 90% brzdne drahy s ABS.

A neco jineho je umet davkovat brzdy a mit cit v noze a neco jineho je tupe zatlapnout brzdu do podlahy a cekat, co na to elektronika.

Formule 1 taky zadne ABS nema a je to prosim v dnesni dobe. Takze ono to bez tech elektronickych berlicek jde snadneji, nez by nam EU chtela namluvit.

Ze je par * kteri se brzdy nenauci davkovat nikdy je jina vec. Tem podle meho skromneho nazoru zadne ABS stejne nepomuze, aby se stali dobrymi ridici.
Avatar - Emel
25. 10. 2012 10:49
Re: klasika
No já nevím, minule jsem to zkoušel na letišti a zastavil jsem rychleji s ABS i na suchu. Jiná věc je, že ABS umí brzdy rychleji utavit třeba na okruhu... ale to se běžného provozu netýká. A samozřejmě, to co umí moderní elektronika nohou nikdy neuděláš... jako třeba brzdit jedním kolem a v řádu milisekund vyhodnocovat, jaký vliv to má na chování auta.
25. 10. 2012 11:39
Re: klasika
ono stačí i na sněhu,či dnes sem se přesvěčil na mokrém listí v prudkém kopci,ale tak aspoň sem si ujasnil, že už je pravej čas zase vyndat na zimu pojistku :-)
Avatar - Emel
25. 10. 2012 11:46
Re: klasika
No a myslíš, že bez ABS bys na mokrém listí zastavil rychleji? A co pokud by třeba to listí bylo jen na kraji silnice pod pravými koly?
25. 10. 2012 20:09
Re: klasika
ABS vadí sypké povrchy, kluzké ani tak ne. Zachová ti lepší ovladatelnost, ale zaplatíš za to brzdnou drahou.
Avatar - petrumr
25. 10. 2012 12:19
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
25. 10. 2012 12:57
Re: klasika
bez abs na těhle površích zastaví auto rychleji to mám odzkoušené,na suchu je to cca +- stejný,na mokru už je dráha delší a na čemkoliv co ještě víc klouže sníh,led,mokrý listí je to klidně 2x tolik,typem abs to nebude,osobně mám auto z 99týho,ale doma máme i necelý rok starý auto a chová se naprosto totožně,u abs by se hodilo nějaký tlačítko na rychlou deaktiviaci v podobných případech,protože uznávám že někdy je dobrý a při prudkým vyhýbacím manévru se prostě nohou nahradit nedá
Avatar - Mikesus
25. 10. 2012 15:56
Re: klasika
jojo, takovejch lidí, co brzdí lépe než ABS je plnej hřbitov.
Těch testů a porovnání je milion. Mohl jsem to vidět i na polygonu na vlastní oči. Je to v 99% případů blbost. ABS za naprostě většiny případů brzdí lépe než bez něj.
Ano, je pravda, že člověk by možná dokázal bez ABS zastavit dřív, ale to přesně musíš znát podklad, přilnavost, rozdíl přilnavostí na jednotlivých kolech. A to fakt nebudeš vědět.
Pro ABS říká toto video: [odkaz]
A ukázka toho, kdy člověk dokáže zabrzdit dříve než ABS v jedné konkrétní situaci, kdy je rovinka, sucho, stejný asfalt a žádnej bordel na cestě.
[odkaz]
Prostě kdo tvrdí, že vždy a všude zastaví s ABS lépe je potenciální vrah. Je to kravina.

EDIT:
Ještě porovnání tohoto:

[odkaz]
[odkaz]
26. 10. 2012 00:06
Re: klasika
neřeším videa na netu ale mojí osobní zkušenost,na zimu vyndávám pojistku,sám sem tomu nechtěl věřit ale když sem měl prvně auto s abs málem sem byl několika lidem v kufru,tak mě to donutilo si to vyzkoušet na stejným místě s pojistkou a bez,v zimě bych s abs ani neodjel od baráku aniž bych neskončil v příkopě,mám 22% klesání a v tom abs dělá opravdu hodně,kdo nevěří klidně se může zastavit a předvedu ;-) i na mokru člověk zastaví bez abs rychleji,ale úplně abs nezatracuju to ne,je to dobrá věc, ale bylo by fajn mít po ruce tlačitko na rychlou deaktivaci v případě kdy potřebuju rychle zastavit i za cenu neovladatelnosti auta

btw. sem shlédnul ty videa tak potenciální vrah je ten kdo hodí cihlu na brzdu a nic neřeší,při takovým brždění abs vede to je jasný,ale tak snad každej by měl umět brzdy dávkovat adekvátně,sice se nedá úplně trefit 100% mez adheze,ale aspoň na 80-90% by to měl trefit každej,si zkus udělat porovnání sám a uvidíš že abs brzdnou dráhu prodlužuje čím víc to klouže tím víc to poznáš a samy výrobci se tím ani nikdy netajili
25. 10. 2012 11:42
Re: klasika
ABS na okruhu rychleji utaví brzdy? Jak k tomu dojde? Jediné, co mě napadá, že bez abs kousneš kola a tím ty brzdy fakt neutavíš, pneu ovšem jo a ovladatalnost s neotáčejícíma se kolama asi taky žádná hitparáda :-)
Avatar - Emel
25. 10. 2012 11:52
Re: klasika
Jde o to, že bez ABS brzdíš intenzivněji po kratší dobu, na limitu přilnavosti. Ve chvíli, kdy ABS povolí tlak na brzdový kotouč, tak ho pořád zahřívá, protože je v kontaktu s destičkou, ale při tom efektivně nebrzdí. Tak si to aspoň vysvětluju... jinak je to ale zkušenost z praxe.

Samozřejmě ABS pro závodní auto lze naladit tak, aby k tomu nedocházelo... mluvím spíš o jízdě s běžným autem, kde je ABS zbytečně opatrné a není na takové situace stavěné.
25. 10. 2012 11:57
Re: klasika
Může být. A občas tady v recenzích čtu, jak je ABS necitlivé a trochu se pak divím. Nezasáhne abs až v momentě, když kousneš kola (kolo)? Což by odpovídalo spíš necitlivému kopytu než nestavení? Nebo jak lze abs vlastně nastavit? Může začít přerušovat brzdný učínek, když k tomu důvod nemá, tedy když se kola ještě otáčejí?
Avatar - Emel
25. 10. 2012 13:52
Re: klasika
Na okruhu je necitlivé kopyto tvou druhou přirozeností, na rovince máš na podlaze plyn a před zatáčkou zase hodně intenzivně brzdíš.

Technickým detailům moc nerozumím, asi záleží i na tom, na jakou dobu ABS tlak uvolní a jak rychle ho pak obnovuje... možná by nám mohl pomoci některý z technicky vzdělanějších kolegů...
25. 10. 2012 13:56
Re: klasika
Myslel jsem, že recenzenti občas napíšou, že ABS zasáhne zbytečně horlivě. A to si nedovedu představit, vždy jsem měl za to, že abs zasáhne, až je kouslé kolo, čili jeho zásah nemůže být horlivý, jelikož přesně k tomu slouží. Snad to třeba _MT_ dočte až sem :-)
25. 10. 2012 15:27
Re: klasika
Tak některý ABS jsou opravdu "snaživější" než ostatní. Třeba u mazdy 626GF stačí trocha šterku na silnici a je z toho nepříjemné překvapení. Kousek od baráku mám křižovatku do "T" a z kopce se tam naplavují srágory, Chvíli to trvalo, než jsem se naučil jak tam s ní hezky zastavit. Ostatní auta jsou tam naprosto bez problému. Taky mě vcelku překvapilo, jak je citlivé VSA(ESP) u hondy civic. Stačí v 90° zatáčce přidat plyn a už to bliká a to i když je tam jen 1,4 8-s a rozhodně se nejedná o situaci, kdy by se blížil "vražedný"smyk >:-[] Na to tam pár kW chybí :*)
25. 10. 2012 15:42
Re: klasika
No jo, jenomže na tom štěrku bys pravděpodobně kola bez abs asi kousnul, čemu se snaží abs zabránit, proto povolí. Jinak nemá důvod zasahovat, je přeci nesmysl, aby omezovalo brzdný výkon, když pneu stíhají přenést účinek brzd na silnicu. A abys dostal smyk, nepotřebuješ nutně kW, stačí ten oblouk pořádně zaříznout :-)
25. 10. 2012 15:51
Re: klasika
Oba případy jsou na cestě, kterou jezdím děnně již po dobu 5 let a mazda byla jediný auto, která ABS-kovalo při běžném brždění civic je zas jedinej, kterej ESPčkuje při přidání. Běžně v té zatáčce šlapu 2,4 110kW až na zem, vždyť tam mám rychlost cca 20km/h. >:-[] Za tu dobu co tu trasu jezdim to mohu porovnat s velkym MPV space wagon, Toyotou MR2, hondou CR-Z, novou Kiou Rio, Ceedem, Octavií II atd. a ani u jednoho jsem nepostřehl při běžných situacích zásah elektroniky
25. 10. 2012 16:00
Re: klasika
Třeba má mazda větší "běžný" brzdný výkon :-) no a nezasahuje u hondy jenom kontrola trakce? Prostě odřízne přísun paliva v případě, že by se mělo odlehčené kolo začít zběsile otáčet.
25. 10. 2012 16:13
Re: klasika
Tak paradoxně mazda i s kompletně repasovanejma brzdama(brzdiče, kotouče, desky, kapalina) měla nejpomalejší nástup brzdného účinku ze všech aut co jsem kdy měl-prostě vlastnost vozu. Když jsem jí jednou půjčoval otci, tak jí málem rozšustil-nečekal, že se jí můsí tak moc "dupnout" ale brzdy byly v pořádku, jen nástup jako u aut bez ABS. Že by u hondy VSA jen ubralo bych neřekl, naopak hezky plynule ze zatáčky vyjede a ani u ostatních aut co měly ESP nebo třeba i jen protiprokluz jsem toto nezanamenal.Ta 1,4 ve 2000ot/min opravdu není takový dravec, aby musel zasáhnout protiprokluz >:D Na druhou stranu, co, mě to žíly nerve, uvidíme co v zimě >:-[] To je každá cesta do práce zkouškou odvahy. Za jednu zimu jsem vytahal 7 aut ze škarp :-! Mě zatím tahali jen 2x za 5 let
25. 10. 2012 23:41
Re: klasika
No, může být, hádat se nechci, jenom "nahlas" uvažuju :-) jinak docela obdobný (velice pozvolný) nástup brzd mají aji naše 2 toyoty v rodině. Mi to vyhovuje, brzdy se dají velice citlivěji dávkovat na mnohem vyšším zdvihu pedálu (někdo tím může být zaskočen...tak jako já, když sednu do služební octávky, ta brzdí jak šílená už pri letmém pošimrání brzdového pedálu).
25. 10. 2012 20:43
Re: klasika
Dnes už auta nemívají čisté ABS. Jde o komplexní stabilizační systém. Pokud jde o samotnou funkci bránění zablokování, tak sleduje rozdíly v rychlosti otáčení kol. Zasahuje preventivně. Jak moc je citlivé, záleží na nastavení (z principu musí tolerovat takový rozdíl rychlostí, který vzniká při zatáčení). A do určité míry tu také hraje roli logika - jak si poradí s kolem ve vzduchu, sypkými povrchy (jako je třeba štěrk) atp.

Pokud jde o namáhání brzd na okruhu, tak ABS by nemělo mít vliv. Energie, kterou musí brzdy uvolnit do vzduchu (v podobě tepla), odpovídá kinetické energii vozu (přesněji řečeno rozdílu energií). Problém jsou ostatní funkce stabilizace, které mohou a nemusí být zapnuté a které využívají brzd ke korekcím. To je přebytečná energie v porovnání s vozem bez takového systému, kterou musí brzdy odvést. Samotné ABS bych tedy nevinil. Je možné, že je ve hře nějaký fyzikální princip, který pomíjím, ale tenhle jednoduchý pohled zmíněný důsledek vylučuje. Jednu věc jsem tedy určitě zamlčel; pokud člověk brzdí na hraně a buď nemá elektroniku, nebo mu to elektronika dovolí, tak je schopen více zatížit pneumatiky, které se tak více podílí na přeměně kinetické energie v teplo. Ale nemám tušení, jak velký rozdíl to může udělat.
25. 10. 2012 21:17
Re: klasika
Ono ak sa brzdí na okruhu správne, tak dôjde k najväčšiemu teplotnému rozdielu brzdových komponentov a okolia. Teplotný spád je teda väčší a brzdy sa aj rýchlejšie ochladia ako pri postupnom brzdení. Ide o malé rozdiely, ale pri počítaní desatín až stotín sekundy zaváži aj to.
Vedľajším efektom u sériového brzdového systému môže byť, že niektorý z brdzových komponentov prekročí maximálnu teplotu na ktorú bol projektovaný a dôjde k jeho deformácii alebo degradácii materiálov...
25. 10. 2012 21:42
Re: klasika
Ano, když ABS prodlouží brzdění, dojde k pomalejšímu odevzdávání tepla okolí. Ale do jaké míry to může urychlit vadnutí, to nevím.
25. 10. 2012 20:12
Re: klasika
Jen otázka, nemělo to auto náhodou EDL? Tedy brzdění vnitřního kola jako náhradu diferenciálu se zvýšeným vnitřním třením.
25. 10. 2012 23:44
Re: klasika
Jenom rýpnúti, nepoužívá se termín diferenciál se zvýšenou svorností popř. sníženou účinností? Takhle jsem se s tím nikdy nesetkal.
26. 10. 2012 00:19
Re: klasika
Zvýšené tření znamená sníženou účinnost. Oboje je správné označení. Označení svorný diferenciál, popřípadě diferenciál se zvýšenou svorností je obecnější.
Avatar - VL4D
25. 10. 2012 12:53
Re: klasika
Vzpomínám si, jak jsem se učil jezdit na 105-ce - ano, přerušované brzdění nohou není ÚPLNĚ to samé co ABS (i když teoreticky by to tím samým mělo být, přesto můj pocit byl trochu jiný, možná spíš dán typem auta...).

npc má pravdu, musí se vědět jezdit bez toho. ABS a ESP jsou docela dobří pomocníci, ale v každém případě, musíš vědět, jak jezdit bez toho, aby to brzdilo za tebe...

Dříve jsem jezdil Lexusem GS300 (zadokolka, druhá generace) právě v zimním období. Z vlastní zkušenosti ti řeknu, že pomocníci jsou ti skoro k ničemu, když víš, jak se na sněhu jezdí, a jsou taky k ničemu těm, kteří prostě neovládají fyziku (ti, kteří si myslí, že ESP je zachrání, když už se do smyku dostanou).

Když neumíš brzdit, naco je ti ABS? Budeš velice překvapen, ale když v první krizové situaci dupneš na brzdu a budeš čekat na ABS, tak ono to kopat bude, ale značný výsledek se nedostaví! A pak si to vyzkoušej tak, že brzdový pedál budeš stláčet absolutně plynule a důrazně - za první, výsledek bude neporovnatelně lepší a hlavně - ABS se v takovém případě často ani nezapne!...
Avatar - VL4D
25. 10. 2012 12:26
Re: klasika
Tohle je přesně to, co jsem měl na mysli ve vláknu, které jsem založil. V první řadě má každý vědět, jak se má ovládat auto! Když to někdo umí bez zbytečných „pomocníků“ (teď nemám na mysli právě ABS nebo ESP), tak ať si řídí kterékoliv auto, protože to dokáže. Ale ne naopak, protože kdo si zvykl, že auto myslí za něho, ten při přesednutí do toho, čemu se jěště dá říct auto, lehce skončí někde, kde to neplánoval (a hlavně v zimním období, o kterém tady píšeš).

Ja osobně beru ABS a ESP, ale je to tak jak píšeš - žádné ABS ani ESP nespasí řidiče, který to na sněhu prostě neumí. Když je někdo poleno a zapomíná, že fyzika se oblbnout nedá (ani s ESP), ten je pak překvapenej docela dost...

„Az to vsecko bezva umis, tak si muzes doprat ten komfort byt linej a nechat to za sebe hasit elektroniku.“ - :yes:
Avatar - Blue Sun
25. 10. 2012 13:49
Re: klasika
Jo... to by na silnicích byl rázem provoz jak za raného komunismu, kdy auto bylo vzácností. Málokdo by vůbec získal řidičák a možnost vyjet. Podle mě je ovšem důležitější odstranit ze silnic zbytečný spěch, naučit se toleranci a klidu, ale na to žádné autoškoly nejsou.
25. 10. 2012 18:22
Re: klasika
asi si prilis konzervativny:D

Uvediem priklad novej mazda sestky a jej pomocníkov:
1. adaptívne svetlomety natáčajúce sa do zákruty
2. asistent mrtveho uhla
3. asistent jazdnych pruhov
4. spomalenie az zabrzdenie mimo mesta
5. zabrzdenie v kolone
6. automaticke prepinanie dialkovych a stretavacich svetiel
7. automaticke zapinanie svetiel
8. ABS, ESP, atd.

Cele tie systemy su mi na dve veci, ked ich dostanem od druhej najdrahsej vybavy v CX5 a v 6 asi obdobne. Takze mna tesi, ked sa stanu povinne a nastane ich masova vyroba, ich cena vyrazne poklesne a budu uz v zakladnej vybave.

Co proti tym systemom mas? Vsetky su uzitocne a daju sa aj deaktivovat.

1. Problem moze byt s cenou opravy, ale by som teda rozhodne radsej videl do zakruty na cestu a jej okolie ako pred seba do neznama.

2. Vynikajuca vec pre slabych vodicov, ktori sa na viacprudovku dostanu napr. 1x v roku a nehoda je na svete. Napr. moje prve 2-3 jazdy po Krakowe boli zazitok, viacprudovka v meste s povolenou 70-kou, kazdy sa ponahla, a ty sleduj navigaciu, semafory, chodcov co idu na cervenu aj mrtvy uhol.

Ale aj pre skusenych vodicov, ked sa ti z mrtveho uhla vyruti nejaky 20-rocny fagan na 20-rocnom BMW, ktory jazdi ako pirat.

- Mne osobne sa stalo, ze zacinam predbiehat kamion a on * zacne prediehat tiez. Mal som stastie, stihol som ubrzdit a zaradit sa zanho, inak by som skoncil v priekope. To nevie dat vcas smerovku resp. pozriet do spataka?

3. Tu ide o mikrospanok. Nestalo sa ti nikdy - si unaveny ako kon, oci sa ti zatvaraju a ako naschval musis a just musis ist autom... tak si to jednoducho aktivujes a pri malej nepozornosti/oneskorenej reakcii moze byt velmi napomocne

4. Typicky priklad je stojace auto na dialnici alebo pako, co ide 80 km/h. Velmi tazko sa odhaduje rychlost auta pred tebou na dialnici, je to ojedinely pripad, ale ten asistent ti moze zachranit zivot. Napne pasy, pripravi brzdy, zacne spomalovat, upozorni ta...

5. prkotina, ale moze usetrit peniaze

6.

7. Mne sa dvakrat stalo, ze som v lete este vtedy na megane I zabudol vypnut svetla a vybila sa mi baterka - ked uz pseudogeniovia v EU vymysleli, ze treba svietit stale, tak by sa tie svetla mohli stale automaticky zapinat a vypinat, nie? Mne to prijde ako vyrazna pomocka.

8. Napr. ESP sa zijde pri nahlom vyhybacom manevri, nie, nespasi ta, len o par km zvysi rychlost, pri ktorej sa prevratis.

MOJ ZAVER:
Velkym tazkym autam ako autobusom, kamionom a 2-tonovym SUV by som dal povinne vsetky bezpecnostne systemy a vsetkych asistentov nevypinatelnych, mnohi kamionisti jazdia pod casovym stresom ako pirati a 20-rocna pipina v Q7 tiez moze byt vaznym ohrozenim bezpecnosti.

Mne sa pacia tie systemy u mazdy cx5, 6 a aj to, ze sa daju vypnut. Su situacie, ked nieco treba a situacie, ked to zavazdia. Za mna velke plus.

A nezabudajme, ze su aj slabi vodici, ktori su jednoducho neoddelitelnou sucastou cestnej premavky a to je dobre. Mamicka ide 5 km do roboty, po deti do skolky, do tesca... Jazdi ako jazdi a asi nikdy lepsie jazdit nebude, ale kto jej bude vozit deti zo skolky? Ty? alebo ja?:D:D
25. 10. 2012 20:48
Re: klasika
Jedna věc je být pohodlný/ líný, druhá věc je být neschopný. A některé ze systémů, které jmenuješ, nemají nahradit řidičský um. Přináší vylepšení funkce, pohodlí (když skutečně fungují, samozřejmě) atp.

Ještě přihodím něco k sedmičce. I 25 let starý japonec měl akustické upozornění na zapnutá světla, když jsi měl vypnutý motor a otevřel jsi dveře řidiče. A EU měla povinné denní svícení v době Mégane I? Já měl za to, že jsme na to v ČR přešli samostatně. A to v době, kdy byl první Mégane dávno pasé.
25. 10. 2012 21:48
No není to skvělé
Auta budou bezpečná a řidiči můžou být čím dál ještě větší tupci. Hurá! To bude na silnicích bezepčno :no:
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Sonny Crockett
26. 10. 2012 21:03
Re: No není to skvělé
Taky to bylo první, co mě napadlo. Místo aby byli řidiči motivováni k zlepšování svých schopností, tak se jejich intelekt a zkušenosti budou nahrazovat elektronikou v autech. Ale bude ta elektronika bezchybná a věčně fungující? Snad ano, protože až se za 15,20 let rozbije, tak auto sjede rovnou do škarpy a nejbližšího stromu, protože z řidičů se do té doby stanou polospící opice za volantem... Já dneska koukám po několika budíkách, hlídám si nějaký čísla, vnímám vibrace a chování pneumatik a jsem pořád ve střehu. Ale proč bych to dělal, kdybych seděl v autě tak pohodlném a odhlučněném, že vibrace ani pneu neucítím a všechno ostatní bude hlídat CPU v počítači.
21. 11. 2012 00:34
úplný zákaz
já myslím, že kdyby zakázala komise auta uplně, tak nebude žádná autohavarie a tedy při ní nikdo nezemře, to by nešlo? :-!
Rozbalit vlákno
0

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud