Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Ano, to si rozumíme. Tedy že ta podobnost je v tom, že je lidé špatně chápu. Asi jsem to nenapsal zrovna nejsrozumitelněji. :-) Obecně vzato souhlasím, menší Cx znamená méně turbulencí a tedy i menší hluk. Ale v praxi to tak snadné být nemusí, protože vnímaný hluk na palubě je ovlivněn více faktory.
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
odpor = součinitel * plocha * ... (1/2 * hustota * rychlost^2)
plocha čipu = plocha bodu * počet bodů
Odpor je sice složitější (závisí hlavně na rychlosti), ale jak vidíš, podobnost tam je. Když pominu zbytek vztahu pro odpor prostředí, tak máš vztah tří proměnných - dvě ti vždy dají tu třetí. Ale nemyslel jsem to takhle doslova. Jak jsem napsal, problémem není číslo, ale jeho chápání. Tedy víc Mpx => lepší kvalita, menší Cx => menší odpor (a přeneseně tedy například spotřeba). To totiž ta čísla ve skutečnosti neříkají, ale někteří lidé je tak vnímají.
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Ten důvod je asi jen marketing. Mnoho lidí ani neví co to je, nebo proč by je to mohlo zajímat. O emisích a spotřebě se mluví naopak všude, takže aspoň to druhé zajímá každého.
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Nevím, jak Cx s plochou, ale velikost bodu je dána velikostí čipu/ celkovým počtem bodů. Jinými slovy nemůžeš mít 2x tolik bodů na stejné ploše při stejné velikosti bodu. Takže nevím, jestli to přirovnání k fotocitlivým senzorům je úplně namístě.
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Ja som to s Mpx myslel obrazne...v zmysle, ze vela ludi sa domnieva, ze cim viac Mpx, tym lepsia foto, tak isto ako cim lepsia Cx, tym lepsia spotreba...iste, Cx ovplyvnuje hlavne komfort jazdy (aerohluk) a auto lespie reze vzduch pri vysokych rychlostiach, ale domnievat sa, ze nizsie Cx=hned nizsia spotreba, je mimo misu. Podla si to niektori stotoznuju, vsak mam nizke Cx, tak mam nizky odpor :-)
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Otázka je, jestli ti jde o aerodynamiku karoserie, nebo o odpor vzduchu. Dobré by bylo mít jak plochu, tak součinitel, jak se dříve uvádělo. Pokud ti jde o karoserii, tedy její tvar, tak tě spíš zajímá součinitel.
S Cx se podle mne neoperuje tolik jako s Mpx. A Cx je zdola celkem omezené. Ale v určitém smyslu ano. Auta mají součinitel, plochu a odpor, čipy mají počet, velikost bodu a velikost čipu. Přitom problém není v čísle, ale v chápání. Počet bodů udává rozlišení, kvalitu ovlivňuje spíš velikost bodu.
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Calibra mala 0.26 v zakladnej verzii, 0,29 pri silnejsich (vacsie kolesa, napr.)....ale Cx sa este nasobi celnou plochou a potom dostanes cely aerodynamicky odpor...cize aj keby mal nejaky bus Cx=0.2, pri jeho celnej ploche by mal vacssi aerodynamicky odpor ako napr. Kangoo a to ma dosledok na spotrebu. Cx je nieco ako megapixely u fotakov... ;-)
Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčiniteľ
Pred 20-25 rokmi sa síce neuvádzala produkcia CO2, ale zato štandardnou informáciou bol súčiniteľ odporu vzduchu Cx. U nových áut sa s tým dá stretnúť len výnimočne.
Spomínam si, že dlho bol rekordmanom v tejto oblasti Opel Calibra. Myslím, že mal Cx buď 0,27 alebo 0,29