Britský The Guardian přišel s poměrně šokující informací, týkající se metodiky měření spotřeby automobilů v Evropě. Konstatuje, že je běžnou praxí podvádět. Přitom ale výrobci nedělají nic nelegálního!
Treba u vozu s 2,2i-CTDi udaj o prumerne spotrebe opravdu sedi, at jde o Accorda 7G nebo Civic 8G. Zvlastni je, ze u vsech benzinovych verzi Civicu 8G je PP optimistictejsi o presnych 0,5 l. . Nechapu, proc jednou vyrobce nastavi logaritmus vypoctu presne a podruhe zamerne chybne.
Měří se to tak pořád co já vim, pro to je to normovaná spotřeba, protože měření se provádí podle určitých norem, nemůže si to každá automobilka dělat jak chce. Měří se to tak u všech motorů a spotřeba se nevypočítává z množství paliva které ubylo ale vypočítává se z množství výfukových zplodin. Není to jen tak ;-)
Ako vždy sa treba opýtať komu tento stav vyhovuje ?
A samozrejme to niekomu vyhovuje, lebo EÚ sa so zmenou normy neponáhľa.
Napríklad....
1. EÚ úradníci vykazujú krásne zelené výsledky. Vzduch, ktorý dýchame je však o citeľných 10-30% horší....
2. Vlády členských krajín tak isto neprotestujú, lebo každá firma si môže dať do nákladov len spotrebu áut podľa TP. Teraz je tam už len jeden údaj a to kombinovaná spotreba. Vzhľadom na to, že sa väčšina firemných áut pohybuje zväčša po dialnici a v meste (pokojná jazda na okreske nehrozí) spotreba je radikálne iná.
A výsledok ? Pre podnikateľov v účtovníctve papierovo nižšie náklady, teda z vyššieho základu dane odvedú štátu viac daní do pokladne....
Z tohoto pohľadu to skutočne nevyzerá na rýchle schválenie novej normy...
od akeho roky sa to tak meria ? Meria sa to tak len u torbomotorov ?
Skusal som minuly rok mazdu 5 2.0 a pisanu mala priemerku 7l. Ja som urobil testovaci okruh za 7l. Urobil som si ten okruh svojim turbodehtom co ma pisanych 4,5l a vyslo mi 5,3l. Ten pausal pridavania 1-2l sedi hlavne na tie super ekosr*ky. Moje ma tiez oznacenie ECO2 :-) Pri atmosferach to nieje take horuce. Mam este vyskusanu 1.6 v Megane a ta tiez dokaze jazdit za udavanu spotrebu bez nutnosti pouzivat vlecne lano :-!
stačí zrušit EU nebo aspoň její debilní emisní limity a rázem nebude podvádění k ničemu potřeba! Ostatně pak soudím, že po tom, co hoši z Brusele předvedli na Kypru, už to nebude dlouho trvat...
Omyl. Palivo je do valca vstrekovane vzdy presne na zaklade palivovej mapy. Ak auto zerie podstatne viac ako udava PP, moze mat vazny problem so vstrekovacmi, ktore sa zatvaraju pridlho a nasledkom toho sa "pocuravaju". Toto plati pre benzinak, aj pre diesel.
Normovaná spotřeba, tedy spotřeba udávaná výrobcem v TP, se měří na válcích, bez odporu vzduchu, na naprosté rovině, po určitý čas, za přesně stanovené teploty okolního prostředí. Proto se spotřeba udávaná výrobcem a skutečná od sebe liší často skoro o dva litry. Nějaký zalepování spár atd to jsou jen nesmysly.
Haha, hehe hihi. V obvi jezdí 50 každej kdo má rozum, mimo obec jezdím normálně 90....a na dálnici jezdím podle nálady, 120-150.....víc jezdit nepotřebuju.
Potěšění z jízdy je to, když se ti nějakej Lojza s Audinou přilepí na nárazník a ty šlápenš na plyn a Lojza zmizí v zrcátkách, protože to jeho slavné TDI nemá šnaci stíhat. Pro mě je potěšení zvuk, pohodlí a akcelerace.
Esli vono to nebude tím, že sem turbomotor nikdy neměl. A vím moc dobře proč ho nechci.
Měl sem 3 atmosféry a tedka mam kompresor a sem naprosto spokojen.
Bavíme se o normální jízdě při dodržování rychl. limitů nebo lehce nad nimi. vTvrdím že za průměr uvedenýc v TP lez normálně jezdit.
Pokud s turbomotorem ne, je asi něco špatně.....že
No já teda spotřebu řeším. Jestli si mám na denní ježdění vzít 2,0 l benzín nebo 2,0 l diesel, tak je to jasná volba, protože to je dost velký rozdíl... jiná věc je auto pro rekreaci a zábavu jako koníček.
Stiahni si do telefonu app, ja mam Gas Cubby, zadas kolko si natankoval, ci plnu alebo ciastocnu, stav tachometra a za kolko, a automaticky ti to bude ratat spotrebu.
Po par tankovaniach ti to ukaze aj graf - priemer, celkova spotreba + naklady.
Jasna vec. Ukaz mi vsak sofera, ktori dokaze po meste jazdit v deklarovanej spotrebe vyrobcom. Mozno tak v Michalovciach na vonkajsom okruhu a v nedelu!
Jedni chcu dokazat druhym redakciam, ze len oni vedia urobit tu naj super spotrebu.
Druhi sa zasa zaliecaju automobilkam a ich reklamnym agenturam.
Ruku na srdce pani redaktori, kolko krat ste prikraslovali spotrebu pri pisani vasich testikov?
Já jsem měl teda odpočtovou jenom motorku, paní na finančáku říkala, že bych si měl zkrátit vrácené DPH koeficientem soukromého používání, já jí řekl, že s tím budu jezdit jenom pracovně :-):-):-) a bylo to. Žádná kniha jízd se nekonala.
Ved drviva vacsina vodicov predsa sustavne tvrdi, ze aku ma ich auto super spotrebu. Ved poznate tie zvasty: Mne to zerie bla, bla, bla, ... 3,98 litra. 4,32 litra, ...
Ja koukal jen na nizsi stredni.
Treba u Passata 1,8TSI to bylo u sedanu 0,1l pod a kombiku 1,8TSI 0,2l nad, jinak ostatni 1,8, 2,0 vsechny nad. V Accordu 3 ze 4 atmobenzinu jsou pod udajem vyrobce, ale inak atmosfery jsou tam i mensich objemu Civic 1,4, Mazda 3 1,6.
Docela nemile me prekvapil Seat Mii, misto 4,1l mu namerili 5,1l, rozdil 25%, coz je docela hruza.
Horní uzávěr lze spočítat bez měření. V závislosti na objemu, plnícím tlaku a nejvyšších povolených otáčkách máš omezený průtok vzduchu motorem. Stačí vědět, jaký poměr paliva a vzduchu řídící jednotka za takové situace použije (nebo použít ten nejhorší).
Zase ta zla EU. Je spatne, kdyz je liberalnejsi, nez jinde na svete, jako treba pri regulaci mereni spotreby, stejne tak je spatne, kdyz neco naridi striktne, ze se treba maslu muze rikat maslo, jen kdyz je to maslo. Nedejbuh kdyby zase o neco nabobtnal byrokraticky aparat Bruselu vytvorenim agentury, ktera by se na mereni spotreby primo podilela, jak je to v USA...
Pánové, jelikož tu každý řeší metodiku a komu za kolik litrů auto jezdí, zkusme metodiku otočit.
Auto by se plně naložilo, zapla by se klimatizace, vyhřívání sedaček, stěrače, světla a další spotřebiče. S autem by se jel ten evropský měřící cyklus. Jediná podmínka by byla maximální možná akcelerace. a ne to že ten plyn jenom lechtají.
Výsledky by se daly porovnávat. Nikdo nebude zkoušet maximální spotřebu ale bude se snažit o co nejmenší a bude problém z části vyřešen. >:-[]
Potěšení z jízdy? Nebo potešení z toho, že člověk dojel do cíle bezpečně a včas? Auto je především dopravní prostředek. Pokud potřebuješ opravdové potěšení z jízdy, zaplať si v hambinci dvě dívky najednou.
BTW: při sledováníspotřeby je ve hře tolik faktorů, že asi nejzajímavější je podívat se na vybraný vůz tady: [odkaz]
Pokud se pohybujete v dolní polovině výsledků, je to OK.
Neříkejte, že někdo z Vás vybírá auto podle spotřeby. Podle mě je jedno, jestli auto žere o litr víc nebo míň. Spotřeba je u všech skoro stejná a řešit to při výběru auta je mimo moje chápání. Stejně tak pozdější sledování spotřeby. Já si dávám měsíčně paušalní výdaj na auto a nic neřeším. Ani DPH si nenechám vracet, protože na nějakou knihu jízd nemám nervy.
este tu o cervenej ciapocke.Nevravim ze nenajdes auto kde priemerku z TP dosiahnes, ale potom pridu oturbene modely kde si mozes ist fukat. Tiez som bezne dosahoval lepsie hodnoty ako v TB ale posledne turbodehtove auto dokazalo zazrak a o spotrebe z TP mozem len snivat. Teda ak sa bavime o normalnej jazde a nie ze budem neustale jazdit 60 na najvyssiu rychlost. Casy kedy sa dalo prdpisovou jazdou hravo jazdit za hodnoty v TP su davno prec.Hlavne u turbomotorov. Tie Atmosfericke benziny to zvladaju aspon co som akotak pozeral. Toto ale uz asi nebude platit o novej mazde 6. Sice som s 2.0 dosiahol peknu testovaciu spotrebu, ale 5,5l to asi neurobi ani v lete. Este tak v mazde 3 by to mozno islo, ale inak tazko. A o Zime uz ani nehovorim a auta jazdia jz v zime. Mohli by tie testy robit aspon pri teplote 5st a zaalo by sa to cele priblizovat viac realite. Hlavne mesto a priemer.
Dobre testy spotreby mal tipcars. Vzdy na rovnakej trati, kombinacia mesto, medzi a dialnica a merane dotankovanim. Naviac 2 rezimy - eko a sport.
Na auto.cz je dobre aspon to, ze udavaju spotrebu pri 90/100kmh a pri 130kmh. Samozrejme podla palubneho PP. ktoreho presnost je diskutabilna.
Jedna věc je metodika, druhá věc je kontrola. Nemyslím kontrolu úředníky, ale kontrolu novináři, kteří si vždy říkají experti, ale test se skládá ze subjektivních plků a změří se maximálně rozměry sedačky. Čekal bych, že si servery jako auto.cz udělají vlastní metodiku a budou měřit každé auto. Místo toho uvádějí jen spotřebu podle palubního počítače, který je navíc vždy optimističtější než realita.
V počítačové branží si nikdo nedovolí podvádět. To by jim to novináři pěkně vrátili. Také to zkusili, když tuším ATI upravovala výpočty pro testovací programy a některé hry, ale velmi brzy se na to přišlo. Tady zato závěr recenze vychází pouze podle autorových preferencí a zažitých nesmyslů. Je to vidět při jejich porovnání, kdy u jednoho auta je určitá věc přednost, u jiného zase nevýhoda. Hlavně novináři by se měli chytit za nos.
Zajímalo by mně, kdy tento pohon zakážou. Zvyšuje spotřebu paliva přece. A to je neekologické. Podle mně ten litr oproti běžné spotřebě musí být někde zohledněn?
Ale jak už jsem psal výš, upravou metodiky stoupne papírová spotřeba, což ve finále jen prodraží samotná auta. Buď budeš platit palivo vlivem nevhodné metodiky, nebo vyšší kupní cenu auta. Automobilky to rozhodně dotovat nebudou...
Tohle je dost specifické pro různé země. V některých je vyšší normovaná spotřeba silně zatížena a nic si do nákladů nedáš. Nejen, že bys automobilce musel vykompenzovat desítky, ne-li stovky tisíc na pokutách, ještě bys zaplatil víc státu jako trest za to, že sis pořídil "neekologické" auto (a to jak při pořízení, tak následně při provozu). Nárok na výhody mají pouze "ekologická" auta. Zaplatit rozdíl mezi reálnou a udávanou je pak minimum. Proto nepodvádím a nemám auto na firmu - vyšlo by mne to mnohem dráž. Na případnou služební cestu si proplatím paušální kompenzaci a je po ptákách.
No někdy je to těžké, někdy holt nezbyde, než svého zaměstnavatele "zadotovat", služební cestou soukromým autem, pokud toho nezneužívá. Čím dál se dostane metodika od reality, tím větší problém to může být, neboť z těchto údajů vycházejí další metodiky.
Nejlepší metodika je do něj naložit to, co do něj normálně nakládáš. :-) Stejně tak nejlepší metodika pro posouzení spotřeby je prostě projet si trasu, kterou normálně jezdíš, stylem, kterým normálně jezdíš.
Tak pro podnikatele, který si účtuje za kilometr o 10% míň než má reálné náklady to rozhodně problém je, je úplně fuk, v jaké branži, protože náklady na km se vypočítávají ze spotřeby, kterou reálně nejsi schopen zajistit. Pak je třeba lepší nic nedělat než mít na práci vyšší náklady, než mi někdo zaplatí. Takže pro někoho to, že ho někdo služebně vysílá soukromým autem, může být podobně likvidační.
Metodika jim to nezakazuje, takže mohou. Lepení spár je jen kapka v moři, v mých očích asi nejzávažnější je, že řídící jednotka dokáže měřící cyklus rozpoznat a chovat se podle toho. Ve vysokých rychlostech stráví auto tak málo času (poměrně), že spáry tolik neudělají. Samozřejmě, ono se to nasčítá.
Němci používají VDA, je to ostatně jejich metodika. Tedy dřevěné kvádry 200x50x100 mm. Jak říkám, neexistuje jedno správné objektivní měření. Pokud víš něco o významu kontejnerizace, tak určitě chápeš. Jediné řešení by bylo zavést nějaké normované zavazadlo, popřípadě sadu zavazadel. A kapacitu zavazadelníku udávat v počtu (a typu) zavazadel, které zvládne pojmout.
Zavazadlo odpovídá tomu dřevěnému kvádru VDA, takže v praxi by to asi znamenalo zvětšení jeho rozměrů.
Jde o to, že k nástupu výkonu ale hlavně momentu je potřeba vysokých otáček. Takže metodiku pro město doháněly těžko ale i nedynamické rozjezdové charakteristiky jsou problém, abys mohl zařadit vyšší rychlostní stupeň, musíš kvůli dostatečnému momentu točit třeba ke 4 tis otáčkám, u turba ti k dosažení dostatečného výkonu a momentu třeba jen 2,5 tis.
Ok dobře. Automobilka ti ráda napíše reálnou spotřebu o litr vyšší, což znamená nějakých 25g CO2 na km. Pokud by dané auto překročilo limit 130g CO2 na km o těch 25g, automobilka by zaplatila za auto skoro 60tis Kč. Jsi ochoten je pak zaplatit při nákupu ;-) ?
Tak jako tak to zaplatí zákazník. Celé je to nesmysl, automobilky jen bojují o přežití a v této době doslova. Až budeš pracovat ve firmě, která je závislá na automobilovém průmyslu a přijdete třeba o zakázky, pak už tě soukromé auto na služební účely nebude moc trápit, když přijdeš o práci...
Podívej se na prospekty automobilek. Oni tam vždycky dají do poznámky pod čarou, že udávaná spotřeba je změřena dle předpisů EU a že skutečná spotřeba se může měnit v závislosti na stylu jízdy atd. Tím se jistí proti těm sporům.
Otázkou je, co je "vysokootáčkové". Podle mě jsou to motory, které mají maximum výkonu nad 6000 ot/min. Takové dělali víceméně jen Japonci a ti se jich drží stále.
jojo, až si zvyknem, tak EU usoudí, že je na čase směrnici "aktualizovat", ne-li vydat novou. A zase budeme koukat, co je to za údaj. Údaj provozní hmotnost (auto + 75kg) jsem taky nepochopil, reálné je přeci auto, přidávat průměrnýho řidiče mi přijde na palici.
Jasně, ale bez pokut by se mohla udělat metodika reálnější, levnější, všichni by ji rádi používali. A pokud by zákazník věděl, že takovou spotřebu reálně dosáhne... Takhle můžeš jen doufat, že budeš jezdit o litr hůře a ne o dva (obrazně naznačeno to, že vlastně nevíš, jak moc se "podvádělo").
Někdy mám pocit, že velikost zavazadelníku je hlavně v ČR motivací největší. A i tam existují různé metodiky a i když napíší, kterou použili, určitě si ji kvůli tomu nepůjdu nastudovat. Je pravda, že v současné době používá VDA, přesto litr není použitelný dm3. Taky záleží, co tam poskládáš, jestli krychle nebo litrový pytlíky.
Ako písal Tycoon, podvádzať sa teda dá pri meraní odporu vzduchu toho referenčného auta, ktoré sa v reáli meria (a to si určite merajú automobilky samy). Takže tam to lepenie spár a pod. kľudne môže byť.
I bez pokut by nejspíš využívali simulaci. Má to své výhody.
Problém kufrů je, že každý předmět je jiný. To bychom museli přejít na automobilový ekvivalent kontejnerizace. Výrobci automobilů se prostě dohodli, že budou používat jednu metodiku a tu používají. Neexistuje jedna nejlepší. Ta, kterou používají, nedává maximální hodnoty. Také nejsou tolik motivovaní ta čísla přiohýbat. Za tohle si případně mohou zákazníci sami, stejně jako s Mpx u fotoaparátů. Číslo samo o sobě toho moc neřekne.
Áno, na stolici sa aero odpor nepočíta. Preto, ešte pred testovaním na stolici zisťujú, aký odpor na tých valcoch nastaviť. A ten zisťujú na polygonoch, s nejakým povrchom, s nejakými pneu, s nejak zakrytovaným podvozkom, špárami... Odpor sa tak zmenší aj na valcoch a razom to prelepovanie má význam, hm? ;)
Když vidím ty charakteristiky testovacích procedur - co přesně tedy odrovnalo atmosférické vysokootáčkové motory? Vždyť při tomto režimu vůbec nemohly mít vysokou spotřebu. Měl jsem za to, že se testují i nějaké dynamické režimy a tudíž na to ve vysokých otáčkách rozchlastané atmosféry doplatily. :-O
Taky jsem to letmo procházel a pod normovanou spotřebu se dostaly i nějaké ty turbobenzíny 1.8 TSI Seatu Exeo a VW Passat a 2.3 Turbo v Mazdě 3 MPS. Jinak většinou větší atmosferické benzínové motory, diesel jsem nenašel ani jeden.
Hlavně z auta odstraní udělátka, která ji snižují (a jsou účinnější při měření než v běžném provozu). Ta něco totiž stojí, ale pořád jsou levnější, než kolik ušetří na pokutách.
Mně tyhle rozsáhlé popisy celkem unavují, ale to je tím, že se o auta zajímá. Stačí mi norma jako poznámka pod čarou. Nicméně spotřeba, stejně jako výkon patří k těm, kde často nic neuvádí, protože to souvisí s homologací. Asi nejčastěji to člověk vidí u hmotností - každá země si to dříve měřila trochu jinak, takže dnes uvádí, že je to dle evropské směrnice, aby bylo jasno. Ale i na to občas zapomenou a člověk si není jist, co je to vlastně za číslo. Nicméně ani v takové situaci podle mne u soudu nemáš šanci. To by tu normu museli udat špatně, aby to bylo klamání. Nebo by musela být exotická.
Spary prelepit pomoze, pretoze kazde auto sa najprv meria na koeficient aerodynamickeho odporu a valivy odpor a na stolici su potom tieto odpory umelo simulovane ;-)
Für die Ermittlung des Verbrauchs eines Fahrzeugs müssen zunächst die Fahrwiderstände (Roll- und Luftwiderstand) des Fahrzeugs auf der Straße exakt ermittelt werden. Dann werden die gemessenen Fahrwiderstände auf einen Rollenprüfstand übertragen und dann ein genormter Fahrzyklus abgefahren. Dabei werden auch die Ab***missionen gemessen. Anschließend wird aus der Ab***mission der Kraftstoffverbrauch berechnet. Bei Elektroautos wird stattdessen die verbrauchte Energie der Batterie gemessen. Der Fahrzyklus und die Vorgehensweise bei der Messung ist in der Richtlinie des Rates 70/220/EWG vom 20. März 1970 beschrieben
Zdroj: [odkaz]
A tu presne stanoveny cyklus merania a ziadne novinarske kecy:
[odkaz]
Ano, ale celý problém, proč si na to automobilky hrají je někde jinde. Pokud by měly udávat reálnou spotřebu a nikdo by neřešil 100€ za každý gram, udělaly by pár testů na polygonu, napsali údaj (maximálně by použili vysoce aditivované palivo a ekogumy) a bylo by. Ušetřilo by se hromady peněz spotřeba by byl relevantní údaj pro zákazníka. Teď je to podle metodiky a je to k ničemu podobně jako "velikost" zavazadelníku (a jeho použitelnost)
Jenže někde v tom materiálu bude napsané, že jde o měření dle té a té normy. Samotné uvedení v tabulce technických parametrů by ti podle mne u soudu stejně nestačilo. Stejně tak výkon motoru se měří dle nějaké normy, nebo hmotnost a objem zavazadelníku.
Problém by byl ve chvíli, kdy budou uvádět jiná čísla než dle homologačních předpisů. Tedy hlavně lepší čísla. A to tady nehrozí, protože NEDC je součástí homologace. Pak je tam opravdu nutné vysvětlení, jak k tomu došli a co to znamená.
jak jsem psal výše, solidní automobilky to v údajích pro spotřebitele udávají. Měření se provádí za určitých podmínek pro porovnání (primárně je účel jiný). Slušní dokonce v technických údajích uvádějí, že při běžných provozních podmínkách se bude spotřeba lišit. Můžeš žalovat koho chceš, ale oni vytvářejí údaj podle metodiky. Ta primárně slouží ke stanovení množství vyprodukovaného CO2. Kdyby nešlo o peníze (poplatky za překročení limitu CO2), uvedou klidně reálnou spotřebu, jak to kdysi bývávalo.
Samozřejmě. Já jen říkám, že na trati se normálně test neprovádí v zájmu opakovatelnosti. Jen se změří jízdní odpory, které pak mohou opakovaně využívat při simulaci. Kdyby to šlo, tak si myslím, že to budou dělat klidně ve vakuu. Ta norma je opravdu hodně liberální.
Já bych spokojený byl, protože já bych si pak vybral takový vůz, který bude mít napsanou spotřebu 8,5l (a budu vědět že reálná tomu bude odpovídat). :yes:
Čísla pro potřeby regulátora jsou mě jsou v podstatě ukradená, neboť jako spotřebitel nejsem nijak persekuován za svoji spotřebu (vyjma spotřební daně). Ovšem hodnoty spotřeby uvádí většina automobilek ve svých reklamních materiálech jako vlastnost daného vozu a tady se už klidně o klamání spotřebitele jednat může.
Jak ostatne dosvedci kazdy podvodnik ... neni to jeho vina, ale statu, ktery stanovuje takove zakony, ze aby podovdnik mohl zit podle svych predstav proste podvadet musi. Vzdyt vlastne on je ta obet.
To, ze jsou i lide, kteri nepodvadi, je vlastne spatne. Akorat kazi moralku a vubec - jsou divni (a blbi).
Jenže právě v situacích, kdy motor nepracuje v optimálním režimu (volnoběh, rozjezd) se informace z palivové mapy řídící jednotky nejvíce liší od reality.
Problém je v tom, že jde o číslo v první řadě pro potřeby "regulátora". Nic je nenutí tuhle spotřebu publikovat v reklamních materiálech, mohou publikovat klidně vlastní, vyšší (konkrétní předpisy se mohou lišit zemi od země, třeba v Rakousku to tak je). A musel bys prokázat, že tě skutečně někdo klamal. Automobilka se nikde nezavazuje, že s takovou spotřebou budeš skutečně jezdit. Nemohou. Mohou se pouze upsat k tomu, že dodrželi povinnosti. Nebo by se ti možná líbilo, kdyby na letácích bylo napsáno, že vůz bude jezdit nejvýše se spotřebou 45 litrů na 100 kilometrů. V NEDC jim vyjde 3,8, EU bude spokojená, automobilka bude spokojená a ty očividně také.
Co takhle vyrobit měřící zařízení, které bude přímo v autě, a pokutovat řidiče za nadměrné emise? >:-[]
Na celý tento chlív by stačilo naprosto jednoduché řešení v podobě jednoho rozsudku evropského soudu říkajícího, že nemožnost dosáhnout v běžném provozu udávané spotřeby = klamání spotřebitele které je důvodem ke zrušení kupní smlouvy a navrácení peněz a to v podmínkách současných zákonů ( 1/2 roku je důkazní břemeno na prodávajícím, do 2let na kupujícím).
Jenom co by automobilky musely vyplatit celé nákupní ceny za 5 měsíců stará auta (a klidně i přiměřeně ojetá), okamžitě by pochopili, že je lepší udávat spotřebu reálnou.
Tak to je jina, to nema cenu neco pocitat. Chci taky zacit, akorat nevim kdy ;-)
Jak clovek srovnava ruzne vyrobce dle TP a spritmonitor, tak jsem to "mi" nejak prehledl. Dik
Jo ADAC používá i svůj Autobahnzyklus, který ukazuje i dost propastné rozdíly oproti NEDC. Jeho možná výhodou-nevýhodou je to, že pracuje naopak s maximální akcelerací na nejvyšší stupně. Proto u něj sbírají body značky, které na dálníční cyklus optimalizují (nejvíce německé), zatímco třeba punto (multi/twinair) nebo yaris 1.33 se dostanou spotřebou i o 1,5 l/100 nad golf. Speciálně u toho twinairu (v 500) však sami píší, že stisknutím tlačítka ECO klesne spotřeba 1l. Takže tento test spíše než, jak dokáže být auto úsporné vypovídá o efektivitě práce motoru v takřka maximální zátěži, případně jeho sladění s převodovkou pro rychlou jízdu.
Co jsem tak cvicne kliknul cca 40ks benzin, turbobenzin, nafta, tak 5ks atmobenzinu byly pod udajem vyrobce, 1 na udaji, zbytek okolo 0,3-0,4l nad udajem vyrobce, turbonafty cca 0,5l nad udajem vyrobce, turbobenziny vetsinou 0,4-0,7l nad udajem vyrobce. Jediny turbobenzin ktery byl na udaji vyrobce byl 1,6ECB Focus.
No jo, ale než se auto dá na tu testovací stolici, tak se musí změřit jízdní odpory auta. A podle naměřených jízdních odporů se pak nastaví ty válce, které při laboratnoním měření auto roztáčí.
Takže "podvody" se můžou dělat už při tom měření jízdních odporů - zvolí se co nejhladší povrch, dají se tam spešl pneumatiky, zalepí se spáry atd atd.
V manuálu máš určitě napsané, že v extrémních situacích může být okamžitá spotřeba měřená palubním počítačem velmi nepřesná. To typicky zahrnuje volnoběh a rozjezd. Odchylka průměrné spotřeby je pak akumulací těchto dílčích odchylek. Plus nějaká nepřesnost měření, která je tam i za normálních okolností.
To že metodika měření spotřeby neodráží realitu? To však nebude žádná metodika odrážet, každý má jiný jízdní styl. Vadí tedy, že neodráží realitu? Ne. Pro mě to byla prostě jen informace a mohli jste si jednotlivé vozy porovnat napříč třídou.
Chyba nastala, když se EU rozhodla, že danou metodiku použije za měřítko hodnoceni ke stanovení pokut za překročení! Stanový se spotřeba v litrech/gramy CO2 na km, za každý překročený gram pak automobilka vysolí skoto 100 euro...
Vůbec se automobilkám nedivím, že tak postupují. Snižují se jim marže. Kdo tp ve výsledku zaplatí? No přece zákazník. Takže vadí tady ještě někomu, že automobilky "podvádí", mě tedy ne.
Sice v EUDC cyklu dosáhne auto 120 km/h, ale tou rychlostí jede 10 vteřin ze 400 a jak říkáš, zrychluje se velmi pozvolnu (čehož zneužívají řídící jednotky, které dokáží testovací cyklus rozpoznat).
Testovací stolice simuluje odpory podle tabulky, kterou dostane. Díky tomu mohou na stolici dát třeba jen sedan a změřit hodnoty i pro kombi, kupé, nebo kabriolet stejného modelu. Jen vymění tabulku s odpory.
Nie je to jedno. Asi nie si podnikateľ, že, ani nepozžívaš súkromné auto na služobné účely. Ak si vyúčtovávaš náklady na palivo, ideš podľa údajov v TP a nikoho nezaujíma, že reálne jazdíš za viac, môžeš si nárokovať iba tabuľkovú spotrebu. Teda de facto ten rozdiel medzi TP a realitou doplácaš z vlastného.
Na polygonu se typicky získávají pouze kalibrační data. Protože test přímo na trati je těžko opakovatelný, navíc musíš mít předepsanou teplotu a musí být bezvětří, to není každý den.
To by se nedoplatili a auta by museli podražit. Copak lze ignorovat pokutu ve výši 95 Eur za každý nadlimitní gram CO2? Jeden litr spotřeby benzinu znamená 24 gramů CO2, dva litry už 48. A o takové číslo vám před normou kombinace downsizingu, start-stopu a elektrického posilovače spotřebu klidně sníží, i když v reálu na tom řidič v lepším případě bude stejně jako dříve. 48 gramů násobeno 95 už dává dohromady tučných 4 560 Eur, tedy bezmála 120 tisíc korun. Za takovou úsporu už se vyplatí "zprasit" nejedno auto
Palubní jednotka počítá spotřebu z palivových map řídící jednotky a údajů o jízdě. Čili sečte kolikrát a kolik měly vstřikovače stříknout palivo do motoru.....
Súhlas, Octavie TDI sa predávali, i keď mali udávanú spotrebu 5,1l na sto. Jednoducho sa z praxe vedelo, že sa s tým pod 5 dá jazdiť bez problémov. Teraz má TDI udávaných trebárs 4,4l a reálne sa priemerka pod 5 nedostane. Zákazníci nie sú až takí idioti, aby verili úplne všetkému. :-!
Měření spotřeby je součástí homologace. NEDC udržuje pracovní skupina WP.29 UNECE, stejně jako další předpisy pro homologaci vozidel. Je předepsaná nějaká teplota, bezvětří, rovná silnice, jinak jsou celkem liberální. A při vlastním měření jsou odpory simulovány. Test se provádí bez jakéhokoli příslušenství (klimatizace, světla, vyhřívání).
Slabina je prostě v metodice. A ví se to. Do konce příštího roku má být hotová WLTP, kterou bude používat prakticky celý svět.
Podle evropského projektu ARTEMIS Euro5 dieselové motory nesplňují v běžném provozu ani Euro1. Kdo nevidí souvislost, emise se měří v NEDC a spotřeba se přepočítává z emisí, pokud si dobře pamatuji.
Některé automobilky nepoužívají stolici ale třeba polygon s testovací trasou, simulující tuto zkoušku. Tam čistě teoreticky může mít přelepování spár okrajový vliv.
Solidní automobilka udává v technických údajích o vozidle, jak probíhá měření. Třeba takto, cituji:
"Spotřeba paliva uvedená v tabulce odpovídá hodnotám, které jsou certifikované Evropskou Unií a jsou v souladu s evropskými předpisy vztahujícími se na všechny výrobce osobních automobilů prodávaných v Evropě.
Uvedené hodnoty Vám umožní porovnat vozidla a pomohou Vám s výběrem.
• Spotřeba ve městě je získána testováním vozidla na 4km dlouhé trase vedoucí centrem města.
• Mimoměstské spotřeby bylo dosaženo v testu na 7km dlouhé trati mimo městskou aglomeraci.
• Kombinovaná spotřeba odpovídá kombinaci spotřeby ve městě a mimo město, tedy na kombinované 11km dlouhé trati.
Výše zmíněné hodnoty jsou získány za přísných zkušebních podmínek (konstantní teplota, hmotnost i vlastnosti zkušební stanice, atd.)
a profil testovacího řidiče odpovídá klidné jízdě. Zhoršené povětrnostní podmínky, náklad a zatížení vozidla, tlak v pneumatikách, přítomnost střešního nosiče
(i nenaloženého), používání klimatizace, vytápění nebo technický stav vozidla, to vše může vést k rozdílné spotřebě oproti uvedeným hodnotám."
Palubní jednotka nedokáže příliš přesně určit spotřebu, když stojíš a při rozjezdech. Pokud jezdíš víc ve městě, případně pokud potkáš nějakou zácpu, údaje palubního počítače to zkreslí. Vždy je to čidly a programem, ale obecně jsou tyto režimy nejhůře měřitelné a nejvíce zkreslují reálnou spotřebu.
Na spritmonitoru muzou psat co chtej, kdyz nejezdis stejne a stejny podil mesta a mimomesta je to o nicem. Zacni tankovat, sbirat doklad s litry, psat km a sam si over kolik ti podmeruje tachac. Ja mam overeno podmerovani cca 0,3l a vic me nezajima, scitat umim ;-) Nemam problem jezdit na spotrebu dle TP.
Ja porovnávam spotrebu áut podľa údajov, ktoré im v reálnych podmienkach nameral ADAC. Ich metodika je veľmi dôkladná a dôveryhodná, nič lepšie som nenašiel:
Já třeba mám v papírech napsanou kombinovanou spotřebu 8,8 a palubní počítač dlouhodobě píše 8,9 takže by si člověk řekl že to odpovídá. Ale spritmonitor, kterému věřím mnohem víc, mí píše 9,3. Je to o půl litru, takže to je nějakých 6 procent odchylka, ale i tak by mě teda zajímalo, na základě čeho si to palubní jednotka vymýšlí.
Metodika měření vypadá takto:
Měření probíhá v laboratoři při teplotě 20-30°C. Auto je připoutané na testovací stolici a test probíhá na čerstvě nastartovaném (tedy nezahřátém) motoru. Městský cyklus sestává ze čtyř opakujících se schémat, ve kterých se auto vždy třikrát rozjede (na 15, 30 a 50 km/h) a zastaví. Celkem takto urazí 4 km. Mimoměstský režim následuje vzápětí po městském. Přibližně polovinu času jede vůz plynulou rychlostí, jinak brzdní, nebo zrychluje. Maximální rychlost je 120 km/h, průměrná 63 km/h a auto ujede 7 km. Nejdůležitější ovšem je, že veškeré zrychlování se děje velmi zvolna plynule – tak, jak to v běžném provozu není z důvodu jeho plynulosti možné.
Na oficiálních stránkách o normovaném měření se výslovně uvádí, že testy slouží výhradně ke vzájemnému porovnání jednotlivých vozů a nemohou se shodovat s výsledky dosaženými v reálném provozu.
Z uvedeného je zřejmé, že pisatelé článků vůbec netuší, jak se to provádí.
A přelepovat spáry na stolici asi moc nepomůže... :-):no:
Nehraje se jen na spotřebu, to každej ví, že za to, co napíší se jezdit nedá, o tom se tu nemusí diskutovat. Ale jedná se o emisní limity a v tom případě automobilky chápu, protože to co vymýšlí v Bruselu nás směřuje k tomu, že dostáváme horší, méně účinné, méně spolehlivé, méně trvanlivé produkty výměnou za debilní nálepku ECO. Tím nenarážím jen na měření spotřeby, ale třeba pseudoklasifikaci pneu, která mi říká, že možná ušetřím deci na sto km, výměnou za to, že se s pneu budu bát jezdit. Výrobce pak, aby si nemusel na zimní pneu nalepit třídu E pro hluk udělá třeba to, že o 1.5 mm sníží základní vzorek, a tím se dostane do jiné třídy. A my jako zákazníci koupíme pneu o pár tisíc km dřív... S*re nám na hlavu to naše sqelé EU... A upřímně, výrobcům to vyhovuje...
To sice ano, ale zakaznik nie je nikdy na prvom mieste, auta sa kupovali aj ked boli udavane spotreby 7l na 100km a v podstate sa v praxi vela nezmenilo, iba na papieri.
Automobilky to robia kvoli pokutam za vyssie emisie, ktore zaviedla EU a nie kvoli zakaznikom ako si ty naivne myslis...
Američtí zákazníci si nenechají s-át na hlavu a to jsou ceny za palivo v USA někde jinde. Bohužel mi evropané pokrčíme rameny a zvykneme si. Reálné spotřeby určitě dosahují testovací řidiči, které si najímají automobilky před uvedením každého modelu.
Simulují všechny jízdní režimy a průměrnou spotřebu také sledují a sdělují.