Autor článku zmínil elektřinu z hydroelektráren, ale úplně zapomněl zmínit, že tento rozhazovačný luxus si Norsko může dovolit pouze díky obrovské těžbě ropy ..........
V tom případě také určitě víš, že zisky z těžby si z velké části šetří do budoucna (investují je do pozemků, nemovitostí a akcií po světě). Doma utrácí nějaká 4% ročně, pokud vím (ona by je položila inflace, kdyby se snažili ty stovky miliard euro utratit doma v nějakém rychlém tempu).
O těch 4% bych si velice dovolil pochybovat. Na podporu elektromobilů utrácí Norsko obrovské zdroje, a pokud nejsou z ropy a plynu tak mi laskavě sděl, kde je Norové berou, když kromě rybolovu nic kloudného nedělají a nic nevyrábějí, když tedy nepočítám potraviny obsahující deklarovaně hovězí maso, ve skutečnosti paki koninu.
Letos myslím chtějí utratit 2,5% (4% jsou strop, který se rozhodli nepřekračovat). A to by mělo být pořád méně, než jim jejich investice vynáší jako takové. I tak se bavíme o miliardách euro. Moje znalosti jsou jen povrchní, takže mi možná něco uniká.
Moje znalosti jsou v téhle oblasti taky povrchní a i po několika letech života ve Švédsku mi uniká kouzlo místní ekonomiky, ale máš pravdu s tím šetřením norských petrodolarů :yes:
Nejden jen o ropu, ale taky o vysoukou míru přerozdělování na severu evropy obecně. U nás by každý nadával na zlodějský stát a EU, ale obyvatelé tamních zemí ví že za to něco dostávájí zpátky a obecně je kvalita života v těchto zemích nejvyšší na světě. ( a lidé tam pochopitelně nadávají taky, žádný strach ;-)
Pripadá mi to ako za komunizmu, keď mali výhody len tí čo boli v strane a ostatní boli znevýhodňovaní. Je to v podstate to isté, ako keby štát podporoval trerbárs VW.
Určite treba chrániť prírodu, ale tadiaľto cesta nevedie.
Ekonomika funguje v Norsku tak bezvadně, že je tam všechno, ale úplně všechno bezkonkurenčně nejdražší v Evropě.
A ve státě, kde je vše svázáno a totálně zregulováno, jsou svobodní .............. asi jako my v 80 letech kdy se vyráželo na chaty a chalupy, Norové vyrážejí ke fjordům na ryby, asi tak jsou svobodní ............
Skandinávci obecně mají,jak znamo,blízko k přírodě a k fjordum jezdí,protože chtějí.Ostatně zkus to taky,stojí to za to :-) Jinak pochopitelně jezdí po světe dle libosti. Ze by vysoké ceny byly odrazem špatné ekonomiky je odvážná myšlenka :-) To je pak asi mnohem lip třeba v Bulharsku,tam je fakt mnohem levněji...Ceny sou sice vysoký,ale platy ještě vyšší. Jinak i mě přijde tamni regulace trhu nepříjemne velka.
Ešte by som k tým výhodám pre majiteľov elektromobilov doplnil trajekty zadarmo. Pri prekonávaní početných fjordov je to nemalá úspora.
Mne sa páči koľko malých elektromobilov tam jazdí v mestách. Väčšinou teda len v centre a majiteľmi sú často dôchodcovia. A veru že v tom nevidím žiadne znevýhodňovanie. Nikto ťa nenúti si kúpiť elektromobil, ale keď už musíš jazdiť v centre, tak prečo nie ekologicky a s výhodami?
Na druhej strane takým pomysleným protipólom je nórsky vidiek plný odstavených vrakov. Neviem či majú nejakú drahú likvidáciu, ale pri viacerých domoch sa nájde na záhrade (niekedy aj v lese) auto, ktorého osud ostáva už len na matke prírode.
takže pre porovnanie nórske
mesto: [odkaz]
a vidiek: [odkaz]
Finové testovali neupravený Leaf a při -15 ujeli 59 km (ve městě). Nissan sliboval, že před náběhem výroby v Evropě na tom zapracuje a pokud vím, tak se tak stalo. Klíčové je rozhodně mít předvytopené auto, což tu není nový koncept (elektrické topení napájené ze zásuvky mají i konvenční auta, aby v zimě vůbec nastartovala).
Používají je i v USA a Kanadě. I kdyby auto nastartovalo (což při -20 zase takový problém nebude), dělat to každý den životnosti neprospěje. Auto topí dřív, má nižší emise. My používáme nezávislá topení na fosilní paliva, oni používají elektrická a mají zásuvky na parkovištích.
to vyloženě není el.topení,ale el.vyhřívání bloku.Nechápu proč teda alespoň neudělají CNG topení nebo něco podobného,protože el.vytápění to je totální ztráta energie
takže ty chudší kteří nemají na elektromobil, ale měli by třeba na klasické nové auto za 200 tisíc pořádně zdaní a těm bohatším ty peníze nacpou na dotacích. Super nápad. Taky by měli říct, jak získávají svoje ekologické palivo E85. Nechávají si suroviny vozit z jižní ameriky v lodích, které za tu plavbu spotřebují víc nafty nejhorší kvality, než se potom vyrobí z jejich nákladu biolihu. Jsou to ty nejhorší lodní vraky, za kterými se táhne mořem desítky metrů široká čára oleje a do některých přístavů mají zákaz, protože jejich plavba je jedna velká ekologická katastrofa. Palmový olej se v jižní americe produkuje na místech, kde dřív rostly deštné pralesy, ale kvůli poptávce z Evropy po biopalivech je vypálili. A musí vypalovat pořád další, protože zdejší půda při intenzivním pěstování olejných palem rychle pozbyde živin.
Takže "ekologické" nápady severských států a potažmo celé EU budou mít za následek totální devastaci deštných pralesů a taky hladomor v chudších zemích. Bravo, jen tak dál.
Clovek se dozvi ruzne zajimavosti, treba ze v Cine funguje mnoho elektraren na uhli. No neeee. Elektromobily podporuji jen Norove, nikdo jinej. Mozna Francouzi a Estonci. A California. Vsichni ostatni znaji pravdu. Davam elektromobilum rok, maximalne dva.