Norsko je rájem elektromobilů. Za jakou cenu?

Elektrická auta jsou na norském trhu velice populární. Výrobci elektromobilů by byli rádi, kdyby se příkladem Norska inspirovaly i další státy. Odborníci ale upozorňují na to, že tato severská země je natolik specifická, že ji mnoho jiných zemí následovat nemůže.
Obliba elektromobilů v Norsku je už dána jejich cenou. Na auta se spalovacím motorem jsou uloženy vysoké daně, zatímco elektromobily jsou levnější díky státní dotaci. To znamená, že je zde elektrický Nissan Leaf v přepočtu jen o 9.200 korun dražší než Volkswagen Golf s benzinovým 1,2 TSI (63 kW).
Vedle toho mají majitelé elektromobilů mnohé výhody. V Oslu nemusí platit mýtné, mohou zde bezplatně parkovat a mohou využívat jízdní pruhy určené pro autobusy.
Norsko si navíc i v době ekonomické krize mohlo dovolit vedle státních dotací také investice do infrastruktury dobíjecích stanic. Jen v Oslu je nyní 446 parkovacích míst s bezplatnými dobíjecími stanicemi, plány vedení města počítají s výstavbou dalších 800 takových míst v následujících čtyřech letech.
Režim pobídek skončí nejdříve v roce 2017, kdy bude přezkoumán. „Je to způsob, jak šířit myšlenky, navíc tvoří zájem mezi automobilovými společnostmi,“ říká na adresu dotací norský ministr životního prostředí Baard Vegar Solhjell.
O elektromobilech se často říká, že ve skutečnosti nejsou ekologické, protože jejich energie pochází z elektráren znečišťujících ovzduší. Tato kritika v Norsku neplatí, takřka 100 procent zdejší elektrické energie totiž pochází z hydroelektráren. I to ukazuje, že Norsko jiné státy moc následovat nemohou, vždyť například v Číně je mnoho elektráren uhelných. Elektromobily tak v nejlidnatější zemi světa k čistotě ovzduší nepřispívají.
Úspěch aut s elektrickým motorem v Norsku se výrobcům sice líbí, tuší však, že v jiných státech tak úspěšné elektromobily nebudou. I kvůli nižšímu zájmu o tento druh vozů nyní automobilky spíše investují do vývoje plug-in hybridů.