Používají je i v USA a Kanadě. I kdyby auto nastartovalo (což při -20 zase takový problém nebude), dělat to každý den životnosti neprospěje. Auto topí dřív, má nižší emise. My používáme nezávislá topení na fosilní paliva, oni používají elektrická a mají zásuvky na parkovištích.
to vyloženě není el.topení,ale el.vyhřívání bloku.Nechápu proč teda alespoň neudělají CNG topení nebo něco podobného,protože el.vytápění to je totální ztráta energie
Skandinávci obecně mají,jak znamo,blízko k přírodě a k fjordum jezdí,protože chtějí.Ostatně zkus to taky,stojí to za to :-) Jinak pochopitelně jezdí po světe dle libosti. Ze by vysoké ceny byly odrazem špatné ekonomiky je odvážná myšlenka :-) To je pak asi mnohem lip třeba v Bulharsku,tam je fakt mnohem levněji...Ceny sou sice vysoký,ale platy ještě vyšší. Jinak i mě přijde tamni regulace trhu nepříjemne velka.
Finové testovali neupravený Leaf a při -15 ujeli 59 km (ve městě). Nissan sliboval, že před náběhem výroby v Evropě na tom zapracuje a pokud vím, tak se tak stalo. Klíčové je rozhodně mít předvytopené auto, což tu není nový koncept (elektrické topení napájené ze zásuvky mají i konvenční auta, aby v zimě vůbec nastartovala).
Clovek se dozvi ruzne zajimavosti, treba ze v Cine funguje mnoho elektraren na uhli. No neeee. Elektromobily podporuji jen Norove, nikdo jinej. Mozna Francouzi a Estonci. A California. Vsichni ostatni znaji pravdu. Davam elektromobilum rok, maximalne dva.
takže ty chudší kteří nemají na elektromobil, ale měli by třeba na klasické nové auto za 200 tisíc pořádně zdaní a těm bohatším ty peníze nacpou na dotacích. Super nápad. Taky by měli říct, jak získávají svoje ekologické palivo E85. Nechávají si suroviny vozit z jižní ameriky v lodích, které za tu plavbu spotřebují víc nafty nejhorší kvality, než se potom vyrobí z jejich nákladu biolihu. Jsou to ty nejhorší lodní vraky, za kterými se táhne mořem desítky metrů široká čára oleje a do některých přístavů mají zákaz, protože jejich plavba je jedna velká ekologická katastrofa. Palmový olej se v jižní americe produkuje na místech, kde dřív rostly deštné pralesy, ale kvůli poptávce z Evropy po biopalivech je vypálili. A musí vypalovat pořád další, protože zdejší půda při intenzivním pěstování olejných palem rychle pozbyde živin.
Takže "ekologické" nápady severských států a potažmo celé EU budou mít za následek totální devastaci deštných pralesů a taky hladomor v chudších zemích. Bravo, jen tak dál.
Ešte by som k tým výhodám pre majiteľov elektromobilov doplnil trajekty zadarmo. Pri prekonávaní početných fjordov je to nemalá úspora.
Mne sa páči koľko malých elektromobilov tam jazdí v mestách. Väčšinou teda len v centre a majiteľmi sú často dôchodcovia. A veru že v tom nevidím žiadne znevýhodňovanie. Nikto ťa nenúti si kúpiť elektromobil, ale keď už musíš jazdiť v centre, tak prečo nie ekologicky a s výhodami?
Na druhej strane takým pomysleným protipólom je nórsky vidiek plný odstavených vrakov. Neviem či majú nejakú drahú likvidáciu, ale pri viacerých domoch sa nájde na záhrade (niekedy aj v lese) auto, ktorého osud ostáva už len na matke prírode.
takže pre porovnanie nórske
mesto: [odkaz]
a vidiek: [odkaz]
Ekonomika funguje v Norsku tak bezvadně, že je tam všechno, ale úplně všechno bezkonkurenčně nejdražší v Evropě.
A ve státě, kde je vše svázáno a totálně zregulováno, jsou svobodní .............. asi jako my v 80 letech kdy se vyráželo na chaty a chalupy, Norové vyrážejí ke fjordům na ryby, asi tak jsou svobodní ............
Moje znalosti jsou v téhle oblasti taky povrchní a i po několika letech života ve Švédsku mi uniká kouzlo místní ekonomiky, ale máš pravdu s tím šetřením norských petrodolarů :yes:
Letos myslím chtějí utratit 2,5% (4% jsou strop, který se rozhodli nepřekračovat). A to by mělo být pořád méně, než jim jejich investice vynáší jako takové. I tak se bavíme o miliardách euro. Moje znalosti jsou jen povrchní, takže mi možná něco uniká.
Nejden jen o ropu, ale taky o vysoukou míru přerozdělování na severu evropy obecně. U nás by každý nadával na zlodějský stát a EU, ale obyvatelé tamních zemí ví že za to něco dostávájí zpátky a obecně je kvalita života v těchto zemích nejvyšší na světě. ( a lidé tam pochopitelně nadávají taky, žádný strach ;-)
O těch 4% bych si velice dovolil pochybovat. Na podporu elektromobilů utrácí Norsko obrovské zdroje, a pokud nejsou z ropy a plynu tak mi laskavě sděl, kde je Norové berou, když kromě rybolovu nic kloudného nedělají a nic nevyrábějí, když tedy nepočítám potraviny obsahující deklarovaně hovězí maso, ve skutečnosti paki koninu.
Pripadá mi to ako za komunizmu, keď mali výhody len tí čo boli v strane a ostatní boli znevýhodňovaní. Je to v podstate to isté, ako keby štát podporoval trerbárs VW.
Určite treba chrániť prírodu, ale tadiaľto cesta nevedie.
V tom případě také určitě víš, že zisky z těžby si z velké části šetří do budoucna (investují je do pozemků, nemovitostí a akcií po světě). Doma utrácí nějaká 4% ročně, pokud vím (ona by je položila inflace, kdyby se snažili ty stovky miliard euro utratit doma v nějakém rychlém tempu).
Autor článku zmínil elektřinu z hydroelektráren, ale úplně zapomněl zmínit, že tento rozhazovačný luxus si Norsko může dovolit pouze díky obrovské těžbě ropy ..........