FED ALPHA vyvinula společnost Ricardo v rámci programu Fuel Efficient Ground Vehicle Demonstrator (FED) zaměřeného na hospodárnost daného druhu vozidla.
uz vidim jak nejakej vybrzdovac typu trpise pribiha k mymu auto ze me z nej vytahne, ja bezvyznmne pootevru dveře a rukou nahmatam kver ve dveřích.
to by asi rychle zchladnul ...
a to si usoudil z obrazku? pac pokud by si mel moznost vedle toho stat, tak bys vedel ze to neni zadnej drobecek, svetla vejska je okolo 25cm, a najezdove uhly to ma docela slusne vzhledem k tomu ze to neni primarne terenak
sem zvedav co napises az zverejni videa kde to upaluje v terenu >:D
Nedaj sa vysmiat. V terene mam odjazdene toho dost a tento demonstrator je taky terenny uboziak. Oproti povodnemu HMMWV je to az trapne, ten mal svetlu vysku 46,2cm (konkretne M1165A1 General Purpose Vehicle, stvordverak s malou korbou) a najazdove uhly vpredu vzadu 48°/40°. A toto..... :no: Samozrejme, uspora paliva pri tom mnozstve aut obrovska, len kto to bude chodit vyprostovat? 8-s
mimochodem HMMWV ma predni az 73°a zadni az 42°a mene, u vetsiny aktivnich verzi je to jak pises do 48 na prdek a do 40 na zadek ;-) podle pouzitych nastaveb, pro tohohle krasavecka jsem delal par veci do prezentacniho PDFka a soucasti byla dokumentace na vsechny aktivni verze HMMWV ktere v te dobe 2011 americka armada pouzivala , takze nemam sebemensi problem si proste projit tech cca 2GB PDFek a zjistit si jakakoliv data k tem autinum a nemusim v terenu stravit ani jedinej metr >:D
takze proste prosimte hodnot schopnosti auta az podle toho jake opravdu jsou, a ne jen podle par fotek, tohle auto ma nejen ruzne vejsky podvozku, ale stejne jako HMMWV ruzne najezdove uhly podle verze/nastavby a bude mit i ruzne nastavby pro ruzne ucely, na fotkach vidis vpodstate verzi ktere by mela slouzit jen jako rychle zasahove vozidlo a vypada spis jako zavodak se snizenym podvozkem >:D
Samozrejme, ze z fotky. To je ten rozdiel, ja to odhadnem vdaka skusenostiam z praxe, ty z kompilovania prezentacneho PDF....
Konkretne prevedenie na foto moze byt skutocne zasahovka, ale max. pre spevnene komunikacie a lahsi teren. Maly predny najazdovy uhol, maly prechodovy uhol, nizka svetla vyska a odhadnutelne mizerne krizenie naprav su zarukou lahkeho uviaznutia uz pri prekonavani menej narocnych terennych prekazok. Vlastne nic prekvapujuce, z pohladu offroadoveho jazdenia je to bruchoplaz. Nehovoriac este o tom, ze ma oproti HMMWV o 2" vacsi priemer kolies....
Ak existuju prevedenia vhodnejsie do narocneho terenu, je to len logicke, toto konkretne je asi najma fuel saver.
Kedze sucasnym "typickym" bojiskom su podmienky Iraku, Afganistanu a pod., nie su ziadnou vynimkou aj tazsie prekonatelne tereny (pricom podklad moze byt kludne aj pevna skala). Jeden priklad za vsetky - zial nepamatam si to na 100%, takze to ber s rezervou - kde je vidiet opodstatnenost terennej koncepcie a la HMMWV je klip z prepadnutia ceskej patroly v Afg. Zial, nasiel som len osekanu verziu reportaze, kde nie je vidiet, ako museli v takom mensom wadi opustit a znicit uviaznuty HMMWV - [odkaz]
Kde este henten demonstrator, v tom konkretnom prevedeni ani omylom....
ja zadny schopnosti neodhadoval, zatim jsem auto videl pouze staticky a tak nemam duvod jeho terenni schopnosti hodnotit, a z prilozenych blueprintu pro prezentaci je jasne ze bude mit svetlou vejsu od 23 do 42cm a najezdove uhly ktere na blueprintu nejsou a odhadl jsem je pouze podle blueprintu k HMMWV budou velice podobne, s tim ze zadni ma fed alpha vetsi, zadna z dosavadnich planovanych nastaveb nema previs
Otázka je, jaké schopnosti reálně armáda potřebuje. Očividně jim to stačí. Nakonec to nemá být jediné čtyřkolové vozidlo ve službě. A o nájezdové úhly bych rozhodně strach neměl.
no v této kategorii vozidel o downsizing docela jde :-) H1 pokud vím měl vždycky osmiválce s objemem přes 6l, takže čtyřválec 4.5l je razantní skok dolu :-)
Myslíte že na spotřebě armádě nezáleží? Spotřeba paliva a zásobování hraje dost významnou roli - viz. např. bitva v Ardenách 1944, kdy Tigerům došlo šťáva.
Pokud bude armáda schopná snížit spotřebu, vydrží jí strategické zásoby v případě konfliktu o něco déle (pokud je ubrání a bude schopná použít), popř. odlehčí zásobování.
Stejně tak hluk - pokud uslyšíte kolonu na 20km, tak moment překvapení je ten tam ;-)
? A co si myslíš, že v těch autech mají? Křečky? :-) Viděl jsi někdy (dvou)proudový motor? A víš, jakou mají spolehlivost? Problém turbín a kompresorů je hlavně tlak na cenu a armáda ve vojenských specifikacích platí úplně jiné peníze než běžný člověk.
i v civilnim svete by takovej motor byl asi co se vydrz tyce docela na spici, staci se podivat na obsah/vykon, tyhle motory budou pocitam delane prave nato aby vydrzeli, stejne jako treba u nakladaku
Zásobování je v armádě velký problém. Víš vůbec, kolik stojí litr paliva v bojové zóně? Vezmu Američany, při nákupní ceně pod 3 dolary za galon je za ideálních podmínek vyjde galon na 13-15 dolarů (tedy pozemní zásobování v době míru). Při taktickém zásobování v boji však může galon stát od 100 do 600 dolarů. To máš až nějakých 160 dolarů za litr.
Přitom například jen mariňáci v Afganistanu spotřebují 800 tisíc galonů za den. A celá jejich operace v Afganistanu 300 tisíc barelů za den (barel má asi 160 litrů). A to tu platí ještě další nestandardní náklady, takže ceny se pohybují hodně vysoko (mluvilo se o 400 dolarech, ale reálně to bude asi méně, i když po tom průseru s Pákistánem těžko říct). Umíš si tedy představit, co to je úspora 30% nákladů na palivo? Nemluvě o tom, že nízká spotřeba nikdy není mínus, je to taktická výhoda.
je jasné, že toto vozidlo je mnohem modernější a pro vojáky uvnitř bezpečnější než starý Humvee. Je to taková pojízdná pevnost. Zkosené pancéřování ochrání proti minám, silná neprůstřelná skla a pancéřové dveře ochrání proti lehkým zbraním. Nižší světlost není na škodu. Pro prašné cesty úplně stačí. K tomu mám pocit, že podvozek je na vzduchových tlumičích, takže bude jeho výška regulovatelná.
Jedinou nevýhodou asi bude velmi malá odolnost proti zápalným lahvím - motorový prostor je nedostatečně chráněn. Ve spojení s citlivou elektronikou motoru bez které je vozidlo imobilní to může být Achillova pata. Klasické jednoduché diesely pouze s mechanickými čerpadly jsou podstatně odolnější, prakticky nezničitelné a dokud funguje dodávka paliva, vozidlo je mobilní. Taky není jasné, jestli má vozidlo automatické dohušťování pneu nebo nějaký runflat, který ho dokáže nahradit.