:-) lepší je toto : vrchol turbo éry 900k a maximálka v Silverstone 350 km/h [odkaz] tady je Ayrton v Monacu tak je maximálka jinde. :-! A hlavně piloti byli daleko víc vyrovnaní a podíl na výsledku měli v řádech 20-25 % oproti současným tak 5 %.
ale jo pochopil, jako divak F1 který si občas zajde i realne na zavody nechci videt jak se na trati nahani v F1, 2 valec s 12 valcem, to si muzu skouknout v jinych sériích kde z nedostatku aut v jedne tride proste po trati krouzi třeba 2-3 ruzne serie/kategorie aut, tam zato zaplatim par set, ale v F1 par tisic ;-)
a co si budem namlouvat, tohle by nechteli ani sami staje v F1, piloti by se jim hledali strasne, protože novacci se uci na sériích kde jsou většinou auta naprosto schodna (nižší formulove serie) a najednou by sedli do neceho, co je naprosto mimo, nehlede na prechod jezdci mezi teamy, hele u X si mel k dispozici elektromobil s jadernym pohonem, ale u nas mame 2 valec na temnou hmotu, tak se s tim koukej naucit >:D
XXX válců a XXX objemu tam nikdo necpe. Ale nechme tu možnost. Vždyť když uděláš takový megamotor, tak bude zase těžký a bude moc žrát, takže budeš pořád tankovat a nebo jezdit s cisternou a sežereš dřív gumy.
Vyhraje ten, kdo si z těch všech možností vybere, udělá a zmanageruje tu nejlepší variantu. Čím méně omezení, tím širší paleta možností z čeho vybírat.
nekteri tu pisi o vykladni skrini motorsportu, a pak by tam nasadili motory co maj XXX valcu a XXX objemu, udelat vykonnej 12 valec o obsahu 6 litru není az tak slozite, ale udelat 1.6ku 6 valec o stejnem vykonu da asi zabrat krapet vic, tak co je pak vystavnejsim kusem techniky?
a to patrim mezi lidi co domu turbo nechtej a pod 6 valcu je to vhodne tak do zahradního trakturku, takze velke atmosfery maj ume vždy prednost, ale ja F1 neridim, ja se nani divam :-)
nejvetsi vykon cca 12,5-13:1, nad 14,7:1 uz zacina byt smes chuda, tj setri se palivo a je hure zapalitelna. U chude vzrusta teplota horeni a hrozi propaleni pistu.
Pořád jde o to udělat nejlepší auto dle zadaných parametrů. Je to podle mě pro konstruktéry náročnější, než kdyby měli volné ruce. I na tom, že někdo s gumami umí zacházet lépe a někdo hůře je vidět, že existují různá řešení. Někdo udělal auto, které umí lépe šetřit, někdo upřednostnil třeba rychlost. Ve výsledku pak vidíš, kdo to konstrukčně zvládl lépe. Také kvalita pilotů hraje mnohem větší roli než dřív. Moc nechápu ten stesk po starších motorech. Ale to se asi děje vždy, když přijde nějaké změna. F1 snad není jen o tom, jak motor řve. To tě baví pár minut a pak odejdeš nebo přepneš. Pokud ti jde jen o to.
finance na F1 jsou v pravidlech omezeny, teamy mají dokonce i limity na lidi, nebo musí mit každý rok ve vyvojovem centru monopostu určitou dobu pauzu a nikdo tam nesmí pracovat
v době neomezenych rozpoctu kralovali vpodstate jen 3 teamy ;-) a to nehovoric otom, ze při neexistenci pravidel, by teamy bez vlastnich motoru a převodovek nemeli sanci naprosto zadnou, ty motory a převodovky jim dodavaj totiž teamy co jsou většinou na spici a mají finance na vyvoj těchto dvou důležitých soucasti vozu, opravdu si někdo mysli ze by jim i pak dodavali ty motory konkurenceschopne?
byl jsi nekdy realne na závodech F1? pravdepodobne ne co, tam jde o 3 denní akci kde ti predvedou několik serii zavodu, a F1 jako spicka techniky je jakymsi finalem, rozmanitých serii si divak tedy uzije dost před samotnym finále, a me osobne by teda nebavilo fandit v zavode kde by proti sobe stali rozdilna monstra, za takovou frasku bych jim teda urcite nezaplatil, pac takove frasky muzu sledovat v TV :-!
zvýšit výkon můžeš přidáním paliva a současně vzduchu. Ideální směs má poměr tuším 15:1 (vzduch/palivo). Tím, že tam narveš víc vzduchu bez možnosti zvýšit množství paliva nic nezískáš.
Nemyslím, že by to skončilo tak jak popisuješ. I dnes jsou týmy, které investují mnohem víc prostředků a také proto hrají první ligu, jsou nositeli pokroku a inovací a jedou na špici. Ve středu pole jede druhá liga a na konci jsou outsideři.
Tak to bylo vždycky a i třeba v té době volné formule 1934-1937 kdy řádily Mercedesy a Auto-Uniony a pak teprve zbytek světa.
Na závěr mi prosím sděl, co dnes tedy chtěj za úplně jiný věci ty "divácký ovce motorsportu". Také by mě zajímalo, čemu ty říkáš retro dovádění 80 let. Auta měla přes 900 koní. (např. v roce 1985 Ferrari 156/85 tipo 031/2 V6 turbo 912 koní z 1500ccm)
Ano, ale dnes je daleko větší důraz kladen gumám a strategii, než na to, jestli je lepší mít vpředu jednu nebo dvě nápravy. ;-):-) A to mně a gilovi54 šlo.
No částečně máš pravdu, na druhou stranu, oni už do toho prachy rvou, právě proto, že musí vymýšlet různý obezličky na pravdila.
Tak to nemyslím, naopak, proč jsou populární takový ty pseudoakce ala Ken Block? Protože je to větší pr... Absencí různých omezení by byla formule určitě zajímavější. Nebo mi tedy řekni, co chce "divácká ovce motorsportu"?
Tlak je to první co bude určitě s limitem. Ale i kdyby ne, tak jsi si odpověděl trochu sám a ani moc strojaře k tomu nepotřebuješ. Stačí obyč. selský rozum. Čím vyšší tlak, tak tím větší objem vzduchu na jeden pracovní cyklus válce a aby byly zachovány poměry vzduch x palivo, tak tím víc paliva. Průběhy tzv. mapy lze v jistých mezích v dnešní elektronické době nastavovat prakticky kdykoliv knoflíkem na volantu. Samozřejmě s vlivem na spotřebu.
600 koní mi přijde docela málo, očekával bych 800+
Vzhledem k omezené spotřebě mi přijde jako jediná technická možnost co nejvyšší plnící tlak, ale to by nám k tomu musel říct více spíš nějaký strojař motorář, asi to nebude tak jednoduchý a jednoznačný, určite je zapotřebí tako dobrý průběh výkonu/točivého momentu... :-)
no jasne ze jo, nebejt nejaka omezujici pravidla, tak ty největší teamy dotoha nalijou mnohem vetsi prachy, takze ty mensi by nemeli zadnou sanci, a během par let by i ty velke teamy zjistili ze se jim nevyplati tam ty prachy lejt
divacky ovce motorsportu chtej dnes uplne jiné věci nez je nejaky retro dovadeni ala 80 leta
V F1 je to pořád stejné. Vždy jde "jen" o to postavit auto, které bude v cíli první. Nikdy v historii to nešlo bez gum, strategií, paliva,........ Nikdy nešlo o to, kdo bude mít větší maximálku nebo nejrychlejší kolo. Dnešní řeči o tom, že je vše jen o gumách a strategii nechápu. Lidé se dnes dle mého vkusu moc dívají do zidealizované minulosti a na všechno nadávají.
Přesně tak. Mě by tankování nechybělo, myslím, že z hlediska bezpečnosti je to plus, ale zase je to občas legrace, když někdo odjede s hadicí a mechanikem... Jinak také nevidím důvod, proč zasahovat do konstrukčních záležitostí, když někdo postaví úsporný pomalejší auto, tak ušetří na hmotnosti, jinej zase bude mít výkon ale potáhne větší nádrž, atd. Zkrátka se shodnem. :yes::-)
Mám prakticky stejný názor. Nej formule má být ( a v minulosti i byla ) co nejméně omezována. Jako třeba za dob 1934-1937 kdy byl limit snad jen hmotnost a minimální šířka karoserie. A třeba se po... . Chceš osmilitr dej si ho tam. Nebo 6 kol? Klidně. Pohon na všechna kola? Proč ne. Gumy? Jaký chceš. Máš takové, že vydrží celý závod? Jeď si na nich. Chceš tankovat tankuj. Nechceš nemusíš. Turbo jaký a kolik chceš bez omezení tlaku. Elektroniku jakou chceš, křídlama si hejbej jak chceš. Projedeš první cílem tak jsi vyhrál.
Takže hmotnost nějaký ten rozměr a čau. Snad bych akceptoval ještě jistá bezpečnostní pravidla. Ta, snad jako jediná, lze v pohledu kontinuálního vývoje jednoznačně hodnotit kladně.
Ostatní srovnají krok a postaví ekvivalentní motory, takže to opět bude o strategii a gumách. Já myslím, že obecně je ten problém v regulaci všeho, nejen v F1, ale i v GT sériích. Pro mě je motorsport zajímavý tím, že spouju bojují i různé koncepce vozů, pokud to bude jen o řidičském umění, tak to se můžu dívat na koně Proto bych raději viděl jen jednoduché limity, jako hmotnost a množství paliva. Limitovat vývoj s ohledem to, že to stojí hodně peněz, je podle mě superblbost. Vždy bude někdo, kdo do toho nasype víc peněz, než ten druhý. Zronva tak ta záplava předpisů o aerodynamických prvcích atd., to ani běžný divák/fanoušek nemá možnost znát, nebo se s tím pořád obeznamovat. Prostě když si RB vymyslí pružný křídlo, tak ať. Ať si ostatní lámou hlavu, nebo si postaví silnější auto. O tom by to mělo být.
Zatím to je ještě v akceptovatelných mezích, a to jen díky opakování minulosti, ale děsím se dne kdy "vyjedou" Eklhaftstoneho komůrkové tříválcové biturbo diesel-hybridy.