Renault Energy F1-2014: Nový turbomotor pro Formuli 1
Trošku netradičně na Paris Air Show v Le Bourget představil Renault svůj motor pro příští sezonu Formule 1. Možná tím chtěl naznačit, že šasi s tímto agregátem budou po trati doslova létat... Z pohledu běžného motoristy asi nejvíce osloví samotné označení šestiválce, namísto nicneříkajících alfanumerických kódů vybral pojmenování - Energy F1-2014.
Jak nejspíš víte, jméno Energy používá fracouzská automobilka u svých nejnovějších přeplňovaných benzinových i dieselových motorů, používaných v běžné produkci, takže jde zcela jistě o dobrý marketingový tah.
A co je vlastně pro sezonu 2014 nového? Formule 1 přechází z atmosférických V8 o objemu 2,4 l na turbodymchadlem přeplňované přímovstřikové V6 o objemu 1,6 l, vybavených systémem rekuperace kinetické energie. FIA chce od roku 2014 klást i v F1 velký důraz na ekonomiku provozu, takže mají automobilky nakázáno, jakou maximální spotřebu mohou monoposty mít a na významu tak nabírá hybridní nebo chcete-li ERS (Energy Recovery Systems) část systému.
Zatímco dosud mohl mít elektromotor výkon maximálně 60 kW, nyní je to 120 kW, přičemž maximální otáčky setrvačníku jsou omezeny na 50.000/min. Pokud jde o šestiválec samotný, výkonem se pochopitelně Francouzi nechlubí, nicméně se hovoří o přibližně 600 koních (cca 440 kW) a ví se, že má maximální otáčky 15.000/min (dosud 18.000) a smí spálit maximálně 100 kg paliva za hodinu, což podle Renaultu znamená snížení spotřeby o 40%! Současně si formule musí vystačit se 100 kg paliva na závod. Turbodmychadlo nemá omezený maximální plnící tlak, ale vzhledem k omezenému množství průtoku paliva se očekává víceméně jednotný tlak 3,5 baru.
Přeplňované motory byly ve Formuli 1 v minulosti vcelku běžnou záležitostí, pravidla připouštěla jejich existenci už od předválečné éry, nicméně v posledních letech jsme se setkávali výhradně s atmosférickými motory, turba byla po éře 1500koňových monster z poloviny 80. let v nemilosti už od roku 1989. Ovšem i v éře atmosfér se průběžně downsizovalo i bez přeplňování - z objemu 3,5 l, přes třílitry až po současné 2,4 l a z V12, přes V10 až po V8.