Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Energy F1-2014: Nový turbomotor pro Formuli 1

Michal Fokt
Diskuze (34)
Renault oficiálně představuje motor V6 1,6 l s elektromototorem, určený pro příští sezonu Formule 1. Všimli jste si jeho označení?

Trošku netradičně na Paris Air Show v Le Bourget představil Renault svůj motor pro příští sezonu Formule 1. Možná tím chtěl naznačit, že šasi s tímto agregátem budou po trati doslova létat... Z pohledu běžného motoristy asi nejvíce osloví samotné označení šestiválce, namísto nicneříkajících alfanumerických kódů vybral pojmenování - Energy F1-2014.

Jak nejspíš víte, jméno Energy používá fracouzská automobilka u svých nejnovějších přeplňovaných benzinových i dieselových motorů, používaných v běžné produkci, takže jde zcela jistě o dobrý marketingový tah.

A co je vlastně pro sezonu 2014 nového? Formule 1 přechází z atmosférických V8 o objemu 2,4 l na turbodymchadlem přeplňované přímovstřikové V6 o objemu 1,6 l, vybavených systémem rekuperace kinetické energie. FIA chce od roku 2014 klást i v F1 velký důraz na ekonomiku provozu, takže mají automobilky nakázáno, jakou maximální spotřebu mohou monoposty mít a na významu tak nabírá hybridní nebo chcete-li ERS (Energy Recovery Systems) část systému.

Zatímco dosud mohl mít elektromotor výkon maximálně 60 kW, nyní je to 120 kW, přičemž maximální otáčky setrvačníku jsou omezeny na 50.000/min. Pokud jde o šestiválec samotný, výkonem se pochopitelně Francouzi nechlubí, nicméně se hovoří o přibližně 600 koních (cca 440 kW) a ví se, že má maximální otáčky 15.000/min (dosud 18.000) a smí spálit maximálně 100 kg paliva za hodinu, což podle Renaultu znamená snížení spotřeby o 40%! Současně si formule musí vystačit se 100 kg paliva na závod. Turbodmychadlo nemá omezený maximální plnící tlak, ale vzhledem k omezenému množství průtoku paliva se očekává víceméně jednotný tlak 3,5 baru.

Přeplňované motory byly ve Formuli 1 v minulosti vcelku běžnou záležitostí, pravidla připouštěla jejich existenci už od předválečné éry, nicméně v posledních letech jsme se setkávali výhradně s atmosférickými motory, turba byla po éře 1500koňových monster z poloviny 80. let v nemilosti už od roku 1989. Ovšem i v éře atmosfér se průběžně downsizovalo i bez přeplňování - z objemu 3,5 l, přes třílitry až po současné 2,4 l a z V12, přes V10 až po V8.

Michal Fokt
Diskuze (34)
20. 2. 2014 19:07
Re: jo, to byly casy
:-) lepší je toto : vrchol turbo éry 900k a maximálka v Silverstone 350 km/h [odkaz] tady je Ayrton v Monacu tak je maximálka jinde. :-! A hlavně piloti byli daleko víc vyrovnaní a podíl na výsledku měli v řádech 20-25 % oproti současným tak 5 %.
28. 6. 2013 10:11
Re: zahada
Marnost.

Pořád dokola si píšeš o něčem jiném. :-(
27. 6. 2013 15:36
Re: zahada
ale jo pochopil, jako divak F1 který si občas zajde i realne na zavody nechci videt jak se na trati nahani v F1, 2 valec s 12 valcem, to si muzu skouknout v jinych sériích kde z nedostatku aut v jedne tride proste po trati krouzi třeba 2-3 ruzne serie/kategorie aut, tam zato zaplatim par set, ale v F1 par tisic ;-)

a co si budem namlouvat, tohle by nechteli ani sami staje v F1, piloti by se jim hledali strasne, protože novacci se uci na sériích kde jsou většinou auta naprosto schodna (nižší formulove serie) a najednou by sedli do neceho, co je naprosto mimo, nehlede na prechod jezdci mezi teamy, hele u X si mel k dispozici elektromobil s jadernym pohonem, ale u nas mame 2 valec na temnou hmotu, tak se s tim koukej naucit >:D
27. 6. 2013 14:20
Re: zahada
Vůbec nic jsi nepochopil.

XXX válců a XXX objemu tam nikdo necpe. Ale nechme tu možnost. Vždyť když uděláš takový megamotor, tak bude zase těžký a bude moc žrát, takže budeš pořád tankovat a nebo jezdit s cisternou a sežereš dřív gumy.

Vyhraje ten, kdo si z těch všech možností vybere, udělá a zmanageruje tu nejlepší variantu. Čím méně omezení, tím širší paleta možností z čeho vybírat.
Avatar - marek.g
27. 6. 2013 13:49
Re: 600hp
ten výkon je asi s ohledem na životnost. přece jen už to není jeden motor na jeden závod jako kdysi...