Někteří lidé dávají přednost zaobleným karoseriím s kulatými prvky, jiní upřednostňují vozy s žiletkovými hranami a dynamickými prolisy. Jak jste na tom Vy?
povedal by som ze obliny posobia elegantnejsie a viac emotivne ale hrany na druhej strane menej starnu.... napriklad zoberme si toto stare volvo S70 [odkaz] .... vdaka hranam vyzera dodnes celkom solidne a nestarnuco a pekne... dnesne oble volva uz starnu rychlejsie... rovnako rychlejsie zostarne aj nova panda ktora je oblejsia ako ta stara panda...
mne osobne sa pacia aj hranate auta aj oble... zalezi od celkovych proporcii a od znacky auta a konkretneho dizajnerskeho rukopisu danej znacky... hranata dacia rozhodne neuputa tak ako hranate volvo.... a takisto obly jaguar je urcite menej starnuci ako obla kia.... vsetko zalezi od znacky a proporcii ;-) ako pise kolega nahore :yes:
niektore znacky si presli rokmi cez hrany na obliny a potom naspat k hranam a tak dookola.... celkom pekna ukazka prechodu z oblin na hrany a naspat na obliny a potom zase na hrany je tu:
[odkaz] , tu mame zase prechod od hran k oblinam a naspat k hranam: [odkaz]
A úplně nejhorší, pokud jsou tvary ocucaného bonbonu doplněné zhůvěřilostmi typu přední světla na A sloupcích, 3 a více hlavní světlomety, vlny, prohlubně a různé samoúčelné patvary, jak to je možné vidět u rendlíkových návrhů :no::no::no:
Tuto otázku jsem si sám v minulosti kolikrát kladl. Svůj svět a pohled na auta jsem si vytvářel v sedmdesátých letech, a v té době jasně platilo, že hranaté rovná se moderní, a oblé tehdy působilo extrémně archaicky. Sám jsem si říkal, že lidé nepřišli dříve na to, že hranatá auta jsou prostě hezčí, že jim dlouho trvalo než na to došli.
To byl pohled dítěte a zřejmě jsem tím dodnes ovlivněný, neboť za nejhezčí auta vůbec považuji pravděpodobně sportovní a velké cestovní té doby, a první poloviny let osmdesátých. Tehdy jsem si kladl otázku, zda se někdy nevrátí oblé zastaralé tvary - prostě lidé rádi změnu. A ejhle, postupně se začala objevovat oblejší a oblejší auta. A to v kontextu s celkovou proměnou designu způsobilo, že si mi krásná auta mého mládí sice stále zdají velmi hezká (nedám dopustit na většinu sedanů BMW té doby, nebo Ferrari 308 GTB, BMW M1 a mnohé další), nicméně popravdě na mne přeci jen působí poněkud archaicky.
Myslím si, že hodně je otázkou zvyku, toho jak to či ono vnímáme ve své hlavě, a na to má hodně vliv i to, v jaké době se náš názor, postoj a vnímání formovalo. Dříve jsem nechápal, kdy naši dědečci říkávali, že nejhezčí auta byla ta z jejich mládí, když se mezitím objevili hranatí moderní krasavci. Ale jak člověk stárne, tak poznává a chápe více věcí než dříve.
Sám nevím, čemu bych dal přednost, ale zřejmě když bych měl vytvořit jeden model, prototyp auta pro nějakou výstavu nebo soutěž, patrně by byl mnohem hranatější než to, na co je zvyklá dnešní mladá generace - jen bych měl problém, aby to zároveň působilo moderně. Sám totiž ani tu Octu, co je tady v galerii, nepovažuji za správné hranaté auto, a to navzdory tomu, že ji vnímám spíše jako nudnou krabici, než cokoliv elegantního s nápadem. Poslední skutečně hranaté a zároveň krasné auto (v mém vnímání), co tam máte v galerii, je podle mého názoru Ferrari F40. Některé z těch ostatních se tam ocitly snad spíše omylem, ne? (takové BMW X Coupé je zakulacené jako máloco :-) )
Máte pravdu, BMW X-Coupé je hmotově zakulacené, ovšem převážně vpředu. Obecně se ho však týká to, co je řečeno v článku - osobité nakládání s hranami, typické pro dobu působení Chrise Bangla (na zádi vidíme proklad prostřednictvím křivek, v profilu pak velmi pestré hrany a drsně lámané plochy).
Jak již bylo napsáno, jsou rozhodující celkové proporce. Ale osobně preferuji spíše ostré linie - hranatá auta vzhledové stárnou tak nějak pomaleji. Existují ale výjimky - sám vlastním BMW E39, co je jedno z nejoblejších BMW vůbec a řekl bych, že jeho dizajn je pořád nadčasový. Proti tomu hranatější E38 ze stejné éry zestárlo podle mně daleko rychleji.
A nejsem si zcela jist, jestli E65 z Bangleho éry patří mezi hranatá auta. Oosobně bych ho radil někde mezi. Rozhodně je méně hranaté než E38.
Ježkovi voči, tak tohle se mi vážně nelíbí. Trochu mi to připomíná ty americké retroauta ze 70.? let, nevzpomněl jsem si náhodou. Dnes jsem viděl jedno v centru, proti tomu je tenhle Austin ještě krasavec. Ale takový Citroën Taction je ukázka, jak se to dá dělat krásně.
...jednoznačně hrany! :yes: Např. Alfa Romeo Giulietta (ze 70. let), 75, 90, Lancia Delta I, Lancia Thema, Fiat Uno, Fiat 130 Coupe, Peugeot 604, Opel Admiral/Diplomat nebo Commodore B a spousta dalších... to jsou všechno designové skvosty vedle nichž vypadá např. takový Ford Ka, Peugeot 206 nebo Xsara Picasso jako nepovedený výlisek čínské fabriky. :-!
GTO a Corvette možná (mě se ale nejvíce líbí 2. generace), ale AR 166 se mi moc nelíbí (předchůdci 164 a hlavně 90 a 6 jsou mnohem hezčí) a rozpláclého brouka považuji za nejošklivější evropský sportovní vůz (snad s vyjímkou generace 993). Když pominu specifický design Zagata (mandlovitý tvar světel, bubliny na střeše), který opravdu miluju, tak je jen minimum zaoblených aut, která se mi líbí. Prostě hrany u mě vedou! :yes:
tak zrovna peugeot 206 bol predajne velmi uspesny ;-) a zaradil sa medzi najvacsie legendy automobilovej historie nielen historie pezotu ;-) a za jeho uspechom bol prave dizajn s oblinami ... takze neda sa to pausalizovat ci hrany alebo obliny... takisto jaguare... s oblinami su nadherne :yes: hranate starsie jaguare z 90tych rokov su uz zabudnute :yes:
Na tohle máme zcela odlišný názor. Za 1. komerční úspěch neříká nic o designu a za 2. k tomu Jaguaru... no ehm... třeba staré hranaté XJ [odkaz] je nádherný auto, ale zaoblený S-type se mi nelíbí vůbec. :-!
No staré... Jaguar bez oblých linií není možné vytvořit. To jde jen Lambo, samozřejmě, každé auto, i to nejhranatější, má nějakou linku oblou a to nepočítám přední blatník (zadní se občas dělají ne zcela kruhové). Chtěl jsem napsat, že každé oblé auto má i rovné linky, ale nejsem si tím úplně jist, mimo spodní linie prahu.
Je to hodně věcí módy. Všimněte si, že auta dnes začínají opět dostávat více oblin, byť tak kulaté jako v 90. letech už nebudou. Také je design více komplikovaný, tak jednoduchá auta, jako dřív by už dnes nikoho nezaujala, i ta hranatá auta nemohou být jen "krabice", doba zkrátka pokročila. Já nejsem zastánce ani jednoho vyhraněného směru, jsou auta která zkrátka hrany potřebují, jako Lamborghini. Diablo bylo kulatější v duchu doby a podle mě je to nejméně pohledné Lambo. Jedno z nejkrásnějších oblých aut (verze z roku 1987 - bez světel) v raritním videu [odkaz]
Obliny davaju smrnc, hrany zasa eleganciu a neskor starnu...cize najst slusnu kombinaciu oboch. Inak vdaka za clanok, vidiet, ze si dal niekto pracu s archivom. :yes:
O hranatých autech bez designu = o info jak tyto auta dělat nechť se informují v auto škoda
P.S. Škoda stojí za prd - to je realita, už se prober národe!!!