Automobilový designér Chris Bangle je bezesporu jednou z nejvýraznějších postav automobilismu 21. století. Nedávno se vyjádřil o mdlém stylu současných automobilek.
Můžete na design BMW v době Bangla nadávat, ale nejde mu upřít jedno. Přestože bylo každé BMW designově naprosto odlišné, každý věděl, že se jedná o BMW! A v tom spočívá jeho genialita! Osobně opovrhuji dnešním trendem, kdy je jeden design aplikován na všechny řady (alá Audi) :-( . Jel jsem nedávno za novou 5er, až když jsem ho předjel, tak jsem zjistil, že se jedná o 3er :-(
Postavte si vedle sebe jedničku, pětku, šestku a Z4 od Bangla a nenajdete na těch autech snad ani jeden společný designový prvek. Tomu říkám kreativita.
bola, že vyhodila Ch. Bangla.
Bangle je typickým príkladom dizajnéra, čo navrhuje dizajn pre seba, a nie pre majiteľov produktov. Robí teda dizajn pre dizajn, ktorému rozumie len on sám - také l art pou l art.
Niektorí možno povedia, že bavoráky sa predávali aj s Banglovým dizajnom. To je síce pravda, ale dizajn je len jedným z mnohých dôvodov, prečo si ten-ktorý človek auto (ne)kúpi.
Ja by som to zhrnul tak, že BMW malo taký dobré meno, že sa jeho autá predávali aj NAPRIEK Banglovmu dizajnu. A keď z firmy konečne odišiel, BMW zažíva jeden rekordný rok za druhým.
Re: Keď som sa dozvedel, že Bangle skončil u BMW...
I kdyby, tak obecně samotné prodeje přece nejsou jediné měřítko kvality designu konkrétního automobilu...
Co napíšeš, když bude současná 5er prodávanější, než ta minulá?
Než vaše "inovace" pane Bangle, to raději žádné!!!
Den, kdy jsem se dozvěděl, že Bangle opouští BMW, jsem uspořádal malou domácí oslavu, protože odešel člověk, který mé milované značce neuvěřitelně škodil, ba śe mi ji snažil přímo zhnusit. A to se neodpouští! Jeho karosářské patvary se možná libiliyAsiatům, kteří nemají špetku vkusu, a snesli ho i Američani, kteří jsou na tom se vkusem jen o trochu lépe. Ale v Evropě byly Bangleho kreace učiněná pohroma. Jak kdysi řekl jeden renomovaný expert na automobilový průmysl: jakoukoliv jinou, méně silnou značku než BMW by to, co prováděl pan Bangle, načisto pohřbilo.
Nikdy nezapomonu, jak jsem v německém Auto Bildu viděl první fotky Bangleho sedmičkové řady. Tehdy jsem si říkal, že to prostě není možné, aby něco tak obludného v Mnichově pustili do výroby. A v interiéru to nebylo o nic lepší - bachraté přístrojové desky připomínající kredenc neměliys automobilovým designem vůbec nic společného, výplně dveří se šikmo uloženými tlačítky oken a podobné obludnosti... Vůbec bych si nedovolil zpochybnit, že je pan Bangle velký designér, vůbec ale nemá cit pro auta, a tak je moc dobře, že už se pohybuje mimo automobilový obor. P.S. Většina modelů BMW, která navázal na ty Bangleovské hodně zkrásněla, ale ty nejhezčí bavoráky byly stejně vyráběny před Bangleho érou.... :-(:-(:-(
P.S. Jediný návrh od pana Bagnla, který uznávám, je Fiat Coupé. Buď měl výjimečně světlou chvilku, nebo ho u Pininfariny umravnili...
Re: Keď som sa dozvedel, že Bangle skončil u BMW...
áno, ale vtedy si už BMW začalo uvedomovať, že ak im Bangle sprzní aj najpredávanejší model, tak sú v pytli a začali to očesávať. Máš pravdu, nie je to pekný model, nakoniec to nebola až taká veľká katastrofa, aj keď na E46 sa to nechytá ani náhodou.
Ideálne je, ak auto vzbudzuje pozitívne vášne a nie negatívne, resp. rozporuplné. BMW má veľkú fanúšikovskú a zákaznícku základňu, ktorá dokáže byť neskutočne verná (podobne je to aj u Audi a Mercedesu). Ale keď ich dlho nas*eraš, tak jednoducho zmenia lokál a prejdú k inej značke. Mercedes by o tom vedel rozprávať - zo značky, ktorá predávala toľko čo Audi, BMW, Volvo spolu sa stala značka tretia v poradí.
Re: Keď som sa dozvedel, že Bangle skončil u BMW...
E90 je tiež Bangle ako ja viem a to 3er a ta je hnusna, tak isto 6er a 7er, ale 5er je original a ta sa podarila. Čo sa týka jeho odchodu tiež som rád, lebo BMW je opať BMW aj keď stále svojim dizajnom zbudzuje vášne, ale tak to má byť :-)
... tak som otvoril fľašu šampusu a povedal. Fajn, konečne.
V období jeho "šéfovania" som ako veľký fanúšik BMW iba tíško závidel design Audi a Mercedesu.
Našťastie sa ukázalo, že ani vo vedení BMW nie si iba zhulení manageri a po totálnom zprznení 7er a 5er (na 3er ešte nemal dosah) jeho "designový smer" začali v BMW brzdiť.
Je mi jasné, že v dobe nástupu E39 v BMW designovo tápali, ale Bangle bol tá najhoršia varianta, akú mohli vyskúšať.
A tie kecy Bangla, že ponuky od iných automobiliek "uložil k ledu" je iba blablabla.
M5 jsem dal zamerne ze dvou duvodu. Prvni byl, ze ta fotka je hezky z boku a ten druhy je, ze by nekteri hnidopichove mohli prskat, kdybych dal nejakou fotku zakladu z bazaru. Nerikam, ze s tim autem nejde udelat parada, nebo snad ze se mi nelibi, ale je proste neuveritelne bachrate. Pravda, m-paket to dost schova. [odkaz] Oproti ladne A6 (linie strechy, zakonceni narazniku a prahu, pozvolne klesajici zad atd.) proste zaostava.
Ale teraz zreje u mňa ako víno :-) Ono dá sa špekulovať o tom že čo keby a ako by a kde by sa BMW utiekalo bez neho ale aj keď dajme tomu jeho 7dma nemusela byť pochuti každému treba sa na to pozereť objektívne a povedať že vždy čo stvoril,tak stvoril z vlastnej hlavy a dal autu tvár osobného poňatia dizajnu a to sa cení..Inak dizajn bude najdiskutabilnejšia téma budúcnosti..
Tak třeba bezpečnost chodců. Pokud to vezmu do extrému, tak většina aut má předek v podstatě chodec-friendly. Kdyby si někdo řekl, že tam narve velké chromované nárazníky a chladiče jako byly v USA 50.-60.let, tak prostě neprojde. Stejně tak jsou nějaké předpisy o umístěná světlometů a plno věcí, o kterých my většinou vůbec nevíme. Úkolem designéra pak je sladit legislativu, design, ergonomii a možnosti automobilky. Nezávidím jim, je to celkem náročný úkol. To ale neznamená, že auto musí dopadnout absolutně sterilně jako nový Rapid. Zato třeba u Yettiho se jim dle mého podařilo udělat koukatelnou krabici :yes:
Tak to mi povedz ako sa bezpecnostne predpisy a euronariadenia ktore musia vozidla splnat podpisuju na kreativite dizajnerov a invencii v pristupe. Pokrytecke vzdavat chvalu Banglovi a zaroven vynasat do dizajnoveho neba najotrepanejsi dizajn aky asi na trhu je. Myslim koncern a sracky stylu je to staly dizajn a hodnota a nadcasovost to by som nechal vedla. Ale ano suhlas. V sucasnosti sa robia evolucne nie revolucne skoky. Este ze mame stale talianov a francuzov co sa neboja byt svojsky a originalny aj za cenu predajov
Pamatuje ještě někdo na kladivo mistra B? Jo, vskutku novodobý Michelangelo garáže. Nelze než souhlasit, že se vytrácí invence, jedinečnost, originalita. Jenomže tohle všechno nemůže dopadat jen na hlavy designérů. Ti by jistě uměli a mohli. Nezapomínejme, že je nad námi euroúředník...
Osobně považuji Mistra Bé za největší designovou osobnost posledních dvaceti let. A pohled na jeho pětku je dodnes úchvatný.
Tak zrovna 6er a 7er jsou vrcholná díla pod jeho vedením a trojka sedan mi přijde nejslabší, taky myslím, že už vznikala při jeho odchodu. A je také otázka, jestli víc kreslil Bangle nebo Hooydonk.
Ta auta jsou hlavne strasne tezkopadna a neforemna. Snad jen krome sestky, ale ta je taky trochu mongoloidni. Ve srovnani elegantnosti profilu se BMW treba na Audi nechytalo [odkaz] vs. [odkaz]
za jeho cias BMW malo skutocne graady..... teraz? prezvejkane hroudy ako X5 ... ale ani s mercedesom to uz nie je take ruzove ako kedysi, dnesne S alebo GLA ci CLA maju tiez ku krase starsich medakov hodne daleko ;-\
Škoda, že tenkrát Bangle odmítnul nabídku Hyundaie. To by mohlo být hodně zajímavé.
Nechápu, proč se nevrátí do automobilového průmyslu, to je přece pro designéra ta
nejvyšší výzva. Ne dělat mobilní telefony, nebo čemu se teď věnuje...
zejména mezi těmi, kteří si pořád představují design jako statický jev, který nemá vývoje. Opravdu chtěl někdo u odcházejících generací BMW (E60,90,87,65 etc.) jen facelift té minulé? Chris Bangle hlavně představil BMW mladé generaci. Dal vozům určitou specifickou dynamičnost a uznejte sami - udělal je minimálně zajímavějšími. Že možná nebyly jeho návrhy těmi nejlepšími možnými v dané době je na diskuzi, ale rozhodně tedy oplývaly větší originalitou, než ty od Audi nebo Mercedesu. Jsem přes design spíše konzervativní a Bangleovu šestku a sedmičku (před faceliftem) opravdu nemusím, ale třeba trojka E90 se mu podle mě z dnešního pohledu (a to i před faceliftem) velmi povedla. Když někdo jeho design haní na obrázku nevybaveného holobytu na železných kolech, tak se nemůže divit, že auto vypadá špatně. V této výbavě nevypadá dobře ani F30.
CHRIS sa nesr*l a priviedol zaujímavé Beemery. Áno, jeho sedmickova rada je zozadu čudná, ale šestka sa inšpiruje...keby pretrval, aj i3 vyzerá inak...zlanaria ho Číňania, v Európe sú dizajnéri, ktorí skôr vymýšľajú mená pre dizajn...fluent, sculpture...akoby ho mali tvorit.