Jak to bude s kamerami na technické? A bude prohlídka dražší? Odpovědi jsme hledali s Josefem Pokorným, ředitelem odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy.
a kamery uz od juna/jula tohto roku na slovensku funguju vsade na vsetkych STK .... sam technik mi to povedal...... som prekvapeny ze v cechach to tak este nie je..... a ze nemaju este kamery
inak tym ze maju kamery tak je to len horsie... budu drbat do vsetkeho lebo kamera nepusti... kontroluju aj pneumatiky rozmer gum diskov a podobne... ja som kvoli tomu musel prezut na zimne a prist este raz nakolko letne 185/60 R14 nemam v technicaku povolene a nedal som si tento rozmer zapisat ako alternativny rozmer takze som prisiel este raz ale na 13tkach zimnych >:D ... dost to nasere ked mate auto v poriadku ale kvoli gumam musite prist znova lebo mate sirsie gumy ako je dovolene v papieroch... ale co uz... doteraz to ani policajtom nikdy nevadilo ked ma zastavili a zrazu az teraz to vadi na STKackach ked maju kamery... asi prisla nova doba...
predtym ked kamery neboli tak technik nad somarinami ( napr sikokymi gumami )len mavol rukou... teraz buzeruju aj na zadnom stieraci bacha na to.. co som sa ja natrapil nez som technikovi vysvetlil ze zadny stierac na felde proste funguje ako funguje a lepsie to uz nebude... co na to povedat.... proste hruza.... takze nam uz skoncila sranda na slovenskych STK .. nastal cas buzeracie...
Že tě někdo upozorní na to, že máš neschválené gumy, říkáš buzerace? Tak si počkej, až někoho nabouráš a padne ti kvůli těm gumám povinné ručení, to bude teprve "buzerace", to si to pěkně zacvakáš celé sám, pojišťovna se na tomto otočí ani nebudeš vědět jak. nech si to přece zapsat nebo si kup gumy dle TP a neřeš koniny.
Ale houby, nech si pohadky pro male deti. Treba ja si nechal zapsat alternativni rozmer kol do velkeho TP, koupil original disky, nazul pneu spravneho rozmeru a na STK neprosel. Proc ? Protoze original disk byl o 0,5" sirsi (mel byt 5.5J a byl 6J). Vliv na bezpecnost nula, nema to vliv absolutne na nic - podle tabulek rozmer pneu mohl byt klidne i na kolo 7J, ale misto toho technik zapsal vaznou zavadu. Za 30 minut jsem tam byl na zimnich a auto proslo. Nic jineho nez buzerace. Technik si rikaji proc ? Kontrolovat auta timto zpusobem by zvladla opice.
Kedy budu STK (emisine kontroly) schopne zmerat odstraneny filter DPF a zaslepeny EGR? Takyto priestupok by som kvalifikoval ako tresny cin ublizenia na zdravi a pokus o vrazdu.
Zajímavé je, že ve svém Golfu IV z roku 1999 s motorem 1.9TDi 66kW - najeto 335 tkm, mám zaslepený EGR ventil a při kontrole emisí (nepodplaceno!!), mi pan technik pověděl, že motor je ve výtečné kondici a emise byly naprosto v normě tak, jak by měly být!
... vy jste taky pěknej kvítek :no::no::no: , a ty, co přejedou přes plnou čáru, nebo pojedou ve vesnici 54km/h, by jste rovnou střílel do hlavy, co??!! Ono to není tak černobílé, jak si myslíte, pane "Dušíne". Už existuje řada odborných studií o tom, jak je filtr DPF škodlivý. Stačí trochu googlit... tedy pokud si chcete rozšířit omezené obzory.
Studie o škodlivosti DPF jsou čistě dieselová lobby. Ať se saze chytají jakkoliv, už samotný prazáklad (tzn nafta) je ten hlavní problém, tzn pokud je někajé zařízení napomáhající čištění sazí, je to jen a jen dobře a oddělávat by ho nikdo neměl
Skodlivost DPF filtru :-) No samozrejme, ze je "skodlivy" (mimochodom aj bicykel je skodlivy), ono sa totiz este nikomu nepodarilo vycisit karbon a dusik z nafty neskodlivou cestou. O co tu ide je, ze DPF, jeho vyroba, prevadzka a servis, je menej skodliva, ako prevadzka naftoveho auta a to uz je sakra co povedat!!!
Nedavno jsem byl s tremi auty na STK, vcetne meho. Trochu jsem se bal, jelikoz mam misto katalyzatoru vodovodni trubku - neni to me dilo ale rozhodne ma pozitivni ucinky na dynamiku vozu a v ramci emisi jsem prosel asi s 50% z maxima. Kdyz byl technik pod autem, tak jen sel baterkou po podvozku a kat proste presel >:D Na jednu stranu to neni neco, co ohrozuje zivoty, na stranu druhou to je naprosto evidentni zasah do vozidla, ktere tedy neni technicky zpusobile. No to ale nebylo vse. Nahodou jsem na STK potkal kamarada, ktery sel tesne pred mym autem - v zadu mel na jedne strane zimni a na druhe letni... Co z toho? Prosel >:D Od te doby to proste neresim, tam projde i BVP a ne, ze by to byla mala STK nezvucneho jmena, ci bych tam mel zname.
Z druheho uhlu pohledu se vubec nedivim, ze se nekdo chce napriklad emisim vyhnout... To jak tam protaci motory do cerveneho jen tak, to mi trha srdce - lide tam kolikrat prijedou se studenym autem.
Take mi letos technik rekl, ze doba prohlidky musi byt minimalne 25minut, jinak ho pocitac nepusti - postezoval si v souvislosti s tim, ze na novych autech proste nema co kontrolovat...
S tím vytáčením motorů máte pravdu. Díky nesmyslné metodice měření se málokdy povede motor naměřit hned napoprvé, protože při tak velké "čočce", jakou ten motor při běžném provozu nedostává, se snadno stane, že se z výfuku "vypráší pavouci" a tím, že se dostanou do měřícího senzoru, motor emisema neprojde. Dle doporučení techniků je vhodné před samotným měřením motor ohřát plynulou jízdou a pak ho párkrát "podržet" až do červeného. Je také zajímavé, jak se mocipáni z ministerstva staví k odpovědnosti za motory poškozené při samotném měření emisí. Pokud váš motor měření "nepřežije", je to váš problém a až ho opravíte, přijďte zas. Jsem pro, aby po silnicích nejezdily vraky, ale nemělo by se to přehánět.
Jenom tak mimochodem když jedete autem po cestě a sešlápnete plyn na podlahu tak ten motor dostane větší garde než když ho jednou za 2 roky protočíte na emisích. Protože když ho protočíte na místě, tak ten motor nemá teoretický skoro žádný odpor ;-)
To pisem niekde inde. Niektorim vodicom pride normalne chranit si svoj motor - zaslepit egr, nevytacat na emisiach, ale dechtovat spoluobcanom do hlavy ich uz samozrejme netrapi, ved vyfuk je vzadu a nie v predu. To je cisty egoizmus.
"Potřebujeme, aby odpovědnost za to, že auto absolvovalo technickou bez problémů a může dál sloužit majiteli, přitom nebýt nebezpečné ostatním, cítil provozovatel STK i technik."
Tohle vymyslel zase nějakej ouřada. Ono se s tím dá celkem i souhlasit, ale my taky chceme, aby za úplatky, pletichu při veřejných zakázkách, za neschopnost úředníků konat, za obstrukce atd. nesli odpovědnost úředníci a politici. Zatím to je sem tam někdo, přitom tu krade a jinak škodí tolik lidí...
Technická nebo jak se tomu říká je jen pračka na peníze! Nic jiného! Sám jsem si udělal výlet k těmto imecilům s čtyř letým vozem po důchodci (vůz neviděl sůl) najeto 22000km a vyhodili mě! Protože jsem nedal, jak se říká do kapsy! Dle mého názoru je to banda úplatnejch hoven!
Joo občas se někdo vyhodit musí, i když má auto naprosto v pořádku, statistiky musejí vycházet dobře a když nechají projít pár šrotů které tam ani nebyly tak pak holt musí vyhodit pár aut za naprosté blbosti... "aby byla rovnováha".
Taky se mi to stalo, auto neprošlo kvůli naprosté banalitě, v servisu mi řekli že si ze mě snad dělali srandu a bez jediného zásahu do auta prošlo na jiné STK beze ztráty kytičky...
Kamery už jsou, rozšíření a evidence je věc druhá. Jedná se spíše o to, aby tam auto fyzicky alespoň bylo. Co na něm projde nebo neprojde je věc druhá a s kamerou souviset nebude. Navíc prochází kde co.
Já třeba na STK chodím vyloženě rád, jako společenskou událost, vždycky se těším co se zajímavého a poučného nedozvím. Ale jednou mi tam pan vedoucí měnil žárovičku v SPZ, jsem zaboha nemohl přijít na to, kterou žárovičku mi to hlásí když vše svítilo. Pokecáme a pohoda, zbytečný strašák. Osobně bych STK udělal daleko přísnější. Mě si podle aut navíc pamatují všude, od STK, myčky až po pneuservis, všude jsou chlapi rádi, že něco zajímavého přijede. A ostatním jsem si nevšiml žeby záměrně škodili. Návštěva na berňák nebo jednání s pojišťovnou, to je forte. STK je zábava jak jít koukat na hostesky.
Měly by se pořídit raději mobilní kontroly. Každý vrak s čerstvými známkami okamžitě dostopovat a napařit stanici milionové pokuty. Stačí na to pár paragrafů a jeden či dva mobilní STK kamiony. Stejně tak tuzery nemilosrdně chytat a chtít osvědčení k doplňkům na vozech. Stranou by neměly zůstat ani motorky, měření hluku z výfuku není taková věda. Měla by se kontrolovat i přítomnost DPF. Auto kde byl odstraněn si často může podat ruku s T-34. Kdo za tím má jezdit?
PS: vím, že dostanu hoooodně palců dolů :no:
Já byl na STK předevčírem, osobně to mám, jako kolega Vabis... to se vždycky oholím, navoním a jedu si to užít ...
Když jsem měl ještě E34 525i, tak byli všichni technici vždycky uctiví a auto se oblejzalo... bylo to fajn. Naposledy jsem je pobavil pozměněnou frekvencí výstražného blikání. Hráli si s tím jak malí kluci >:D
Jinak na emisích mi teď auto točil kolem 3,000/min a ještě se mě zeptal, jestli to mám alespoň trochu ohřaté... tyhle otáčky nemůžou atmosféru benzín absolutně rozhodit.
U benzínu s měřením emisí není žádný problém. Můj příspěvek výše se týkal naftového auta, kde točení na volnoběh do 4500 otáček je uši drásající zážitek. Navíc se nejedná o jedno protočení, ale v nejlepším případě se motor točí 5x, ale spíše 10x, 15x ...až to technika přestane bavit :-( . Spousta lidí ani neví, co jim s autem na emisích vyvádějí.
no jo... nejlepší je asi, být u toho a když nevím co to provádí, tak se slušně zeptat... když někteří lidi ani neprojeví zájem, tak je jasný, že to technik lempl může týrat...
jinak sorry, s tou naftou mi to nějak nedocvaklo
myslel jsem na tu hezkou paní sekretářku, co tam mají a kvůli které také se tam vždycky velmi těším >:D
na motorkách sa menia výfuky kvôli bezpečnosti aby tí čo v aute počúvajú hlasnú hudbu, telefonujú, spia, alebo proste robia všetko možné iné len nesledujú okolie aby počuli, že tá motorka tam je.
...má pravdu předseda ;-) , Ale zase by to mělo být v rozumné míře. Pokud někdo namontuje "vyladěnej" -vykuchanej vejfuck a pak s tím lítá po městě je na přesdržku. Dříve mi to bylo tak nějak jedno, ale když jsme pracně uspávali dítě a jeden takový "ladič" lítal kolem baráku, změnil jsem názor.
jo, jo, to si zase někdo přečetl lobbystický článek o tom, jak nás filtry DPF úplně zachrání a ví o tom prd. Pokud by někdo chtěl udělat něco pro ekologii, musel by prvotně změnit celé schéma současné dopravy. Osobní automobilová doprava je zanedbatelnou zátěží pro ekologii oproti nákladní, letecké a lodní dopravě !! Jenže je mnohem jednodušší buzerovat obyčejného občana, než jít např. na vedení lodní společnosti Maersk Line (např.) s tím, že musí deset svých lodí dát do šrotu, protože nejsou ekologické. Hádejte kam by Vás poslali...?? jo, tam někam... a ještě by se hlasitě smáli. :-[] ... a víte, co je "nejsmutnější"? Že ta Vaše super ekologická Dacia bude v tom šrotě dřív, než ty vraky! >:D >:D >:D > > >
Jelikož úplně nehovím elektronice, tak mi není jasné, když si kamery zaplatí každá stanice sama, proč si je taky nemůžou sami objednat u místních nebo libovolných dodavatelů? Orgán by měl stanovit parametry, které bude požadovat a na jejich splnění trvat, a ne vypisovat výběrová řízení (můj názor)
Takhle i sebelepší myšlenka dostává rysy malé domů - výběrové řízení na dodavatele kamerového systému..?
Teď zbývá zamyslet se, za jakou další buzeraci schováme další výběrové řízení?
O nic jiného nejde. Pokud nebudete líní a podíváte se do statistik nehodovosti, pak nehody připsané špatnému technickému stavu vozu tvoří +- 0,5% všech nehod (2012 celých 0,6%) a zabito 0 lidí.
Auta, ktorym vzadu skoro vobec nie je vidiet osvetlenie, tak prejdu.
Kontrola funkcnosti tlmenia a pruzenia sa neriesi a je v nedohladne.
A samostatnou kapitolou su vselijake dovozove auta z USA, ktore sa za zahadnych okolnosti podarilo prihlasit.
Vcera som pozeral na Pontiac Trans Sport s cerstvymi nalepkami TK a EK. Celne sklo prasknute odspodu az po vrch a symetricke skla na prednych svetlach.
Na druhý straně já mám svoje auto v pořádku a chci, aby ho tak měli i ostatní. Každej asi chceme maximálně ochránit svoje bezpečí a bezpečí svojí rodiny a tohle je taky jeden ze způsobů. Taky když budou na STK kamery, tak neprolezou „pojízdný vraky“ a taky si jen tak někdo netroufne třeba manipulovat s najetýma km a podobnýma věcma, který se dějou.