STK chystá velké změny: Kamery zachytí všechno
Už roky se mluví o kamerovém systému, který by měl zajistit, že se každé auto na prohlídku skutečně dostaví. Jaký je aktuální stav?
Peníze, které byly ještě nedávno velkým problémem a stály v cestě systémovému řešení, se v rozpočtu ministerstva určitě najdou. Nevidím důvod, proč by kamery na stanicích neměly být. Koneckonců s nimi počítá i novelizovaný zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Jeho platnost je navržena k 1. lednu 2015.
A neposune se termín spuštění kamerového systému kvůli volbám?
Ne, tahle zákonná úprava už prošla celým legislativním kolečkem v parlamentu. A tak na rozdíl třeba od rekvalifikace dálniční sítě, jejíž osud bude mít v rukou až nový parlament, se žádný posun konat nebude.
Kdo kamery zaplatí?
Dispečink na ministerstvu půjde z peněz resortu. Výběrové řízení na dodavatele kamerového systému bude vyhlášeno do konce letošního roku. Vítěze bychom měli znát někdy v polovině roku 2014, aby bylo možné všechno nachystat a spustit k lednu 2015. A kamerový systém na jednotlivých stanicích si zaplatí sami provozovatelé. Je to koneckonců stejná investice do vybavení jako třeba válcová zkušebna brzd.
Nebude to ale impulz ke zdražení technických prohlídek?
Nepředpokládám to.
A nezdrží plošné zavedení kamer auto na prohlídce?
Nemělo by. Kontrolovaný vůz zabere statická kamera jako celek a pak se přenosnou kamerou ještě zdokumentují jeho identifikační znaky. To by mělo být poměrně rychlé. Navíc některé stanice již kamery mají a používají je, podle mých informací na nich ke zdržením nedochází.
Chystají se i další změny, například přenesení odpovědnosti z provozovatele na technika. Můžete to potvrdit?
Ano, skutečně se to připravuje. Ale přenesení bude jen částečné. Potřebujeme, aby odpovědnost za to, že auto absolvovalo technickou bez problémů a může dál sloužit majiteli, přitom nebýt nebezpečné ostatním, cítil provozovatel STK i technik.
Jaká je představa?
Měla by tam být určitě sankce. Navrhujeme například pro technika při závažném porušení pravidel ztrátu profesního osvědčení až na pět let. Tím, že
si jej nebude smět obnovit, vlastně ze své pozice vypadne. Dnes je to bohužel tak, že mu sice profesní osvědčení zabaví, ale vzápětí si jej může udělat jinde a ve své činnosti pokračovat, jako by se nic nestalo.
Občas se zmiňuje i možnost, že by nepoctivé techniky mohl odhalovat provokatér. Co si o tom myslíte?
Určitě by to nemělo být řešeno v rámci normy o technických prohlídkách. Pokud by taková potřeba v očích státu vůbec vyvstala, viděl bych to spíše
v oblasti státní kontroly. Musela by se asi vytvořit nějaká pověřená organizace, navíc by to muselo mít přesně stanovená pravidla. Sám ale příznivcem takového řešení nejsem.
Co se kontroluje na STK?
- Identifikace vozidla (VIN, výrobní štítky, typ motoru a podobně)
- Brzdové zařízení
- Řízení
- Výhledy z vozidla
- Svítilny, světlomety, odrazky a elektrická zařízení
- Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav
- Podvozek a části k němu připevněné (včetně stavu karoserie)
- Jiné vybavení (lékárna, trojúhelník a podobně)
- Obtěžování okolí (emise, hlučnost)
Víte, že …
… v České republice funguje asi 350 stanic technické kontroly?
… technická prohlídka osobního auta trvá od 20 do 45 minut? Na její délku má vliv i výbava vozu.
… cena za absolvování technické kontroly pro osobní auto vyjde od 500 do 1400 korun? Záleží na kraji a hustotě provozoven konkurence.
… většina stanic ceny již tři roky drží víceméně na stejné úrovni?