Alternativní paliva jsou v kurzu, stále větší oblibu si celosvětově získává stlačený zemní plyn. Počet vozidel, které jej spalují, dosáhl skoro 18 milionů.
Ano, bezpochyby se jedná o alternativu k benzínu a naftě. Nicméně je to také fosilní palivo :-( Někde se těží (hlavně v Rusku...) a běžně se spaluje (s nižší produkcí CO2). Ale hlavně provoz vychází levněji.
Takže za prvé: technika pohonu je velice podobná s benzínem/naftou, takže to že výrobci prezentují ''alternativu'' je hodně laciné (minimální náklady na vývoj).
CNG je zcela určitě dobrý způsob jak využít SPALOVÁKY BENZÍNU před odchodem do šrotu než přijdou ELEKTROMOBILY jako je třeba USA CALIFORNIA FREMONT TESLA MODEL S [odkaz] :-)
PS: sice by se hodili za prachy do šrotu na železo, ale když už je vyrobili a jsou funkční..
KROM DIESELŮ !! samozřejmě. TY ROVNOU DO PECE !!
>:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D
Ano to sice není, ale zásob CNG v souvislosti s břidlicovou revolucí je řekněme na x staletí.... Před "revolucí" se odhadovalo, že by zásoby mohly vydržet 100-120 let.... nyní to číslo bude logicky dosti jiné :-)
provoz vychází levněji jen proto, že není zatíženo spotřební daní.
Co se týče energetické hodnoty (výhřevnosti) tak to, že je při spalování je míně CO2 je dáno jen tím, že energie z nafty ani benzínu nedosáhne, klesá i účinnost zařízení (motorů), která nejsou primárně konstruovány pro spalování plynu, takže energii nevyužívají optimálně.
Na CO2 peče pes, to je údaj úplně k ničemu (ke globálnímu oteplování nepřispívá), hlavní je, že z něj nejsou v podstatě žádné saze a jen zanedbatelné množství jedovatých plynů (jsou to jen nečistoty v plynu), hlavním odpadem je CO2 a vodní pára, to je právě ta ekologie. Že je něco obnovitelný zdroj ještě neznamená, že je ekologický.
Co se týče daní, tak na naftu je taky pořád o 1Kč daň menší než na benzín a v dobách rozmachu nafty byl rozdíl 10Kč. Proto si taky každý ňouma pořídil diesel a od té doby se nedá ve městech dýchat. Vývoj benzínu tehdy ustrnul a benzín se vrací až teď.
Nafta má spotřební daň nižší o 1,94 Kč/l (10,90 vs. 12,84), při přepočtu na kg a započtení DPH ze spotřební daně (ze spotřební daně se odvádí DPH) je ten rozdíl ještě o trochu vyšší.
Účinost spalování je víceméně stejná. Dokonce může být mírně vyšší, pokud motor dokáže využít vysoké oktanové číslo CNG.
Méně CO2 vzniká zejména proto, že zemní plyn má v molekulách menší podíl uhlíku a vyšší podíl vodíku, takže vzniká méně CO2 a více H2O.
Občas jezdím s VW Touranem na CNG z Prahy do Brna a jsem rád, že tam pouze na CNG dojedu. U Benziny tam stojí kg CNG okolo 27 Kč a při svižnější jízdě po D1 (když to tedy jde) mám spotřebu cca 7,5 kg. Finančně to vychází stejně jako s nafťákem se spotřebou okolo 6l/100 km. Z důvodu malého dojezdu a potřeby častého tankování není toto palivo vhodné pro řidiče, co jezdí dálkové trasy, pro ostatní to může být dobrá alternativa. Otázkou také je, jak dlouho motory vydrží, u moderních benzínových motorů je problém se zaklepáváním ventilů při jízdě na alternativní paliva, sám mám tuto zkušenost s LPG v Hyundai i30 a Mondeu. Pokud je auto již od výrobce na CNG, tak problematika ventilů bude nějakým opatřením vyřešená. Rozhodně jsem zvědav na dlouhodobé zkušenosti s CNG, snad budou lepší než mé s LPG, kterému jsem kdysi hodně fandil :-)
7,5Kg je už docela dost - běžně se s Touranem na CNG dá jezdit okolo 5-6Kg. V tu chvíli je třeba porovnávat jablka s jablky (stejně velký vůz při stejné rychlosti) + narovnat cenu dieselu okolo D1...
Podle mých kalkulací je běžný poměr stále 1,25Kč/km vs 2Kč/km.
Samozřejmě, naftu lze (např. pro nás z příhraniční) tankovat DALEKO levněji - např. já naposledy ještě o trochu dražší BENZÍN v PL u Shell za v přepočtu 32,20Kč, nafta vyšla na 31,50Kč... V tu chvíli se už čistě ekonomicky investice do CNG vyplácí jen ztěží.
Klasický směnný kurz, naposledy cca 6,0 Kč/Zl. Benzín se pohybuje jak kdy - tento týden 5,39 Zl/liltr.
Při opravdu špatném kurzu a cenové výchylce se přiblížíš 35Kč/litr, jinak ale spíše 32,5-34,0 :-) Nekup to za ty prachy... :-)
Ako sa da pokazit i30 s LPG? U nas na Slovensku sa predava s 1.4 a 1.6 MPI motormi bez priameho vstreku - to by snad mali byt najvhodnejsie motory na LPG, ake existuju/okrem sestvalcov, ktore aj tak nepredavaju...
Jednoduše. Stačí jezdit dlouhodobě po dálnici a zničí se sedla výfukových ventilů - sedla těch motorů nejsou tvrzená a ventily nemají hydraulické seřizování vůle, tím pádem se ventily zaklepou raz dva - přečti si příspěvky od Bobisima.
U novějších přestaveb to prodejci řeší přívstřikem benzínu, ale problém jen oddalují a zhoršuje se ekonomická výhodnost.
Chýbajú tam čísla z dvoch najzaujímavejších trhov, USA a Číny - v oboch krajinách medziročne rastie počet automobilov na zemný plyn astronomickým tempom. A čerešnička navrch - čínska firma ENN Group plánuje postaviť 500 čerpačiek na LNG - v USA.
Za seba hovorím, že ak VW Group konečne prinesie alternatívu k Oplu a dokáže ponúknuť zaujímavé (rozumej normálne) ceny, tak pre pár kúskov sa nájde miesto :-)