Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pohon zemním plynem láká, na světě jezdí už takřka 18 milionů vozidel na CNG

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 3. 10. 2013
16
Alternativní paliva jsou v kurzu, stále větší oblibu si celosvětově získává stlačený zemní plyn. Počet vozidel, které jej spalují, dosáhl skoro 18 milionů.

Automobilky se snaží snižovat emise svých modelových řad, v Evropě koneckonců musí. Mezi propagovanými elektromobily a hybridy trochu zaniká plynový pohon. V Čechách je stále oblíbený zkapalněný ropný plyn (LPG, dříve propan-butan), v posledních letech se ale stále více prosazuje plyn zemní, tedy CNG (Compressed Natural Gas). Celosvětově na něj jezdí už 17,73 milionu vozidel, a to nejen osobních, ale i nákladních a autobusů. Jejich počty vzrostly oproti loňskému roku o 9 %.

U nás si toto palivo spojujeme hlavně s poslední jmenovanou kategorií dopravních prostředků. Počet autobusů na CNG se sice na zeměkouli zvýšil o 12 %, ale je jich aktuálně jen 781,4 tisíce, tedy pouhá 4,4 %. Plnících stanic na tento druh pohonné látky je na planetě v tuto chvíli 22.162, za poslední rok jich dle informací Asociace NGV přibylo 1.135 a dalších 1.787 teprve vznikne. V Evropě se jich momentálně nachází 4.191 a výstavba dalších 285 je naplánovaná. Oproti minulému roku jich tak na starém kontinentu přibylo 111.

Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV řekl: „V Evropě jezdí dnes 1,848 milionů CNG vozidel, což je v meziročním srovnání nárůst o 7 procent. Zde jezdí také 278.503 CNG autobusů, jejich počet se za rok zvýšil o 191. Největší počet stanic, 959, je v současnosti v Itálii, a pak také v Německu, kde je v provozu již 915 plniček. V Itálii jezdí dnes skoro 850 tisíc CNG vozidel, u našich sousedů v Německu pak přes 96 tisíc“. Itálie je koneckonců tradiční baštou plynem poháněných dvoustopých dopravních prostředků a tuto pohonnou látku koupíte na Apeninském poloostrově „skoro na každém rohu.“

Jak vypadá situace u nás? Na českých silnicích potkáváme 5,8 tisíce vozidel na CNG, z toho 410 autobusů (7 %) a pouhých 55 aut, které slouží pro komunální účely. „ Od loňského podzimu u nás přibylo 48 CNG městských a linkových autobusů,“ dodává Zdeněk Prokopec. Dopravcům se jejich provoz určitě vyplatí. V polovině září 2013 jste mohli stlačený zemní plyn natankovat do svých nádrží u 48 stanic, zainteresované společnosti jejich počet ale během dalších dvou let chtějí podle ředitele Českého plynárenského svazu Jana Rumla zdvojnásobit. Běžný spotřebitel dnes zaplatí za 1 kg mezi 23,40 a 26,90 Kč. Kilogram zemního plynu zhruba odpovídá 1,4 l benzinu.

Nové osobní a užitkové automobily nabízí na domácím trhu dnes několik výrobců: kromě mladoboleslavské Škody, respektive koncernových značek Volkswagen, Audi a Seat také Fiat (včetně Lancie), Opel, Mercedes-Benz, Subaru, či Volvo. V loňském roce bylo dle statistik SDA nově zaregistrováno v České republice 470 osobních a 499 lehkých užitkových vozů. Za prvních osm měsíců si letopočtu 2013 si jich zákazníci koupili 253, respektive 191. Autobusy a nákladní vozy podle paliv bohužel Sdružení dovozců automobilů ve svých přehledech neuvádí.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Ondore
Chýbajú tam čísla
Ondore
| 4. 10. 2013
Chýbajú tam čísla z dvoch najzaujímavejších trhov, USA a Číny - v oboch krajinách medziročne rastie počet automobilov na zemný plyn astronomickým tempom. A čerešnička navrch - čínska firma ENN Group plánuje postaviť 500 čerpačiek na LNG - v USA.

Za seba hovorím, že ak VW Group konečne prinesie alternatívu k Oplu a dokáže ponúknuť zaujímavé (rozumej normálne) ceny, tak pre pár kúskov sa nájde miesto :-)
Alternativní pohon
Hugi_77
| 4. 10. 2013
Klasický směnný kurz, naposledy cca 6,0 Kč/Zl. Benzín se pohybuje jak kdy - tento týden 5,39 Zl/liltr.
Při opravdu špatném kurzu a cenové výchylce se přiblížíš 35Kč/litr, jinak ale spíše 32,5-34,0 :-) Nekup to za ty prachy... :-)
Alternativní pohon
Tycoon
| 4. 10. 2013
Nafta má spotřební daň nižší o 1,94 Kč/l (10,90 vs. 12,84), při přepočtu na kg a započtení DPH ze spotřební daně (ze spotřební daně se odvádí DPH) je ten rozdíl ještě o trochu vyšší.
Alternativní pohon
Tycoon
| 4. 10. 2013
Účinost spalování je víceméně stejná. Dokonce může být mírně vyšší, pokud motor dokáže využít vysoké oktanové číslo CNG.
Méně CO2 vzniká zejména proto, že zemní plyn má v molekulách menší podíl uhlíku a vyšší podíl vodíku, takže vzniká méně CO2 a více H2O.
Alternativní pohon
Milenius
| 4. 10. 2013
Na CO2 peče pes, to je údaj úplně k ničemu (ke globálnímu oteplování nepřispívá), hlavní je, že z něj nejsou v podstatě žádné saze a jen zanedbatelné množství jedovatých plynů (jsou to jen nečistoty v plynu), hlavním odpadem je CO2 a vodní pára, to je právě ta ekologie. Že je něco obnovitelný zdroj ještě neznamená, že je ekologický.

Co se týče daní, tak na naftu je taky pořád o 1Kč daň menší než na benzín a v dobách rozmachu nafty byl rozdíl 10Kč. Proto si taky každý ňouma pořídil diesel a od té doby se nedá ve městech dýchat. Vývoj benzínu tehdy ustrnul a benzín se vrací až teď.