Pohon zemním plynem láká, na světě jezdí už takřka 18 milionů vozidel na CNG

Automobilky se snaží snižovat emise svých modelových řad, v Evropě koneckonců musí. Mezi propagovanými elektromobily a hybridy trochu zaniká plynový pohon. V Čechách je stále oblíbený zkapalněný ropný plyn (LPG, dříve propan-butan), v posledních letech se ale stále více prosazuje plyn zemní, tedy CNG (Compressed Natural Gas). Celosvětově na něj jezdí už 17,73 milionu vozidel, a to nejen osobních, ale i nákladních a autobusů. Jejich počty vzrostly oproti loňskému roku o 9 %.
U nás si toto palivo spojujeme hlavně s poslední jmenovanou kategorií dopravních prostředků. Počet autobusů na CNG se sice na zeměkouli zvýšil o 12 %, ale je jich aktuálně jen 781,4 tisíce, tedy pouhá 4,4 %. Plnících stanic na tento druh pohonné látky je na planetě v tuto chvíli 22.162, za poslední rok jich dle informací Asociace NGV přibylo 1.135 a dalších 1.787 teprve vznikne. V Evropě se jich momentálně nachází 4.191 a výstavba dalších 285 je naplánovaná. Oproti minulému roku jich tak na starém kontinentu přibylo 111.
Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV řekl: „V Evropě jezdí dnes 1,848 milionů CNG vozidel, což je v meziročním srovnání nárůst o 7 procent. Zde jezdí také 278.503 CNG autobusů, jejich počet se za rok zvýšil o 191. Největší počet stanic, 959, je v současnosti v Itálii, a pak také v Německu, kde je v provozu již 915 plniček. V Itálii jezdí dnes skoro 850 tisíc CNG vozidel, u našich sousedů v Německu pak přes 96 tisíc“. Itálie je koneckonců tradiční baštou plynem poháněných dvoustopých dopravních prostředků a tuto pohonnou látku koupíte na Apeninském poloostrově „skoro na každém rohu.“
Jak vypadá situace u nás? Na českých silnicích potkáváme 5,8 tisíce vozidel na CNG, z toho 410 autobusů (7 %) a pouhých 55 aut, které slouží pro komunální účely. „ Od loňského podzimu u nás přibylo 48 CNG městských a linkových autobusů,“ dodává Zdeněk Prokopec. Dopravcům se jejich provoz určitě vyplatí. V polovině září 2013 jste mohli stlačený zemní plyn natankovat do svých nádrží u 48 stanic, zainteresované společnosti jejich počet ale během dalších dvou let chtějí podle ředitele Českého plynárenského svazu Jana Rumla zdvojnásobit. Běžný spotřebitel dnes zaplatí za 1 kg mezi 23,40 a 26,90 Kč. Kilogram zemního plynu zhruba odpovídá 1,4 l benzinu.
Nové osobní a užitkové automobily nabízí na domácím trhu dnes několik výrobců: kromě mladoboleslavské Škody, respektive koncernových značek Volkswagen, Audi a Seat také Fiat (včetně Lancie), Opel, Mercedes-Benz, Subaru, či Volvo. V loňském roce bylo dle statistik SDA nově zaregistrováno v České republice 470 osobních a 499 lehkých užitkových vozů. Za prvních osm měsíců si letopočtu 2013 si jich zákazníci koupili 253, respektive 191. Autobusy a nákladní vozy podle paliv bohužel Sdružení dovozců automobilů ve svých přehledech neuvádí.