Kromě roadsteru vyvíjeného společně s Mazdou zastavila Alfa Romeo práce na všech nových modelech. Chybí totiž hotovost na dokončení restrukturalizace vývojových oddělení italsko-amerického koncernu.
Myslím že tu nie je priestor na posmech, tá značka nemôže za to, že ju majú v rukách diletanti. Je to kus automobilovej histórie a snáď ju nedostanú do takého stavu že ju už ani VW nebude chcieť...
Já pořád čekám na ty zázraky, které v Chrysleru sliboval Wolffík a Murphy.
zatímco ze zisku chrysleru žije fiat, dělá si z něj dojnou krávu, jediný co tam uvedli je obludný cherokee, ještě s mega mediální sotudou o odsunutí výroby ala kocurkov a Dart.
Jinak žijí z toho co připravil Mercedes a Cerberus.....do vývoje nových modelů jde jak vidno prd, ani peníze na náhradu compass/patriot nemaj, který už měly původně sjíždět z výrobních linek příští rok nebo 2015....což bude těžko.
Jen samé sliby, kecy.
kvalita nahoru nejde vůbec, stačí si přečíst statistiky J.D Power a další.
Prodeje hubené a zastaré výrobní řady zančky chrysler v podstatě klesaj už druhý rok za sebou a tak prodeje drží pár modelů Jeepu, dodge a zvýšený zájem o pikapy...
Všechno modely vyvinuté Mercedesem a Cerberusem vč. motorů Pentastar.
Čoveče, jsi si vůbec vědom toho, že Chrysler skončil bankrotem a faktickym zestátněním? Ano, dnes se Chrysleru daří, což není primárně zásluha Fiatu, kterej na tom naopak není ani trochu dobře. Tohle období si ale může prožít každá společnost a stále platí, že Fiat na tom neni ani zdaleka tak mizerně, jako byl ještě nedávno Chrysler. A mimochodem Fiat Chrysler neukradl ani se ho nezmocnil jinym nelegálním nebo nelegitimním způsobem, Fiat převzal Chrysler na základě regulérní dohody s jeho vlastníky, a to za stejných podmínek, jakých mohlo využít x dalších subjektů. Že to neudělali, je jenom jejich problém. Co by dnes takové PSA za Chrysler dalo, že.
Ano, vlastníků. Cerberus o svůj podíl při bankrotu přišel v prospěch odborů a americké a kanadské vlády. Ti se pak rozhodli umožnit vstup nějaké další automobilce. Touto automobilkou se stal Fiat. Je ti na tom ještě něco nejasnýho?
Ukradla? Cerberus se o svoji investici připravil sám tím, že automobilku přivedl absolutně na mizinu. Tržní hodnota Chrysleru v době zestátnění byla nižší než nulová, neboť bylo nezbytně nutný se vypořádat se závazky vůči bývalým zaměstnancům. Proto taky Cerberus svůj podíl vládě bez jakýchkoliv námitek přenechal, věděl, že jde o bezcenný podnik. Ostatně Cerberus se posléze z valné části zahojil prodejem Chrysler Financial (leasingovka Chrysleru, která Cerberusu zůstala) do rukou jedné kanadské banky, a to za bezmála stejnou částku, za jakou v roce 2007 koupil od Daimleru celý Chrysler. Je to paradox, ale v době krize si skutečně vedly líp úvěry na auta než na bydlení, což je neklamnej znak, že předkrizovej hypoteční trh v USA byl skutečně postavenej úplně na hlavu.
Jinak US vláda z Chrysleru vycouvala s argumentem, že automobilku by měla provozovat zase automobilka a ne stát, což je logický a není na tom nic moc socialistického. Samotná záchrana Chrysleru a GM by se ovšem jako socialistcká možná označit dala, a nutno dodat, že to byl doslova neuvěřitelný úspěch. Zůstaňmě třeba u toho Chrysleru - když se v roce 2011 sečetlo, kolik jeho záchrana nakonec vládu stála, na účtu zůstala cifra 1,3 mld. dolarů. A to je úplný nic ve srovnání s tím, kolik prosperující podnik velikosti Chrysleru s desítkami tisíc přímých i nepřímých zaměstnanců přináší americký ekonomice.
To jsme mimochodem dost odbočili, základem mýho sdělení bylo, že fanoušek Chrysler se Fiatu nemá co posmívat. Sám Chrysler byl před nedávnem totálně na kolenou a byl to právě Fiat, kdo ideálně využil příležitosti a Chrysler převzal. Osudy obou automobilek jsou proto natolik provázaný, že přát úspěch jedný a neúspěch druhý je silně schizofrenní postoj.
A jak se měl Cerberus nepřipravit když koupil společnost od Mercedesu ve ztrátě, musel investovat např. do Journey, Pentastarů, nového GrandCherokee, nový Ramky atd a najednou krize v usa, prodeje aut začly padat.....
Ja netvrdím, že Cerberus za ty dva roky vlastnictví Chrysleru mohl udělat něco zásadním způsobem jinak, aby to v roce 2009 neskončilo bankrotem. Ostatně GM skončil úplně stejně a Ford měl doslova na kahánku, paradoxně ho zachránilo to, že Ford si hlavní krizí prošel už o pár let dřív a měl tak řadu bolestných restrukturalizačních kroků za sebou. S lehkou nadsázkou lze říct, že celá Velká trojka to dělala dlouhodobě mizerně a byla za to po zásluze potrestána. Vinu za tenhle stav ale nemůžeš přičítat americký vládě, která americkým automobilkám do ničeho nemluvila a k ničemu je nenutila, a už vůbec ne Fiatu.
No tak vidíš.
Cerberus prostě nemyslel že přijde krize. Myslel že tam provede určité kroky a po čase to někomu prodá se ziskem, bohužel mu to nevyšlo.
Sám přiznáš že o moc víc tam udělat nemohl.
V roce 1998 to bylo v zisku.
Takže problém nastal někde v letech 1999-2007 a to tomu šéfoval Mercedes.....
Ano, velká trojka na tom byla zhruba podobně, ale Mercedes měl příležitost udělat v chrysleru něco jinak a lépe.
Jaksi to neudělal.....
jen aby ta vzájemná provázanost nakonec nepřivedla Chrysler znovu do krachu, protože Fiat Chrysler vysává jak černá díra a zlepšení je bohužel v nedohlednu...
ale ano, pro Fiat to byl dobrej kauf o tom žádná, jinak by dnes možná Fiat už nebyl nebo byl rozprodanej po kouskách.
Pointa ale je, že nelze pořád jen brát. Je potřeba i dávat a v tom má Barik pravdu, že Fiat do Chrysleru investoval v podstatě mizivou částku v porovnání s tím kolik naopak z Chrysleru pro sebe získal.
Ale jo, já jsem si dobře vědom, že Fiat dostal Chrysler za pár šupů a zatím z něj podstatně víc bere, než kolik mu dává. Sám jsem to v jinym svym příspěvku psal a nejsme v tom vůbec ve sporu. Já jenom tvrdím, že se Fiat od začátku chová naprosto racionálně a v jeho snaze o ovládnutí Chrysleru mu navíc fandim, protože díky tomu by mohl postavit na nohy třeba tu Alfu, ke který mám na rozdíl od Chrysleru více než pozitivní vztah. :-) Nejsem ale žádnej fanatickej fanoušek Fiatu a v týhle strategii bych ho nepodporoval, kdybych měl za to, že musí skončit krachem jak Fiatu, tak Chrysleru. Já si pořád myslim, že i všechny evropský značky Fiatu můžou po splnění mnoha velmi nesnadných podmínek zase úspěšně fungovat. (S výjimkou Lancie, ta je jako automobilka definitivně a nenávratně mrtvá).
:-)))) Ja uz se musim tem zpravam o Alfe jen smat. A jeste vic tem odbornikum zde na diskuzi, kteri si mysli, ze prodat Alfa VW je nejvetsi chyba. Naopak! Je to jedina sance, jak ta automobilka prezije. Tohle uz je hodne smutny pribeh.
Přemýš lím, která ze špatných cest je pro Alfu ta nejlepší. Vidím tu v podstatě 3 možnosti:
1) Zabalit krám, uznat, že v době, kdy se špatně prodávají jakákoliv "rozumná" auta, nemají lidé chuť kupovat auta s pověstí jako tahle značka má.
2) Prodej VW, velké investice, sdílení techniky, ale nejsem si jistý, jestli by potencionální zákazník chtěl Alfu s Tsi, Tdi, platformou sdílenou s golfem a škodovkou, německý pohled na věc mi k Alfě prostě nepasuje.
3) Prodávat přeznačkovaný Chrysler jako to děla Lancia, pokaždé mi je smutno, když vidím na ulici Lancii Voyager, novou Themu. To co se podařilo udělat z kdysi slavné značky, proslulé modely jako je Stratos, Delta, Delta integrale, Thesis...
Značky vyrábějící "obyčejná" auta jako škoda v době začátku 90. let, nebo seat mohli na spojení s VW v podstatě jen vydělat, to samé příklad Dacie před pár lety, u Lancie a Alfy to vidím přesně obráceně. Radši si za x let přečtu o značce, která neustála nejistou dobu a zabalila to, než se dívat na ulici na přeznačkovaná auta, u kterého někdo tvrdí, že je to Alfa, Lancia...
ad 2 - italové si s TSI a TDI můžou hrát a ladit si je. dostanou přístup k poměrně kvalitním produktům. stejně to dělá třeba audi, které si s podvozkem a motory také víc hraje a jak se prodává... taky nic nebrání tomu, aby alfa koncernovou techniku víc schovávala (stejně jako audi), který taky nemá dsg a tsi a alfa by mohla mít třeba převodovku ITDC (italian traditional dual-clutch) a motory TBE (turbo benzina efficienza). a málokterý zákazník bude vědět, že je to upravená VW technika.
To si italové můžou hrát, ale myslím, že by se koncern ubral jiným směrem, budem dělat malý sportovní model? Společná linka třeba s VW Scirocco, výroba klidně jinde než v Itálii, když se jede na maximální zisk... Podívej se jak dopadl Seat, jaké má porfolio modelů a to má tvořit sportovnější "divizi". Potom si myslím, že by zákaznící nebyli hloupí a na TBE ani ITDC neskočili.
Píšu to nahoře, na spojení s VW mohly vydělat tak značky Škoda a Seat. Škodovka za sebou měla taky kus historie, ale v době převzetí VW vyráběla Favorit a s tím by na trhu moc dlouho nevydržela.
Seat jaksi nemá image na to reálně pod svou značkou prodávat sportovně ambicióznější model, který by definoval onu sportovnost. Kdepak, koncern ukazuje, že ví, jak pracovat s tradicí a image značky. Představa italské divize pod panem poručíkem vůbec není špatná.
Jakože by spolehlivé a špičkové T-jety a TBi vyměnili za fatálně selhávající a slabší TSI a spolehlivé a špičkové Multijety nahradili za zaostalé a mizerné TDI? Nebo aby ty fantastické alfácké podvozky mohly být nahrazeny koly přitlučenými hřebíky do kastle ala VW Group?
Kdyby VW koupil Alfu, tak proto, aby si koupil vývoj.
VW by to moooooooooooc pomohlo, pro AR by to byla smrt.
Ano, protože po koupi Alfy by všechno začali dělat jinak. >:D Ty máš tedy představy. Navíc pochybuji, že má na sebe Alfa nějaké důležité patenty. A už vůbec, že by je Fiat prodal.
A ty si snad myslíš, že by v rámci koncernu při snaze co nejvíc věcí sdílet a ušetřit, že by vyráběli motory TSI a TBi? Maximálně by vytěžili se současného vývoje, něco užitečného použili v dalším vývoji TSI a možná, možná dovolili Alfě používat jiné označení, něco na způsob TFSI u Audi. A to by bylo podle mě všecko. Jen blázen si může myslet, že by koupili Alfu, nalili do ní finance a nechali jí žít současným životem. Proto mi přijde lepší na vrcholu ( ok, lehce po) zavřít krám ať je na co vzpomínat.
... a confirmed! Hanba, uz nemaju peniaze ani na tzv. restrukturalizaciu.
Taliani by mali Marchionneho, za zlikvidovanie AR a Fiatu v mene Chrysleru, zavesit ako Mussoliniho.
A je to tu? Možná tak na ACZ, kde si pletou důchodový fond a fond zdravotní péče (viz [odkaz] )... Jinak kdokoliv, kdo se o situaci koncernu Fiat nebo konkrétně Alfy trochu zajímá, o tomhle tristním stavu dlouhodobě ví, a stejně tak i ví, že masivní investice do vývoje nových modelů Alfy stojí už nějaký 3 roky, tedy od představení Giulietty (malosériovou produkci 4C v režii Maserati z dobrých důvodů nepočítám). Vždyť Alfa nebyla schopná představit ani pětidvéřový MiTo, jakkoliv by to prodejům nepochybně pomohlo a taky to bylo původně v plánu.
Marchionne už 4 roky v podstatě neřeší nic jinýho, než jak koupit celý (!) Chrysler a sloučit ho s Fiatem. Je to totiž základní podmínka pro to, aby si mohl sáhnout na 12 miliard dolarů v pokladničce Američanů a narvat alespoň část z nich právě do Alfy. Ta si totiž sama na vývoj nových modelů absolutně nevydělá, Alfa od opadnutí zájmu o 156ku někdy na přelomu tisíciletí jde zu grunt a Marchionne rozhodně není tím, kdo by tenhle stav zavinil. Ten se naopak všemi prostředky snaží získat potřebnou obrovskou sumu na to, aby Alfa mohla začít de facto úplně znovu, s novou a dostatečně širokou modelovou paletou. Je snad všem jasný, že si Sergio tyhle miliardy nejenže nemůže vytisknout u sebe v kanceláři, ale že je nesežene ani nikde jinde v Evropě. Jediný, co mu lze vyčítat, jsou úplně zbytečný velkohubý prohlášení, který se nezbytně nutně pravidelně míjí s realitou, protože jsou postavený na předpokladech, jejichž naplnění nemůže Marchionne zcela ovlivnit. Kdyby ovšem Marchionneho nebylo, dneska už by Alfa byla každopádně miunulostí a nebyla by ani malá naděje na její budoucí záchranu. Jenom díky bez nadsázky geniální koupi podílu v Chrysleru stojí celý koncern Fiat aspoň nějak na nohou a daří se sanovat jeho obrovský evropský ztráty.
Mimochodem kdyby někoho zajímalo, jak si Marchionne při vyjednávání o koupi Chrysleru stojí, situace je asi následující. Fiat momentálně vlastní 58,5 % akcií Chrysleru a Marchionne mu dělá stejně jako Fiatu CEO. Zbytek, 41,5 % akcií, vlastní VEBA, zdravotnický fond odborářské centrály UAW, a ten za ně chce samozřejmě co nejvíc, víc, než kolik je Marchionne ochoten a asi i schopen zaplatit (rozdíl v představách je minimálně 1 mld. dolarů). Aby to nebylo tak jednoduchý, 24,9 % těch akcií se pokusí VEBA prodat proti vůli Marchionneho na burze, přičemž IPO proběhne buď na konci letošního, anebo na začátku příštího roku. O zbylých 16,6 % akcií se bude VEBA s Fiatem soudit, ale soud nařídil jednání až na září 2014, přičemž další nejmíň 3 měsíce bude trvat, než soud rozhodne. Situace tedy pro Marchionneho momentálně nevypadá ani trochu dobře - burza nejspíš nacení akcie VEBA-y podstatně výš, než kolik on nabízí, a soud o zbytku akcií je v nedohlednu. Americká pokladnička je proto značně daleko, bohužel...
Ochrana investic? Jakých? Dyt to Fiat dostal zadarmo!!!!!
Jen at je UAW zkásne a pořádně a pokud na to nemaj, at to nekupují, UAW to prodá někomu jinému >:D >:D >:D
Jenže to by Fait nemohl nakládat s majtekem Chrysleru a udělat si z něj ještě větší dojnou krávu než ted.
ne Fiat chce vyždímat chrysler aby mu fifncoval vývoj jeho mateřských značek, na jejichž výrobu nemá smaotný fiat prašulky, nebot v evropě mu ujel vlak a na těch vykopávkách v jižní americe vydělá tolik, že na 100 tis prodaných aut má zisk asi jako mercedes na 30 000 >:D
Za to že to Mercedes podělal tedy může Chrysler, který měl mít jasnovideckou kouli a nespojovat se s tím....
Proč si jim to k sakru v roce 1998 neřekl? :o))
To je jako kdybys měl firmu, najmul sis ředitele a manažery, oni to rozkradli a soud ti řekl jo pane, to ste je je neměl najímat. To je vaše chyba pane. Proč ste si to pořád neřídil sám? Těch 300 mega co vám šlohli na ty nemáte nárok, neměl ste si je najímat.
Co je to za blbost? Chrysler byl ten, kdo by na dně a kdo si fůzí s MB potřeboval zajistit vývoj. Ten v US desetiletí nebyl, protože tam být nemusel, stejně jako v někdejším sovětském bloku. Proč by proboha něco vyvíjeli a cpali do toho prachy, když zákazník stejně musel koupit to, co mu naservírovali?
MB si myslel, že dá amíkům nějaké staré železo a za to si usnadní pozici na US trhu. Nestalo se, jednak Chrysler pochopil, že mu cpou starý železo a druhak MB si nijak pozici na US trhu akvizicí s Chryslerem neusnadnil. Logicky následoval konec, který MB přežil, a Chrysler ne. Logické, kde je problém? Že v US jsou v automobilovém průmyslu 100 let za vopicema?
1) moderní koncepce CabForward s kabinou posunotou vpřed, a čelním oknem co nejblíže k motoru, kdy tak v kabině bylo víc prostoru
2) nové šestiválce 2,7 V6 DOHC o výkonu 203 HP
3) několik titů auto roku
4) úspěšné Jeepy prodávající se v půlce světě (čína licenčí výroba Beejing)
5) celé spektrum moderních, úspěšných vozů od osobních po pikpay až po sportovní Viper
Já nevím komu elektronika spíš fungovala ne ne, komu rezly kastle, komu nefungovaly motory.....
Nebly to náhodou vozy zančky Fiat, Alfa, lancia?
Co takhle slavné boxery, Stilo a elektrika.....156 a motory, převodovky....Prisma, 154 koroze nic?
203 koní z 2.7 V6 je na Evropu prostě MÁLO...
Byli to Taloši, kteří museli z náklaďáku udělat sporťák Viper...
Auto roku - nejúspěšnější v historii je Fiat...
Ano, nepopírám, Willis byl etalonem své třídy, o tom žádná (i když ta válka už fakt skončila...)
Kastle rezly Chrysleru, elektronika nefungovala Chrysleru, motory nefungovaly Chrysleru.. asi nenejdeme automobilku, o níž by to neplatilo, píšete nesmysly...
Alfa 154 je mi fakrt záhadou, ale budiž, snad je to překlep...
A zase - snaha o změnu tématu, nesmysly, neschopnost držet se věcně tématu.
Nepřipadáte si již hloupě?
Nepásli jsme spolu kozy... zkuste nahlédnout do Wikipedie, možná se budete divit, že auto vymysleli v Evropě, ne USA...
Zase o d tématu pryč, nesmyslná snaha o údery pod pás...
Prostě Chrysler zbankrotoval i přes státní dotace. Konec.
UAW sa uz skoro raz podarilo Chrysler pochovat. Mozno im to teraz vyjde 8-s A kto by chcel mensinovy balik firmy s vacsinovym majitelom s deravymi vreckami a odbormi zaseknutymi v minulom storoci ? Tato kombinacia dviha cenu akcii >:D . Po trapase s Facebookom ziadna banka ani fond nebude chciet manipulovat na zaciatku cenu, ta pokuta by mohla byt dost vysoka.
Zákon na ochranu investic by v danym případě určitě použít nešel, což můžu bezpečně prohlásit, třebaže žádný americko-italský dohody na ochranu investic ani příslušnou legislativu neznám. VEBA, potažmo UAW, totiž drží svůj podíl v Chrysleru plným právem jako důsledek bankrotu v roce 2009. Tehdy musel být Chrysler zachráněn půjčkami od státu v celkový výši přesahující 12 mld. dolarů, což vedlo mj. k tomu, že se vlastníky automobilky namísto investičního fondu Cerberus stalo právě UAW a americká a kanadská vláda. Fiat pak získal po dohodě s vládami i odbory postupně až 35 % akcií Chrysleru na úkor původních akcionářů pouze výměnou za "technologie a manažerskou pomoc", což byl absolutně nejlepší deal, kterej jakejkoliv evropskej manažer v automotive za posledních 20 let udělal a Marchionnemu za to patří věčná sláva (je to samozřejmě pradox jako hrom, když člověk vezme v potaz, že jenom o dva roky dříve skončilo katastrofální vlastnictví Chrysleru Mercedesem, který německou automobilku stálo přes 30 mld. dolarů a zlomilo váz jejímu šéfovi Jurgenu Schremppovi - koupě Chrysleru Mercedesem je dodnes považován za jednu z nejhorších akvizic ve světovym byznysu).
Ale zpět k meritu věci - UAW vlastnilo akcie Chrysleru od začátku a je vcelku logický, že mu americká vláda ty akcie přiřknula, vždyť se jedná o zdravotní zabezpečení statisíců Američanů (zde si neodpustim odpornou propagandistickou otázku, zda je vhodné, aby zdravotní péči občanům zajišťoval zaměstnavatel...). Americká i kanadská vláda svoje podíly postupně odprodaly Fiatu (za směšný peníze, nutno dodat), kterej i s pomocí upsání nových akcií dotáhl velikost svýho posílu na oněch 58,5 %. Teď ale poprvé narazili Italové na subjekt, kterej v jednání o ceně akcií tlačí tvrdě na pilu. A není se čemu divit ani jim co vytýkat, všichni bychom na místě odborů jednali stejně. Úplně jiná věc je, že bychom rádi viděli jednu novou parádní Alfu za druhou a tak by nám bylo nejmilejší, kdyby jim to ti Amíci dali za pět centů. :-)
Text je vystizny, ale dlhy. Neviem ci sa v nom Barrichello nestratil a tak nema moznost pochopit, ze Chrysler bol ciernou dierou na peniaze Mercedesu ( DAIMLER BENZU ).
Neuveris, ale zisk nezavisi od obchodu, ale od uctovnictva. Ocenis napriklad goodwill a sup je tu zisk. Precenis majetok a mas zisk, ktory mozes vyplatit ako dividendu majitelom. Po slovensky vies, tak pozri na prijmy nasho statu z spp, energetiky za poslednych 5 rokov. Precenenie majetku skoncilo v nasom rozpocte, akurat je zaujimave, ze na ten ohromny vytvoreny zisk , presnejsie dividendy z neho vyplatene si museli uspesne >:D firmy pozicat. A doveryhodnost americkeho uctovnictva dost utrpela v minulych rokoch, ked pri vysetrovani sa niektore auditorske firmy a banky priznali k participacii na kreativnom uctovnictve.
Resp. kdo jí do té ztráty přivedl, když vedení bylo německé, že???
Jenže Mercedes si myslel, že to vytrhne s xy let starou technikou a palstovými šedými interiéry. Soudruh Zetsche totiž šetřil přesně tam, kde neměl a to se mu naprosto šeredně vymstilo
Ta stara nemecka technika bola taka zastarala, ze ju chrysler pouzival este minuly rok v Jeepe grand cherokee ( diesel a automat ) asi ako sposob zachovania technickej pamiatky, take pojazdne muzeum za 50000 eur.
Diesel měly už od 2010 VM Motori......a ten 3,0 CRD od Mercedesu zastaralý nebyl.....
5st. automat už ano, už dávno tam mohl Mercedes dát v lincenci vyrábět 7st....ale to je ani nehlo....
Stejně tak něco udělat s interiéry, lidí na to měli dost, jen chtít...
klobouk dolů za analýzu.... ještěže občas aspoň v diskusi nebo na blogu zazní něco zajímavého.... :yes: (že by s něčím trošku komplexnějším přišli ti, kteří jsou za to placení, asi není reálné....)
Jinak plivání na Marchioneho je tady už taková klasika, ale on jen dělá co může (a souhlasím že největší problém je jeho mediální politika). Před Alfou momentálně upřednostnil Maserati a zdá se, že to byla dobrá volba....
Čili Fiat pod Marchionem dobrá auta dělat umí, jde jen o to, že má moc značek a není v jeho silách oživit je všechny naráz.....
Ono nejde tak moc o to, že by Fiat neměl, resp. nemohl mít peníze na vývoj. Má v know-how uložených dost peněz na to, aby jej mohl postavit proti úvěrování - tady by asi problém nebyl.
Jenomže ten vývoj má být společný a on logicky chce, aby se obě značky podílely nejen na výsledcích, ale i nákladech toho vývoje. Je přeci nepřípustné, aby vývoj tahla Evropa a vydělala na něm nějaká banda nenažraných odborářů. A že je na odboráře Marchione už doslova alergický, to se fakt nedivím.
Kecy nevzdělaných novinářů o tom, jak je Fiat automobilka v bankrotu, a jejich hledání důvodů, proč tomu tak je, je jen ukázka mentální retardovanosti postižených.
Fiat totiž může klidně přestat vyrábět osobní auta, protože majetek má zejména v nehmotných investicích. Každou koupí Vašeho úžasného Německého nadauta stejně Fiatu platíte, i když jste přesvědčení, že italský auto byste doma nesnesli. Kromě toho, že Fiat je významným dodavatelem agregátů a jedním z největších dodavatelů technologických celků pro aut. (i když nejen) průmysl, jeho největší příjmy pochází z patentů a know-how. Výroba osobních aut je jen mírně zisková, a to ještě hlavně proto, že v mínusu jsou továrny v Itálii, které se Marchione snaží zavřít (nebo tím alespoň vyhrožuje tamním odborům; faktem ale je, že vývoj už přesadil do Nizozemí).
Takže tuto zprávu je třeba číst následovně: Fiat sděluje majitelům Chrysleru, že nebude ze svého financovat jejich bezpracné a nezasloužené zisky. Buď svůj podíl prodají, nebo přijdou o všechno.
S Opelem je to podobné. Buď jej německá vláda od GM odkoupí a předá Fiatu, nebo zaplatí za jeho dluhy.
Já ne, ale vy: cituji " Je přeci nepřípustné, aby vývoj tahla Evropa "
Soudíte tedy že v USA neumí nic vyvinout?
Mam tu azs vytáhnout ten krásný článek, kdy 60% toho co bylo poprvé uvedeno do sériové výroby uvedly americké značky???
Od synchornizované přeovodvky, přes kliamtizaci, automat, turbo, palubní počítač, vypínání válců atd
Neumí, jinak by nehledali už přes 20 let vývojové kapacity v Evropě. Už nejsme v 50. letech, kdy byla Amerika asi nejlepším místem k životu, ale doba se jaksi podstatně změnila. Možná Vám to neřekli, ale SSSR už tu Vaši válku vyhrál... a už dokonce ani neexistuje...
Prostě tu jde o to, že Fiat nechce platit nějaké odborářské verbeži bezpracné zisky ze svýho. Co je na tom tak divného a nepochopitelného?
Nic. Já se ničemu nedivím a chápu, že se každá ze stran snaží urvat, co může.
A o tom ta celá diskuse také je.
Fiat řekl stop. Chcete-li e podílet na výsledcích nějakého vývoje, budete se na něm muset podílet. A protože vývojovými kapacitami to fakt nebude, budete muset zaplatit. Do té doby stopneme práce. Tak rozsáhlý vývoj jen pro lokální značku (AR) smysl nemá, pro globálního hráče (Fiat + Chrysler) ano.
Odborářská pojišťovna má prachy, Fiat má kapacity a know-how. Marchione to chce spojit. Obě strany se snaží vytěžit maximum.
Je to přeci naprosto jasné.
ON taky UAW, pod který patří všichni zaměstnanci Chrysler Group může stopnout na měsíc práci ve všech závodech. Sem pak zvědav co bude fiat dělat >:D
najmout si někoho jiného totiž bez souhlasu UAW nemůže >:D
Ehm, taky mám rád Itálii, italský jídlo, auta, motorky, filmy, moře a ještě spoustu dalších věcí, ale tohle vidim na příznaky skutečně akutního předávkování špagetama. Dej si občas taky wurst s pivem, udělá ti to dobře. ;-)
@Righ: Velmi dobře napsáno, bohužel to dokazuje jediné a to v jakých sra*kách se Fiat nachází.
Asi všichni chápeme, že na vývoj nových modelů jsou potřeba peníze i stejně tak Marchionneho snahu se těch peněz (co nejlaciněji) zmocnit. Bohužel ale nelze opomenout jiný fakt a to ten, že Marchionne u několik let slibuje něco, na co Fiat evidentně nemá peníze a právě tyto sliby a odklady ubližují Alfě nejvíce. Třeba takové PSA je také ve velkých problémech, ale narozdíl od Fiatu chrlí jeden nový model za druhým.
Marchionne jakožto dobrý "účetní" si dávno uměl spočítat kolik je potřeba na oživení takové značky jakou je Alfa Romeo. Bohužel díky jeho politice už těmto slibům nikdo nevěří a až se mu jednou (možná) podaří peníze sehnat, tak už to bude stejně jedno, protože Alfa skončí v propadlišti dějin a její zákazníci už dávno skončí u jiných značek. A za to patří Marchionnemu palec dolů, protože se z toho stává pěkná italská komedie :no::no: Vidina snadno dosažitelné dojné krávy ve formě Chrysleru se jaksi rozplývá....
To je přece blbost.
Vy byste vrazil milion do rekonstrukce baráku, který Vám patří jen z větší poloviny, přičemž majitel té druhé, menší, by nedal nic a bydlel tam?
To právě nikoli, to jste to celé vůbec nepochopil!
Jde o to, že z vývoje budou profitovat obě značky a tak chce Marchione, aby si Amíci svůj díl zaplatili.
1. netykáme si.
2. nebudu ztrácet hodiny na to, abych Vám našel vše, co bylo o ochraně amerického automobilového trhu napsáno, snažte se sám. Nebo berte jako axiom, že US trh je poměrně výrazně chráněn proti importu a ceny domácího a importovného zboží v této oblasti jsou výrazně odlišné.
3. Americké vlády za posledních cca 10 let nalily do automobilek miliardy dolarů daňových poplatníků v rámci zachování zaměstnanosti. Tím pádem vytvořily nekonkurenceschopné prostředí pro importéry, kteří žádné peníze od svých vlád nedostaly, což se také logixky muselo promítnout na ceně zboží. Chrysler byl po faktickém bankrotu z většiny znárodněn a znárodněná část byla zprivatizována.
4. GM je z velké části státní podnik, závoslýá na penězích daňových poplatníků. Fakticky již zbankrotoval. Jeho export byl menšinový, žil hlavně z chráněného US trhu.
5. američané nekupují japonská nebo evropská auta ve větší míře ne proto, že by měli raději ta americká, ale proto, že jsou ta importovaná pro ně příliš drahá.
Roman, k tomu bodu 3.
Europske automobiky, teda aj exporteri do USA, maju riadne vladne ochranne kridla nad sebou. A to uz nehovorim, ako povyciciavali a vydieraju staty, kde maju fabriky, na vselijakych ulavach, prispevkoch, odkladoch, dotaciach, pozemkoch zadarmo, ... Takze tak.
A CO má jako cálovat? Ztrátu Chrysleru? Ano, tu už zacáloval! Pochopte, když je někde účetní ztráta, musí ji někdo zaplatit. Když má firma za milion pohledávek a za půl milionu aktiv a vy ji dostanete darem, nemáte ji zadarmo, máte ji za půl mega, který musíte zaplatit ze svýho!
Fiat již platil a platil a platil a prožraný líný americký odbroáři se vezli. Tak Fiat řekl dost.
Proamerický fanatizmus vám neumožňuje pochopit tak jednoduchou věc?
cálovat ze reálnou hodnotu firmy, tesn šměšný pakatel co dali us vládě je tak 35% reálné hodnoty koncernu Chrysler a to to ještě zaplatili z provozního zisku Chrysleru, tj Chrysler to uhradil americké vládě sám, nikoliv Fiat ze svých itlaských peněz.
Fait to tudíž dostal zadarmo, měl by šoupat nohama a laskavě vytáhnout z kešeně 120 miliard a zaplatit, pokud je nemá - smůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůla!!
Reálná hodnota - kdy? Dnes? Nebo tehdy? nebo před 30 lety?
Co to je "reálná hodnotta"? není to aktuální nabídková cena?
Tak jste si to měl koupit, když to je takový zázrak!
Nikdo Chryslera nechtěl. Pak přišel Marchione a řekl děkuji, já si to vezmu za tolik a tolik.
Nedodržel slovo? nezaplatil, co měl?
Kde pořád hledáte problém?
To neunesete, že Evropan koupil americkou automobilku, která zbankrotovala?
Hore su naozaj masivne dizertacne prace v tejto teme.
Je to vsak jednoduche. "Účetní" Marchionne nalial do Chrysleru peniaze na ukor vozidiel AR a Fiat a teraz sa nevie k tym peniazom dostat.
A proto zbankrotoval.
Hele, tohle nemá cenu.
Prostě jsou jistý axiomy, který jsou mimo rámec Vašeho chápání a nemá smysl v tomto nesmyslném monologu pokračovat.
Jistě, za krach dokonalýho americkýho snu může spolčení Mercedesu a Fiatu, který vyvolali krizi, aby se mohli zmocnit chudáka pana Chryslera.
Jedinej, kdo za nic nemůže, jsou dokonalí američani.
To jsem rád, že jsme se dobrali merita věci a teď už prosím, uzavřeme tuto přehlídku nesmyslů. Měl byste v US alespoň chvíli žít...
Za krach může špatná politika Mercedesu, americká krize a to že Cerberusu došli finanční prostředky, nebot utopil těžké prachy do vývoje nebo dokočení věcí započatých Mercedesem.
Cerberus nebyl obří automobilka, neměl neomezené zdroje.
Znovu opakuji, v době fůze v roce 1998 byl Chrysler Corporation v zisku. V Době prodeje Mercedesem Cerberusu ve ztrátě. Je tedy jasné, kdo za to může.
zas tak jednoduché to není. Účetní nenalil peníze do Chrysleru ve smyslu investice do rozvoje značky, ale použil peníze z výdělků Chrysleru na získání balíku akcií Chrysleru a splacení půjčky kanadské vládě.
Na úkor Alfy ani Fiatu to tedy v žádném případě nebylo, protože Fiat žádné volné peníze neměl a tudíž nemohl ani Alfě ani komukoliv jinému v evropské části koncernu peníze sebrat. ;-)
Na úkor někoho to ale přece jenom bylo, protože ani Marchionne neumí čarovat a tím "postiženým" byl právě Chrysler, který ty peníze na americkém trhu vydělal a který by za normálních okolností tento výdělek použil na další investice do modernizace svého portfolia.
Na druhou stranu ještě před převzetím Fiatem bylo u Chrysleru připraveno množství nových projektů, na kterých pracovali ještě před krizí, takže vyloženě nutná byla v té době jen investice do Chrysleru 200 a 300. Aby to nevypadalo tak blbě navenek, že Fiat všechny peníze Chrysleru vzal, tak se za minimální prostředky provedl lehký facelift řady 200 a 300 a většinu vydělaných peněz Fiat použil na získání většího podílu akcií a především na splacení půjčky kanadské vládě. Tomu se ale zřejmě stejně nedalo vyhnout, takže ty peníze tak jako tak nemohly jít přímo do Alfy Romeo nebo do Fiatu.
Tolik k italské komedii se jménem nová Alfa Romeo. Nicméně fakt, že na obnovení značky Alfa Romeo nemá peníze musel Marchionne vedět už tehdy a ví to moc dobře i dnes a ani to mu nezabránilo vypouštět plané sliby, které zákonitě vedly jen k dalším a dalším odkladům :no:
Mám tu zrovna speciál SPEEDu o největších sportovních legendách AR. Pěkné počtení. Z téhle diskuse se však dá vyčíst, že je na tom Alfa momentálně stejně jako Lancia - tedy je před krachem a posledních 20 let nevyrobila pořádné auto. Opravdu? Co 164 vzniklé za prodeje fiatu? Co 156 s jiným motorem než nešťastně zmodernizovaným TS? Co 155 V6 TI, jediný neněmecký vítěz DTM? A takové 159 nebo Brera mohla být také skvělými auty, kdyby nebylo vysoké hmotnosti... Současná Giulietta také nemusí být zlá. A nakonec - 4C. Alfa pořád umí, ale ač nejsem odborník na tento koncern, někdo, zdá se, sedí na penězích. A na vedení... S 1750 TBi v hliníku má alfa perspektivu. Jen tak pro informaci, hlavním důvodem odprodeji Fiatu byl ještě Alfasud (a pozdější 33), nesmírně povedený model, který kolosálně zmrvili výrobou na zaostalém jihu Itálie, že začátku snad ještě z tragických sovětských plechů.
A taky se mi zdá, že si je AR s Lancií v mnohém společná. Nejvíc je proslavily sportovní modely, i když mnoho z nich (těch méně známých) má blíže k luxusním. Takže by možná bylo teď správné Lancii odprodat a do AR pořádně zainvestovat. Říkám odprodat - v Itálii jezdí nových delt pořád dost.
Ne že by toho AR prodávala o moc víc, ale je kolem ní taková aureola. Asi je to hodně tím hezkým jménem Alfa Romeo, to zní tak vznešeně. Přitom za posledních 20 let nevyrobila o moc zajímavější auta než Lancia.
156 a 159 byly rozhodně zajímavější něž nějaký Ypsilon, Thesis nebo Kappa, která vypadala že je horkou novinkou autosalonu 1980, zatímco se naktalogu skvěl letopočet 1998....
Ach jo... 159 stojí na podlaze z Kappy z roku 1994... to zaprvé.
Kappa byla skvěle postavené auto, 159 - zejména v první generaci s motory GM - byl óbršmejd. To za druhé. A průšvih 159 se jmenoval GM (stejně jako u Saaba), to za třetí.
Přežít "partnerství" s diletanty GM je doslova zázrak.
Takže zase je to úplně přesně opačně.
Úplní. Na co sahli, to zlikvidovali.
Ano, na uzavřeném a dotovaném trhu umí prodat i to, co by na otevřeném trhu bez dotací nikdo nikdy nekoupil. To umí. Franta Janeček to taky takhle uměl...
Lancie dopadla jak dopadla díky politice Fiatu v 90tých letech. Tam se udělaly největší chyby a na mnoha evropských trzích se Lancia stala pouze okrajovou značkou a stala se z ní pouze lokální Italská značka. Ale v 80 tých letech měla Lancia ještě velmi dobré jméno srovnatelné s Alfou Romeo možná i lepší.....
Na co Fiat posledních 20 let šáhnul to pokazil (až na pár vyjímek) 8-s Díky tomu jsou dnes tam kde jsou a nejsou jediní. 8-s8-s
No, ona Lancie - stejně jako Alfa Romeo a Fiat - měla pověst dost mizernou. Myslím si, že většina zákazníků sice uznávala technickou úroveň, ale raději dala postupem času přednost méně progresivní, zato spolehlivé technice. Lancie, Alfy a Fiaty koncem 70. let nebyly zrovna vrcholem spolehlivosti, uměly krásně hořet a hnít a byl jste rád, když Vám cestou z autosalonu neupadlo kolo. Možná daň za vývoj, možná daň za industrializaci italského jihu, možná daň za odborářskou politiku Itálie, spíš asi všechno dohromady.
Jenom bych upozornil, že Fiat se převzetí Alfy Romeo bránil. Jednalo se politické, nikoli manažerské rozhodnutí. představenstvo Fiatu vědělo, že převzetí Alfy Romeo zahubí buď Alfu, nebo Lancii. Do té doby to byli největší konkurenti, motor jejich vývoje. Na politice prodělaly obě značky, a dokonce i samotný Fiat.
Marchione chce zachránit, co jde. A mnoha lidem se to nelíbí. je neoblíbený u odborů, levicových vlád i novinářů. A z toho lze usuzovat, že to asi dělá dobře.
.... zde [odkaz] je názorně vidět (zejména na tom grafu), jak Fiat Chrysleru strašně ublížil..... :'-(
Další ranou bylo to jak drze začal po desetiticích prodávat Dodge Journey v Evropě a jak zneuctil jméno Journey tím, že je překřtil na Freemont.... :'-(
Tisíce Jeepů Grand Cherokee prodaných v Evropě s diesely od VM jsou také obrovskou ranou pro kdysi hrdou automobilku a korunu tomu Fiat nasazuje tím, že pro kultovní klasiku Cherokee chce trapnou devítistupňovou převodovku od nějakých pitomců od ZF, když klasika s pěti kvaltama a půlminutovou délkou řazení by fandům určitě vyhovovala víc....
Dalším pohromou bude instalování rozvodu multi-air do Pentastarů atd.
No prostě rána za ránou, to se nedá vydržet.... 8-s;-)
Vůbec se těm odborům nedivím, že jsou naštvaný.... když si amíci šefovali sami, to se to panečku žilo.... udělalo se pár aut za den a šlo se na pívo....
1) Multiair slibují asi 4 roky, skutek utek
2) VM Motori už Chrysler montoval v době, kdy tam Fiatu nepatřil ani šroubek
3) pokud neumí sladit 9st automat od ZF, měli by si zajet na školení do Indie, on by jim TATA ukázal jak na to :o))
4) Těch jeepů se tady v 90. letech prodalo víc jak dneska
5) jedna vlaštovka jaro nedělá (journey/freemont)
Ono totiž když odečeteš prodeje Caliberu(neonu), Sebringu, Avengeru(Stratusu), rozdíl kolik se prodalo 300C(300M) a kolik themy, prodeje cherokee a patriotu, který se nepordávaj od těch prodejů Journey, zjistíš že to takový rozdíl není. Akorát není potřeba 5 modelů ale jeden.
Ale v absolutních číslech.....
Bariku, já v reakci na moje prodejní statistiky z USA od tebe nevidím JEDINÉ reálné číslo.
když se podívám sem, [odkaz] , tak vidím, že Chrysler měl v Evropě tato prodejní čísla:
2005 - 84.tis aut
2006 - 106tis. aut
2007 - 114tis. aut.
2008 - 93tis. aut
2009 - 54tis. aut
2010 - 34.tis aut
2011 - pod FIATEM - Jeep 22tis, Freemont 15tis + nějaké zbytky celkem cca 40tis. aut
2012 - pod Fiatem - Jeep 25tis, Freemont 26tis + nějaké zbytky cca 55 tis aut.
2013 - pod Fiatem - Jeep odhad 22tis, Freemont +/- to samé jak vloni + se o něco líp prodává Thema, takže těch 55tis aut s americkým původem to asi zase bude.
Čili Fiat i přes tu obrovskou krizi v Itálii a vlastně v celé Evropě pomaličku tlačí prodeje aut "made in USA" nahoru. Určitě to zatím nevytáhne na úroveň roku 2008 (čili posledního před krizí), ale na tu bídu to není špatné. Navíc nezapomínejme na šedý dovoz, co? ;-)
A hlavně - tlačí to Jeepem a Freemontem, nepotřebuje na to jako Chrysler dřív 3 značky, vlastní zastoupení atd. Čili prodává ty auta s mnohem nižšími distribučními náklady, což se taky počítá....
já hlavně budu žasnout, až sem jednou něco relevantního hodíš ty.... nic dalšího dohledávat nebudu, jako ilustrace vývoje v Evropě "před" a "po" Fiatu to bohatě stačí.... Fiat to aspoň odpíchl ode dna, ke kterému to nezadržitelně směřovalo....
Ale aspoň bych Chrysler konzistentní a do prde*e šel ve stejnou chvíli jak v USA, tak v Evropě....
A osmdesátky a sedmdesátky, hele a za války, to byla mašinérie na kterou nikdo neměl. Bariku, tahle argumentační zoufalost přesně ukazuje tvůj diskuzní styl.
uvědom si že ta akvizice probíhala v době, kdy prodeje Chrysleru v Evropě už strmě padaly dolů.... Fiat prostě nechtěl nic riskovat a tak šel na jistotu, že s Lancií si uchová aspoň těch jejích 100 tisíc prodaných kusů ročně....
prostě by byl moc velký risk doufat v rychlé oživení prodejů Chrysleru a obětovat tomu Lancii.... A Sergio skoro nikdy neriskuje, to už jsi snad pochopil....
S jednou z těch tvých poznámek musím souhlasit - celá ta šaráda s Lancií se mi jeví jako zbytečná a než ta současná přeznačkovací agónie, bylo by asi skutečně lepší Lancii defintivně zaříznout. A Chryslery do Evropy vozit normálně pod jejich původní americkou značkou. Jako Chrysler by se mohl konec konců prodávat i Journey / Freemont, do portfolia Fiatu se mi tenhle model vůbec nehodí, pod jinou značkou by mi ovšem nijak nevadil, nabízí totiž to, po čem dneska prahne naprostá většina lidí - co nejvíc auta za co nejmíň peněz.
Mimochodem nevím, co myslíš zrušením Dodge, vždyť v Evropě už tahle značka nepůsobí a v Americe ho předpokládám v souladu se svými dřívějšími příspěvky rušit nechceš.
Ypsilon se především vůbec neměl vyvíjet a ušetřený prostředky měly být investovány do novýho Punta (nemuselo by ostatně jít o z gruntu nový auto, stačila by kompletní modernizace designu - takhle to s "novými" generacemi občas dělá kdekdo a základ v podobě současnýho Punta je solidní). Znalci italskýho trhu mi sice namítnou, že Ypsilonu se v Itálii daří a že je kvůli němu na tom na domácím trhu Lancia líp než Alfa, ale k čemu to všechno, když jinde se Ypsilon neprodává a Lancia tak zůstává ryze lokální italskou značkou. A to nemá žádnou perspektivu.
Ono k tomu nakonec stejně dojde, na některých trzích se už nyní Ypsilonka prodává jako Chrysler a pokud vím, tak existoval i Chrysler Delta (minimálně jako prototyp) nevím jestli se tak i někde prodává.....
Je to velká škoda, ale oživení takové značky je z ekonomického hlediska nereálné a Fiat bude mít dost práce s tím aby oživil "skoro mrtvou" Alfu. (pokud ji teda nakonec neprodá VW) ;-\
PS: možná kdyby Fiat zaříznu Lancii a prodal Alfu, tak by mu to paradoxně pomohlo, protože by se mohl naplno soustředit na Chrysler a budoucnost značky Fiat a Maserati. Udržet naživu tolik značek v koncernu je podle mě nereálné a prodávat jedno a totéž auto pod jiným znakem se ukazuje jako zbytečnost. Už na tom pohořeli jiní.
Zrušením dodge které se to do roku 2010 prodávalo a modely Dodge prodávat v evropě jako Chrysler. Na tom by nic špatného nebylo, sou to přímé sesterské značky.
Lancie je lokální značkou už 25 let, když se zeptáte někoho kdo se nezajímá o motorsport a veterány jestli zná lancii, tak uvidíte ty reakce.
Jak sem kdysi psal - pradoxně v řadě zemí zná víc lidí chrysler, než Lancii...myslím evropské země samo.
Marchionneho devalvacia talianskych znaciek na pokracovanie!
To si naozaj mysli, ze ludia budu cakat dalsie roky na donekonecna slubovane modely?
A fakt si mysli, ze potom budu na nich dokonca poradovniky?
Iluzionista!!!
no.. tady je zas vyroněných tolik geniálních myšlenek, že se
takže všichni už rozumíme nejen fotbalu a architektuře.. ale i řízení velkých, mezinárodních automobilových korporací.
Kdokoli z nás by to dokázal vyřešit! Jen ti zatrolení neumětelové ne...
>:-[]