Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Rozhovor s Lucií Groene o příběhu značky Fisker: Historie se opakuje

33 komentářů

Avatar - Dylan McKay
Dylan McKay
Alešovi a Lucii za tenhle článek. Jsem velký fanda hybridních aut a majitel již třetího Priuse, a vnímám tu hysterickou antikampaň.
Na dokument se těším, bude to pro celý svět šokující podívaná. AUTO.CZ má nyní možnost být u toho.
Paní Groene nedávno něco stručně psala v diskusi pod Karmou s motorem Corvette, je dobře, že jste si toho všimli!
Myslím, Aleši, že se ti povedl článek/rozhovor světové úrovně! :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Především díky za velmi dobrý článek, poslední dobou je jich méně než šafránu. Pokud jde o Karmu, tak myslím že udělali chybu v tom, že začali právě. Přijde mi, že má takový trochu problematický design, není úplně krásná, a vzhledem k ceně to zase není auto běžné spotřeby, takže s velkým odbytem nemohli počítat i přes to, že to je sedan. Asi bych začal s [odkaz] Je škoda, že to dopadlo tak jak to dopadlo, zvlášť pokud člověk čte o těch okolnostech.
Avatar - Czerwik
Czerwik
náhodou podľa mňa je to auto úplne unikátneho a krásneho designu 😄 veľmi držím palce Fiskeru nech sa mu podarí prekonať problémy a hajzlov kt. ho potápajú. Korupcia, klamstvá a škandály riadia dnes tento svet a vidíme, že ináč to nieje ani v automotive priemysle...
Gilgit
No tys to vyhmátl. Vsichni se snazí znicit Fisker, obrovské sprisahanie, atd. Probud se. Firma Fisker si za svuj neúspech muze sama. Krásný design auta není zárukou úspechu produktu.
groene
Bože, to jsou nabubřelé kecy. Na dálku je vám to vše jasné, to vás na druhou stranu obdivuji. ;-\
Gilgit
Zajímavé, to stejné by se dalo napsat o nicku Czerwik, ale tam jste to nenapsala, protoze ten se vyslovuje ve Vasem smyslu, já ne. Pokud toto je Vás základní postoj, tak uz se dnes dá ríct, ze Vás film bude urcite zajímavý, ale bohuzel asi ne objektivní.
Avatar - flyboyeda
flyboyeda
😄
Avatar - šmoula nešika
šmoula nešika
Děkujeme ti za strhující komentář k tématu... 😉 :-!
Gilgit
Tak Edo, kdyby te do ted nikdo neznal, tak nejpozdeji po tomto komentári je jasné, ze tvuj intelekt je na jeste nizsí úrovni nez se zdálo. Doufejme, ze jsi jeste díte, protoze pokud ne tak by to byla dost velká tragédie.
Slarque
...a americkou korupci odneslo jedno z po všech stránkách nejzajímavějších aut na trhu. Díky za rozhovor – nejlepší článek na Auto.cz za posledních pár měsíců!
Avatar - šmoula nešika
šmoula nešika
No, hybridy a americká auta nejsou zrovna můj šálek kávy (ale rozhodně zajímavější a poučnější než věčně samé VW), ale jinak musím říct, že poslední dobou fakt válíš, Aleši. :yes: :-! Měli bychom se ti postarat o nějakou tučnou prémii a přednášku ostatním redaktorům... 😄
Martin Frei, Svět motorů
Rád bych se přidal ke komplimentům za naprosto unikátní článek se zajímavým pohledem do zákulisí. Postoj paní Groene mi však připadá celkem pochopitelně zaujatý a dovolím si to pár větami vysvětlit. Politické pikle a nekalá konkurence v závěru mohly krachu Fiskeru pomoct, ale za prvotní příčiny považuji nekompetenci a přehnaný odhad poptávky.
Firmu založil Fisker jako známý designér a Koehler jako zkušený manažer – ovšem toliko manažer designérských studií BMW a Fordu. Jejich předchozí firma Fisker Coachbuild stavěla zakázkové karoserie na mechanice vozů BMW a Mercedesu, s návrhem agregátu, podvozku nebo elektroniky ani jeden z nich zkušenosti neměl. Partnerem jejich hybridního projektu se stala firma Quantum Technologies, která se pro změnu živí systémy pro skladování a transport paliv [odkaz] a později koupila také jednoho výrobce solárních panelů. Vývoj řídicích systémů dělá jen jako přidruženou výrobu. Baterie, elektromotory i další výkonné prvky Fiskeru Karma pocházely od externích firem: [odkaz]
Kritici tedy jistě trochu přehánějí, když říkají, že Fisker neměl vůbec žádné vlastní know-how, ale s Teslou nebo dlouholetým partnerstvím Toyota-Panasonic to srovnávat určitě nejde.
Pro celý vývoj auta museli najmout techniky a manažery odjinud, proto zřejmě nemohli zabránit špatné organizaci, velkým chybám ani špionáži nebo kladení kukaččích vajec od konkurentů. Paní Groene sama v rozhovoru popisuje, že když její manžel v roce 2009 do Fiskeru nastoupil, zjistilo se, že je hodně věcí špatně a musejí se úplně předělat. Přitom Karma měla být koncem toho roku uvedena na trh. To s dovolením nebyl důsledek politického nátlaku, ale špatného managementu. Zmrazení části vládní půjčky s odvoláním na nesplnění termínu dodávek vozů Karma se odehrálo až v květnu 2011.
To celé odkazuje na hlavní rozdíl proti Tesle – její vývoj byl od začátku zaměřený na elektřinu, což si tam uměli na všech úrovních zorganizovat a uhlídat. Auto hned napoprvé vyvíjet nemuseli, použili hotové od Lotusu. Dneska jsou tam, kde jsou. S nafouknutou cenou akcií Tesly má paní Groene pravdu, ale to není žádný argument pro Fisker.
Negativní mediální atmosféra kolem Fiskeru podle mě není výsledkem organizované kampaně, ale kocoviny ze snu o rychlém nástupu elektromobility. Na toto vystřízlivění dojeli i ostatní: Azure Dynamics, Coda Automotive a Better Place zkrachovali, z Chevroletu Volt je finanční průšvih desetiletí. O Fiskeru se mluví nejvíc prostě proto, že vzbudil největší očekávání. K hrdým čekatelům na Karmu ve své době patřili Leonardo di Caprio nebo Al Gore. Snad by nikdo nečekal, že taková ikona zmizí ze světa v tichosti.
Je určitě škoda, že to špatně dopadlo, a dokument paní Groene určitě odhalí zajímavá fakta, která mnozí neuslyší rádi. Obviňovat z neúspěchu Fiskeru jen GM a republikány mi však přijde poněkud jednostranné.
Avatar - Ham.
Ham.
kolem Tesly ovšem také začíná rychle splaskávat
[odkaz]
Takže paní Groene nemusí závistivě poukazovat na konkurenci, nejspíše ji čeká podobný osud jako Fisker.
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Zas tomu tolik nehovím, ale v tenhle okamžik mi to ukazuje obě čísla zelená a na několika procentech.
Avatar - Ham.
Ham.
podstatné je to červené číslíčko pod grafem mínus 29,56%, o tolik spadla cena akcií za poslední měsíc.
groene
Pani Groene nepoukazuje zavistive na konkurenci, pokud totiz zacne mit Tesla opravdove problemy - coz pozar baterie je - ovlivni to negativne i ostatni, vcetne Fisker. S uctou, Groene. :-!
Avatar - Ham.
Ham.
V odstavci "A co další konkurence, Tesla?" jsou nedoložená obvinění, počínaje "spřátelenými novináři" a konče názorem na Katie Fehrenbacher.
groene
To neni odstavec, ale otazka. A nasleduje odpoved, ktera naznacuje, cim a kym se film o Fisker bude zabyvat. U rozhovoru myslim neni nikde na svete bezne uvadet odkazy. Ja jsem dokonce s pani KF vedla velmi zivou pisemnou diskuzi, kde jsem se ji snazila presvedcit, aby prestala o Fisker podobne nesmysly psat. Take v diskuzich pod jejimi vytvory je mnoho nazoru dalsich lidi, ktere ji vycitaji, ze siri nepravdy a ucelove manipuluje s fakty. Mohu vas ubezpecit, ze jsem si prave s dokladanim VSECH tvrzeni, ktere se tykaji tretich osob, dala velkou praci a budou pristupne v ramci projektu. Tady v USA se to opravdu nevyplaci, rikat neco, co neni pravda, nebo to nemuzete v pripade potreby dolozit. Pokud vas to tema zajima, nikdo vam nebrani si texty teto pani vyhledat a precist, je to volne dostupne na internetu. :yes:
groene
Rada bych Vam podekovala za zajem o tema a zaroven toho vyuzila a pozadala vas o podrobnejsi reserse v budoucnosti. Samozrejme jsem zaujata, nekolik let ctu v mediich nesmysly a nekdy jen kroutim hlavou. Mohl byste mi napriklad nejak upresnit, z jakych konkretnich a overenych udaju vychazite vy, kdyz ve svem clanku o Fisker tvrdite, ze automobilka “na jaře zkrachovala kvůli jednostranné orientaci na elektropohon a přehnanému odhadu poptávky”? Pokud vim, automobilka do doby, kdy byl tento rozhovor zverejnen bankrot nevyhlasila a o duvodu krachu kvuli “jednostranne orientaci na elektropohon” by mozna bylo zajimave udelat rozhovor spise s nekym z Tesly. To by pro zmenu zajimalo me, co na to rikaji oni. Tvrzeni, ze “pro cely vyvoj auta museli najmout techniky a manazery odjinud” bych sice mohla s trochou zlomyslnosti tlumocit soucasnym I byvalym inzenyrum a manazerum ve Fisker, ale asi to neudelam, protoze je takove hlouposti urazi a oni uz toho zazili dost. Shodneme se asi jen v tom, ze zakladatele firmy udelali dost banalnich chyb a nektere plany byly nerealisticke. Ale na druhou stranu, oni take velmi rychle ztratili ve firme vliv. Navic Fisker byl v roce 2012 v relativne dobre pozici a pres vsechny pocatecni chyby se mohla rozjet vyroba Atlanticu, existovaly skvele nabidky, ktere firme mohly zajistit stejne skvelou pozici na trhu, jako maji zavedene automobilky – a nezavisle na te pujce, kterou mohla firma splatit. Ale o tom je taky trochu ten scenar k filmu, takze navrhuji, abychom si na toto tema podiskutovali, az bude hotovy. Uvidime, jestli svuj nazor treba trochu neupravite. Osobne v to doufam. Lucie Groene
Avatar - Dylan McKay
Dylan McKay
Paní Groene, prosím, pište dál, nenechte se ani v budoucnu znechutit některými příspěvky.

PS: Nálada majitelů dieslů je vždycky před Vánocemi špatná, když se místo dárků musí kupovat filtr pevných částic... (vtip) 😉
Sleeper
No, on to zas až takový vtip není 😄
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
No vtipem byl rozhodně článek s nadpisem "zážehový motor postavený na principu vznětového motoru" ...... To bylo opravdu dobrý (nebo spíše špatný) vtip... >😒]
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Kdo tady má být tím majitelem dieselu, který právě vyměnil DPF a má tudíž špatnou náladu? Něco jsem přehlédl nebo to byl pokus o křečovitý vtip?
Nebo je za tím snad nějaká další spiklenecká teorie o tom, jak diesely zabily Karmu či elektromobil? >😁 >😁 >😁
Gilgit
Paní Groene, v tom co napsal Martin Frei ze Sveta motoru je mnoho pravdy, bohuzel. Projekt výroby automobilu Fisker je zajímavý a byla by skoda kdyby kdyby skoncil neúspechem. Dva hlavní duvody proc je tam. kde je, ale jsou ze zaprvé, jak sama písete, "zakladatelé firmy udelali dost banálních chyb a nekteré plány byly nerealistické", a zadruhé vseobecný zájem o automobily s elektrickým pohonem je o mnoho nizsí nez nekterí vizionári cekali. Obvinovat z toho ruzné kampane a osoby je dost primitvní.

V ruzných cástech rozhovoru se bohuzel vyjadrujete zaujate, coz je sice pochopitelné, ale mne se to nelíbí. Klasický príklad Vasí neférovosti je pasáz rozhovoru o nutnosti přespávat na ceste s Teslou z Los Angeles do San Francisca. Na svete existují momentálne dva trendy v oblasti výroby elektricky pohánených automobilu - ciste elektrický pohon a ruzná hybridní resení. Oba zpusoby mají svá pro a proti. Jako argument prodejce vuci zákazníkovi je to samozrejme logické, ale Vás zpusob pouzít cokoliv abyste si mohla kopnout do Tesly je podle mne neférový.

Osobne znám nekolik spickových amerických novináru písících o automobilovém prumyslu, kterí se opakovane negativne vyjadrovali o projektu Fisker ne proto, ze by meli zásadne neco proti firme Fisker nebo ze by delai nejakou kampan, ale proto ze tím reagovali na neustálé nerealizované sliby a posouvání plánu firmy Fisker. Jinak v USA samozrejme byly a jsou publikovány také negativní clánky o firme Tesla.

Co mi ve Vasich odpovedích extrémne vadí je plivání spíny na Boba Lutze. Bob Lutz je jedna z velkých osobností mezi manazery automobilového prumyslu. Tento clovek udelal dost dulezité práce nejen pro GM ale drív taky pro jiné firmy jako treba Ford nebo Chrysler. Bob Lutz je "car guy" kazdým coulem, absolutne kompetentní clovek. To ze ve svém veku je tak aktivní jak je zasluhuje obdiv a ne zesmesnování k jakému jste se uchýlila Vy. Vase odpoved pusobí tak, jako kdyby Bob Lutz byl jednou z hlavních prícin neúspechu firmy Fisker.

Ve skutecnosti je hlavní prícinou neúspechu firmy Fisker firma Fisker sama. Ale je to jednodussí hledat chybu u vsech jiných - zlí politici, zlí novinári, zlý Bob Lutz - nez u sebe. Na Vase odpovedi by se dal aplikovat starý vtip z dob socialismu: Firma Fisker mela pet hlavních neprátel - jaro, léto, podzim, zimu a imperialismus.
groene
Váš názor na pana Lutze vychází z médií. Můj z mnoha rozhovorů s lidmi, kteří jsou v té situaci involvováni. Házíte špínu na mě a k tomu není důvod. V rozhovoru jen popisuji události, a to jen ty, které mohu doložit. Doufám, že se pan Lutz toho filmu dožije. Doporučuji všem, kteří by mohli také uvěřit, že pan Lutz je takový slušný, neškodný starý pán, přečíst si jeho nejnovější "literární výtvor", knihu: "Icons and ***s". Tam pan Lutz hází špínu prakticky na všechny ostatní manžery z automotive, něco tak strašného jsem ještě nikdy nečetla.
Gilgit
Vázená, muj názor na pana Lutze nevychází jenom z médií, ale budete se divit, i z osobních rozhovoru s ním, a potom z názoru mých známých amerických novináru, kterí s ním meli casto do cinení po mnoho let, a z názoru nekterých manazeru automobilového prumyslu. Neríkám, ze Bob Lutz je perfektní clovek bez chybicky, to je ostatne málokdo z nás, a je docela mozné ze v souvislosti s firmou Fisker udelal neco, co se Vám nelíbí, ale je to velká osobnost mezi manazery automobilového prumyslu, o tom vubec není treba diskutovat.

A budete se divit jste víc: Knihu "Icons and ***s" jsem cetl a je vynikající.

Vaseho slova "něco tak strašného jsem ještě nikdy nečetla" ukazují jednak Vasi zaujatost vuci osobe Boba Lutze, jednak to, ze jste toho asi moc necetla.
groene
Patrite tedy k te nekriticke skupine obdivovatelu pana Lutze, kterou si on leta buduje a nema asi smysl unavovat se vzajemne dalsi diskuzi. Jen by me zajimal jediny projekt tohoto pana, ktery opravdu uspesny byl. Pokud vim, i ten posledni VIA Motors, byl propadak, i kdyz se o tom pan Lutz asi v mediich sirit nebude. Vase poznamka "ze jsem toho asi moc necetla" potvrzuje predevsim, ze si nejste schopen nebo ochoten zjistit zakladni informace. Vzhledem k memu studiu na berlinske univerzite, filozoficke fakulte (obor literatura a stredoveka nemcina) a fakulte sociologicke (politologie, sociologie) je dost nepravdepodobne, ze bych vseobecne malo cetla. 😉
groene
Co je nepravdivého na tom, že Tesla potřebuje ideálně celou noc na dobití, aby zvládla stejnou trasu, jako Karma bez přespání? Nezlobte se, ale na ostatní nesmysly nemám ani chuť odpovídat. Predstava, jak inzenyri a ja nenavidime Teslu, je uplne mimo, klidne na to zapomente. Tenhle svet je maly a kazdy zna kazdeho, casto jsou ti lide v soukromem zivote i pratele, nebo driv pracovali pro Fisker. Neznam nikoho z Fisker, kdo by si pral konec Tesly. Spis maji strach, ze se prijde na to, jak velky prusvih ten jejich battery pack v Tesle je. :-!
Avatar - Anonym
Anonym
s Prestonem Tuckerem je trošku takové.....no přehnané.

Ano, Prestona Tuckera zničil zničila Velká Trojka, kterou se svým modelem Torpedo předběhl o světělné roky.

Jenže stejně jako v případě Fiskeru, i zde bylo spousty porodních bolestí, odvážná řešení a použití nových věcí a technologií sebou vždy nesou problémy a i v případě Tuckeru ne vše fungovalo jak mělo a všechno to trvalo dlouho.
A samozřejmě, opět za ním nestál nikdo velký.

Takže je potřeba si říct, že nebýt tam ty komplikace, zdržení, přepracování věcí a nedostatek peněz, tak ten projekt mohl být taky někde jinde...V Případě Tuckeru to platí dvojnásob, oprtoi Fiskeru tam bylo těch nových věcí a tehcnologií přeci jen poněkud víc....

Nic proti Karmě, design je úžasný, viděl jsme dvě na vlastní oči vč. interiéru a je to velmi pěkný vůz.
shark11
Nový produkt treba vymyslieť .... vytvoriť ... a vedieť predať ....

Ak sa Tucker nepresadil ... až taký zázrak to nemohol byť ... jednoducho náklady na vstup na automobilový trh sú vysoké a kto s tým nepočíta, alebo na to nemá ... nemá šancu ...
Gilgit
Souhlas
shark11
Tvrdiť v čase masívneho štátneho zvýhodňovania "ekologických" aút za každú cenu, že je prostredie neprajné ..... je smiešna trápnosť ....

Ktorý "normálny" biznis sa môže pochváliť takým zvýhodnením ako je pôžička od štátu ?

Dôvod krachu Fiskeru a budúceho Tesly je jednoduchý ... nie sú konkuriencieschopné za danú cenu .... nie je tom žiadne sprisahanie, ale jednoducho trh ...

To, že ešte Tesla "čaruje" nič nemení na tom, že funguje len vďaka masívnej podpory "ekologických" vlád .... viď. Nórsko ....

Úspešní podnikatelia chcú od vlády pokoj ... tí neúspešní dotácie a podpory .....
Gilgit
Velice zajímavý príspevek Alese Dragouna. Bez jakékoliv diskuse autorský pocin roku na Auto.cz. Lucie Groene sice rozhodne není objektivní a nekteré veci zkresluje ve prospech firmy Fisker, jak jsem jí zde ostatne napsal v jiném príspevku, ale to se v takové situaci dá cekat a není to vina autora rozhovoru. Presto tento rozhovor dává velice zajímavou moznost nahlédnout do zákulisí projektu Fisker. Takze velké bravo Alesi Dragounovi!!!!!!