Som prvy, ktory da :yes: za znizenie hmotnosti. Obcas sa ale pytam, za aku cenu. Rozpraval som sa s viacerymi, ktori maju CX5 a vraj sa uz i na izolacnom materiali na hmotnosti tak "setrilo", ze pri 130 mas velky hluk. Zevraj je to ovsem na novej Mazde 3 este horsie....ak ju niekto ma, moze nieco z osobnej skusenosti napisat, ja to mam len z pocutia.
Najhorsie sa to ale prejavuje, ked "silnejsie" poprsi. Kamarat, ktory na autach za studena vyrovnava plechy mi povedal, ze na Mazdy su volavani hned, ako pride prudsi lejak...hned tam maju priehlbiny. Vedla seba stoji 5 aut roznych znaciek na parkovisku a bohuzial len nove Mazdy maju po miernom krupobiti poskodeny plech. Tak sa pytam, stoji tych par usetrenych kg na karoserii za to???
Myslis Skyactive? V nedavnom rozhovore tu zastupca Opel-a trochu obhajoval tazku Astru (aj Insigniu) a ich hrube plechy, ze pri nehodach ich auta dopadaju lepsie a nemusi sa menit tolko dielov. Doba si asi ziada ine auta. V dalsej generacii aj oni odlahcia kastlu.
Zrovna opel sa nema cim chvalit...nova insignia a jej biturbo diesel, rapotal v kabine jak stary klasicky diesel,proste hnus :-) zato o diesely v mazde ani nepocujes...a nie vsetko tazke je aj pevne...
Nerekl bych, ze ma CX5 osizenou izolaci kvuli snaze o usetreni hmotnosti. Setreni na izolacnich materialech je u Mazdy tradicni, mela ho uz prvni sestka a nasledne vsechny nasledujici modely. Novejsi Mazdy jsou vzdy hlucnejsi nez bezna konkurence.
Tak to jsi se opravdu jen ptal, protože žena CX5 má v 2,2 dieslu (175) a rozhodně není nijak hlučná. Aerodynamický svist je sice znát, ale to je u takového SUV normální a navíc při vyšších rychlostech. Motor je odhlučněn dobře. Sice to není MB, ale zvuk nijak neobtěžuje.
Lidé si kupují stále větší auta, SUV do města, kvůli pocitu bezpečí. Potom si samozřejmě objednají silnější motor, protože jsou zvyklí na nějakou dynamiku, kterou nabídne silnější motor. A protože každá legrace něco stojí, s vyšší spotřebou musím počítat. Tuším, že na stránkách ADACu byl srovnávací test na polygonu 320d vs X5 30d a auta dopadla úplně srovnatelně v různých disciplínách na čas.
Potom mi přijde uplně směšné, u velkého auta říkat, že ušetřím 5kg na jednom sedadle, pár kilo za rezervu, 15 kilo za víceprvkovou zadní nápravu a říkat, že je to v zájmu ekologie a pro zákazníka. Když si člověk, třeba do města koupí menší auto, nemusí mít ošizený interiér, může mít lepší nápravu. Rezervu, kterou když bude potřebovat, může se na ní spolehnout a bude jezdit úplně v klidu za méně paliva.
Ještě by mohli přijít s tím, že plná nádrž je neekologická, člověk veze 40 litrů paliva navíc. Nebo když si do auta nastoupí rodinka, kde mají všichni nadváhu asi 20 kilo. Aby je potom ty odlehčené sedačky vůbec unesly a ekologie jde do kopru >:D
Zase takhle bych odlehčování nezlehčoval (a nezesměšňoval). :-) Ono se nezdá, jak se to nasčítá. Odhad 5 kg na sedadlo mi ale připadal nějak malý. Kdyby se na to vůbec nehledělo, tak za chvíli budou mít velká auta běžně tři tuny. A to asi nikdo nechce.
Takhle jsem to úplně nemyslel. Spíš, když si koupím velké, těžké a výkonné auto, musím počítat, že nebude jezdit za 5 litrů. Než se snažit ušetřit všude za každou cenu, stačí si koupit třeba do toho města klidně drahé, stylové, pěkné auto. A budeš jezdit přirozeně za míň a hmotnost ušetříš přirozeně na menším (a vhodnějším) autě. Navíc jak píše dole Makovník, spousta lidí má nadváhu, někdo opravdu velkou a v důsledku na co je ušetřených 5 kg na sedaččce, když bude mít člověk 150 kilo.
Samozřejmě, že s tím člověk počítá. Nekoupím si 2,5 tunové auto s cílem ušetřit na palivu (teď se nebavím o možnosti alternativních pohonů). Otázka ale je, jestli to auto musí vážit 2,5 tuny. Já se třeba nechci vzdát odhlučnění, nebo takového toho pocitu bytelnosti. Nemám rád, když věci působí papírově. Ale zbytečnou váhu v autě nechci.
Ekologie je jen marketingové zaklínadlo doby. Podobně jako sport.
5 kilogramů na sedačce bude pořád 5 kilogramů na sedačce. Stejně jako když ušetří 1,2 kg na bloku tím, že ho udělají o chlup tenčí. Dělají se i jemnější optimalizace. Pak z toho vyleze rozdíl metráku.
V tom s Tebou souhlasím, šetření typu hliníkové panely karoserie, nebo dokonce uhlíkové materiály, to jsou věci, které nesnižují "funčnost" a pro ty jsem. Odlehčení neodpružených hmot, to jsou věci které jsem neměl namysli. Ale právě chybějící izolace, nebo jistý "fórový" pocit, to je šetření na nesprávném místě. Mezi takové věci podle mě patří zmiňovaná rezerva, nebo alespoň dojezdovka. Ta by v autě podlě mě měla být. Přijde mi právě zbytečné šetřit za každou cenu, třeba na interiéru a ohánět se jak je to pro dobro zákazníka, když potom spousta lidí jezdí na podhuštěných pneumatikách a třeba s rakví na střeše, i když jí zrovna nepotřebují.
Mít nízkou hmotnost je skvělé, Eliška Bučková doporučuje ! .
Už se těším za pár let na nářky jak už auta nejsou jako dřív (včera dnes není a nebude) a nic nevydrží. Pořád ti samí co chtějí a namlouvají si že jim někdo něco něco dá zadarmo nebo skoro zadarmo a nevidí rub nevýhod.
ze prave v Amerike prisli na to, ze treba znizit hmotnost sedadiel.
Prave tam, kde by znizenie hmotnosti pasazierov na tych sedadlach prinieslo kyzeny efekt lacnejsie, efektivnejsie a dokonca v konecnom dosledku aj s mensimi emisiami CO2 v celom hospodarstve >:D
Byl jsi rychlejší. >:D
Zrovna teď na ČT1 vysvětloval technik od Inekonu, který dodal tramvaje do Washingtonu, že hlavním rozdílem oproti těm, které prodávají u nás, je dimenzování sedaček řidiče i cestujících.
a v nich niekoľko elektromotorov, aby si ich mohli leniví (tlstí) amíci nastavovať elektricky.
a pod kapotou nenažraná (minimálne) V8čka.
a s autom (aké väčšinou ani nepotrebujú) jazdia pomaly aj na záchod.
a pre tlstých namiesto chudnutia propagujú väčšie auto
už v 50tych rokoch mali amíci všetko v aute "v elektrike", viac ako kilometer káblov v každom aute, hovadské chrómové nárazníky, teraz minimálne 20 palcové disky,.... ale oni musia ušetriť 10 dkg na sedačke.
Titulky:
Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?
EU rozhodla: Emise CO2 výrazně klesnou
Francie zavádí nové pokuty za CO2
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Ekologická 100k verze má emise CO2 99 g/km
Ford kritizuje německou vládu, chtěl by přísnější limity CO2!
Nákup auta se v Nizozemsku prodraží: Pokuty za každý gram CO2
Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?
Jen vzorek. Každýmu jde jen o CO2. Ostatní nikoho nezajímá.
Napriklad, novy Peugeot 308 (Active 1,6L HDi FAP 92ch) na peugeot.fr ma "Masse ŕ vide" 1.090 kg. Je to akasi ich archaicka metodika pre "holoauto".
A ajhla, na peugeot.sk ma tento model podla metodiky EC 1.340kg! ;-)
takže třeba Seicento má sedadla neuvěřitelně odlehčená. Netroufnu si odhadnout kolik váží, ale moc to nebude. Problém je, že díky rachitické konstrukci se mi sedadlo řidiče rozlomilo na 4 místech i když vážím jen nějakých 75 kilo...
Nějak zásadně odlehčovat sedadla, třeba i karbonem, to je nesmysl. Cena stoupne zcela zásadně a moc hmotnosti se neušetří. K tomu karbon v interiéru není zrovna ideální, protože se nedeformuje jako ocel, ale rovnou praská a tvoří ostré hrany. Mnohem lepší by bylo vyrábět z karbonu třeba kapoty. K tomu odlehčování plechů - lepší je už použít plast - třeba Renault dělá plastové blatníky, Tipo mělo plastovou zadní kapotu. Plast odolá deformacím typu kroupy nebo lehlé promáčknutí spíš než superlehký plech tloušťky staniolu.
Ked je Amik hladny, tak sadne do RAM-u a ide si kupit za roh burger. Vysledok je spotreba 50 l/100 km.
A toto je aerodynamika na sposob Made in USA: [odkaz]