Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Recept na snížení emisí? Odlehčení sedadel automobilů

Jan Mička
Diskuze (28)
Nízká hmotnost vozidel je jedna z cest pro menší spotřebu paliva. V Americe ví, jak na to.

Ve skutečnosti se nevyplatí opomínat každý gram. Odlehčení jednotlivých dílů karoserie a interiéru může totiž v konečném součtu ušetřit pěkných pár kilogramů. Americký koncern Johnson Control, respektive jeho část zaměřená na automobilové součástky, vidí potenciál v odlehčování sedadel. Moderní vozy, které jsou nezřídka vybaveny masážními či klimatizovanými sedadly, si vědomě přidávají další kilogramy, které se později projeví na spotřebě paliva a tím i kvalitě ovzduší.

Je jasné, že se luxusní automobily svých komfortních funkcí nevzdají. Vzhledem k tomu, kolik se za ta nejlepší sedadla připlácí, by se nějaká tisícovka navíc, investovaná do lehčí konstrukce, zcela jistě ztratila. Viceprezident koncernu Johnson Control přitom myslí na uhlíkové vlákno, které by mohlo nahradit v dnešní době používanou kovovou konstrukci. Podle odhadů by se mohlo na každém ze sedadel ušetřit až 5 kilogramů.

Otázkou zůstává, jak se nová technologie projeví u levnějších vozů. Andreas Eppinger tvrdí, že by se dalo u sedadel, která nebudou vybavena elektronickými systémy, ušetřit 30 až 50 % hmotnosti. Vzhledem k ceně uhlíkového vlákna však zatím není toto řešení reálné.

V krátkém videu pod článkem se můžete podívat, jak se taková automobilová sedadla vyrábí.

Jan Mička
Diskuze (28)
23. 12. 2013 09:10
... ze Amerika vie, ako znizit spotrebu? Ha,Ha!
Ked je Amik hladny, tak sadne do RAM-u a ide si kupit za roh burger. Vysledok je spotreba 50 l/100 km.
A toto je aerodynamika na sposob Made in USA: [odkaz]
23. 12. 2013 01:12
Tohle pochopil Fiat dávno,
takže třeba Seicento má sedadla neuvěřitelně odlehčená. Netroufnu si odhadnout kolik váží, ale moc to nebude. Problém je, že díky rachitické konstrukci se mi sedadlo řidiče rozlomilo na 4 místech i když vážím jen nějakých 75 kilo...
Nějak zásadně odlehčovat sedadla, třeba i karbonem, to je nesmysl. Cena stoupne zcela zásadně a moc hmotnosti se neušetří. K tomu karbon v interiéru není zrovna ideální, protože se nedeformuje jako ocel, ale rovnou praská a tvoří ostré hrany. Mnohem lepší by bylo vyrábět z karbonu třeba kapoty. K tomu odlehčování plechů - lepší je už použít plast - třeba Renault dělá plastové blatníky, Tipo mělo plastovou zadní kapotu. Plast odolá deformacím typu kroupy nebo lehlé promáčknutí spíš než superlehký plech tloušťky staniolu.
22. 12. 2013 23:19
Re: Znizenie hmotnosti...za aku cenu?
Tak to jsi se opravdu jen ptal, protože žena CX5 má v 2,2 dieslu (175) a rozhodně není nijak hlučná. Aerodynamický svist je sice znát, ale to je u takového SUV normální a navíc při vyšších rychlostech. Motor je odhlučněn dobře. Sice to není MB, ale zvuk nijak neobtěžuje.
22. 12. 2013 15:04
Re: Emise???
Novináři jsou podle tebe všichni, nebo jak si to představuješ?
Avatar - Pepa_007
22. 12. 2013 14:46
Re: Emise???
Titulky:
Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?
EU rozhodla: Emise CO2 výrazně klesnou
Francie zavádí nové pokuty za CO2
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Ekologická 100k verze má emise CO2 99 g/km
Ford kritizuje německou vládu, chtěl by přísnější limity CO2!
Nákup auta se v Nizozemsku prodraží: Pokuty za každý gram CO2
Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

Jen vzorek. Každýmu jde jen o CO2. Ostatní nikoho nezajímá.