Recept na snížení emisí? Odlehčení sedadel automobilů
Ve skutečnosti se nevyplatí opomínat každý gram. Odlehčení jednotlivých dílů karoserie a interiéru může totiž v konečném součtu ušetřit pěkných pár kilogramů. Americký koncern Johnson Control, respektive jeho část zaměřená na automobilové součástky, vidí potenciál v odlehčování sedadel. Moderní vozy, které jsou nezřídka vybaveny masážními či klimatizovanými sedadly, si vědomě přidávají další kilogramy, které se později projeví na spotřebě paliva a tím i kvalitě ovzduší.
Je jasné, že se luxusní automobily svých komfortních funkcí nevzdají. Vzhledem k tomu, kolik se za ta nejlepší sedadla připlácí, by se nějaká tisícovka navíc, investovaná do lehčí konstrukce, zcela jistě ztratila. Viceprezident koncernu Johnson Control přitom myslí na uhlíkové vlákno, které by mohlo nahradit v dnešní době používanou kovovou konstrukci. Podle odhadů by se mohlo na každém ze sedadel ušetřit až 5 kilogramů.
Otázkou zůstává, jak se nová technologie projeví u levnějších vozů. Andreas Eppinger tvrdí, že by se dalo u sedadel, která nebudou vybavena elektronickými systémy, ušetřit 30 až 50 % hmotnosti. Vzhledem k ceně uhlíkového vlákna však zatím není toto řešení reálné.
V krátkém videu pod článkem se můžete podívat, jak se taková automobilová sedadla vyrábí.